ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΔΗΣ: Προκαλεί στεναχώρια η «άσπονδη» φιλία ΠΟΕΔ και ΟΕΛΜΕΚ

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου

• Με το νέο σύστημα οι ανεπαρκείς καθηγητές θα απομακρύνονται

Συνέντευξη στην Ελένη Κωνσταντίνου

Εντονο αναμένεται ότι θα είναι σε ζητήματα και το 2017 για το Υπουργείο Παιδείας και δη τον πολιτικό του προϊστάμενο, Κώστα Καδή, αφού μια σειρά από νέες πολιτικές είναι έτοιμες για εφαρμογή ή βρίσκονται στην τελική ευθεία διαμόρφωσής τους.
Νέοι Κανονισμοί Λειτουργίας, εξορθολογισμός του εκπαιδευτικού συστήματος, σχέδια αξιολόγησης μαθητών, αλλά κυρίως εκπαιδευτικών. Μάλιστα όπως σημειώνει με το νέο σύστημα προβλέπεται μια πολύ σαφής διαδικασία απομάκρυνσης εκπαιδευτικών, που παρά τη στήριξη που θα τύχουν, τελικά αποδειχθούν ανεπαρκείς. Την ίδια ώρα ο κ. Καδής θεωρεί ως σημαντικούς εταίρους στις επερχόμενες αλλαγές τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και προβληματίζεται για τις μεταξύ τους σχέσεις, αλλά και για τον ίδιο το λόγο της «άσπονδης φιλίας» ΟΕΛΜΕΚ και ΠΟΕΔ, όπως λέει. Ο Υπουργός Παιδείας μιλά και για το ενδεχόμενο λύσης του Κυπριακού τονίζοντας πως σε μια τέτοια περίπτωση, η εκπαίδευση αναμένεται να διαδραματίσει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο μιας επανενωμένης Κύπρου.

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου
Φωτογραφία: φίλιππος χρίστου

Μετά και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων διεθνών ερευνών, όπως είναι η PISA, σύμφωνα με τα οποία η Κύπρος βρισκόταν χαμηλά στην αξιολόγηση, αναφέρατε ότι ήδη εφαρμόζονται κάποιες μεταρρυθμίσεις. Και πως τα αποτελέσματά τους θα φανούν με την πάροδο του χρόνου. Μήπως όμως μας προλαβαίνουν οι εξελίξεις; Ηδη σε άλλες χώρες μελετούν ακόμη να αλλάξουν και τον τρόπο που γίνονται τα παραδοσιακά μαθήματα.

Αν κοιτάξει κανείς τα αποτελέσματα όλων των χωρών δεν βλέπει ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις από τη μία μέτρηση στην άλλη και αυτό ακριβώς επιβεβαιώνει ότι για να φανούν τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων χρειάζεται χρόνος. Επίσης, δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω σε όσα έχετε πει, σε σχέση με το χρόνο που χρειάζεται για να εφαρμοστεί μια μεταρρύθμιση. Για να γίνει μια σωστή μεταρρύθμιση πρέπει να σχεδιαστεί σωστά. Για να γίνει αυτό πρέπει να φέρεις γύρω από το τραπέζι επιστήμονες, μάχιμους εκπαιδευτικούς, τεχνοκράτες από το Υπουργείο Παιδείας, τους εταίρους που θα επηρεαστούν από την όποια αλλαγή.

Υπάρχουν και συγκεκριμένα όργανα που εξυπηρετούν το σκοπό της διαβούλευσης, όπως τα Συμβούλια Παιδείας κ.ά. Αν πρόκειται για νομοθεσία θα πρέπει να διαμορφωθεί και να περάσει από νομοτεχνικό έλεγχο από τη Νομική Υπηρεσία και στο τέλος θα πρέπει να περάσει από το Υπουργικό Συμβούλιο και από τη Βουλή, όπου θα συζητηθεί για να εξασφαλίσει τη στήριξη της πλειοψηφίας. Ως παράδειγμα να αναφέρω το θέμα των Κανονισμών Λειτουργίας των σχολείων μας. Πέρασε περίπου 1,5 χρόνος δομημένων συζητήσεων με όλους τους εμπλεκόμενους, ακολούθησε παρουσίαση και συζήτηση, έγινε νομοτεχνικός έλεγχος, ήδη συζητούνται για ένα εξάμηνο στη Βουλή και αναμένεται ότι με τον νέο χρόνο θα οδηγηθούν στην Ολομέλεια για ψήφιση.

Αρα πρόκειται όντως για μια διαδικασία χρονοβόρα και επίπονη, αλλά ταυτόχρονα και αναγκαία, ώστε οι όποιες μεταρρυθμίσεις να εδράζονται σε γερά θεμέλια. Από την άλλη απαιτείται και χρόνος για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, ώστε αυτές να δείξουν τα αποτελέσματά τους. Για παράδειγμα τα αποτελέσματα της εφαρμογής των νέων κανονισμών δεν μπορούν να φανούν αύριο, θα φανούν μετά από κάποιους μήνες ή χρόνια.

Ιδιαίτερα οι γονείς όμως έχουν δηλώσει την κάθετη αντίθεσή τους σε ό,τι αφορά τις εξετάσεις ανά τετράμηνο, καθώς και το διαχωρισμό των εξετάσεων στο τέλος της χρονιάς.

Για τη διαμόρφωση της τελικής μας πρότασης προς τη Βουλή λάβαμε υπόψιν και τις ανησυχίες των γονιών. Θα δώσουμε αρκετό χρόνο και για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα εφαρμόσουν τη νέα αυτή προσέγγιση, αλλά και για την προετοιμασία όλων των σχετικών διαδικασιών. Πίσω από τις εξετάσεις των τετραμήνων υπάρχει μια συγκεκριμένη φιλοσοφία, η οποία αφορά γενικότερα τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών μας. Περνάμε σε μια μορφή αξιολόγησης που επιστημονικά ορίζεται ως διαμορφωτική αξιολόγηση και έχει όλα τα επιθυμητά χαρακτηριστικά που διέπουν ένα σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών.

Εχει ως κεντρικό στόχο να παρέχει συνεχώς στα παιδιά ανατροφοδότηση ως προς το πού βρίσκονται, ποια είναι τα κενά τους, πώς μπορούν να βελτιωθούν για να μπορούν να προχωρούν πατώντας σε στέρεο έδαφος. Με τη νέα αυτή προσέγγιση και σε αντίθεση με όσα λέχθηκαν από ορισμένους, μειώνονται οι εξεταστικές δοκιμασίες, δηλαδή τα διαγωνίσματα. Επίσης μειώνεται και το άγχος των μαθητών, αφού δεν θα εξαρτώνται από μια και μόνο εξέταση στο τέλος της χρονιάς που θα αφορά όλη την ύλη. Στο μέσο της χρονιάς θα δίνεται η πρώτη εξέταση, η οποία θα αφορά τη μισή ύλη, στη βάση των αποτελεσμάτων θα γίνεται η στήριξη των μαθητών και στο τέλος της χρονιάς θα δίνεται η δεύτερη εξέταση για την υπόλοιπη ύλη.

Είναι πολλά τα θετικά της νέας αυτής προσέγγισης. Σημειώνω επίσης ότι οι δύο αυτές εξετάσεις θα έχουν βαρύτητα 40% του συνολικού βαθμού. Το υπόλοιπο θα προέρχεται μέσα από την αξιολόγηση της συμμετοχής των μαθητών σε δημιουργικές δραστηριότητες, όπως ατομικές και ομαδικές εργασίες και δράσεις.

Επίσης οι γονείς πιέζουν και για το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Πού βρίσκεται το όλο θέμα;

Το νέο σύστημα θα ανακοινωθεί πριν το τέλος του χρόνου. Εχει ολοκληρωθεί το προσχέδιο και αναμένεται να αναρτηθεί πριν το τέλος της χρονιάς και να δοθεί ένα περιθώριο στους εκπαιδευτικούς εταίρους να το μελετήσουν και να μας υποβάλουν τις απόψεις τους. Θα ακολουθήσει το Συμβούλιο Δημοτικής, Μέσης και Ανώτερης Εκπαίδευσης, στο οποίο θα παρουσιαστεί το νέο σχέδιο. Παράλληλα, θα παρουσιαστεί και η πρόταση που έχουμε ήδη δημοσιεύσει σε σχέση με την αξιολόγηση του μαθητή σε όλες τις βαθμίδες.

Αναμένετε ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις από τους επηρεαζόμενους;

Το νέο σύστημα έρχεται μετά από μια πρόταση που έχει υποβάλει το Υπουργείο εδώ και 1,5 χρόνο. Λάβαμε υπόψιν τη διαβούλευση που είχε γίνει τότε και αυτό φαίνεται μέσα από αρκετά από τα σημεία της νέας μας πρότασης. Δεν είμαστε δογματικοί και πάλι αν υπάρξουν εποικοδομητικές εισηγήσεις, είμαστε έτοιμοι να τις συζητήσουμε.
Αυτό όμως που πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι είναι πως η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι μια μεταρρύθμιση που εκκρεμεί εδώ και δεκαετίες και πρέπει να προχωρήσει. Είναι κάτι που αναμένουν και οι γονείς και ευρύτερα η κοινωνία.

Kadis

Κατά καιρούς γίνονται καταγγελίες για ανεπαρκείς καθηγητές που συνεχίζουν να βρίσκονται πίσω από την έδρα. Οι οργανωμένοι γονείς κατήγγειλαν ότι και διευθύνσεις έβαζαν τους ανεπαρκείς να κάνουν τα μαθήματα στήριξης για να μην τους δώσουν τμήματα. Τι κάνετε γι’ αυτό;

Είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε να λυθεί αυτό το ζήτημα. Πραγματοποίησα σύσκεψη με την ΕΕΥ, τη Νομική Υπηρεσία και εκεί φάνηκε ότι είναι από πολύ δύσκολο έως αδύνατο να θέσεις με το υφιστάμενο σύστημα εκτός υπηρεσίας άτομα που παρουσιάζουν κάποια ανεπάρκεια. Γι’ αυτό και με το νέο σύστημα που θα θέσουμε στο διάλογο προβλέπεται μια πολύ σαφής διαδικασία απομάκρυνσης των εκπαιδευτικών που παρά τη στήριξη που θα δεχθούν -γιατί το πρώτο βήμα θα είναι να τους στηρίξουμε εάν αποδειχθούν ανεπαρκείς- δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους.

Σε περίπτωση που δεν μιλάμε για ανεπάρκεια, αλλά υπάρξουν καταγγελίες για παράπτωμα, μπορεί και με το υφιστάμενο σύστημα εκπαιδευτικοί να τεθούν εκτός υπηρεσίας. Υπάρχουν τέτοια παραδείγματα. Εχουμε δείξει αποφασιστικότητα σε ανάλογες περιπτώσεις και εάν φτάσουν τέτοιες καταγγελίες στο Υπουργείο Παιδείας θα λάβουμε άμεσα τα ενδεδειγμένα μέτρα.

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που η ύλη είναι αρκετά βαρυφορτωμένη για ένα παιδί 7 – 8 χρονών, ενώ οι γονείς δεν είναι σε θέση πάντα να διαβάσουν στα παιδιά τους και με τον τρόπο που πρέπει.

Οι ειδικοί λένε ότι για την αντιμετώπιση των θεμάτων του αλφαβητισμού και τη στήριξη των μαθητών, καθοριστικής σημασίας είναι η διαφοροποιημένη διδασκαλία στην τάξη, ώστε να καλύπτονται οι διαφορετικές ανάγκες του κάθε παιδιού. Επιπρόσθετα εκεί όπου χρειάζεται εφαρμόζονται και άλλα μέτρα. Φέτος εφαρμόστηκαν έξι στοχευμένα μέτρα για την προώθηση του αλφαβητισμού και αξιολογούνται. Ενα από τα μέτρα ήταν να εφαρμοστεί ορθά η προσέγγιση των δεικτών, η οποία μπορεί να οδηγήσει και στη μείωση της ύλης γιατί ακριβώς οι δείκτες δείχνουν τι είναι απαραίτητο να πάρει το παιδί σε κάθε τάξη και σε κάθε μάθημα. Αρα μπορεί ένας εκπαιδευτικός να επικεντρωθεί περισσότερο σε αυτά μειώνοντας την ύλη.

Η ανομοιομορφία μεταξύ των εκπαιδευτικών ως προς τις προσεγγίσεις, τη σχολική εργασία κ.ά. σας προβληματίζει;

Μας απασχολεί γενικότερα το θέμα της ποιότητας και στήριξης των εκπαιδευτικών μας, διότι αναγνωρίζουμε τον κρίσιμο ρόλο τους στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Είναι για αυτό που τρεις από τις κορυφαίες πολιτικές που θέλουμε να εφαρμόσουμε έχουν άμεση σχέση με τους εκπαιδευτικούς. Νέο σύστημα διορισμών, νέο σύστημα επαγγελματικής μάθησης και επιμόρφωσης και νέο σύστημα αξιολόγησης. Ευελπιστώ ότι μέχρι το τέλος της θητείας της παρούσας κυβέρνησης θα μπουν και τα τρία σε πλήρη εφαρμογή, με αποτέλεσμα να δούμε σταδιακά συνολική αναβάθμιση της ποιότητας των εκπαιδευτικών και της εκπαίδευσης.

Ποια είναι η σχέση σας με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις; Εχετε κατηγορηθεί για πάρε-δώσε με την ΟΕΛΜΕΚ, ενώ η ΠΟΕΔ είναι στο περιθώριο. Ενώ υπήρξαν περιπτώσεις που και η ΟΕΛΜΕΚ εξέφρασε δυσαρέσκεια για το αντίθετο.

Η ΟΕΛΜΕΚ αφήνει αιχμές ότι ενδεχομένως να είμαι πιο κοντά στους δασκάλους και η ΠΟΕΔ ότι είμαι πιο κοντά στους καθηγητές. Νομίζω ότι αυτοί οι ψίθυροι εδράζονται στην «άσπονδη» φιλία που έχουν μεταξύ τους οι δύο οργανώσεις. Προσωπικά με στενοχωρεί να βλέπω αυτή την ένταση ανάμεσα στις δύο οργανώσεις. Θεωρώ ότι θα έπρεπε να υπάρχει μεγαλύτερη συνεργασία, άλλωστε ο στόχος είναι κοινός. Εμείς θεωρούμε τις εκπαιδευτικές οργανώσεις σημαντικούς εκπαιδευτικούς εταίρους και έχουμε αποδείξει σε πολλές περιπτώσεις ότι λαμβάνουμε σοβαρά υπόψιν τις απόψεις τους, υιοθετώντας εποικοδομητικές τους εισηγήσεις.


Η εκπαίδευση έχει ρόλο σε μια επανενωμένη πατρίδα

Φωτογραφία: Φίλιππος Χρίστου
Φωτογραφία: φίλιππος χρίστου

Κλείνοντας ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε;

Πρώτα να ευχηθούμε σε όλο τον κόσμο χρόνια πολλά και κάθε καλό μέσα στο 2017. Θέλουμε να διαβεβαιώσουμε όλους ότι καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις για να έχουμε ένα αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ας ευχηθούμε και για τον τόπο μας, που διέρχεται μια ιδιαίτερη φάση αυτή την περίοδο, να τον δούμε να βιώνει καλύτερες μέρες, μέρες ελευθερίας, επανένωσης, ειρήνης και ευημερίας. Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι η εκπαίδευση αναμένεται να διαδραματίσει έναν πολύ σημαντικό ρόλο σε μια πιθανή λύση και στο πλαίσιο μιας επανενωμένης Κύπρου. Μπορεί να συμβάλει στο να έρθουν πιο κοντά εκπαιδευτικοί, μαθητές, αλλά και ευρύτερα η κοινωνία και όλοι οι νόμιμοι κάτοικοι αυτού του νησιού.

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.