Κυκλοφοριακό Λεμεσού: Προγραμματισμός και όχι λύσεις του ποδαριού

Το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας αναδεικνύει τις γενεσιουργικές αιτίες του προβλήματος και προτείνει σειρά λύσεων με χρονικό ορίζοντα το 2030

 

 

Δυο ή και τρεις σειρές αυτοκινήτων σε με μια ουρά που μπορεί να φτάνει τα 300 ή και περισσότερα μέτρα, η κίνηση να γίνεται σημειωτόν, με τους οδηγούς να δυσανασχετούν που δεν θα καταφέρουν να φτάσουν κανονικά στον προορισμό τους. Εικόνα καθημερινή με σταθερές ώρες, το πρωί, το μεσημέρι και το απόγεμα μεταξύ 4-5 και λίγο αργότερα το βράδυ, σε όλες σχεδόν τις εξόδους του αυτοκινητόδρομου που καλύπτουν τη Λεμεσό, με τους κόμβους Αγίου Αθανασίου, Μέσα Γειτονιάς, Αγίας Φύλας και Πολεμιδιών, να κρατούν τα σκήπτρα. Και βέβαια οι ατέλειωτες ουρές αυτοκινήτων να πνίγουν και τους αντίστοιχους κύριους δρόμους που οδηγούν από και προς το κέντρο της πόλης όπου γίνεται το σώσε.

Αυτή είναι η κατάσταση που υπάρχει και συνεχώς επιδεινώνεται στη Λεμεσό και χαρακτηρίζει το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη η οποία αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς… οικιστικά και πληθυσμιακά και με φυσικό επακόλουθο την αντίστοιχη αύξηση των αυτοκινήτων, αφού, με βάση τη νοοτροπία που επικρατεί, κάθε οικογένεια διαθέτει δύο ή και περισσότερα αυτοκίνητα ενώ τα αστικά λεωφορεία πηγαινοέρχονται άδεια.

Με δεδομένο ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί μείζον πρόβλημα για τη Λεμεσό με αποτέλεσμα τη καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών και γενικότερα την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, η Επαρχιακή Επιτροπή του ΑΚΕΛ  σε συνεργασία με το Επαρχιακό Συμβούλιο της ΕΔΟΝ  διοργάνωσαν διαδικτυακή ημερίδα με θέμα «Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λεμεσού. Παρόν και μέλλον» όπου κατέθεσαν τις εκτιμήσεις και τους προβληματισμούς τους, ειδικοί επιστήμονες και άλλοι ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων και ο Υπουργός Μεταφορών. Μέσα από την επισήμανση των αιτιών που προκαλούν το πρόβλημα, κατατέθηκαν απόψεις και εισηγήσεις για επίλυση του προβλήματος.

Οι λόγοι που οδήγησαν στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λεμεσού είναι πολλοί, όπως ανέφερε ο Επαρχιακός Γραμματέας του ΑΚΕΛ Γιώργος Γεωργίου, εισάγοντας στο θέμα της Ημερίδας τους συμμετέχοντες, υποδεικνύοντας ότι απαιτείται το κράτος και οι τοπικές Αρχές να είναι συνεχώς σε εγρήγορση, «να γίνει προγραμματισμός σε βάθος χρόνου και όχι λύσεις ευκαιριακές και του ποδαριού γιατί όλα αυτά τα πληρώνουμε ήδη πολύ ακριβά».

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας για τη Λεμεσό που, όπως επισημάνθηκε, περιέχει πολλά και σωστά πράγματα, , αναδεικνύει τις γενεσιουργικές αιτίες του προβλήματος και προτείνει σειρά λύσεων με χρονικό ορίζοντα το 2030 σε ένα ευρύ φάσμα των κυκλοφοριακών προβλημάτων καθώς και της κυκλοφοριακής διαχείρισης

Παραθέτοντας το χάρτη της περιοχής Μελέτης του ΣΒΑΚ που περιλαμβάνει τους έξι Δήμους της μείζονος Λεμεσού καθώς και έντεκα κοινότητες που συνθέτουν την ευρύτερη αστική περιοχή της Λεμεσού, ο κ. Γεωργίου επισήμανε τη διαπίστωση ότι «κύριο χαρακτηριστικό των προβλημάτων αποτελεί η εξαιρετικά μεγάλη χρήση του αυτοκινήτου σε βάρος άλλων, πιο φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων μεταφοράς».

Μέσα από το περιεχόμενο της Μελέτης ΣΒΑΚ  καταδεικνύεται ότι το μερίδιο διακινήσεων με το αυτοκίνητο ανέρχεται στο 92%, με το λεωφορείο στο 1,8%, με περπάτημα στο 5,7% ενώ με το ποδήλατο μόλις στο 0,7%. Με βάση αυτά τα στοιχεία συμπεραίνεται ότι σε κάθε 1000 κατοίκους αντιστοιχούν 580 αυτοκίνητα.

Τα δεδομένα και η πραγματικότητες είναι σκληρές και όλα όσα επισημαίνονται από τη Μελέτη του ΣΒΑΚ επιβάλλεται, όπως τονίστηκε, να ληφθούν σοβαρά υπόψη και όλοι οι εμπλεκόμενοι οργανισμοί θα πρέπει να συντονιστούν χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση. Ταυτόχρονα, χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας η προώθηση άμεσων ζητημάτων που αφορούν κάποια οδικά έργα, όπως ο βόρειος παράλληλος δρόμος από την Γερμασόγεια μέχρι και την περιοχή του νοσοκομείου στα Πολεμίδια αλλά και να μελετηθεί το ενδεχόμενο βύθισης στις αερογέφυρες Πολεμιδιών, Αγίας Φύλας και Μέσα Γειτονιάς ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης που παρουσιάζονται σήμερα στους κόμβους του αυτοκινητόδρομου.

Στη δική του παρέμβαση, ο Υπουργός Μεταφορών Συγκοινωνιών και Έργων, Γιάννης Καρούσος, επισημαίνοντας τη νοοτροπία των πολιτών και αναφέροντας ως παράδειγμα  τις αντιδράσεις που υπήρξαν για την κατασκευή της διαχωριστικής νησίδας στην οδό Δέσποινας και Νίκου Παττίχη, διατύπωσε τη θέση ότι πρέπει να ληφθούν αποφάσεις που θα δημιουργούν αντικίνητρα ως προς τη χρήση του αυτοκινήτου, έστω κι αυτές θα επιφέρουν πολιτικό κόστος.

 

Συνεργασία όλων για εφαρμογή των προνοιών του ΣΒΑΚ

 

Μέσα από τη συζήτηση, στα πλαίσια της Ημερίδας, επισημάνθηκε έντονα και η έλλειψη οράματος για το κυκλοφοριακό, που συμβάλλει στη διαιώνιση του προβλήματος. Ειδικότερα, το μέλος του Κ.Σ του ΕΤΕΚ, Βύρωνας Ιωάννου, επισήμανε την έλλειψη προγραμματισμού και την λανθασμένη προσέγγιση εκ μέρους του κράτους και των εμπλεκόμενων αρμόδιων φορέων σε ότι αφορά τις μεθόδους επίλυσης των προβλημάτων που απορρέουν από την κινητικότητα στην Κύπρο.

Παρά τους υποσχόμενους σχεδιασμούς του ΣΒΑΚ, όπως υποδείχθηκε, αρκετές επί μέρους δράσεις που προτείνονται, δεν έχουν υλοποιηθεί και δεν φαίνεται να προωθούνται προς υλοποίηση. Και αναφέρθηκε σαν παράδειγμα, η ιδιαίτερα προβληματική διέλευση των πολιτών που κατοικούν βόρεια του αυτοκινητόδρομου, που θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με την κατασκευή του Βόρειου Παρακαμπτήριου.

Ο συγκοινωνιολόγος και πολιτικός μηχανικός, Απόστολος Μπιζάκης, ο οποίος μετείχε και στη  διενέργεια της Μελέτης του ΣΒΑΚ, εξέφρασε χαρακτηριστικά την εκτίμηση ότι το παιχνίδι είναι χαμένο εξαρχής αν οι πολίτες αποφασίσουν ότι οι ζωές τους είναι συνυφασμένες με τη χρήση του αυτοκινήτου.

Οι δράσεις που θα συμβάλουν στην βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και συνηθειών διακίνησης, όπως υποδείχθηκε, πρέπει να γίνονται, παρά τις όποιες αντιδράσεις τυχόν προκύψουν και επισημάνθηκε ότι πέραν της τεχνολογίας, της προώθησης εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, ο διάλογος και η επικοινωνία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, αποτελεί απαραίτητο συστατικό στην όλη προσπάθεια.

Από την πλευρά του ο συγκοινωνιολόγος, Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σπύρος Βούγιας, διατύπωσε την εκτίμηση η εφαρμογή ενός γενικού μοντέλου βιώσιμης κινητικότητας απαιτεί τη συνδρομή και τη συνεργασία τόσο του κράτους, όσο και της κοινωνίας των τοπικών Αρχών, αφού από τη δική τους βούληση εξαρτάται η εφαρμογή των προνοιών του ΣΒΑΚ.

Σε δική του παρέμβαση ο αρχιτέκτονας και πρώην Πρόεδρος της Επιτροπής Ανάπτυξης στο Δήμο Λεμεσού, Γιάννης Αρμεύτης, συσχετίζοντας το κυκλοφοριακό και με την πολεοδομική οργάνωση της πόλης, επισήμανε την απουσία συνεργασίας μεταξύ των Υπουργείων Συγκοινωνιών και Εσωτερικών σε ότι αφορά τα Τοπικά Σχέδια ενώ ο Δήμαρχος Γερμασόγειας Κυριάκος Ξυδιάς, αναφέρθηκε στην ανάγκη αναθεώρησης των Τοπικών Σχεδίων, για την αποφυγή δημιουργίας νέων προβλημάτων, κατά την προσπάθεια επίλυσης των ήδη υφιστάμενων.

 

Μελέτη καινοτόμων προσεγγίσεων

 

Πέραν από την καταγραφή των, κατά γενική παραδοχή αιτιών που προκαλούν το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο και την περιφέρεια της Λεμεσού, με πρώτιστο τη επιμονή των πολιτών να χρησιμοποιούν κατά κόρο το αυτοκίνητο για τη διακίνηση τους, τέθηκε επιτακτικά και η ανάγκη το κράτος να μελετήσει και να σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς που να χαρακτηρίζεται  από την καινοτομία και τη σύγχρονη προσέγγιση, με δρομολόγια που να συνδέουν ανά πάσα στιγμή τον πολίτη από και προς την πόλη αλλά και την ύπαιθρο.

Προχωρώντας μάλιστα ένα βήμα παρακάτω, ο Επαρχιακός Γραμματέας του ΑΚΕΛ, εξέφρασε την εκτίμηση ότι είναι καιρός να μελετηθούν και νέες λύσεις, πως η δημιουργία μετρό ή τραμ ακόμα και γραμμής τραίνου που να συνδέει τις πόλεις, κάτι που υπήρχε και λειτουργούσε αποτελεσματικά τον περασμένο αιώνα. Επιπλέον, υπέδειξε ότι θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο να ενταχθούν στα σχολεία μαθήματα διαμόρφωσης κουλτούρας για την οδική συνείδηση και συμπεριφορά  αλλά και να εξεταστεί και το θέμα των ωραρίων λειτουργίας των καταστημάτων, των σχολείων αλλά και των δημόσιων υπηρεσιών.

Χρήστος Χαραλάμπους

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy