Καύσιμα: Διέξοδος στις ψηλές τιμές η μείωση του φόρου κατανάλωσης – «Απροθυμία από το Υπ.Ενέργειας»

Την απροθυμία του Υπουργείου Ενέργειας για να ελέγξει τις τιμές των καυσίμων και να επιβάλει πλαφόν επισημαίνουν οι Σύνδεσμοι Καταναλωτών

Του Μιχάλη Μιχαήλ

Το Υπουργείο Ενέργειας, διά της Υπηρεσίας Προστασίας Ανταγωνισμού, παραδέχεται ότι υπάρχει πρόβλημα στις τιμές των καυσίμων, καθώς και στη διαδικασία έκδοσης διατάγματος ανώτατης τιμής πώλησης, γι’ αυτό και επεξεργάζεται ένα νέο πλαίσιο παρακολούθησης των τιμών, όπως δήλωσε στη «Χαραυγή» η Υπουργός Ενέργειας, Νατάσα Πηλείδου, η οποία μας παρέπεμψε για τα περαιτέρω στην Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου.

Ο νόμος προβλέπει για πλαφόν αλλά…

Μιλώντας στη «Χαραυγή» ο διευθυντής της Υπηρεσίας, Αντώνης Ιωάννου, υπενθύμισε ότι ισχύει η φιλελευθεροποίηση της αγοράς, όμως ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στον Υπουργό Ενέργειας να εκδώσει πλαφόν για τις τιμές. Ωστόσο, σημείωσε, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει κι έφερε ως παράδειγμα την περίπτωση όπου επί υπουργίας Αντώνη Πασχαλίδη εκδόθηκε πλαφόν, αλλά σταμάτησε σε 24 ώρες ύστερα από διαμαρτυρίες των πρατηριούχων. Στην ερώτηση αν διαπιστώνεται από πλευράς υπουργείου ότι οι τιμές είναι ψηλές, ο κ. Ιωάννου είπε ότι οι εταιρείες δίνουν τα στοιχεία αγοράς και πώλησης των ποσοτήτων που εισάγουν. Αυτές οι τιμές ελέγχονται και γίνεται προσπάθεια να διαπιστωθεί αν ξεπερνιέται ή όχι το λογικό κέρδος των εταιρειών. Αυτή την περίοδο, πρόσθεσε, εντοπίστηκαν κάποια περιστατικά, αλλά οι απαντήσεις που δόθηκαν από τις εταιρείες ήταν ικανοποιητικές.

Ο διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή παραδέχθηκε ότι το σύστημα ελέγχου παρουσιάζει κενά και πρόσθεσε ότι γι’ αυτόν το λόγο ανατέθηκε σε εταιρεία, ύστερα από προσφορά, η εκπόνηση νέου πλαισίου, με το οποίο θα ελέγχονται με περισσότερη σαφήνεια τα στοιχεία που δίνουν οι εταιρείες. Στις 9 Αυγούστου, πρόσθεσε, θα ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση για την καλύτερη παρακολούθηση των τιμών.

Ίσως, εκτίμησε ο κ. Ιωάννου, αν έμπαινε στην αγορά και 5η εταιρεία πετρελαιοειδών, τα πράγματα όσον αφορά τις τιμές να διαφοροποιούνταν λόγω του ανταγωνισμού. Στην παρατήρηση ότι ούτε αυτό αποτρέπει τη συνεννόηση μεταξύ των εταιρειών, ο κ. Ιωάννου είπε ότι η ύπαρξη καρτέλ είναι υπόθεση για διερεύνηση για την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού. Σημείωσε παράλληλα ότι το πρόβλημα, εκεί που παρουσιάζεται, δεν αφορά τα πρατήρια, αλλά τις τιμές που πωλούν οι εταιρείες στα πρατήρια.

Απαντώντας σε ερώτηση, ο Αντώνης Ιωάννου ανέφερε ότι είναι πάγιο το αίτημα για μείωση του φόρου κατανάλωσης, αλλά αυτή η απόφαση ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών. Σημείωσε ότι θα μπορούσε η μείωση να ήταν μια διέξοδος στο θέμα των ψηλών τιμών.

Οι εταιρείες υπερχρεώνουν χωρίς καμιάν αντίδραση

Ο πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης, δήλωσε στη «Χαραυγή» ότι οι τιμές δεν είναι καθόλου λογικές. Σε ό,τι αφορά τη δημιουργία νέου πλαισίου παρακολούθησης, ο κ. Δρουσιώτης διερωτήθηκε γιατί αφού δεν υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα, σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας, έδωσαν προσφορά 57 χιλιάδων ευρώ σε ιδιωτική εταιρεία για να τους ετοιμάσει τη νέα φόρμουλα παρακολούθησης των τιμών των καυσίμων. Σημείωσε ότι ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Καταναλωτών έλαβε μέρος στη δημόσια διαβούλευση και απάντησε σε διάφορες ερωτήσεις που αφορούσαν το θέμα, καθώς και για το πόσο θα πρέπει να είναι το κέρδος για να παρέμβει ο υπουργός.

Σημείωσε παράλληλα ότι οι εταιρείες χρεώνουν 2 σεντ περισσότερα το λίτρο ολόχρονα, αλλά αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη, παρόλο που αποτελεί υπερχρέωση των καταναλωτών κατά 18 εκ. το χρόνο. «Πώς είναι λογικό αυτό;» διερωτήθηκε ο κ. Δρουσιώτης και πρόσθεσε ότι η χρέωση των βιοκαυσίμων δεν προστίθεται τώρα στις τιμές, αλλά ίσχυε από καιρό. Διερωτήθηκε ακόμη αν η εταιρεία που θα αναλάβει το πλαίσιο θα μπορέσει να αμφισβητήσει το περιθώριο κέρδους που θα δίνουν οι εταιρείες.

Δεν υπάρχει ούτε διαφάνεια ούτε έλεγχος

Έντονος ήταν και ο πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών, Λουκάς Αριστοδήμου, ο οποίος τόνισε στη «Χαραυγή» ότι θέμα πλαφόν δεν υπάρχει. Υποστήριξε ότι το υπουργείο δεν ασκεί καμία πίεση για μείωση των τιμών, ούτε έχει τη διάθεση να επιβάλει πλαφόν. Θα κρατήσουν τις τιμές για 45 μέρες, είπε, και θα είναι σε βάρος του καταναλωτή, παρά το ότι ενδέχεται να υπάρξουν περιοδικές μειώσεις. Πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει διαφάνεια ούτε έλεγχος και αφήνονται οι εταιρείες να κάνουν ό,τι θέλουν.

Σε ό,τι αφορά τη δημόσια διαβούλευση για το νέο πλαίσιο παρακολούθησης των τιμών, ο κ. Αριστοδήμου τόνισε ότι ο Σύνδεσμος του οποίου ηγείται αρνήθηκε να λάβει μέρος σε αυτήν, αφού ούτε αυτή τη φορά, όπως είπε, θα υπάρξει αποτέλεσμα. Σημείωσε παράλληλα ότι ενώ το τελευταίο διάστημα σημειώθηκαν μειώσεις στη διεθνή τιμή των καυσίμων, στην Κύπρο οι τιμές παρέμειναν στα ύψη. Κι αυτό οφείλεται, όπως ανέφερε, στο ότι δεν υπάρχει διαφάνεια. Το υπουργείο, υπέδειξε, θα πρέπει να κάνει μια σύγκριση των τιμών της προηγούμενης περιόδου και της τωρινής και να ανακοινώσει τη διαφορά στις τιμές πώλησης, εάν υπήρξε τέτοια.

Οι Σύνδεσμοι Καταναλωτών θεωρούν επίσης απαράδεκτη τη μετακύλιση του κόστους στον καταναλωτή από τη μετακίνηση των εγκαταστάσεων των εταιρειών από τη Λάρνακα στο Βασιλικό. Μάλιστα ο κ. Αριστοδήμου διερωτήθηκε, αν η ΑΗΚ αγοράσει μία γεννήτρια αν θα τη χρεώσει στους καταναλωτές. Είναι ένα τεράστιο λάθος, ανέφεραν, το ότι το υπουργείο και η κυβέρνηση ανέχονται αυτή την πρακτική των εταιρειών.

Προσκόμματα στη λειτουργία των πρατηρίων χαμηλού κόστους

Ένα άλλο θέμα που προκύπτει είναι η προώθηση της δημιουργίας πρατηρίων χαμηλού κόστους, αλλά και σε αυτόν τον τομέα παρουσιάζονται προβλήματα, όπως δήλωσε ο διευθυντής της Υπηρεσίας Καταναλωτών του Υπουργείου Ενέργειας.

Όπως ανέφερε, παρουσιάζεται πρόβλημα με το Τμήμα Πολεοδομίας, όμως το θέμα δεν έκλεισε και συνεχίζει να συζητείται. Η σκέψη, πρόσθεσε, ήταν τα πρατήρια αυτά να μην ανήκαν στις εταιρείες, αλλά η ΕΠΑ αποφάνθηκε ότι αυτό αντίκειται στον ανταγωνισμό. Πρόσθεσε παράλληλα ότι σε άλλες χώρες υπάρχουν τέτοια πρατήρια και διερωτήθηκε γιατί να υπάρχει πρόβλημα στην Κύπρο.

Συναφές θέμα, πρόσθεσε, είναι και ο εφοδιασμός των αυτοκινήτων με υγραέριο, κάτι που επίσης δεν έγινε κατορθωτό να προωθηθεί για διάφορους λόγους. Ο κ. Αριστοδήμου σχολιάζοντας το θέμα αυτό είπε ότι λειτουργεί ένα τέτοιο πρατήριο στην περιοχή Λευκωσίας, όμως η διαφορά στην πώληση είναι ελάχιστα σεντ.

Ούτε σε αυτό έχουμε κάποια στοιχεία, ανέφερε, για το πόσο αγοράζουν και αν δικαιολογείται το ύψος της τιμής πώλησης των καυσίμων από αυτό το πρατήριο. Όσον αφορά τα εμπόδια που βάζει η Πολεοδομία, ο κ. Αριστοδήμου είπε ότι πολλά υφιστάμενα πρατήρια έχουν προβλήματα, αλλά τα συμφέροντα των εταιρειών μπλοκάρουν τις διαδικασίες. Τώρα, πρόσθεσε, βάζουν εμπόδια μέσω της Πολεοδομίας για τη δημιουργία τέτοιων πρατηρίων.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy