Καζάνι που βράζει τα σχολεία: Από την έλλειψη αντικαταστατών στο «test to stay»

  • Σε καζάνι που βράζει µετέτρεψαν τα σχολεία κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας µε αποφάσεις που παίρνονται χωρίς οποιαδήποτε εκ των προτέρων διαβούλευση µε τους εκπαιδευτικούς φορείς
  • Ανησυχία, προβληµατισµό και σωρεία ερωτηµάτων προκάλεσε η εξαγγελία του test to stay, ενώ η  ενηµέρωση των εκπαιδευτικών εταίρων θα γίνει αύριο (!) το απόγευµα
  • Οι θέσεις για αντικαταστάτες είναι αδύνατο να καλυφτούν αφού το εργασιακό πλαίσιο που προσφέρεται λειτουργεί ως αντικίνητρο
  • ∆υσαναπλήρωτα κενά αφήνει στο εξαιρετικά σηµαντικό έργο που επιτελούν, η απουσία καθαριστριών λόγω πανδηµίας
  • Μέσα σε όλα αυτά οι µαθητές του Λυκείου παρακάθονται σε εξετάσεις τετραµήνου

Του  Ειρηναίου Πίττα

Οι αποφάσεις της κυβέρνησης και ειδικά του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση µε την επαναλειτουργία των σχολείων και τη διαχείριση της πανδηµίας έχουν εξοργίσει εκπαιδευτικούς, µαθητές και γονείς, οι οποίοι το µόνο που ζητούν είναι ουσιαστική συµµετοχή και εκ των προτέρων διαβούλευση πριν τη λήψη αυτών των όποιων αποφάσεων αφορούν τα σχολεία, µιας και είναι οι ίδιοι που καλούνται να τις εφαρµόσουν.

«Test to stay» από το πουθενά 

Έντονο αναβρασµό προκάλεσε η εξαγγελία για εφαρµογή του λεγόµενου «test to stay» καθώς βρήκε αυτούς που θα κληθούν να το εφαρµόσουν, δηλαδή εκπαιδευτικούς, µαθητές και γονείς, προ εκπλήξεως, µιας και δεν είχε προηγηθεί καµία διαβούλευση. Ως εκ τούτου, οι αντιδράσεις και τα ερωτήµατα που προέκυψαν χαρακτηρίζονται ως φυσιολογικά. Σύµφωνα µε την εξαγγελία, το µέτρο θα αφορούσε µαθητές οι οποίοι χαρακτηρίζονται στενές επαφές και οι οποίοι θα µπορούν να πηγαίνουν στο σχολείο τους νοουµένου ότι διενεργούν καθηµερινά τεστ για 5 µέρες. Οι προβληµατισµοί και τα ερωτήµατα αφορούσαν κυρίως ζητήµατα ασφάλειας αλλά και αποτελεσµατικότητας, δεδοµένης της πρακτικής δυσκολίας εφαρµογής του µέτρου. Μετά τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών οργανώσεων, η κυβέρνηση αποφάσισε παράταση έναρξης του µέτρου που είχε αρχικά καθοριστεί για αύριο, και όρισε σύσκεψη µε όλους τους εκπαιδευτικούς εταίρους αύριο το απόγευµα, προκειµένου να υπάρξει η απαιτούµενη ενηµέρωση και διαβούλευση.

Όπως διαφάνηκε από τη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, η εξαγγελία έγινε χωρίς να υπάρξει σχεδιασµός για εφαρµογή του συγκεκριµένου µέτρου. Σύµφωνα µε τον Υπουργό Παιδείας, δεν είχε υπάρξει διευθέτηση για τον ακριβή τρόπο εφαρµογής του µέτρου, µε το Υπουργείο να βρίσκεται σε διαδικασία προπαρασκευαστικών ενεργειών. Επίσης, από τη συνεδρία διαφάνηκε πως αν υπήρχε η εκ των προτέρων διαβούλευση θα ξεκαθάριζαν ορισµένα ζητήµατα που απασχολούν. Ξεκαθαρίστηκε για παράδειγµα ότι το «test to stay» θα γίνεται µε επιτήρηση του Υπουργείου Υγείας, ότι είναι προαιρετικό και ότι θα αφορά µόνο τις ανεµβολίαστες στενές επαφές.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, ανέφερε στη «Χαραυγή» πως εκείνο που απασχολεί είναι κυρίως το ότι τίθεται σε κίνδυνο η υγεία εκπαιδευτικών και µαθητών, ειδικά των ευάλωτων, οι οποίοι θα συναναστρέφονται µε στενές επαφές που πιθανό να φέρουν τον ιό. Εξέφρασε επίσης προβληµατισµό για πρακτικά ζητήµατα και τον αριθµό των κινητών µονάδων που θα απαιτούνται. Σηµείωσε δε την απογοήτευση των εκπαιδευτικών για το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε διαβούλευση, ενώ διερωτήθηκε κατά πόσον οι µαθητές στενές επαφές το πρωί θα πηγαίνουν σχολείο, αλλά το απόγευµα θα αποµονώνονται. Τις επισηµάνσεις του κ. Χατζησάββα υιοθετεί και η ΠΟΕ∆, µε την πρόεδρό της, Μύρια Βασιλείου, να τονίζει στην Επιτροπή ότι δεν υπάρχει κανάλι επικοινωνίας µε τα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Στην αυριανή σύσκεψη οι εκπαιδευτικοί εταίροι αναµένουν από τα Υπουργεία Παιδείας και Υγείας, αλλά και τα µέλη της Συµβουλευτικής Επιστηµονικής Επιτροπής ότι θα απαντηθούν τα ερωτήµατα που αιωρούνται, ενώ αναµένουν να ακούσουν αναλυτικά και τη διαδικασία µε την οποία θα εφαρµοστεί το µέτρο.

Αδύνατο να καλυφτούν οι αντικαταστάσεις

Μπορεί σύµφωνα µε την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς να έγιναν πάνω από τέσσερις χιλιάδες αντικαταστάσεις, ωστόσο στην παρούσα φάση οι ανάγκες είναι πολύ µεγάλες µε την κάλυψή τους να είναι αδύνατη. Αυτό δηµιουργεί αλυσιδωτά προβλήµατα στην οµαλή λειτουργία των σχολείων. Σύµφωνα µε τον πρόεδρο της ΕΕΥ, γίνονται υπεράνθρωπες προσπάθειες από την Υπηρεσία, ωστόσο το ενδιαφέρον που υπάρχει από εκπαιδευτικούς για αντικατάσταση δεν είναι ούτε αρκετό, ούτε αναµενόµενο.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ επεσήµανε ότι υπάρχει δυσκολία ειδικά σε κάποιες ειδικότητες, ενώ τεράστιο πρόβληµα προκύπτει µε τους υπόλοιπους καθηγητές οι οποίοι επιβαρύνονται µε αναπληρώσεις ή άλλα καθήκοντα, ενώ είναι ήδη επιφορτισµένοι µε καθήκοντα που αφορούν την πανδηµία. Τόνισε πως για να υπάρξει ενδιαφέρον πρέπει να δοθούν κίνητρα στους αντικαταστάτες. Όπως είπε, δεν ρισκάρει κάποιος να αφήσει µια εργασία για να πάει στα σχολεία να απασχολείται 13- 14 ώρες µόνο και ταυτόχρονα να θέτει τον εαυτό του σε κίνδυνο λόγω της πανδηµίας. Υπογράµµισε ότι πρότειναν να γίνεται διορισµός µε πλήρες διδακτικό ωράριο, κάτι που θα του επιτρέπει να βοηθά και στα εξωδιδακτικά καθήκοντα. ∆υστυχώς, συνέχισε, δεν υπήρξε µέχρι τώρα καµία θετική ανταπόκριση.

Σε σχέση µε τα ∆ηµοτικά, το πρόβληµα είναι ακόµα µεγαλύτερο. Αντικαταστάσεις γίνονται και από δασκάλους των ολοήµερων ή των προγραµµάτων ∆ΡΑΣΕ. Σύµφωνα µε την πρόεδρο της ΠΟΕ∆, υπάρχουν λόγοι που εκπαιδευτικοί απορρίπτουν τις προσκλήσεις για αντικατάσταση και αυτοί έχουν να κάνουν µε το εργασιακό πλαίσιο που τους προσφέρεται. Επεσήµανε πως πολλοί δάσκαλοι έχουν υπερκαλύψει σε πολλαπλάσιο βαθµό τις 10 αναπληρώσεις που προβλέπεται. Η κα Βασιλείου στάθηκε και στην απουσία άλλου προσωπικού, όπως οι καθαρίστριες.

Σύµφωνα µε τον πρόεδρο της Σχολικής Εφορείας Λευκωσίας, κ. Νίκο Μεγάλεµο, η απουσία ενός ποσοστού της τάξης του 10% των επιστατριών δηµιουργεί τεράστια προβλήµατα. Σηµείωσε ότι υπάρχουν καθαρίστριες που αναγκάζονται να ανοίξουν τα σχολεία µέσα στη νύχτα για να απολυµάνουν. Επεσήµανε, παράλληλα, ότι υπάρχει πρόβληµα µε απουσίες και στο τεχνικό προσωπικό.

Μέσα σε αυτά και… εξετάσεις τετραµήνου 

∆εν έφταναν τα προβλήµατα που προκύπτουν από τις συνθήκες της πανδηµίας οι µαθητές και εκπαιδευτικοί Λυκείου έχουν και τις εξετάσεις τετραµήνου, που ξεκίνησαν από την περασµένη Παρασκευή. Παρά τις εκκλήσεις όλων για αναβολή τους, το ΥΠΠΑΝ τις εφάρµοσε και πλέον προκύπτουν πολλά ερωτηµατικά για τη συνέχεια. Είναι γνωστό ότι θα υπάρχει β’ ή αν χρειαστεί και γ’ σειρά εξετάσεων για όσους δεν µπορούν να παρακαθίσουν στην πρώτη σειρά, ωστόσο δεν είναι ξεκάθαρο πότε θα γίνει αυτό. Το µόνο που είπε το ΥΠΠΑΝ είναι πως ενόσω βρίσκονται σε εξέλιξη οι εξετάσεις τετραµήνου δεν θα προχωρήσει η ύλη των µαθηµάτων. Προκύπτει, ως εκ τούτου, θέµα µε την ύλη του δευτέρου τετραµήνου, µε τον κ. Χατζησάββα να διερωτάται πώς θα καλυφτεί.

Ο πρόεδρος των Οργανωµένων Γονέων Μέσης Χαράλαµπος ∆ιονυσίου και ο πρόεδρος των Οργανωµένων Γονέων ∆ηµοτικής από την πλευρά τους, αναφέρθηκαν στην ποιότητα εκπαίδευσης που παρέχεται σε όσους µένουν στο σπίτι λόγω πανδηµίας. Ο κ. ∆ιονυσίου υπογράµµισε ότι πρέπει επιτέλους να δούµε το θέµα της υβριδικής εκπαίδευσης, καθώς όπως είπε δεν γίνεται σε ιδιωτικό ελληνόφωνο σχολείο που βρίσκεται υπό την αιγίδα του ΥΠΠΑΝ, αλλά και σε κάποια δηµόσια σχολεία να γίνεται, όμως σε κάποια άλλα να υπάρχουν σκόπελοι.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy