Κινδυνεύει να µην εφαρµοστεί το ΣΒΑΚ στη Λεµεσό

  • Βασική προϋπόθεση για την εφαρµογή του Σχέδιο Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας Λεµεσού είναι να αντιληφθούν οι τοπικές Αρχές τη σηµασία και τη χρησιµότητα του σχεδίου και να θελήσουν να αποφασίσουν την εφαρµογή του ξεκινώντας από τη δηµιουργία των κατάλληλων υποδοµών (µονοδροµήσεις και πεζοδροµοποιήσεις, δηµιουργία ποδηλατοδρόµων, υποδοµές που θα δώσουν ώθηση στις δηµόσιες συγκοινωνίες κ.λπ.) µε απώτερο στόχο την απαλλαγή, στον µέγιστο δυνατό βαθµό, του κέντρου της πόλης από την παρουσία του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Κάτι όµως που τρία χρόνια µετά την ολοκλήρωση της µελέτης δεν  έχει ακόµα τεθεί σε ισχύ.

Του Χρήστου Χαραλάµπους

Καθολική είναι η παραδοχή ότι το εκτός ελέγχου τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβληµα που ταλανίζει εδώ και αρκετά χρόνια τη Λεµεσό µπορεί να λυθεί µόνο µέσα από δύο άξονες έργων, τα οποία θα αποσυµφορήσουν από τη µια το κοµφούζιο που παρατηρείται στους κόµβους του αυτοκινητόδροµου και από την άλλη θα βάλουν φραγµό στις χιλιάδες αυτοκίνητα που κατακλύζουν καθηµερινά το κέντρο της πόλης.

Το ένα έργο αφορά στην κατασκευή του παρακαµπτήριου, βόρεια του σηµερινού αυτοκινητόδροµου, που θα ξεκινά από την περιοχή της Γερµασόγειας και θα φτάνει µέχρι τα Πολεµίδια -και ο οποίος άπειρες φορές έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση, αλλά παραµένει στα χαρτιά- και βέβαια το βασικότερο έχει να κάνει µε το Σχέδιο Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας Λεµεσού. Η σχετική µελέτη έχει ολοκληρωθεί από το 2019, ωστόσο µέχρι σήµερα δεν έχει προχωρήσει η εφαρµογή του, κάτι για το οποίο επανειληµµένα έχει εκφραστεί δυσφορία τόσο από το Εµπορικό και Βιοµηχανικό Επιµελητήριο όσο και από άλλους φορείς της πόλης.

Από όλους τους αρµόδιους σηµειώνεται ότι προϋπόθεση για την εφαρµογή του ΣΒΑΚ είναι η εµπλοκή των τοπικών Αρχών. Η ανάγκη αυτή επισηµάνθηκε και την περασµένη εβδοµάδα, στη διάρκεια της παρουσίασης των προκαταρκτικών σχεδιασµών για τις δράσεις του Σχεδίου Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας Λεµεσού, από τους µελετητές MIC-HUB. Μάλιστα, ο υπεύθυνος του Τµήµατος ∆ηµοσίων Έργων για τα Ευρωπαϊκά κονδύλια, Χάρης Χριστοδούλου, κτύπησε καµπανάκι κινδύνου για το ενδεχόµενο µη υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας, αφού στενεύουν τα χρονικά όρια που έχουν τεθεί για την εκταµίευση των σχετικών ευρωπαϊκών κονδυλίων.

«Μας έχουν βάλει και τα δυο µας πόδια σε ένα παπούτσι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χριστοδούλου, εξηγώντας ότι το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας δηµιουργήθηκε για να ανταποκριθούµε στην οικονοµική κρίση και να προωθήσουµε τη διαθέσιµη χρηµατοδότηση εντός συγκεκριµένων πλαισίων. Τα χρονοδιαγράµµατα, υπέδειξε, είναι πολύ στενά, αλλά πρέπει να ανταποκριθούµε µέσα σε αυτό το συγκεκριµένο χρονικό πλαίσιο. «∆εν πρέπει να χαθεί το παράθυρο ευκαιρίας να εκταµιευθούν τα χρήµατα», σηµείωσε χαρακτηριστικά, επισηµαίνοντας ότι «δεν υπάρχει δυνατότητα παρέκκλισης, ούτε υπάρχει στον ορίζοντα κάτι εναλλακτικό από πλευράς ευρωπαϊκής χρηµατοδότησης, οπότε επιβάλλεται να προχωρήσουµε για να µην οδηγηθούµε σε “πάγωμα” του έργου και να βρεθούµε στη θέση να περιµένουµε πότε θα υπάρξει άλλη ευκαιρία».

Βούληση και στήριξη ζητείται από τον ∆ήµο

Η προϊστάµενη του Κλάδου Βιώσιµης Κινητικότητας στο Τµήµα ∆ηµοσίων Έργων, Εύη Αναγιωτού, επισηµαίνοντας ότι υπάρχουν τα κονδύλια (15 εκ. ευρώ) για να προχωρήσουν τα έργα του ΣΒΑΚ, ανέφερε ότι το µόνο που ζητείται από τον ∆ήµο Λεµεσού είναι στήριξη και η βούληση να ενηµερωθεί ο κόσµος και να πεισθεί για τους τρόπους απάµβλυνσης του κυκλοφοριακού, ξεκαθαρίζοντας ότι «κανένας δεν µπορεί να καυχηθεί ότι θα λύσει το κυκλοφοριακό, αλλά απλά ότι θα αµβλυνθεί».

Το ΣΒΑΚ παρέχει τις δράσεις και τα µέτρα προκειµένου να αναχαιτιστεί το κυκλοφοριακό, ανέφερε η κα Αναγιωτού, επισηµαίνοντας ότι η εµπειρία έχει δείξει ότι «το κυκλοφοριακό εντείνεται µε την επέκταση του οδικού δικτύου, ενώ µε σύγχρονους σχεδιασµούς και µε την υποστήριξη της τεχνολογίας είναι δυνατόν να υπάρξει ανακούφιση».

Τα έργα που προωθεί το Τµήµα µέσα από τα Ταµεία Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας αφορούν ποδηλατόδροµους, park and ride και λεωφορειολωρίδες και θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί µέχρι τον Αύγουστο του 2026. Σε ό,τι αφορά τους σταθµούς λεωφορείων, αυτοί έχουν ορίζοντα υλοποίησης µέχρι το 2029. Βέβαια, όπως τόνισε, «προκειµένου να αποδώσουν τα έργα του ΣΒΑΚ, θα πρέπει και ο ∆ήµος Λεµεσού να προχωρήσει σε πεζοδροµοποιήσεις, µονοδροµήσεις και ισχυρές πολιτικές στάθµευσης».

Αναφερόµενος στις λεωφορειολωρίδες, ο Κλαούντιο Μινέλι, εκ µέρους των µελετητών MIC-HUB, τόνισε ότι για να εξασφαλιστούν τα σηµεία που θα δηµιουργηθούν, θα πρέπει παράλληλα να καταργηθούν χώροι στάθµευσης επί του δρόµου. Ειδικότερη αναφορά έκανε στην κεντρική λεωφορειολωρίδα στον παραλιακό καθώς και σε κάθετες διαδροµές λεωφορείων, όπως στις οδούς Λεοντίου και Αγίας Ζώνης, για τις οποίες εξετάζεται το σενάριο να αποκόπτεται η εισδοχή ιδιωτικών οχηµάτων από κάποιες κατευθύνσεις, ώστε να ευκολύνεται η κυκλοφορία των λεωφορείων. Κάποιες µονοδροµήσεις και άλλες ρυθµίσεις στην περιοχή, όπως υπέδειξε, θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά για τον κόσµο, ώστε να µην προσεγγίζει τις συγκεκριµένες περιοχές µε το ιδιωτικό αυτοκίνητο.

Ο εκπρόσωπος των µελετητών αναφέρθηκε και στην ανάγκη να εφαρµόσουν οι τοπικές Αρχές πολιτική αποθάρρυνσης της στάθµευσης στο κέντρο της πόλης, υποδεικνύοντας ως αποτελεσµατικότερο µέτρο γι’ αυτό την επιβολή πολύ υψηλών τελών, κάτι που, όπως είπε, θα αναγκάσει τους πολίτες να αλλάξουν κάποιες συνήθειες.

Δέκα σηµεία park and ride προτείνει ο Δήµος Λεµεσού

Από την πλευρά του ο δήµαρχος Νίκος Νικολαΐδης, υποδεικνύοντας ότι για να επιτύχουν οι λεωφορειολωρίδες θα πρέπει να συνδεθούν µε τα park and ride, ανέφερε ότι από τον ∆ήµο Λεµεσού έχουν προταθεί 10 χώροι για δηµιουργία park and ride.

Στην περιοχή του Αγίου Τύχωνα, στη Βιοµηχανική Περιοχή Αγίου Αθανασίου, κοντά στον κυκλικό κόµβο Πολεµιδιών, στην οδό Έλλης Λαµπέτη, η οποία προβλέπεται να συνδεθεί µέσω γέφυρας µε την οδό Κωστή Παλάµα στα νότια του αυτοκινητόδροµου.

Η πρόταση του δήµου περιλαµβάνει και τη δηµιουργία χώρων park and ride στη δυτική Λεµεσό, η οποία, όπως επισηµάνθηκε, αν και παρουσιάζει τεράστια οικιστική και πληθυσµιακή ανάπτυξη, ωστόσο ο κόσµος καταλήγει στο κέντρο της πόλης.

Στους προτεινόµενους χώρους περιλαµβάνεται το νέο γήπεδο στο Κολόσσι και η περιοχή του νέου λιµανιού. Ενώπιον του ∆ηµοτικού Συµβουλίου τέθηκαν κάποια µέτρα για την απάµβλυνση του κυκλοφοριακού στο κέντρο της πόλης, που αφορούν µεταξύ άλλων τη µετατροπή της οδού Ανεξαρτησίας σε µονόδροµο αλλά και τον καθαρισµό των 30 χιλιοµέτρων ως επιτρεπόµενο όριο ταχύτητας στην περιοχή του κέντρου της πόλης που εκτείνεται κάτω από την οδό Γλάδστωνος.

Με το όριο των 30 χιλιοµέτρων, όπως σηµείωσε ο κ. Νικολαΐδης, θα δηµιουργηθούν οι προϋποθέσεις για ασφαλή χρήση του ποδηλάτου αλλά και των ηλεκτρικών σκούτερ, ενώ ταυτόχρονα η περιοχή θα κηρυχθεί ελεύθερη από εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα για δηµόσια λεωφορεία µε δεδοµένο την αγορά από την ΕΜΕΛ 35 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, τα οποία θα δροµολογηθούν στο κέντρο της πόλης.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy