Κουκουμάς-Δίπλαρος: Διαφορετικές προσεγγίσεις ΑΚΕΛ και ΔΗΣΥ για τραπεζική κρίση και ελλαδοτουρκικά

Απαιτείται η επεξεργασία από την κυβέρνηση ενός στοχευμένου σχεδίου επιδότησης των επιτοκίων για τα μεσαία και χαμηλά στρώματα και ταυτόχρονα να διασφαλιστεί η πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε βιώσιμο δανεισμό και όχι μόνο, τονίζει το ΑΚΕΛ διά του εκπροσώπου Τύπου του κόμματος Γιώργου Κουκουμά.

Από την άλλη, ο ΔΗΣΥ, διά του αντιπροέδρου του Ευθύμιου Δίπλαρου, θεωρεί ότι χρειάζεται προσοχή στο πώς προβάλλονται τα προβλήματα με τις τράπεζες διεθνώς για να μη δημιουργηθεί πανικός μεταξύ των πολιτών και σημειώνει ότι η κρίση της Ευρωζώνης της προηγούμενης δεκαετίας μάς έκανε όλους πιο σοβαρούς και έμπειρους.

Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία των κυβερνήσεων Ελλάδας και Τουρκίας για αλληλοϋποστήριξη στην υποψηφιότητα της Τουρκίας για τη θέση του Γ.Γ. του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και στην υποψηφιότητα της Ελλάδας για τη θέση του μη μόνιμου μέλους του ΣΑ του ΟΗΕ, το ΑΚΕΛ σημειώνει ότι η Κύπρος δεν δεσμεύεται από τη συμφωνία αυτή, ενώ ο ΔΗΣΥ θεωρεί ότι η Κύπρος δεν πρέπει να στηρίξει την υποψηφιότητα της Τουρκίας για λόγους αρχής.

  1. Πώς κρίνετε τη διαφωνία της κυβέρνησης με την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να υποστηρίξει την ένταξη της Τουρκίας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό;
  2. Τις τελευταίες βδομάδες βλέπουμε μια βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας και Τουρκίας. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να βοηθήσει προς την κατεύθυνση εξεύρεσης λύσης στο Κυπριακό;
  3. Οι ανησυχίες για μια νέα τραπεζική κρίση είναι έντονες. Πρέπει να γίνουν έγκαιροι σχεδιασμοί για στήριξη των ευάλωτων ομάδων σε περίπτωση που εκδηλωθεί κρίση;

Γιώργος Κουκουμάς: Η ουσιαστική βελτίωση των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μπορεί να έχει θετικές επιδράσεις…

