Η κλιµατική αλλαγή αλλάζει τον τουρισµό

Του
Γιώργου Μωυσή*

 

∆υστυχώς πλέον η κλιµατική αλλαγή είναι εδώ και σε µεγάλο βαθµό θα επηρεάσει και τον τουρισµό, προκαλώντας και τη δυσαρέσκεια των επισκεπτών.

Ήταν µέσα Ιουλίου, στην κορύφωση της καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου, και τα νέα από την Ευρώπη δεν ήταν καλά: Πρόβληµα που προκλήθηκε από τη ζέστη έκλεισε για λίγο το διάδροµο προσγείωσης στο αεροδρόµιο Luton του Λονδίνου. Τα τρένα καθυστέρησαν ή ακυρώθηκαν σε όλη τη Βρετανία λόγω υπερθέρµανσης των γραµµών. Στη Γαλλία οι µετεωρολογικοί σταθµοί κατέγραψαν τις υψηλότερες θερµοκρασίες όλων των εποχών. Την ίδια στιγµή, ξεσπούσαν πυρκαγιές σε τουριστικές περιοχές της Γαλλίας, Ισπανίας, Πορτογαλίας, Ιταλίας και της Ελλάδας.

Μετά από περισσότερα από δύο χρόνια αναβολής των διακοπών τους, οι ταξιδιώτες δεν είναι πρόθυµοι να ακυρώσουν τα ταξίδια τους, αλλά αρκετοί άνθρωποι του κλάδου περιέγραψαν έναν αυξανόµενο αριθµό ταξιδιωτών που προσαρµόζουν τα σχέδιά τους για να λάβουν υπόψη τους τις υψηλές θερµοκρασίες, είτε αλλάζοντας προορισµούς, είτε αναπροσαρµόζοντας τα ηµερήσια προγράµµατά τους, είτε καθυστερώντας τα ταξίδια τους κατά ένα ή δύο µήνες.

∆εδοµένης της πορείας της κλιµατικής αλλαγής, τέτοιες αλλαγές είναι πιθανό να γίνουν πιο συχνές –και πιο αναγκαίες– τα επόµενα χρόνια. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα ταξίδια στην Ευρώπη, µια περιοχή την οποία οι ερευνητές έχουν περιγράψει ως “hot spot” για την έντονη καλοκαιρινή ζέστη και όπου προβλέπουν ότι οι µελλοντικοί καύσωνες θα είναι µεγαλύτεροι, συχνότεροι και εντονότεροι.[…]

Το καλοκαιρινό ταξιδιωτικό ηµερολόγιο της Ευρώπης έχει αρχίσει να εκτείνεται στους πιο ήσυχους (και δροσερούς) µήνες Απρίλιο, Μάιο, Οκτώβριο και Νοέµβριο, ενώ πολλοί αρχίζουν να αλλάζουν τα σχέδιά τους κινούµενοι προς τα βόρεια και προς τις ακτές.

Πολλά ταξιδιωτικά γραφεία άρχισαν να δέχονται τηλεφωνήµατα από πελάτες που ρωτούσαν αν µπορούσαν να προσαρµόσουν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια για να λάβουν υπόψη τους τη ζέστη (ελάχιστοι προέβησαν σε ακυρώσεις, καθώς οι πολιτικές ακύρωσης συχνά δεν αφήνουν περιθώρια για επιστροφή χρηµάτων). Το µόνο συµβόλαιο που θα ίσχυε σε ένα τέτοιο σενάριο είναι η ασφάλιση «ακύρωσης για οποιονδήποτε λόγο», το οποίο ωστόσο είναι περίπου 40% ακριβότερο από την κανονική κάλυψη και επιστρέφει το πολύ το 75% του συνολικού κόστους του ταξιδιού.

Αρκετοί αντί για τις µεγάλες πόλεις αναζητούσαν περιοχές κοντά στη θάλασσα ή στην εξοχή, ή τουλάχιστον να αλλάξουν ηµεροµηνίες ώστε να αποφύγουν την έντονη ζέστη. Κάπως έτσι, πιο «ασφαλείς» προορισµοί, όπως η Κοπεγχάγη, το Άµστερνταµ, η Στοκχόλµη, αλλά και ελληνικά νησιά, απέκτησαν ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα.

Μάλιστα ήδη για του χρόνου πολλά γραφεία σχεδιάζουν µια παρατεταµένη καλοκαιρινή ταξιδιωτική περίοδο, µε το καλοκαίρι να επεκτείνεται µέχρι το τέλος Νοεµβρίου. Συνιστούν µάλιστα στους πελάτες τους να αναζητούν χώρους πρασίνου ή δροσιάς (π.χ. σιντριβάνια), να κάνουν τις εκδροµές τις απογευµατινές ώρες, να κλείνουν από πριν εισιτήρια για τα µουσεία (για να µην περιµένουν στην ουρά), να έχουν ένα µπουκάλι ψεκασµού µε συνδεδεµένο ανεµιστήρα, καθώς και οµπρέλα για τον ήλιο.

Ένα σηµείο στο οποίο ο Νότος υπερτερεί έναντι του Βορρά είναι ο κλιµατισµός. Μολονότι έχουν µπει διάφοροι περιορισµοί στις χώρες της Μεσογείου, εντούτοις τα πράγµατα είναι σαφώς καλύτερα συγκριτικά µε πόλεις όπως Λονδίνο, Παρίσι ή Φρανκφούρτη, όπου όχι µόνο σηµειώνονται πλέον ασυνήθιστα ψηλές θερµοκρασίες, αλλά και ο κλιµατισµός είναι µάλλον η εξαίρεση παρά ο κανόνας.[…]

Οι ενδείξεις στην Ευρώπη είναι σαφείς: Στη Βρετανία, τα 10 θερµότερα έτη σηµειώθηκαν όλα αυτόν τον αιώνα. Στη Γερµανία, ο µέσος ετήσιος αριθµός των «θερµών ηµερών» (εκείνων µε θερµοκρασίες που φτάνουν τους 30 βαθµούς Κελσίου) έχει αυξηθεί κατακόρυφα συγκριτικά µε τη δεκαετία του ’50. Στη δε Γαλλία, οι επιστήµονες υπολόγισαν ότι οι µέσες θερµοκρασίες στη βορειοανατολική πόλη του Στρασβούργου είναι ίδιες µε εκείνες που παρατηρήθηκαν στη Λιόν, η οποία βρίσκεται περίπου 240 µίλια νότια-νοτιοδυτικά.

Η κλιµατική αλλαγή θα συνεχίσει να έρχεται µε τη µορφή κυµάτων καύσωνα και άλλων ακραίων καιρικών φαινοµένων, πολλά από τα οποία θα διαταράξουν τα logistics (όπως έγινε στη Βρετανία όπου έλιωσε από τη ζέστη ο διάδροµος προσγείωσης, αλλά και οι ράγες των τρένων) και θα επιφέρουν απίστευτη ταλαιπωρία στους ταξιδιώτες.

Πλέον στους παράγοντες που θα συνυπολογίσει ο µελλοντικός ταξιδιώτης, πέρα από το πού, πότε και πώς θα πάει, θα είναι οι καιρικές συνθήκες και εν γένει η κλιµατική αλλαγή.

Φέτος η Κύπρος, ελλείψει παρατεταµένων καυσώνων και ακραίων θερµοκρασιών, ήταν στην πλευρά των κερδισµένων. Ωστόσο του χρόνου δεν γνωρίζει κανείς πού θα κάτσει η µπίλια…

* Hospitality and Tourism Director, Mansystems Business Consultant Ltd, μέλος ΣΕΣΕΚ

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy