Με πληθώρα απόψεων και πλούσιο διάλογο γύρω από το κεφαλαιώδες ζήτημα της ισότητας των δυο φύλων συνοδεύτηκε η συζήτηση “Ενδυνάμωση των Γυναικών μέσω της Εκπαίδευσης” που διοργανώθηκε σήμερα Παρασκευή 27 Μαρτίου, από το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο σε συνεργασία με το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου (MIGS), στο Λύκειο Αρχαγγέλου “Απόστολος Μάρκος” στη Λευκωσία.

Δυναμικά το παρών τους έδωσαν στην εκδήλωση τα σχολεία και οι μαθητές που συμμετείχαν σε εργαστήρια που έγιναν κατόπιν πρωτοβουλίας των συνδιοργανωτών σε όλες τις πόλεις της Κύπρου αλλά και άλλοι μαθητές και εκπαιδευτικοί καθώς και εκπρόσωποι οργανώσεων που καταπιάνονται με θέματα ισότητας. Από την πλευρά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ο Ευρωβουλευτής, Κώστας Μαυρίδης, (Σ&Δ) ανέλαβε να παρουσιάσει την πραγματικότητα που επικρατεί στην ΕΕ αλλά και σε τρίτες χώρες καθώς και τις προσπάθειες που γίνονται και τις ευρωπαϊκές πολιτικές που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Ο κ. Μαυρίδης επικαλέστηκε μάλιστα το παράδειγμα της Μαλάλα Γιουσαφζάι η οποία έχει λάβει το Νόμπελ και το Βραβείο Ζαχάρωφ του ΕΚ για τον αγώνα της να αποκτήσουν πρόσβαση τα κορίτσια της χώρας της, και όχι μόνο, στην εκπαίδευση λέγοντας πως οι ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην εκπαίδευση δεν είναι πράγμα αυτονόητο σε όλα τα μέρη του πλανήτη. Αλλά και στην ΕΕ, συνέχισε, όπου έχει σημειωθεί πρόοδος, υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να βελτιωθούν ρίχνοντας ο ίδιος βαρύτητα στο χάσμα που υπάρχει μεταξύ του επιπέδου εκπαίδευσης των γυναικών και της επαγγελματικής τους εξέλιξης. Ο κ. Μαυρίδης αναφέρθηκε και σε ψήφισμα του ΕΚ που αφορά την εξάλειψη των στερεοτύπων με βάση το φύλο.

Από την πλευρά της η Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Αθηνά Μιχαηλίδου, αναφέρθηκε στον ρόλο της εκπαίδευσης στην εξάλειψη των στερεοτύπων εξηγώντας τις δράσεις που έχουν γίνει από το Υπουργείο Παιδείας γενικά και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ειδικά, λέγοντας πως η ισότητα ανάμεσα στα δυο φύλα στο χώρο της εκπαίδευσης αποτελεί μια σημαντική παράμετρο που έχει ως στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ίδιας της εκπαίδευσης. “Οι έρευνες δείχνουν ότι ακόμη και σήμερα το σχολείο λειτουργεί ως μηχανισμός αναπαραγωγής των στερεοτύπων” υπογράμμισε σημειώνοντας ότι το Υπ. Παιδείας έχει θέσει το θέμα ως βασική του προτεραιότητα πραγματοποιώντας μεταξύ άλλων επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σε ζητήματα διαφυλικών σχέσεων.

Στο πλαίσιο της ομιλίας της η Επίκουρη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κύπρου, Μιράντα Χρίστου, ανέδειξε και αυτή το εμβληματικό παράδειγμα της Μαλάλα Γιουσαφζάι ενώ ανέφερε τις περιπτώσεις χωρών όπως η Ισλανδία, η Νορβηγία και η Σουηδία όπου έχει επιτευχθεί σημαντική πρόοδος στην επίτευξη ουσιαστικής ισότητας μεταξύ των δυο φύλων. Η κ. Χρίστου υπέδειξε ενδεικτικά ότι οι επιδόσεις και το ενδιαφέρον των κοριτσιών στα μαθηματικά και τις επιστήμες καθορίζεται εν πολλοίς από το περιβάλλον τους λέγοντας ότι χρειάζονται ακόμα πολλά να γίνουν σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας.

Ανοίγοντας την εκδήλωση η Αν. Επικεφαλής του Γραφείου του ΕΚ, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, παρέθεσε στατιστικά στοιχεία από το σύνολο της ΕΕ αλλά και ειδικά της Κύπρου που αποδεικνύουν ότι η αναπαραγωγή στερεοτύπων σε θέματα φύλου υφίσταται σε μεγάλο βαθμό. Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι υπάρχει οριζόντιος και κάθετος έμφυλος διαχωρισμός στα Πανεπιστήμια και τα σχολεία της Ευρώπης, ότι οι στάσεις και τα πιστεύω των εκπαιδευτικών σε θέματα φύλου επηρεάζουν τους έμφυλους ρόλους των μαθητών και των μαθητριών συνήθως όχι προς όφελος των κοριτσιών και ότι παρόλο που τα κορίτσια ξεπερνούν τα αγόρια στις σχολικές επιδόσεις εντούτοις αυτό δεν μεταφράζεται στις επαγγελματικές προοπτικές των γυναικών και τις μισθολογικές απολαβές τους.

Στο δικό της χαιρετισμό η Διευθύντρια του MIGS, Σουζάνα Παύλου, τόνισε ότι ενώ η πρόσβαση στην εκπαίδευση έχει σε μεγάλο βαθμό επιτευχθεί, τα αναλυτικά προγράμματα των σχολείων παρουσιάζουν ακόμα ουσιώδεις ελλείψεις στη συμπερίληψη θεμάτων όπως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και η ανάπτυξη διαφυλικών σχέσεων. “Αυτό το γεγονός συμβάλλει στη διατήρηση του πατριαρχικού χαρακτήρα της Κυπριακής κοινωνίας στην οποία ακόμη επικρατεί προκατάληψη για ανοικτή συζήτηση ζητημάτων που άπτονται θεμάτων όπως το κοινωνικό φύλο και ο σεξουαλικός προσανατολισμός” κατέληξε.

Μετά τις ομιλίες ακολούθησε ζωντανός διάλογος με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς κατά τον οποίο κατατέθηκαν σοβαρές απόψεις, επιχειρήματα και ερωτήματα σχετικά με το ευρύτερο ζήτημα της ισότητας των δυο φύλων.

Μας έχεις Like στο Facebook ;