Κεντρική Λεωφόρος Μακαρίου: Ένα απέραντο εργοτάξιο για 26 μήνες

Αφάνταστη ταλαιπωρία για τους οδηγούς, ενώ οι καταστηματάρχες οδηγούνται στην καταστροφή



Του Γιάννη Κακαρή

 

Έρχονται ακόμα πιο δύσκολες μέρες για τους κατοίκους Λευκωσίας, με τα κυκλοφοριακά προβλήματα να γίνονται πιο έντονα στην είσοδο της Λευκωσίας, αφού δύο μεγάλα έργα ανάπλασης, της βασικής αρτηρίας εισόδου και εξόδου από την πόλη, αναμένεται να συμπέσουν. Ωστόσο ο Δήμος Λευκωσίας και το Τμήμα Δημοσίων Έργων, διαμηνύουν ότι θα υπάρξει συνεννόηση με τις αρμόδιες και εμπλεκόμενες υπηρεσίες για να μειωθεί η ταλαιπωρία.

Από αύριο Δευτέρα 13 Ιουλίου 2020 ξεκινούν οι κατασκευαστικές εργασίες για την ανάπλαση της Λεωφόρου Μακαρίου, με τον ορίζοντα ολοκλήρωσης να είναι στους 26 μήνες. Συγκεκριμένα πρόκειται για τη δεύτερη φάση ανάπλασης του εμπορικού τριγώνου Στασικράτους – Μακαρίου – Ευαγόρου, η οποία χωρίζεται σε δύο περιόδους.

Οι εργασίες που ξεκινούν τη Δευτέρα περιλαμβάνουν το τμήμα μεταξύ των φώτων της Αστυνομίας του Λυκαβητού και το City Plaza, συμπεριλαμβανομένου του δευτερεύοντος οδικού δικτύου (κάθετες οδοί) και θα διαρκέσουν 13 μήνες.

 

Εργασίες από τα Δημόσια Έργα και στην είσοδο της Λεωφόρου Μακαρίου

Παράλληλα τον ερχόμενο Σεπτέμβρη αναμένεται να ξεκινήσουν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, οι εργασίες σε άλλο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου. Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν από τα φώτα του Aluminium Tower μέχρι τα φώτα της Αστυνομίας του Λυκαβητού και σε δευτερεύον οδικό δίκτυο. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη μονοδρόμηση της Λεωφόρου Μακαρίου, τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων και την ανακατασκευή της οδού Εθνικής Φρουράς.

Ως εκ τούτου, καταστηματάρχες και κάτοικοι της περιοχής εκφράζουν έντονες ανησυχίες καθώς τα δύο έργα θα συντρέχουν για αρκετούς μήνες. Κάτι που αναμένεται να νεκρώσει την εμπορική κίνηση και να δημιουργήσει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Επισημαίνουν ότι για να ολοκληρωθούν στην ώρα τους τα έργα, θα πρέπει να υπάρξει πλήρης συνεργασία μεταξύ όλων των υπηρεσιών, οι οποίες έχουν συμμετοχή στο έργο. Δηλαδή, θα πρέπει να συνεργαστεί η Υδατοπρομήθεια, η ΑΗΚ, το Συμβούλιο Αποχετεύσεως, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών κ.α., κάτι που μας έχει αποδείξει η εμπειρία ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Παρ’ όλα αυτά ο συγκοινωνιολόγος του Δήμου Λευκωσίας, Νάσος Κολυβάς, απαντώντας και θέλοντας να καθησυχάσει τις ανησυχίες ανέφερε ότι «ο δήμος έχει ήδη συντονιστεί απόλυτα με την αντίστοιχη ομάδα του Τμήματος Δημοσίων Έργων», υπογραμμίζοντας ότι αρχικά τα έργα θα είναι μόνο στην οδό Εθνικής Φρουράς. Σημείωσε ότι έχουν γίνει οι σχετικές παρακάμψεις για αυτή την εκτέλεση.

Σημείωσε ότι «μετά τους 10 μήνες, όταν θα ξεκινήσουν οι εργασίες επίστρωσης της Μακαρίου, από τα φώτα του Aluminium Tower, θα φροντίσουμε και με την Αστυνομία να υπάρξει πάντα ροή οχημάτων στη Μακαρίου, για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε κατά τον βέλτιστο τρόπο την κατάσταση».

Όπως εξήγησε, «για τους επόμενους 10 μήνες (από τον Σεπτέμβριο και μετά) εργασίες θα πραγματοποιούνται στην Εθνικής Φρουράς και σε άλλα οδικά τμήματα. Όχι κυρίως στη Μακαρίου».

Επίσης ο δήμαρχος Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, δήλωσε ότι «θα υπάρξει κάποια ταλαιπωρία, για αυτό ο δήμος ζητά από τους επηρεαζόμενους, υπομονή και κατανόηση, γιατί κτίζουμε κάτι καλύτερο, φιλικότερο και όμορφο».

 

Δρόμοι που επηρεάζονται

Μετά την ολοκλήρωση της Φάσης Α’ του έργου Ανάπλασης του Εμπορικού Τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους – Ευαγόρου και την παράδοση των οδών Στασικράτους, Ζήνας Κάνθερ, Θεοφάνη Θεοδότου και Μνασιάδου (τμήμα) στο κοινό, ο Δήμος Λευκωσίας προχωρεί με την υλοποίηση της Φάσης Β’ του σημαντικού αυτού έργου.

Η Φάση Β’ του έργου αφορά το τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου Γ’ από τη συμβολή της με τη Λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού μέχρι τη Λεωφόρο Ευαγόρου, την οδό Αναστασίου Γ. Λεβέντη, τμήματα των οδών Στασάνδρου και Αφροδίτης και τις οδούς Αρνάλδας, Αγίας Ελένης, Γρηγορίου Ξενοπούλου, Μπουμπουλίνας, Ήρας και Άννης Κομνηνής, μέχρι τη συμβολή τους με την οδό Στασάνδρου.

Ο προϋπολογισμός της Φάσης Β’ του έργου ανέρχεται στα €11.680.000.

 

Τι θα αλλάξει στο αστικό εμπορικό κέντρο

Το συγκεκριμένο έργο επιδιώκει να καταστήσει το αστικό εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας ανταγωνιστικό, ελκυστικό και φιλικό στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Για το έργο υιοθετήθηκαν υψηλά κριτήρια βιώσιμου αστικού σχεδιασμού με στόχο:

  1. Την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της αισθητικής του αστικού περιβάλλοντος με νέα επίστρωση, αστική επίπλωση και φωτισμό.
  2. Τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας όλων, πεζών και ΑμεΑ και την αύξηση της επισκεψιμότητας με τη δημιουργία ενιαίων και μεγάλων πεζοδρομίων και την εξάλειψη όλων των ανισόπεδων σημείων μεταξύ ιδιωτικών, δημοσίων πεζοδρομίων και δρόμου.
  3. Τη δημιουργία μικρών πλατειών με δυνατότητα υπαίθριων δραστηριοτήτων και ενσωμάτωση υδάτινων στοιχείων.
  4. Την ενίσχυση της σκίασης με φύτευση μεγάλου αριθμού ώριμων δέντρων και εφαρμογή των αρχών του βιοκλιματικού σχεδιασμού, αυξάνοντας τις ώρες που οι πεζοί επισκέπτες θα μπορούν να διακινούνται με άνεση.
  5. Την εγκατάσταση ολιστικού συστήματος «έξυπνης πόλης», ιδιοκτησία του Δήμου Λευκωσίας.
  6. Την υπογειοποίηση και βελτίωση όλων των υπηρεσιών κοινής ωφελείας.

Αισθητικά και λειτουργικά θα δημιουργηθεί ένας ενιαίος χώρος, ένα εξωτερικό «εμπορικό κέντρο».

Το έργο εφαρμόζει τις πρόνοιες/δράσεις του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας της Λευκωσίας και του Σχεδίου Περιοχής του Κέντρου της Λευκωσίας για προώθηση των βιώσιμων μεταφορών, ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας στην αστική περιοχή της Λευκωσίας, όπως και μείωση Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα.

– Στη Λεωφόρο Μακαρίου και στην οδό Αναστασίου Γ. Λεβέντη (πρώην Λεωνίδου), δημιουργούνται δύο λεωφορειολωρίδες για διακίνηση και στις δύο κατευθύνσεις.