  1. Η συγκεκριμένη συμφωνία της Ελλάδας και της Τουρκίας αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα των δύο χωρών. Είναι εσωτερικό ζήτημα της Ελλάδας η αξιολόγηση της συμφωνίας και είναι αυτονόητο ότι η Κύπρος δεν δεσμεύεται από αυτήν. Βεβαίως, η τοποθέτηση από πλευράς Κύπρου θα μπορούσε να είχε διατυπωθεί διαφορετικά. Δηλαδή: αν η Τουρκία ήθελε και την ψήφο της Κυπριακής Δημοκρατίας για την υποψηφιότητά της στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, τότε θα έπρεπε να κάνει ανάλογες παραχωρήσεις και προς την Κυπριακή Δημοκρατία.
  2. Η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων μέσα από την ειρηνική επίλυση των προβλημάτων στη βάση του διεθνούς δικαίου και του σεβασμού των αρχών της καλής γειτονίας μόνο θετικά μπορεί να έχει για τις δύο χώρες. Αυτός είναι ο τρόπος να μπει τέλος στην ένταση, τη στρατιωτικοποίηση, την αμφισβήτηση συνόρων και κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας από πλευράς του τουρκικού κράτους, στοιχεία που αλληλοτροφοδοτούν τους εθνικισμούς και διαμορφώνουν χώρο για ξένες παρεμβάσεις. Άλλωστε, οι λαοί της Ελλάδας και της Τουρκίας δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν. Η ουσιαστική βελτίωση των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μπορεί να έχει θετικές επιδράσεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Θετική επίδραση μπορεί να έχει, σε ένα δεύτερο επίπεδο, και στο γενικότερο κλίμα για το Κυπριακό. Ωστόσο πρέπει να είναι σαφές ότι αυτό που θα κρίνει την τύχη του Κυπριακού είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο: αν θα καταφέρουμε να επιστρέψουμε σε διαπραγματεύσεις, από το σημείο που διακόπηκαν το 2017, στη βάση του Πλαισίου Γκουτέρες και όλων των συγκλίσεων που είχαν επιτευχθεί στις διαπραγματεύσεις, με στόχο τη συνολική λύση του Κυπριακού στη συμφωνημένη βάση και πλαίσιο.
  3. Το ΑΚΕΛ έχει ήδη ζητήσει να συζητηθούν ως αυτεπάγγελτο θέμα στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία από τις πρόσφατες εξελίξεις στο διεθνές τραπεζικό σύστημα, ώστε να υπάρξει ενημέρωση για το πραγματικό μέγεθος έκθεσης τραπεζών και επιχειρήσεων. Βέβαια, η κατάσταση είναι εδώ και καιρό δύσκολη, όχι μόνο για τις ευάλωτες ομάδες αλλά για τη μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας που συμπιέζεται από τον πληθωρισμό, το στεγαστικό, τους χαμηλούς μισθούς, την απειλή των εκποιήσεων. Έχοντας, μάλιστα, υπόψη ότι ενώ τεκταίνονται αυτά διεθνώς και εσωτερικά, οι τράπεζες στην Κύπρο καταγράφουν τεράστια υπερκέρδη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΚΤ, οι τράπεζες στην Κύπρο έχουν ίσως το μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους σε ολόκληρη την ευρωζώνη όσον αφορά τα επιτόκια. Την ίδια ώρα, οι τράπεζες και οι εταιρείες εξαγοράς δανείων γίνονται καθημερινά πιο αδίστακτες σε βάρος των δανειοληπτών, από τη στιγμή κιόλας που με τις ψήφους ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, ΔΗΠΑ και την αποχή της ΕΔΕΚ «ξεπάγωσαν» οι εκποιήσεις. Αρνούνται σε πολλές περιπτώσεις να συζητήσουν αναδιαρθρώσεις δανείων. Επιπρόσθετα, με τις αλλεπάλληλες αυξήσεις στα επιτόκια αναμένεται ότι ακόμα περισσότερος κόσμος δεν θα μπορεί να πληρώσει τις δόσεις του. Και όλα αυτά, την ώρα που συνεχίζει να υφίσταται ένα νομοθετικό πλαίσιο για τις εκποιήσεις που σκανδαλωδώς και παράνομα ευνοεί τις τράπεζες σε βάρος των δανειοληπτών. Με άλλα λόγια, υπερκέρδη για τις τράπεζες, ασφυξία για τον λαό. Απαιτείται λοιπόν η επεξεργασία από την κυβέρνηση ενός στοχευμένου σχεδίου επιδότησης των επιτοκίων για τα μεσαία και χαμηλά στρώματα και ταυτόχρονα να διασφαλιστεί η πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε βιώσιμο δανεισμό. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να αξιοποιηθούν εργαλεία όπως ο Κώδικας της Κεντρικής Τράπεζας και η στοχευμένη επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής των δανείων, ενώ όσον αφορά το πλαίσιο για τις εκποιήσεις, είναι απολύτως αναγκαίο να ψηφιστούν οι προτάσεις του ΑΚΕΛ που εκκρεμούν στην Επιτροπή Οικονομικών και στοχεύουν να επαναφέρουν μια σχετική ισορροπία μεταξύ τραπεζών και δανειοληπτών.

Ευθύμιος Δίπλαρος: Δεν είναι ειλικρινής η προσπάθεια Ερντογάν για βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας και Τουρκίας

  1. Δεν αντιλαμβάνομαι ότι πρόκειται περί διαφωνίας, τουλάχιστον οι δηλώσεις των δύο μερών μιλούν για συνεννόηση πριν την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να στηρίξει την Τουρκία, προκειμένου να καταλάβει τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) για θητεία τεσσάρων ετών. Πρόκειται για διαφορετικές πολιτικές προσεγγίσεις από τις δύο κυβερνήσεις. Η ελληνική κυβέρνηση ενδεχομένως να κρίνει πως η απόφαση αυτή είναι προς το συμφέρον του ελληνικού κράτους. Εμείς δεν πρέπει να στηρίξουμε την υποψηφιότητα της Τουρκίας στον ΔΝΟ. Είναι θέση αρχής πως δεν πρέπει να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά. Μας ανησυχεί ιδιαιτέρως ότι στην Τουρκία προσδίδεται ένας ιδιαίτερος ρόλος στην περιοχή. Είναι μια χώρα η οποία παραβιάζει ανθρώπινα δικαιώματα και δεν τηρεί διεθνείς ευρωπαϊκές συμφωνίες και επομένως δεν πρέπει να υπάρξει στήριξη εκ μέρους μας. Τώρα λοιπόν, που συζητείται ξανά η σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας, χρειάζεται όλοι οι εταίροι μας να αναλογιστούν τα αποτελέσματα των επιθετικών ενεργειών της Τουρκίας την τελευταία δεκαετία, που έχουν διασαλεύσει την ηρεμία στην περιοχή και δυναμιτίζουν συνεχώς το κλίμα. Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας πρέπει να αντιληφθούν ότι η συνέπειά μας στα ζητήματα αρχών οφείλει να είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη.
  2. Τέτοιες εξελίξεις δεν μπορούμε να τις αξιολογούμε ως μεμονωμένες και αποκομμένες από το γενικότερο πλαίσιο. Η κυβέρνηση Ερντογάν, σταδιακά, τα τελευταία 10 χρόνια έχει φέρει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις στο χειρότερο σημείο που βρέθηκαν μετά την κρίση των Ιμίων. Η επιθετική ρητορική του, οι σχεδόν καθημερινές παραβιάσεις σε θάλασσα και αέρα και ο επεκτατικός αναθεωρητισμός που προωθεί έχουν καταστήσει τον Ερντογάν αναξιόπιστο. Δεν μπορώ να πιστέψω πως η πρόσφατη προσπάθεια για βελτίωση των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας αποτελεί ειλικρινή στάση από την κυβέρνηση Ερντογάν. Με τις τουρκικές εκλογές προ των πυλών και με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν ήττα για τον Ερντογάν και το συνασπισμό του AKP, η τουρκική κυβερνητική παράταξη χρειάζεται μια «νίκη» για να καυχιέται στο ακροατήριό της. Η μεταστροφή της Τουρκίας λοιπόν, θεωρώ πως συνδέεται με την προσπάθειά της για αγορά από τις ΗΠΑ νέων F-16, αλλά και την πιθανή οικονομική στήριξη με ευνοϊκούς όρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του καταστροφικού σεισμού. Επομένως, το καλό κλίμα που επικρατεί σήμερα μπορεί να έχει ημερομηνία λήξης στο πολύ εγγύς μέλλον. Για να χτιστούν ελληνοτουρκικές σχέσεις ικανές να βοηθήσουν στην επίλυση του Κυπριακού, χρειάζονται να γίνουν πολλές ουσιαστικές κινήσεις κυρίως από την Τουρκία και όχι απλά ευκαιριακές δηλώσεις άνευ περιεχομένου.
  3. Κατ’ αρχάς, θεωρώ πως πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο πώς τοποθετούμαστε για το συγκεκριμένο ζήτημα. Πολλές οικονομικές κρίσεις επιδεινώθηκαν ή ακόμα και δημιουργήθηκαν λόγω του πανικού που προέκυψε μέσα από δηλώσεις και δημοσιεύματα που προοικονομούσαν τέτοιες χρηματοπιστωτικές κρίσεις. Αν ξεκινήσουμε από αύριο όλοι να προσδίδουμε πολύ περισσότερη προσοχή στη συγκεκριμένη είδηση απ’ ό,τι πρέπει, είναι πολύ πιθανόν να δημιουργηθεί πανικός μεταξύ των πολιτών. Αυτό είναι το τελευταίο που θέλουμε, γιατί ο πανικός θα οδηγήσει σε δραστική τεχνητή μείωση της κατανάλωσης και εκροή μεγάλων κεφαλαίων από την αγορά. Με άλλα λόγια, θα πάμε να δημιουργήσουμε εμείς την κρίση από εκεί που πιθανότατα να μη συνέβαινε ποτέ. Προσωπικά, έχω πίστη στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και όταν λένε πως δεν τίθεται λόγος ανησυχίας, τους εμπιστεύομαι. Η κρίση της Ευρωζώνης που μας βρήκε στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας μάς έκανε όλους πιο σοβαρούς και έμπειρους. Οι θεσμοί έχουν και τη γνώση και την εμπειρία για να αντιμετωπίσουν εν τη γενέσει της οποιαδήποτε αρνητική κατάσταση.
Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy