Κάθετη η διαφωνία ΔΗΣΥ – ΑΚΕΛ για την αποκεντρωμένη ομοσπονδία

Συνεντεύξεις στη Νίκη Κουλέρμου

Στο κυβερνητικό στρατόπεδο φαίνεται να έχουν πάρει τις αποφάσεις τους για την αποκεντρωμένη ομοσπονδία. Συνηγορεί δε προς τούτο και ο ΔΗΣΥ. Όπως λέει η αντιπρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος, Αννίτα Δημητρίου, «μια αποκεντρωμένη ομοσπονδία μπορεί να είναι και το ζητούμενο απεμπλοκής από το αδιέξοδο…» Αντίθετα, το ΑΚΕΛ, διά του μέλους του Π.Γ. Στέφανου Στεφάνου, τονίζει πόσο επικίνδυνο είναι αυτή την ώρα να εγείρεται από την ε/κ πλευρά τέτοιο ζήτημα. Αυτή η θέση «συγκρούεται με τη θέση του Γ.Γ. του ΟΗΕ για διαφύλαξη των συγκλίσεων, την οποία θέτει ως προϋπόθεση για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων», υπενθυμίζει.

Ερωτήσεις:

  1. Με πρόταση για αποκεντρωμένη ομοσπονδία βλέπετε ή όχι τον κίνδυνο να διολισθήσουμε σε λύση συνομοσπονδίας για να συναντήσουμε κάπου στο μέσο την απαίτηση της Τουρκίας;
  2. Μπορεί η αποκεντρωμένη ομοσπονδία να είναι τρόπος οριστικής διαφυγής από τη μια θετική ψήφο των Τ/κ στο Υπουργικό Συμβούλιο, όταν το τελευταίο είναι συμφωνημένο και το ζητούμενο είναι επιστροφή στις συνομιλίες από κει που έμειναν και με όλες τις συγκλίσεις που επιτεύχθηκαν μέχρι το Κραν Μοντανά;
  3. Μπορεί η ε/κ πλευρά να πάρει πίσω το Βαρώσι και να διώξει την Τουρκία από την ΑΟΖ βάζοντας στο τραπέζι της πενταμερούς διάσκεψης σχετικά ΜΟΕ;
  4. Μετά και το τελευταίο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, βλέπετε να έχει πτωχεύσει οριστικά η λογική των κυρώσεων από την ΕΕ σε βάρος της Τουρκίας;

Στέφανος Στεφάνου μέλος Π.Γ. ΑΚΕΛ, βουλευτής: «Άστοχο, λανθασμένο και επικίνδυνο να ζητά τού- τη την ώρα η ε/κ πλευρά αποκεντρωμένη ομοσπονδία»

1. Στον σύγχρονο κόσμο συναντώνται τόσο αποκεντρωμένες όσο και συγκεντρωτικές ομοσπονδίες. Δεν πρόκειται για θέμα αρχής. Ωστόσο, η υπερβολική αποκέντρωση μπορεί να οδηγήσει σε δύο κράτη ή σε συνομοσπονδιακό μόρφωμα. Τούτων λεχθέντων, είναι άστοχο, λανθασμένο και επικίνδυνο την ώρα που η τουρκική πλευρά επίσημα πλέον θέτει θέμα λύσης δύο κρατών, η πλευρά μας να ζητά αποκεντρωμένη ομοσπονδία. Έτσι κι αλλιώς ήταν λάθος η επαναφορά της πρότασης για αποκεντρωμένη ομοσπονδία, γιατί έτσι συγκρούεται με τη θέση του Γ.Γ. του ΟΗΕ για διαφύλαξη των συγκλίσεων, την οποία θέτει ως προϋπόθεση για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων. Η συζήτηση περί αποκεντρωμένης ομοσπονδίας παραπέμπει στο θέμα των αρμοδιοτήτων, το οποίο ουσιαστικά έχει συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών.

2. Όση αποκέντρωση και να γίνει, δεν υπάρχει τρόπος διαφυγής από τη μια θετική ψήφο στο Υπουργικό Συμβούλιο. Είναι λάθος να επιχειρείται υπαναχώρηση από τη σύγκλιση για μια θετική τ/κ ψήφο στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Η υπαναχώρηση υποσκάπτει την αξιοπιστία της ε/κ πλευράς έναντι της διεθνούς κοινότητας και έναντι του Γ.Γ. του ΟΗΕ. Αντί, λοιπόν, ο Πρόεδρος να αναζητεί τρόπους να υπαναχωρήσει από αυτή την πολύ σημαντική σύγκλιση, επιβάλλεται να την επαναβεβαιώσει ώστε να πείσει για τη βούλησή του να προχωρήσει στις διαπραγματεύσεις. Αλλιώς ο Πρόεδρος θα διευκολύνει την τουρκική πλευρά να αποφύγει την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων και θα φορτωθεί τις ευθύνες ενός πιθανού αδιεξόδου. Υπενθυμίζω ότι το ζήτημα της αποτελεσματικής συμμετοχής ήταν η προϋπόθεση που έθετε η τουρκική πλευρά στο Κραν Μοντανά για να δεχθεί κατάργηση της Συνθήκης Εγγύησης και για ταχεία αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων.

