Κύπρος και καινοτοµία

Του

Νίκου Γ. Σύκα*

 

Στη δίνη των πολλαπλών προκλήσεων, των ραγδαίων αλλαγών, του έντονου ανταγωνισµού και των χιλιάδων προβλέψιµων και τυχαίων εµποδίων που πρέπει να ξεπεραστούν, ποσοστό πέραν του 98% startups –σε παγκόσµιο επίπεδο– αποτυγχάνουν να γίνουν βιώσιµες.

Η «Κοιλάδα του Θανάτου» επεκτείνεται από το λανσάρισµα του νέου προϊόντος µέχρι το στάδιο της ανάπτυξης και καθιέρωσής του στην αγορά. Όχι µόνο οι νέες καινοτοµίες παρουσιάζουν µεγάλο ποσοστό αποτυχίας, αλλά και ένα πολύ µικρό ποσοστό των ιδεών –περίπου 1 µε 2%– φτάνει να χρηµατοδοτηθεί ακόµα και στο αρχικό στάδιο. ∆εν µπορείς να αντιµετωπίσεις τις δυναµικές προκλήσεις του 2020–2030 µε τα στατικά εργαλεία του 1970–1980. Χρειάζονται νέα «διεπιστηµονικά» εργαλεία (cross-cutting tools) για την παραγωγή πιο ανθεκτικών καινοτοµιών.

Μετά από πολύχρονη έρευνα έχω αναπτύξει ένα νέο Μοντέλο Καινοτοµίας το οποίο: ∆ιευρύνει τη δηµιουργικότητα και εµβαθύνει τη στρατηγική στη διαδικασία καινοτοµίας, πολλαπλασιάζοντας τις πιθανότητες επίτευξης καινοτοµικών αποτελεσµάτων. Ακολουθεί µια πιο ολιστική προσέγγιση η οποία: α) Φέρνει µαζί όλους τους βασικούς εταίρους της καινοτοµίας και β) καλύπτει όλα τα στάδια του κύκλου καινοτοµίας: από την ανάπτυξη της δηµιουργικής ιδέας και µετασχηµατισµό της σε καινοτοµία µέχρι τη µεταφορά / διάχυση των αποτελεσµάτων σε διαφορετικούς τοµείς και πεδία. Βοηθά στον εντοπισµό και στη διόρθωση λαθών που αφορούν τη διαισθητική κρίση και τη λήψη αποφάσεων, ώστε να αποφεύγονται λανθασµένες εκτιµήσεις τόσο από τους startupers όσο και από τους υποψήφιους επενδυτές.

Γεφυρώνει την «Κοιλάδα του Θανάτου» –το πιο κρίσιµο στάδιο στην εδραίωση µιας νέας καινοτοµίας– εστιάζοντας στους ακόλουθους παράγοντες «κλειδιά»: α) ∆ιαφοροποίηση, µοναδικότητα, β) branding γ) στρατηγική τοποθέτηση, δ) ταίριασµα προϊόντος και αγοράς και ε) αποτελεσµατική διαφήµιση τόσο στο λανσάρισµα όσο και στο στάδιο της ανάπτυξης.

Εφαρµόζεται σε όλους τους τοµείς (δηµόσιο και ιδιωτικό τοµέα, κυκλική οικονοµία, έξυπνες πόλεις, διαχείριση ρίσκου) και σε όλες τις κλίµακες (προϊόντα / υπηρεσίες, startups – spinoffs, µικροµεσαίες επιχειρήσεις, µεγάλες εταιρείες). Το νέο Υπόδειγµα Καινοτοµίας –παρουσιάζεται σε ένα αναλυτικό Εγχειρίδιο Καινοτοµίας που έχω ετοιµάσει– µπορεί να: α) βελτιώσει την αποδοτικότητα της κυβέρνησης και των επιχειρήσεων, β) βοηθήσει τα στελέχη των Οργανισµών να παράγουν περισσότερες και καλύτερες καινοτοµίες, γ) συµβάλει στην ετοιµασία πετυχηµένων προτάσεων στο πλαίσιο του Προγράµµατος Ορίζοντας Ευρώπη και δ) να ενισχύσει της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης.

Σύµβουλος Στρατηγικής,

Επικοινωνίας & Καινοτοµίας

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy