Η εισήγηση για απευθείας στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, αντί της παραχώρησης κρατικών εγγυήσεων προς τις τράπεζες ύψους 2 δισ. ευρώ με σκοπό να αναλάβουν τη διοχέτευση δανείων προς την οικονομία, φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος.

Η εισήγηση κατατέθηκε αρχικά από το ΑΚΕΛ, το οποίο πρότεινε όπως διερευνηθεί το ενδεχόμενο έκδοσης κρατικού ομολόγου με σκοπό τη διοχέτευση δανείων είτε απευθείας στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις είτε σε συνεργασία με τράπεζες, αλλά στη βάση καλύτερων κριτηρίων, καθώς και την αξιοποίηση του προγράμματος De Minimis της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως έπραξαν ήδη άλλες χώρες, όπως η Ισπανία.

Επίσης, το ΔΗΚΟ ανακοίνωσε χθες ότι κατά την επικείμενη συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής την Παρασκευή 3 Απριλίου θα ζητήσει αναβολή της ψήφισης του νομοσχεδίου για τις κρατικές εγγυήσεις προς τις τράπεζες, επειδή κρίνει ότι απαιτείται περαιτέρω επεξεργασία. Επίσης, πρότεινε όπως το κράτος θέσει ως προτεραιότητα το δανεισμό 2 δισ. ευρώ με σκοπό να διοχετευθούν απευθείας στην οικονομία, μέσω επιδομάτων και χρηματοδότησης, προς κάλυψη μισθών, λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών.

Σημειώνεται ότι η εισήγηση για απευθείας στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων καθώς και το νομοσχέδιο για την παραχώρηση κρατικών εγγυήσεων ύψους 2 δισ. ευρώ στις τράπεζες θα συζητηθούν σε νέα τηλεδιάσκεψη των μελών της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής αύριο Πέμπτη 2 Απριλίου.

Επισημαίνεται ότι η ενδεχόμενη αναβολή της ψήφισης του νομοσχεδίου για τις κρατικές εγγυήσεις δεν επηρεάζει τον προγραμματισμό του Υπουργείου Οικονομικών, αφού, όπως παραδέχθηκε ο Υπουργός Οικονομικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης, με την πρόταση της κυβέρνησης τα πρώτα δάνεια θα διοχετευτούν στην αγορά στις αρχές Μαΐου.

Νέο νομοσχέδιο με διαχωρισμό των μικρών επιχειρήσεων

Εν τω μεταξύ το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε χθες νέο νομοσχέδιο με τρεις αλλαγές σε σχέση με τις κρατικές εγγυήσεις.

Συγκεκριμένα, διατηρήθηκε το γενικό πλαίσιο το οποίο προνοεί ότι από τα 2 δισ. ευρώ ποσό ύψους 1,75 δισ. ευρώ θα αξιοποιηθεί για την παραχώρηση νέων δανείων και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ για την επιδότηση μέρους του επιτοκίου εξυπηρετούμενων δανείων. Ωστόσο διευκρινίστηκε ότι από το 1,75 δισ. ευρώ ποσό ύψους 350 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθεί για την παραχώρηση νέων δανείων σε πολύ μικρές επιχειρήσεις (με λιγότερους από 10 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών μέχρι 2 εκατ. ευρώ το χρόνο), 1,2 δισ. ευρώ για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (με λιγότερους από 250 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών μέχρι 50 εκατ. ευρώ το χρόνο) και 200 εκατ. ευρώ για μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Επίσης, διευκρινίστηκε ότι η «υποχρέωση μη απόλυσης των επιλέξιμων επιχειρήσεων και αυτοτελώς εργαζόμενων αρχίζει από την ημερομηνία της πρώτης εκταμίευσης του δανείου τους και η χρονική διάρκεια της υποχρέωσης είναι ανάλογη με τη διάρκεια του δανείου όπου για κάθε έτος διάρκειας του δανείου αντιστοιχεί σε περίοδο ενός μηνός υποχρέωσης μη απόλυσης» (σ.σ.: υπάρχει όριο μέχρι 6 μήνες).

Ακόμη, διευκρινίστηκε ότι σε περίπτωση παραβίασης των όρων και/ή προϋποθέσεων, ο Υπουργός Οικονομικών «δύναται να επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο 1.000 – 500,000 ευρώ», ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου