Ανοιχτός Ορίζοντας/ Ορίζοντας

Κύριε Υπουργέ , ακούτε;

Ανοικτές επιστολές προς Πρόδρομο Προδρόμου από τη Νέα Κίνηση και το Φυτώριο

Ανοικτές επιστολές προς τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού απευθύνουν τα Διοικητικά Συμβούλια της Νέας Κίνησης Ομάδων Χορού, Χορευτών και Χορογράφων Κύπρου και του Συνδέσμου Εικαστικών & Θεωρητικών Τέχνης Φυτώριο αναφορικά με τη Συμβουλευτική Επιτροπή για το Υφυπουργείο Πολιτισμού και το Νομοσχέδιο που θα προνοεί για την Αναγνώριση της Κοινωνικής και Επαγγελματικής Υπόστασης του Καλλιτέχνη. Παρόμοια επιστολή έχουν ήδη απευθύνει οι Καλλιτέχνες Θεάτρου ΠΕΟ.

Οι δυο Οργανισμοί ενώνουν τη φωνή τους μαζί με τις υπόλοιπες που ακούστηκαν από Φορείς, δημιουργούς, καλλιτέχνες, κόμματα, οργανώσεις γενικότερα και αρθογράφους  εντοπίζουν τα προβλήματα στη σύσταση αυτής της Επιτροπής και ζητούν να ληφθούν υπόψη οι δημιουργοί και οι εισηγήσεις τους.

Η Νέα Κίνηση καταλήγει στην ανακοίνωση της πως «αυτή τη στιγμή, πέραν των σημαντικών προβλημάτων που έχει η σύνθεση αυτής της επιτροπής, έχει αυξηθεί τόσο ο αριθμός που φοβούμαστε για την ομαλή λειτουργία της. Ελπίζουμε να ληφθούν σοβαρά υπόψιν οι εισηγήσεις των φορέων όπως στάλθηκαν τους προηγούμενους μήνες όσον αφορά το νομοσχέδιο όπως και οι ιδιαιτερότητες όλων των κλάδων περιλαμβανομένου του χορού.

Στο αξίωμα του Υπουργού, τουλάχιστον έχετε το καθήκον να μην παίρνετε ‘τυχαίες’ αποφάσεις, ούτε καν να τοποθετείτε μια απόφαση σας ως ‘τυχαία’ γιατί μόνο έλλειψη σεβασμού προς την ίδια την εργασία και θέση σας προβάλλετε.»

Το Φυτώριο από την πλευρά του θεωρεί πως  «για την επεξεργασία σημαντικών και επειγουσών αναγκών που αφορούν τον Πολιτισμό επιβάλλεται  η ακύρωση διορισμού της νεοσύστατης επιτροπής και η ανασύσταση της, με δημοκρατικούς όρους όπως αυτοί θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν κάθε απόφαση, ούτως ώστε να αντιπροσωπεύει πρωτίστως τους δημιουργούς που διαχειρίζονται τον πολιτισμό και τις ανάγκες τους για ένα βιώσιμο επαγγελματικό καθεστώς.»

Παρατίθενται ολόκληρες οι επιστολές

Ανοικτή Επιστολή από Σύνδεσμο Εικαστικών & Θεωρητικών Τέχνης Φυτώριο

Κατόπιν των τελευταίων γεγονότων σχετικά με τη σύσταση συμβουλευτικής επιτροπής που θα ασχοληθεί με τη λειτουργία του Υφυπουργείου Πολιτισμού και τον καθορισμό του καθεστώτος του καλλιτέχνη, και τις έντονες διαμαρτυρίες εκ μέρους μεγάλης μερίδας καλλιτεχνών και μελών της κοινότητας μας, συναντηθήκαμε ως μέλη του συνδέσμου Εικαστικών Καλλιτεχνών και Θεωρητικών Τέχνης Φυτώριο, προκειμένου να τοποθετηθούμε επί του θέματος, το Σάββατο, 24 Οκτωβρίου, στον κήπο του οικήματος μας.

Με την επιστολή αυτή, θα θέλαμε να λάβουμε διευκρινίσεις σε ότι αφορά τους όρους εντολής των μελών της επιτροπής που διορίσατε, όπως επίσης τον σκοπό και τον ρόλο της βάσει των οποίων στελεχώθηκε. Βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να σας ενημερώσουμε ότι η πλειοψηφία των καλλιτεχνών του τόπου, συμπεριλαμβανομένου της κοινότητας του συνδέσμου μας εκτιμά ότι η σύσταση της επιτροπής αυτής δεν διασφαλίζει διαφανείς διαδικασίες, δεδομένου ότι δεν κατέστη δυνατό να κατανοήσουμε με ποιο τρόπο τα άτομα που την απαρτίζουν στην πλειοψηφία τους, είναι σε θέση να γνωρίζουν θέματα που απασχολούν τις δομές μιας σύγχρονης αντιμετώπισης των ανθρώπων των τεχνών.

Στα πλαίσια της θέσης μας για παραγωγικό δημόσιο διάλογο, παραθέτουμε μια σειρά εισηγήσεων με στόχο την αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση, αλλά και την αποτελεσματική αποπεράτωση του έργου της:

  1. Μια 25μελής επιτροπή δεν μπορεί να εργαστεί. Η επιτροπή χρειάζεται να είναι ολιγομελής. Ομέσος όρος αριθμού μελών μιας επιτροπής, βάσει ευρωπαϊκών μοντέλων, είναι 11 άτομα.
  2. Να οριστεί η ατζέντα και το χρονοδιάγραμμα της δράσης της επιτροπής.
  3. Επιβάλλεται η ποικιλομορφία της επιτροπής, προκειμένου πρωτίστως να βρίσκει λόγο το νέο ανθρώπινο δυναμικό της καλλιτεχνικής κοινότητας. Η νεοσύστατη επιτροπή οφείλει να απευθύνεται σε όλα τα φύλα και τις ηλιακές ομάδες, και ιδιαίτερα στη νέα γενιά που με τόση ενέργεια παράγουν πολιτισμό σήμερα. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί  η επιλογή εκπροσώπων από όλους τους πολιτιστικούς φορείς και τα οργανωμένα σύνολα που εργάζονται για τα κοινά, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους των τεχνών.
  4. Πρόσφατα η ομάδα Artists of Cyprus (Λέα Μαλένη, Μαρία Λοϊζίδου, Ελένη Αλωνεύτη, Προκόπης Αγαθοκλέους, Ανδρέας Τσέλεπος, Γεωργία Doetzer, Ελεάνα Αλεξάνδρου, Sosse Eskidjian) με την οποία είχατε συναντηθεί επανειλημμένα, κατόρθωσε να ενώσει όλη την καλλιτεχνική κοινότητα με άμεση δράση και αφιλοκερδή εργασία με μόνο σκοπό την στήριξη της καλλιτεχνικής κοινότητας εν μέσω καραντίνας και επισήμανση της επείγουσας ανάγκης σύστασης ενός καθεστώτος του καλλιτέχνη, το οποίο ο σύνδεσμος μας σε συνεργασία με τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου σας, επεξεργάζονται από το 2007. Συνεπώς, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να αποτελέσει μια δεξαμενή από την οποία θα μπορούσατε να αντλήσετε τεχνογνωσία, κατόπιν και της επεξεργασίας του εν δυνάμει νομοσχεδίου του καθεστώτος, κάτι που ζητήθηκε με επιστολή την οποίαν απηύθυνε ο κύριος Παύλος Παρασκευάς διευθυντής των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας,  σε όλα τα οργανωμένα σύνολα ζητώντας μας επίσης να προτείνουμε δυο μέλη για την σύσταση της εν λόγω επιτροπής. Πέρα από τα άτομα που προτείναμε ο κάθε σύνδεσμος χωριστά, ομόφωνα προτείναμε πως απαραίτητα μέλη στην επιτροπή αυτή θα πρέπει να είναι η Λέα Μαλένη, ηθοποιός-σκηνοθέτις, ο άνθρωπος που κατάφερε να φέρει όλους του καλλιτέχνες μαζί και να συντονίζει τις προσπάθειες μας και η Ελεάνα Αλεξάνδρου χορεύτρια-performer στην οποία καθρεφτίζεται όλη η δύναμη και γνώση της νέας γενιάς. Καμία απάντηση δε λάβαμε για τα παραπάνω και κανένα από τα προτεινόμενα ονόματα κανενός συνδέσμου δεν συμπεριλαμβάνονται στην επιτροπή που ορίσατε.

Για την επεξεργασία σημαντικών και επειγουσών αναγκών που αφορούν τον Πολιτισμό επιβάλλεται  η ακύρωση διορισμού της νεοσύστατης επιτροπής και η ανασύσταση της, με δημοκρατικούς όρους όπως αυτοί θα έπρεπε να χαρακτηρίζουν κάθε απόφαση, ούτως ώστε να αντιπροσωπεύει πρωτίστως τους δημιουργούς που διαχειρίζονται τον πολιτισμό και τις ανάγκες τους για ένα βιώσιμο επαγγελματικό καθεστώς.

Ζητούμε επίσης, κύριε Υπουργέ, να διατηρούνται τα πρακτικά που την αφορούν και να δημοσιεύονται. Να ορίζονται δημόσιες διαβουλεύσεις με εκπροσώπους όλων των φορέων κάθε φορά που προχωράτε σε κάτι νέο.

Οι αποκαλύψεις των τελευταίων ημερών, οι οποίες επηρεάζουν όπως όλα δείχνουν τις ήδη εύθραυστες ισορροπίες που υπάρχουν στον τόπο, δυσχεραίνουν την κοινότητα των τεχνών και απειλούν τη συντήρηση των ανθρώπων που τις παράγουν. Αυτοί θα πρέπει στη πλειοψηφία να αποτελούν τα μέλη μιας τέτοιας επιτροπής. Αυτοί που βιοπορίζονται παράγοντας πολιτισμό, που είναι η μόνη τους ενασχόληση, το επάγγελμα τους! Ο σύνδεσμος μας, μαζί με όλα τα οργανωμένα σύνολα, συνεχίζει το έργο του, ανανεώνοντας τις υποσχέσεις του και τις δράσεις του, προσπαθώντας από την ίδρυση του να συμπληρώσει τα κενά στα οποία το κράτος δεν κατάφερε ποτέ να εναποθέσει την προσοχή του. Αρχίστε από το να εξετάσετε καταρχήν τις υφιστάμενες δυναμικές, τι έχει μέχρι τώρα προταθεί, κάντε  χρήση της τεχνογνωσίας και εμπειρίας των ανθρώπων των τεχνών οι οποίοι επάξια αντιπροσωπεύουν το Κυπριακό κράτος σε διεθνείς δραστηριότητες κατακτώντας διακρίσεις, τοποθετώντας τον τόπο μας στον χάρτη του κόσμου. Μόνο έτσι θα καταφέρετε να χαράξετε πολιτισμική στρατηγική και θα επιτρέψετε  στους ανθρώπους που παράγουν τον πολιτισμό του τόπου να συνεχίσουν να εργάζονται  εναποθέτοντας ότι καλύτερο διαθέτουν στους πολίτες αυτού του τόπου για να συνδεθούμε όλοι μαζί με τον κόσμο. Σε άλλους τόπους μας αναζητούν κύριε Υπουργέ, γιατί όχι εσείς;

Αναμένουμε την έγκαιρη ανταπόκριση σας.

Ανοικτή Επιστολή της Νέας Κίνησης Ομάδων Χορού, Χορευτών και Χορογράφων Κύπρου

Μετά τις τελευταίες ανακοινώσεις δεν μπορούμε παρά να επισημάνουμε σοβαρά προβλήματα που αφορούν τη σύσταση της συγκεκριμένης επιτροπής.

Κατά τις δύο συναντήσεις που είχατε με τη κεντρική ομάδα καλλιτεχνών Artists of Cyprus, στις 15 Απριλίου και 12 Ιουνίου, σας προτείναμε να δημιουργηθεί μια συμβουλευτική επιτροπή αποκλειστικά για τη δουλειά που χρειάζεται για το καθεστώς του καλλιτέχνη και με την οποία συμφωνήσατε. Σας θυμίζουμε πως η ομάδα Artists of Cyprus δημιουργήθηκε εξ ανάγκης μετά την κορύφωση, λόγω της πανδημίας, των πολύχρονων προβλημάτων που αφορούν την εργασιακή και θεσμική υπόσταση των καλλιτεχνών στη Κύπρο.

Mας ζητήσατε, μέσω του Διευθυντή των Πολιτιστικών Υπηρεσιών, να προτείνουμε άτομα κοινής αποδοχής από οργανωμένους φορείς, για να δουλέψουν μαζί σας για την σύνταξη και την εφαρμογή του σχεδίου. Η τελευταία ενημέρωση που είχαμε από σας είναι ότι θα είμαστε σε επικοινωνία και θα συνεργαστούμε μέχρι την τελειοποίηση και εφαρμογή του. Και ενώ είμαστε σε αναμονή για το πως θα προχωρήσει το θέμα και με ποιους εκπροσώπους από τους καλλιτεχνικούς φορείς, με μεγάλη μας έκπληξη την περασμένη Δευτέρα 19/10/2020, είδαμε την ανακοίνωση της δεκαεξαμελούς συμβουλευτικής επιτροπής για τα θέματα του Υφυπουργείου Πολιτισμού και του νομοσχεδίου που αφορά το καθεστώς του καλλιτέχνη στην Κύπρο. Διερωτόμαστε πώς και με ποια λογική προχωρήσατε στη συγκεκριμένη σύσταση, ακυρώνοντας την προηγούμενη συνεργασία, το διάλογο που ξεκίνησε και παραγνωρίζοντας τις εισηγήσεις μας.

Παρά την εκτίμηση που έχουμε στα πλείστα μέλη της επιτροπής, εντοπίζουμε πέντε σοβαρά προβλήματα:
  1. Δεν συμμετέχει κανένα άτομο από τις προτάσεις των εμπλεκόμενων φορέων. Γιατί ζητήσατε εισηγήσεις εφόσον δεν τις λάβατε καθόλου υπόψη; Με ποιο κριτήριο θεωρήσατε τη συγκεκριμένη σύνθεση πιο χρήσιμη ή αρμόδια με το νομοσχέδιο για το καθεστώς του καλλιτέχνη;
  2. Δεν εκπροσωπούνται όλες οι τέχνες. Λείπουν άτομα από το κλάδο χορού, μουσικής, εφαρμοσμένων τεχνών και οπτικοακουστικής βιομηχανίας. Οι τρεις βασικοί φορείς στο κλάδο του χορού (Νέα Κίνηση και δύο Στέγες Χορού) έστειλαν σε συντονισμό δύο ονόματα όπως μας ζητήθηκε. Τα ονόματα αυτά αγνοήθηκαν. Σε μια τόσο μεγάλη, πλέον, επιτροπή, σίγουρα υπήρχε περιθώριο να διασφαλιστεί στη συζήτηση η ιδιαιτερότητα της κάθε μορφής τέχνης τόσο για το καθεστώς όσο και για τη λειτουργία του κάθε τομέα στο Υφυπουργείο.
  3. Η επιτροπή περιέχει ένα μεγάλο ποσοστό ακαδημαϊκών και θεωρητικών ενώ για εμάς είναι πολύ σημαντικό να εκπροσωπούνται όλες οι τέχνες με ενεργούς καλλιτέχνες οι οποίοι θα μπορούν να εκφέρουν γνώμη για το επάγγελμα σε πρακτικό, κοινωνικό επίπεδο και όχι μόνο θεωρητικό, ακαδημαϊκό και προνομιούχο. Ελάχιστοι από αυτούς έχουν επαφή με τις τέχνες. Οι περισσότεροι – αν όχι όλοι – δεν έχουν καν ουσιαστική αντίληψη της φύσης της καλλιτεχνικής εργασίας, των προγραμμάτων επιχορηγήσεων ή του τρόπου που η κάθε μορφή τέχνης λειτουργεί οικονομικά.
  4. Αγνοείται η χρησιμότητα και προοπτική του άμεσα επηρεαζόμενου καλλιτέχνη, όπως και η χρησιμότητα των νέων ανθρώπων οι οποίοι έχουν την πιο άμεση και ολοκληρωμένη αντίληψη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα. Για παράδειγμα, πώς θα χειριστεί η επιτροπή τη διαφορετικότητα θεμάτων που αφορούν μισθωτούς καλλιτέχνες, αυτοεργοδοτουμενους καλλιτέχνες, φυσικά πρόσωπα, νομικές οντότητες με εταιρίες ή σωματεία, καλλιτέχνες που μόλις τελείωσαν τις σπουδές τους, καλλιτέχνες με 30χρονη εμπειρία; Πώς θα χειριστεί το γεγονός ότι μερικοί κλάδοι στηρίζονται αποκλειστικά σε προγράμματα επιχορηγήσεων και διαδικασίες αιτήσεων τα αποτελέσματα των οποίων φανερώνουν πόση δουλειά θα έχει ο καθένας κάθε χρόνο, για πόσους μήνες και αν θα εργαστεί;
  5. Η επιτροπή αποτελούνταν αρχικά από δεκαπέντε άντρες και μία μόνο γυναίκα. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να υπάρχουν και γυναίκες σε κάθε επιτροπή. Είναι ντροπή να ενισχύουμε το θεσμικό σεξισμό, να ενισχύουμε παλαιωμένες αρχές, πρακτικές και αντιλήψεις. Εν μέσω της κριτικής που δέχτηκε η επιτροπή, τρέξατε σε ένα απόγευμα να προσθέσετε, συντηρώντας την αστοχία σας, εννέα ακόμα άτομα αυξάνοντας το ποσοστό ακαδημαϊκών, αγνοώντας και πάλι βασικούς κλάδους τεχνών του μελλοντικού νομοσχεδίου για το καθεστώς. Αγνοήσατε ξανά τους καλλιτέχνες που ήδη εργάστηκαν και έχουν άμεση επαφή με το θέμα της κατοχύρωσης όπως και ειδικούς νομικούς μιας και συζητούμε για νέα νομοσχέδια και νέο κλάδο κοινωνικής πρόνοιας. Αν θεωρήσουμε πως το θέμα του φύλου για τη συγκεκριμένη επιτροπή είναι, κατά τα λεγόμενά σας, δευτερεύον, τότε γιατί τρέξατε να συμπληρώσετε την επιτροπή με εννέα γυναίκες και παραλείψατε να ανταποκριθείτε στα σοβαρότερα προβλήματα της;

