«Κουτουρού» ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους

Πληρώσαμε 60 εκατ. ευρώ σε συμβάσεις και 115 εκατ. ευρώ σε έξτρα


Με τη μέθοδο του «κουτουρού» φαίνεται ότι γίνεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Κράτους, αφού «τα έργα υλοποιούνται αποσπασματικά χωρίς να εμπίπτουν σε κάποιο εγκεκριμένο πλαίσιο ευρύτερης στρατηγικής», σύμφωνα με έκθεση της Εκλεκτικής Υπηρεσίας, η οποία δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.

Επισημαίνεται μάλιστα ότι «η πρόοδος υλοποίησης των έργων πληροφορικής παραμένει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα», αλλά και ότι υπάρχουν «ελλείψεις και αδυναμίες στον καθορισμό και υλοποίηση των δεικτών επίδοσης του Τμήματος Υπηρεσιών Πληροφορικής (ΤΥΠ)» (σ.σ.: Μεταφέρθηκε πρόσφατα στο Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής).

Η Ελεγκτική Υπηρεσία προειδοποιεί στην έκθεσή της ότι «ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα αποτελέσει βασική προτεραιότητα της ΕΕ στο προσεχές μέλλον» και ζητά «την πλήρη αξιοποίηση των ευρημάτων του ελέγχου και την υιοθέτηση των συστάσεων, προς άμεση άρση των στρεβλώσεων που υπάρχουν, ώστε, μέσω των κατάλληλων πλέον διαδικασιών, να διασφαλιστεί η μέγιστη αξιοποίηση των πιο πάνω σχεδίων».

Όσον αφορά τον οικονομικό έλεγχο επισημαίνεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι μεταγενέστερες της αρχικής ανάθεσης συμβάσεις για εργασίες αναβάθμισης ή επέκτασης ή αγοράς συμπληρωματικών υπηρεσιών πληροφορικής, ανατίθενται απευθείας στους ανάδοχους των αρχικών συμβάσεων, χωρίς ανταγωνιστική διαδικασία. Σημειώνεται μάλιστα ότι «στις πιο πάνω περιπτώσεις, ως επί το πλείστον, δεν επιτυγχάνεται το επιθυμητό αποτέλεσμα από πλευράς τιμής και ποιότητας, γεγονός το οποίο, εκ πρώτης όψεως, απορρέει από την αδύναμη διαπραγματευτική θέση στην οποία βρίσκεται το δημόσιο, ως αποτέλεσμα της έλλειψης ανταγωνισμού, λόγω της εξάρτησής του από τον ανάδοχο».

«Τυγχάνει κατάχρησης»

Σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία η χρήση της διαδικασίας διαπραγμάτευσης είναι θεμιτή σε ορισμένες, ωστόσο από τον έλεγχο ο οποίος διενεργήθηκε στο Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής διαπιστώθηκε ότι «η διαδικασία τυγχάνει κατάχρησης, χωρίς να επιτυγχάνονται τα βέλτιστα αποτελέσματα για το δημόσιο συμφέρον». Αναφέρεται μάλιστα ότι ενώ η συνολική αξία των αρχικών συμβάσεων οι οποίες υπογράφτηκαν μεταξύ του κράτους και ιδιωτικών εταιρειών ήταν 60 εκατ. ευρώ, οι μεταγενέστερες συμβάσεις (οι πλείστες από τις οποίες ανατέθηκαν στον ίδιο ανάδοχο με την αρχική σύμβαση) ήταν 115 εκατ. ευρώ. Δηλαδή τα έξτρα ήταν σχεδόν διπλάσια από τις αρχικές συμβάσεις. Σημειώνεται επίσης ότι οι περισσότερες μεταγενέστερες συμβάσεις αποδείχθηκαν μη αποτελεσματικές, μη οικονομικές και μη αποδοτικές.

Σημειώνεται ότι η αν. διευθύντρια του ΤΥΠ σε σχόλιό της για την έκθεση υποστήριξε ότι «η διαδικασία δεν τυγχάνει κατάχρησης». Ανέφερε επίσης ότι «είναι αποδεδειγμένο ότι ένα σύστημα που έχει αναπτυχθεί από συγκεκριμένο ανάδοχο με συγκεκριμένη αρχιτεκτονική δεν μπορεί να αναπτυχθεί/τροποποιηθεί/επεκταθεί/συντηρηθεί από άλλο ανάδοχο». Ακόμη, ανέφερε ότι «σε καμιά περίπτωση δεν θα ενδιαφερθεί κάποια άλλη εταιρεία να αναλάβει τα πιο πάνω, αλλά και να υπάρξει ενδιαφέρον, με την προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού χάνεται η διαπραγματευτική δυνατότητα με τον υφιστάμενο ανάδοχο και επιπλέον η προσφορά του νέου ενδιαφερόμενου οικονομικού φορέα θα είναι κατά πολύ ψηλότερη».

Οι ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy. Ακολουθήστε μας και στο Google News