3. Εδώ που έχουμε φτάσει ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να σωθεί το Βαρώσι και να τερματιστούν οι τουρκικές προκλήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ είναι η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων. Σ’ αυτό θα πρέπει ο Πρόεδρος να επικεντρώσει την προσπάθειά του χωρίς αμφισημίες και παλινωδίες που τόσο πολύ έχουν κοστίσει το προηγούμενο διάστημα. Για να ενισχύσουμε την προοπτική επανέναρξης των διαπραγματεύσεων, οι οποίες να οδηγήσουν σε συνολική λύση του Κυπριακού, ως ΑΚΕΛ έχουμε καταθέσει μια ολοκληρωμένη πρόταση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Ελπίζουμε να την υιοθετήσει και να την προωθήσει εξυπηρετώντας έτσι την προοπτική της λύσης που θα μας βγάλει από τα αδιέξοδα, θα απελευθερώσει και θα επανενώνει τον τόπο και τον λαό.

4. Καμία πολιτική κυρώσεων δεν μπορεί να έχει προοπτικές επιτυχίας αν χρησιμοποιείται ως αυτοσκοπός. Και δυστυχώς αυτό έκαμε η κυβέρνηση Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ, προφανώς για να εξυπηρετήσει ανάγκες επικοινωνιακής διαχείρισης στο εσωτερικό μετά την παταγώδη αποτυχία της «θωράκισης» της ΑΟΖ, την οποία έντονα διαφήμιζε η κυβέρνηση ότι πέτυχε με τις τριμερείς και τετραμερείς συναντήσεις. Είναι πολλοί οι λόγοι γιατί η κυβέρνηση δεν κατάφερε να πείσει τους Ευρωπαίους εταίρους για ουσιαστικές κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας: Πρώτο, γιατί από το ναυάγιο του Κραν Μοντανά μέχρι σήμερα δεν πείθει διεθνώς για την ειλικρινή βούλησή της να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις και λύση με τον τρόπο που εισηγούνται τα Ηνωμένα Έθνη. Δεύτερο, γιατί δεν υπολόγισε τα μεγάλα στρατηγικά και οικονομικά συμφέροντα που ισχυρές ευρωπαϊκές χώρες έχουν με την Τουρκία. Τρίτο, γιατί δεν αντιλήφθηκε τις προτεραιότητες της Ε.Ε. σε σχέση με την Τουρκία στην παρούσα φάση. Η Ε.Ε. επιδιώκει να διατηρήσει ανοικτούς τους διαύλους επικοινωνίας για διάλογο με την Τουρκία στη βάση μιας θετικής ατζέντας. Η κυβέρνηση Αναστασιάδη, εγκλωβισμένη στις ψευδαισθήσεις της και στις παλινωδίες της στο Κυπριακό, αντί να αξιοποιήσει την πολιτική τής θετικής ατζέντας, επένδυσε στο παιχνίδι των κυρώσεων και τελικά η Κύπρος απομονώθηκε.

Αννίτα Δημητρίου αντιπρόεδρος ΔΗΣΥ, βουλευτής: «Μια αποκεντρωμένη ομοσπονδία μπορεί να είναι και το ζητούμενο απεμπλοκής από το αδιέξοδο…»

1. Συζητάμε για 46 χρόνια το Κυπριακό. Κατατέθηκαν πολλές προτάσεις κατά καιρούς με βάση πάντα το πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών. Ο ίδιος ο ΓΓ των ΗΕ μετά το ναυάγιο του Κραν Μοντανά ζήτησε από τις πλευρές να καταθέσουν τις δικές τους απόψεις και ιδέες πάντοτε στο πλαίσιο των 6 σημείων που ο ίδιος έχει καταθέσει. Αντιλαμβάνεστε ότι αποκεντρωμένη ομοσπονδία σημαίνει ουσιαστικά αποφόρτιση του κεντρικού κράτους από αρμοδιότητες οι οποίες δεν έχουν σχέση με τη μία κυριαρχία, μία ιθαγένεια και τη μία διεθνή προσωπικότητα. Θεωρώ ότι κάτι τέτοιο θα διευκολύνει και τη λύση αλλά και τη λειτουργία του ίδιου του κράτους της Κυπριακής Δημοκρατίας στην μετά τη λύση εποχή, γιατί ακριβώς το μεν κεντρικό ομοσπονδιακό κράτος θα καταστεί ευέλικτο έχοντας τις εξουσίες και αρμοδιότητες που πρέπει να έχει, οι δε πολιτείες θα συνεχίσουν να λειτουργούν υπηρετώντας τον πολίτη χωρίς να δημιουργούνται οι αχρείαστες συγκρουσιακές καταστάσεις με την άλλη κοινότητα. Άρα, μια αποκεντρωμένη ομοσπονδία μπορεί να είναι και το ζητούμενο απεμπλοκής από το αδιέξοδο, απορρίπτοντας προφανώς την όποια ιδέα ή τον όποιο υπαινιγμό για λύση δύο κρατών ή επικαλυμμένα τα δύο κράτη, όπως είναι η συνομοσπονδία.

2. Αυτή τη στιγμή δεν επιζητούμε οριστική διαφυγή, αλλά αντίθετα επιζητούμε την επαναφορά στο διάλογο με βάση το συμφωνημένο πλαίσιο για να καταλήξουμε σε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση προς όφελος του κυπριακού λαού, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Σίγουρα δεν μπορούμε να διαπραγματευτούμε το Κυπριακό μεταξύ μας αυτή τη στιγμή, όμως η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων θεωρώ είναι προς όφελος του επιδιωκόμενου στόχου, που δεν είναι άλλος από την απελευθέρωση και την επανένωση του τόπου μας. Τα υπόλοιπα ας τα αφήσουμε στον επίσημο διαπραγματευτή μας, που είναι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

3. Τα ΜΟΕ πήγαν και ήρθαν στο τραπέζι πολλές φορές, όπως είναι ευρέως γνωστό. Ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δύο φορές πρόταξε το θέμα της Αμμοχώστου, ένα ζωτικής σημασίας θέμα. Ας μην ξεχνάμε ότι η Αμμόχωστος ανέκαθεν αποτελούσε το σύμβολο της επιστροφής. Βρισκόταν σε όλα τα σχέδια και όλες τις προτάσεις που έχουν προταθεί για την επίλυση του κυπριακού προβλήματος. Πιστεύω έντονα ακόμη και τώρα όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα ότι, αν και εφόσον η Τουρκία επανέλθει για να συζητήσει το συμφωνημένο πλαίσιο των 6 σημείων του ΓΓ του ΟΗΕ, μπορούμε να πετύχουμε τη συνολική επίλυση του κυπριακού προβλήματος, που ασφαλώς θα συμπεριλαμβάνει και την Αμμόχωστο και τη Μόρφου και πολλές άλλες κατεχόμενες περιοχές. Ωστόσο και αυτό το θέμα θα πρέπει να τεθεί και να συμφωνηθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

4. Το έχουμε επαναλάβει πολλές φορές ότι οι κυρώσεις δεν αποτελούν αυτοσκοπό και ομολογουμένως μέσα από τις κυρώσεις δεν επιτυγχάνεται ο στόχος, που είναι η λύση του Κυπριακού. Ωστόσο, η Κύπρος είναι ένα κομμάτι της ΕΕ και όταν απειλούνται ή παραβιάζονται οι αρχές, οι αξίες -πόσω μάλλον τα κυριαρχικά δικαιώματα- η ΕΕ οφείλει να αντιδράσει. Δεν είναι μόνο θέμα δηλαδή της Κύπρου ή της Ελλάδας η επιβολή κυρώσεων έναντι ενός παραβατικού κράτους. Μόλις πριν λίγες μέρες πληροφορηθήκαμε ότι οι ΗΠΑ έχουν βάλει κυρώσεις στην πολεμική βιομηχανία της Τουρκίας για την αγορά του εξελιγμένου προγράμματος των S400. Για εμάς ο επιδιωκόμενος στόχος -και δεν θα κουραστώ να το επαναλαμβάνω- είναι η απελευθέρωση και επανένωση του τόπου μας. Εάν οι κυρώσεις σε κάποιο σημείο είναι ευεργετικές προς το συγκεκριμένο στόχο, είναι καλοδεχούμενες. Αυτό που αναμένουμε από την Τουρκία είναι να επανέλθει στη λογική και να συνηγορήσει προς την επίλυση του κυπριακού προβλήματος. Ταυτόχρονα, δεν θα σταματήσουμε να διεκδικούμε την αλληλεγγύη της ΕΕ.

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.