Να ξεκαθαρίσουμε πως δεν υποτιμούμε την δουλειά και υπόσταση που έχουν τα ίδια τα άτομα σε αυτή την επιτροπή, αλλά με τη σύνθεση και σχεδιασμό της από μέρους του Υπουργείου και των αποφάσεων σας. Θα θέλαμε, όμως, να επισημάνουμε πως αναρτήσεις ενός από τα αρχικά μέλη της, μας δείχνουν με ακόμα πιο γραφικούς τρόπους την αστοχία και απερισκεψία πίσω από τις επιλογές που έγιναν.

Αγνοείτε τη σοβαρότητα του θέματος και δε λαμβάνετε υπόψη το ρίσκο να δημιουργηθεί ένα σύστημα κοινωνικής πρόνοιας και κατοχύρωσης που να μην είναι σχετικό ή αποτελεσματικό. Αγνοείτε συγχρόνως τη πραγματική δουλειά που χρειάζεται το καθεστώς. Να μας επιτρέψετε να πούμε πως ακόμα και για το θεαθήναι, αν παίρνατε το θάρρος να λειτουργήσετε με σοβαρότητα και φροντίδα, θα είχατε πραγματικά καλά αποτελέσματα και θερμά συγχαρητήρια. Επιπλέον, θα δημιουργούσατε μια συνθήκη όπου η δουλειά που χρειάζεται θα γινόταν πιο αποτελεσματικά. Αυτή τη στιγμή, πέραν των σημαντικών προβλημάτων που έχει η σύνθεση αυτής της επιτροπής, έχει αυξηθεί τόσο ο αριθμός που φοβούμαστε για την ομαλή λειτουργία της. Ελπίζουμε να ληφθούν σοβαρά υπόψιν οι εισηγήσεις των φορέων όπως στάλθηκαν τους προηγούμενους μήνες όσον αφορά το νομοσχέδιο όπως και οι ιδιαιτερότητες όλων των κλάδων περιλαμβανομένου του χορού.

Στο αξίωμα του Υπουργού, τουλάχιστον έχετε το καθήκον να μην παίρνετε ‘τυχαίες’ αποφάσεις, ούτε καν να τοποθετείτε μια απόφαση σας ως ‘τυχαία’ γιατί μόνο έλλειψη σεβασμού προς την ίδια την εργασία και θέση σας προβάλλετε.

Παραμένουμε στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy