Η έκθεση της Κομισιόν για το εκπαιδευτικό σύστημα συζητήθηκε στην Επιτροπή Παιδείας

Κάτω από το μικροσκόπιο της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής τέθηκε η πρόσφατη έρευνα της Κομισιόν σε σχέση με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρα μας. Όπως ήταν αναμενόμενο η συζήτηση κάλυψε σε ένα μεγάλο μέρος την αναφορά που γίνεται πως «στο 6% του ΑΕΠ το 2016, οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση παραμένουν πολύ υψηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ και πως στον αντίποδα σημειώνονται χαμηλά εκπαιδευτικά αποτελέσματα».

Από την πλευρά του ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, σημείωσε ότι η έκθεση «δεν θα έπρεπε να μας εκπλήσσει, αφού καταγράφει όσα έχουν επισημανθεί και τις προηγούμενες χρονιές».

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μιχαηλίδης, η έκθεση καταδεικνύει την γύμνια μας σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό σύστημα. Επανέλαβε πως θα πρέπει επιτέλους να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις της Υπηρεσίας του για την ανάγκη εξορθολογισμού των δαπανών, αφού μέσα από την έκθεση καταδεικνύεται πως οι δαπάνες είναι ψηλές και η αποδοτικότητα των μαθητών χαμηλή. Πρόσθεσε ακόμα ότι εκτός από τα θέματα ασφάλειας στα σχολεία που είναι σημαντικά, θα πρέπει άμεσα να αρχίσει η συζήτηση για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Γιάννος Σωκράτους, ανέφερε πως καταγράφονται σημαντικά ζητήματα στην έκθεση. Ωστόσο, τόνισε ότι δεν μπορεί να δεχθεί τη διασύνδεση των δαπανών με τα μαθησιακά αποτελέσματα κάποιων διεθνών εξετάσεων, όπως για παράδειγμα της PISA που αφορά τη Μέση εκπαίδευση. Εξήγησε πως η PISA δεν μετρά όλες τις παραμέτρους και πως πρέπει επιτέλους να αποφασίσουμε τι εννοούμε μαθησιακό αποτέλεσμα.

Εάν είναι, πρόσθεσε ο κ. Σωκράτους «επίσημη θέση ότι θέλουμε να πετύχει η Κύπρος ψηλές θέσεις στην PISA, τότε αυτό μπορεί να γίνει με την στόχευση μόνο στα Μαθηματικά και τη Φυσική».

Το ζητούμενο, τόνισε ο Γ. Σωκράτους, δεν είναι αυτό, προσθέτοντας πως είναι κακός ο συλλογισμός της σύνδεσης των δαπανών στην εκπαίδευση με τα αποτελέσματα της PISA. Aπό την πλευρά της η διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Αθηνά Μιχαηλίδου, σημείωσε πως η έκθεση επιβεβαιώνει την ανάγκη προώθησης αλλαγών και εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος. Ήδη, όπως είπε το Υπουργείο Παιδείας, έχει αναθέσει σε επιτροπή να ασχοληθεί με όλες τις παραμέτρους που εγείρει η Κομισιόν. Η έκθεση, εξήγησε, καταγράφει ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Σημείωσε ακόμα ότι με βάση την έκθεση έχει σημειωθεί πρόοδος στο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών αλλά και στη μεταρρύθμιση των αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων. Να σημειώσουμε πως τα αποτελέσματα για το 2018 θα τα έχουμε το 2020. Η συζήτηση στη Βουλή για το θέμα αυτό θα συνεχιστεί.

Ελένη Κωνσταντίνου