– Οι κυκλοφοριακές πολιτικές που εφαρμόζονται υποχρεώνουν τα τροχοφόρα οχήματα να κινούνται σε χαμηλές ταχύτητες και να δίνουν προβάδισμα στην άνετη και απρόσκοπτη διακίνηση πεζών και ποδηλάτων.

– Στον άξονα Μακαρίου – Α. Λεβέντη, στα πλαίσια του έργου, θα ληφθεί πρόνοια για την εγκατάσταση και λειτουργία τραμ, εφόσον αυτό αποφασιστεί, με την αφαίρεση όλων των υφιστάμενων υπόγειων εγκαταστάσεων από το διάδρομο διακίνησης του τραμ και την επανεγκατάστασή τους σε άλλο χώρο.

 

Θα υπάρξουν νέες προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

Κατά τη διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών της Φάσης Β.1, για διευκόλυνση του κοινού, των οδηγών, των κατοίκων και των καταστηματαρχών, θα ισχύουν οι ακόλουθες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις:

– Οι οδοί Αγίας Ελένης, Γρηγορίου Ξενοπούλου, Μπουμπουλίνας και Ήρας μέχρι τη συμβολή τους με την οδό Στασάνδρου μετατρέπονται σε αμφίδρομα αδιέξοδα. Παράλληλα διατηρούνται οι υφιστάμενες θέσεις στάθμευσης των οδών Μπουμπουλίνας, Αγίας Ελένης και Γρηγορίου Ξενοπούλου. Ακυρώνονται οι κατά μήκος θέσεις των οδών Ήρας και τμήμα της Άννης Κομνηνής. Σημειώνεται ότι για τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων στάθμευσης στις οδούς Αγίας Ελένης και Γρηγορίου Ξενοπούλου, θα πραγματοποιηθούν κατασκευαστικές εργασίες μείωσης του υφιστάμενου πεζοδρομίου για διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου. Θα παραμείνουν οι θέσεις στάθμευσης στη μια πλευρά τους.

– Τμήμα της οδού Άννης Κομνηνής θα παραμείνει κλειστό, από τη Λεωφόρο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου μέχρι πριν τη συμβολή της με την οδό Φιλιππίας. Η οδός Άννης Κομνηνής θα παραμείνει μονόδρομος και παράλληλα θα πραγματοποιηθεί προσωρινή μονοδρόμηση της οδού Φιλιππίας με φορά προς την οδό Κρήτης, προκειμένου να επιτευχθεί απρόσκοπτη αριστερόστροφη κίνηση προς την οδό Στασάνδρου.

– Στην οδό Κρήτης θα διατηρηθεί η υφιστάμενη κατάσταση (μονόδρομος με φορά προς την οδό Στασάνδρου.

– Ως βασική παρακαμπτήρια κίνηση από το νότο προς τη Λεωφόρο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου θα αποτελεί η διαδρομή από Λεωφόρο Διγενή Ακρίτα προς οδό Κρήτης προς οδό Στασάνδρου με προορισμό το ανοιχτό κομμάτι της Λεωφ. Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’. Σημειώνεται ότι παράλληλη διοχέτευση κίνησης ως παρακαμπτήρια οδός μπορεί να χρησιμοποιείται και η οδός Κυπράνορος (παράλληλη της οδού Κρήτης με μονόδρομη κατεύθυνση προς την οδό Στασάνδρου).

– H αντίστροφη παρακαμπτήρια κίνηση θα είναι από το ανοιχτό κομμάτι της Λεωφ. Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ στις οδούς Στασάνδρου – Πινδάρου, με τελική κατεύθυνση τη Λεωφόρο Διγενή Ακρίτα, μέσω Ευγενίας Θεοδότου.

 

Πρόσβαση σε χώρους στάθμευσης

Οι πλείστοι ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης στην περιοχή θα είναι προσβάσιμοι στο κοινό μέσω προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.

Σε χρήστες ιδιωτικών χώρων στάθμευσης που βρίσκονται σε τεμάχια όπου δεν θα επιτρέπεται η πρόσβαση οχημάτων, θα διανεμηθούν κάρτες για προσωρινή στάθμευση σε δημοτικούς ή άλλους χώρους στάθμευσης.