Στην ολομέλεια ένα από τα σοβαρά ζητήματα, που έχει αντίκτυπο στους εργαζόμενους ήταν το ψήφισμα σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις πολιτικές απασχόλησης των κρατών – μελών.
Η πρόταση του Κοινοβουλίου συμβάδιζε με την πρόταση της Επιτροπής, που ουσιαστικά προτείνει οι κατευθυντήριες γραμμές απασχόλησης να παραμείνουν σχεδόν όπως και την προηγούμενη χρονιά. Ουσιαστικά οι αλλαγές που προτάθηκαν κατά κύριο λόγο οφείλονται στη σύνοδο του Πόρτο και την ανάγκη «επίδειξης» αποτελεσμάτων.
Σε γενικές γραμμές οι κατευθυντήριες γραμμές εγκρίθηκαν για πρώτη φορά το 2010 στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και παρέμειναν αμετάβλητες μέχρι το 2014 όπου το 2015 εγκρίθηκαν αναθεωρημένες. Το 2018 ευθυγραμμίστηκαν με τον πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων. Πρέπει να πούμε ότι τυπικά πρέπει να καταρτίζονται κάθε χρόνο και ορίζουν ένα πλαίσιο που αφορά τις πολιτικές των κρατών – μελών. Επιπρόσθετα περιέχουν τη βάση για ειδικές ανά χώρα συστάσεις στους αντίστοιχους τομείς.
Οι κατευθυντήριες γραμμές αφορούν κατά κύριο λόγο τέσσερις πυλώνες:
Ο Πρώτος Πυλώνας αφορά την τόνωση της εργασίας. Ουσιαστικά παροτρύνει σε στήριξη των επιχειρήσεων μέσα από τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και τη μείωση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στις προσλήψεις. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η ενθάρρυνση των καινοτόμων μορφών απασχόλησης, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Πολύ σημαντική είναι η κατεύθυνση για τη μετατόπιση της φορολογικής επιβάρυνσης των εργοδοτών από την εργασία σε άλλες πηγές φορολόγησης. Ουσιαστικά παροτρύνει σε στήριξη των επιχειρήσεων σε βάρος των πολιτών όσον αφορά τη μετατόπιση των φορολογικών βαρών, και ενάντια στους εργαζόμενους, ιδιαίτερα με την ενίσχυση νέων μορφών απασχόλησης.
Ο Δεύτερος Πυλώνας είναι αυτός της ενίσχυσης της προσφοράς εργασίας και βελτίωσης της πρόσβασης στην απασχόληση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αναφέρει την ανάγκη τα κράτη – μέλη να ενισχύσουν τη συνάφεια της αγοράς εργασίας με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ανάγκη να καταστήσουν συγκρίσιμα τα προσόντα, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που αποκτώνται στο εξωτερικό. Επαναλαμβάνει και εδώ την πεποίθηση δημιουργίας ατομικών λογαριασμών μάθησης. Καλεί σε ενίσχυση των συστημάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης, αξιοποίησης της ευέλικτης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και κατάρτισης με τη μάθηση στο χώρο εργασίας. Γίνεται εκτενής αναφορά στην εκπαίδευση σχεδόν σε όλα τα επίπεδα. Το στοιχείο που είναι διάχυτο, από την τριτοβάθμια εκπαίδευση και πάνω, είναι η σύνδεσή της με την αγορά εργασίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Θετικά στοιχεία της έκθεσης είναι η αναφορά για την ισότητα στην εργασία σχετικά με το φύλο και την ανάγκη ενίσχυσης της πρόσβασης στα ΑμεΑ άτομα.
Ο Τρίτος Πυλώνας αφορά τη βελτίωση της λειτουργίας των αγορών εργασίας και της αποτελεσματικότητας του κοινωνικού διαλόγου. Αναφέρεται στη συνεργασία κράτους και κοινωνικών εταίρων για τον καθορισμό δίκαιων, διαφανών και προβλέψιμων συνθηκών εργασίας, με την εξισορρόπηση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Ταυτόχρονα καλεί σε καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας. Επιπλέον αναφέρεται στην αναγκαιότητα δημιουργίας μηχανισμού επίλυσης διαφορών και του καθορισμού του δικαιώματος επανόρθωσης, το οποίο να περιλαμβάνει την καταβολή εύλογης αποζημίωσης σε περίπτωση καταχρηστικής απόλυσης. Ως βασική προϋπόθεση στο κείμενο για την ομαλή λειτουργία των αγορών είναι να προσφερθεί η απαραίτητη ευελιξία στους εργοδότες ούτως ώστε να προσαρμόζονται γρήγορα στις μεταβολές της οικονομικής συγκυρίας.
Ο Τέταρτος Πυλώνας αφορά την προαγωγή των ίσων ευκαιριών για όλους και την προώθηση της κοινωνικής συμπερίληψης και καταπολέμησης της φτώχιας. Αναφέρεται σε ανοιχτές και χωρίς αποκλεισμούς αγορές εργασίας, καταπολεμώντας τις διακρίσεις, εξασφαλίζοντας ίση πρόσβαση. Σημαντική είναι η αναφορά στην ανάπτυξη συστήματος κοινωνικής προστασίας. Προτείνει 3 συνιστώσες: εισοδηματική στήριξη, αγορά εργασίας χωρίς αποκλεισμούς και πρόσβαση σε υπηρεσίες στήριξης, κάλυψης ατομικών αναγκών.
Στο σύνολο του κειμένου, παραμένουν αρκετά αρνητικά στοιχεία που σε τελική ανάλυση η ερμηνεία τους θα είναι και πάλι νεοφιλελεύθερη. Βασικό είναι η σύνδεσή τους με τα εξάμηνα και η προσκόλληση στην ανταγωνιστικότητα. Έτσι παραμένει η ανάγκη να μειωθούν οι επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα αυτές του εργατικού κόστους και οι φορολογικές. Ακόμη η ανάγκη των εργαζομένων να προσαρμόζονται συνεχώς στην αγορά εργασίας και όχι η σταθερότητα και ασφάλεια σε αυτήν, είναι κεντρικής σημασίας για την εργατική πολιτική τα τελευταία χρόνια.
Η Ομάδα της Αριστεράς τόνισε στη διάρκεια της συζήτησης ότι δεν αντιτίθεται στην εκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων στην εργασία τους, δυστυχώς όμως αυτό που επιδιώκεται είναι η κατάρτιση για την αγορά εργασίας, να γίνει ο εργαζόμενος δηλαδή ευέλικτος και ανταγωνιστικός σε σχέση με τους άλλους εργαζομένους για να μπορεί να μετακινείται όπου χρειαστεί. Αναπόφευκτα αυτό θα αυξήσει την ανασφάλεια των εργαζομένων και θα επιβαρύνει περισσότερο την ψυχική υγεία αυτών και των οικογενειών τους. Υπογράμμισε δε ότι δυστυχώς τα θετικά στοιχεία μοιάζουν περισσότερο με μια λίστα με ευχολόγια, σε αντίθεση με τα μέτρα που αφορούν την αγορά και την ανταγωνιστικότητα.
Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy