Λεμεσός: Ανάγκη κυκλοφοριακής ανάσας του κέντρου της πόλης

Υποδείξεις σε μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου που έγινε για το ΤΕΠΑΚ

Κανένας, προφανώς, δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι ο μεγάλος ένοχος του κυκλοφοριακού προβλήματος στο κέντρο της Λεμεσού είναι τα χιλιάδες αυτοκίνητα που διακινούνται καθημερινά μέσα στην πόλη, είτε για επαγγελματικούς λόγους είτε για λόγους… αναψυχής.

Κι αυτή η διακίνηση ενθαρρύνεται και γίνεται ακόμα πιο προβληματική από την ύπαρξη μεγάλου αριθμού χώρων στάθμευσης, ακόμα και στην περιοχή του λεγόμενου ιστορικού πυρήνα της πόλης, με αποτέλεσμα, εκτός των άλλων αρνητικών επιπτώσεων, να αλλοιώνεται και ο χαρακτήρας αυτής της περιοχής.

Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι στο κέντρο της Λεμεσού λειτουργούν σήμερα περίπου 50 μικροί και μεγαλύτεροι ιδιωτικοί και αρκετοί δημοτικοί χώροι στάθμευσης, χωρητικότητας πέραν των 3.000 αυτοκινήτων.

Για την απαλλαγή του κέντρου της πόλης από τα αυτοκίνητα ή έστω για τη μη διαιώνιση του φαινομένου συστάθηκε Επιτροπή Πρωτοβουλίας για τη διατήρηση και προστασία του ιστορικού κέντρου της πόλης, αποτελούμενοι από αρχιτέκτονες και άλλους επιστήμονες, αλλά και απλούς πολίτες που κατοικούν ή διακινούνται καθημερινά στην περιοχή. Η Επιτροπή αυτή με διάφορες δράσεις και παρεμβάσεις προς το δήμο και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες, στοχεύει, κατά κύριο λόγο, στην αποτροπή της δημιουργίας επιπρόσθετων χώρων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, επικαλούμενη και σχετικές μελέτες.

Μια σημαντική και εμπεριστατωμένη μελέτη, που έγινε για λογαριασμό του ΤΕΠΑΚ είναι αυτή του Μετσόβιου Πολυτεχνείου η οποία υιοθετεί λύσεις βιώσιμες -περιβαλλοντικά και οικονομικά- υπογραμμίζοντας την ανάγκη για εφαρμογή μέτρων και πολιτικών για αποθάρρυνση της χρήσης ιδιωτικών οχημάτων, ιδιαίτερα στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Ειδικότερα, προτείνεται, μεταξύ άλλων, η δημιουργία χώρων στάθμευσης στην περιφέρεια του κέντρου, προώθηση των μέσων μαζικής μεταφοράς και δίκτυο ποδηλατοδρόμων καθώς και κάποιες πεζοδρομοποιήσεις. Πρακτικές, δηλαδή, που εφαρμόζονται με επιτυχία σε χώρες που κάνουν πράξη την αρχή της βιώσιμης και όχι της αδιέξοδης ανάπτυξης.

Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη του Μετσόβιου υποδεικνύει την πεζοδρομοποίηση της εμπορικής οδού Ανεξαρτησίας και επικαλείται σαν παράδειγμα την πεζοδρόμηση της, επίσης, εμπορικής οδού Αγίου Ανδρέου που ήταν επιτυχημένη κίνηση, κάτι που, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «αποδεικνύεται από τη μεγάλη προσέλευση επισκεπτών, οι οποίοι διψούν να περπατήσουν σε κάποιο γραφικό ιστορικό δρόμο, μακριά από αυτοκίνητα και πολυώροφες σύγχρονες κατασκευές…»

Στην ίδια μελέτη προτείνεται επίσης η δημιουργία ειδικών λωρίδων κυκλοφορίας για αστικά λεωφορεία, ενώ σε σχέση με τις νέες μετακινήσεις οι οποίες προκύπτουν από τη λειτουργία του ΤΕΠΑΚ, υποδεικνύεται ότι «αν αυτές γίνονται με αυτοκίνητο οι επιπτώσεις της επιλογής χωροθέτησης στο κέντρο θα είναι αρνητικές…

Αν οι πολιτικές που θα εφαρμοστούν ενθαρρύνουν την προσπέλαση του Πανεπιστημίου με περπάτημα και ποδήλατο, τότε θα βελτιωθεί η εικόνα των δρόμων του κέντρου, θα γίνουν πιο ζωντανοί και έτσι θα ευνοήσουν την εγκατάσταση νέων χρήσεων… Αυτές θα απευθύνονται σε μια νεανική πελατεία και φυσικά ο χαρακτήρας τους θα αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο την περιοχή…»

Μέτρα – κίνητρα για να αφεθεί το αυτοκίνητο στο σπίτι Εισηγήσεις του αρχιτέκτονα Γιάννη Αρμεύτη (προέδρου της Επιτροπής Ανάπτυξης – Τουρισμού στον Δήμο Λεμεσού την τελευταία δεκαετία)

Με το κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Λεμεσός ασχολήθηκε επισταμένα αρκετές φορές ο αρχιτέκτονας Γιάννης Αρμεύτης, ο οποίος την τελευταία δεκαετία ως πρόεδρος και της Επιτροπής Ανάπτυξης και Τουρισμού στον Δήμο Λεμεσού κατέθεσε συγκεκριμένες εκτιμήσεις και εισηγήσεις για το επίμαχο θέμα.

«Το κυκλοφοριακό εξελίσσεται σε εφιάλτη για τη Λεμεσό, είναι ένα μόνιμο καθημερινό πρόβλημα με πολλαπλές παρενέργειες στην ποιότητα ζωής, την οικονομία και το περιβάλλον», αναφέρει ο κ. Αρμεύτης επισημαίνοντας ότι «καθώς η πόλη μας αναπτύσσεται και γίνεται πολυπληθέστερη, οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται και το κυκλοφοριακό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με ημίμετρα, αλλά με έναν ολικό σχεδιασμό που να υποστηρίζεται από μια πλήρη και τεκμηριωμένη κυκλοφοριακή μελέτη για όλη τη μητροπολιτική περιφέρεια της Λεμεσού».

Υποδεικνύοντας ότι η πόλη παραμένει ασφυκτικά εξαρτώμενη από το αυτοκίνητο, δεν υπάρχει σύγχρονο και αξιόπιστο δίκτυο δημοσίων συγκοινωνιών και οι κεντρικοί δρόμοι είναι στενοί, οι πλείστοι κάθετοι ακτινωτοί προς το κέντρο και οι κόμβοι προβληματικοί, ο Γιάννης Αρμεύτης τονίζει ότι «η απομάκρυνση των αυτοκινήτων, η δημιουργία δικτύου με αξιόπιστες δημόσιες συγκοινωνίες και η διάθεση χώρων για τους πεζούς είναι ένα κοινό πλαίσιο αναφοράς πάνω στον οποίο καλούμαστε να εργαστούμε».

Στις προτάσεις που έχει καταθέσει και δημόσια προς προβληματισμό, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται και τα ακόλουθα:

  • Δημιουργία μικρού δακτυλίου στο κέντρο της πόλης
  • Μονοδρομοποίηση οδών όπως η Ανεξαρτησίας και η Καραϊσκάκη (δρόμος που ενώνει την κεντρική οδό Γλάδστωνος με τον παραλιακό)
  • Βελτίωση της οδού Γλάδστωνος
  • Σύνδεση και προέκταση των οδών Λεοντίου-Ηπείρου με την περιοχή Αγίου Αντωνίου
  • Δημιουργία δικτύου πεζοδρόμων που να συνδέουν και τις σχολές του ΤΕΠΑΚ μεταξύ τους και τα αξιόλογα μνημεία και τοπόσημα του πυρήνα της πόλης.

Τονίζει επίσης την ανάγκη αναβάθμισης της κυκλοφοριακής υποδομής με τη δημιουργία σύγχρονου ευέλικτου δικτύου αστικών συγκοινωνιών μέσα στον μικρό δακτύλιο, από μικρά ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και περιμετρικά του μικρού δακτυλίου, εκεί που θα καθοριστούν χώροι στάθμευσης (park & ride) να δημιουργηθούν συχνές διαδρομές προς την υπόλοιπη μητροπολιτική περιφέρεια.

Επισημαίνοντας ότι η Λεμεσός προσπαθεί να ανακτήσει τη σχέση της με τη θάλασσα, ο Γιάννης Αρμεύτης τονίζει ότι η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού μπορεί να δώσει λύσεις που να συνδυάζουν τον κεντρικό στόχο, με τις επιμέρους ανάγκες, «με μέτρα – κίνητρα να αφήσουμε το αυτοκίνητο στο σπίτι».

Ένας σχεδιασμός πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων που θα δώσουν πρόσβαση από όλες τις γειτονιές στο παραλιακό μέτωπο είναι δυνατόν, όπως υποδεικνύει «να κάνει τη διαφορά και να δημιουργήσει νέα κυκλοφοριακή κουλτούρα».

Προτάσεις από τους ίδιους τους πολίτες

Πώς όμως οι ίδιοι οι πολίτες που βιώνουν καθημερινά, όλο και πιο έντονα, το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αντιλαμβάνονται την ανάγκη να συμβάλουν και οι ίδιοι στην απάμβλυνσή του; Τι θεωρούν αναγκαίο να γίνει από το κράτος και τις Τοπικές Αρχές ώστε να υπάρξει μια κυκλοφοριακή ανάσα μέσα στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή της Λεμεσού;

Μέσα από ένα μικρό γκάλοπ που κάναμε ανάμεσα σε οδηγούς και γενικότερα πολίτες οι οποίοι σπαταλούν αρκετό από τον καθημερινό τους χρόνο κινούμενοι με ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα ή άλλα τροχοφόρα (από την περιφέρεια στο κέντρο της πόλης και αντίστροφα), καταγράψαμε ενδιαφέρουσες απόψεις και προτάσεις οι οποίες μπορούν να συνοψιστούν στα ακόλουθα:

  • Καλύτερο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών ώστε γρήγορα και άνετα να γίνεται η διακίνηση από και προς την πόλη, ιδιαίτερα των εργαζομένων σε εργοστάσια, καταστήματα κ.λπ.
  • Καλύτερη αστυνόμευση ώστε να μη χρησιμοποιούνται για στάθμευση ολόκληρες λωρίδες κυκλοφορίας σε κύριους δρόμους με διπλή κίτρινη γραμμή (π.χ. στις κεντρικές αρτηρίες Αγίας Φυλάξεως και Νίκου Παττίχη).
  • Περιοριστικά μέτρα στην κίνηση αυτοκινήτων μέσα στο κέντρο της πόλης (ακούστηκαν εισηγήσεις για δακτύλιο και εκ περιτροπής επιτρεπόμενη κυκλοφορία, μονά – ζυγά, με βάση τις πινακίδες των αυτοκινήτων)

Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι οι πολίτες οι οποίοι θεωρούν ότι «χρειάζονται περισσότεροι χώροι στάθμευσης μέσα στην πόλη για να εξυπηρετείται καλύτερα ο κόσμος».

Μια ενδιαφέρουσα πρόταση που ακούστηκε (και ίσως θα έπρεπε να απασχολήσει τους αρμόδιους φορείς) αφορά τις κεντρικές κάθετους αρτηρίες που ξεκινούν από το ύψος του αυτοκινητόδρομου και τους κυκλικούς κόμβους Πολεμιδιών, Αγίας Φύλας, Μέσα Γειτονιάς και Αγίου Αθανασίου και καταλήγουν στο κέντρο της πόλης.

Δεδομένου ότι αυτές οι οδικές αρτηρίες είναι διπλής κατεύθυνσης (άνοδος και κάθοδος) με δύο λωρίδες η κάθε κατεύθυνση και όλες διασταυρώνονται με την περιφερειακή λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού και την κεντρική λεωφόρο Μακαρίου από τις οποίες η κίνηση διοχετεύεται τόσο στο κέντρο όσο και στη δυτική και ανατολική πλευρά της Λεμεσού, προτείνεται να μελετηθεί το ενδεχόμενο κάποιοι από αυτούς τους δρόμους να είναι μόνο για κάθοδο και κάποιοι μόνο για άνοδο. Κι αυτό με το σκεπτικό ότι με τη σημερινή τους μορφή, σε κάποιες ώρες της μέρας παρουσιάζεται συμφόρηση στην άνοδο, ενώ δεν υπάρχει σχεδόν καμιά κυκλοφορία στην κάθοδο και το αντίθετο.

Νέα κυκλοφοριακή μελέτη για Ανάπτυξη Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

Με δεδομένο το συνεχώς διογκούμενο κυκλοφοριακό πρόβλημα, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων προχώρησε τoν περασμένο Μάρτιο στην υπογραφή Σύμβασης με κοινοπραξία εταιρειών από τη Γερμανία, την Ελλάδα και την Κύπρο για την εκπόνηση νέας αναβαθμισμένης, όπως αναφέρεται, μελέτης για την Ανάπτυξη Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τη Λεμεσό.

Σύμφωνα με το Τμήμα Δημοσίων Έργων, η περιοχή μελέτης καλύπτει την ευρύτερη αστική περιοχή Λεμεσού στην οποία περιλαμβάνονται οι έξι δήμοι της πόλης και έντεκα περιαστικές κοινότητες. Σκοπός της μελέτης η οποία θα διαρκέσει 23 μήνες είναι η διερεύνηση και αξιολόγηση μέσω λεπτομερούς κυκλοφοριακού μοντέλου διαφόρων σεναρίων που θα περιλαμβάνουν δέσμες μέτρων, πολιτικών και δράσεων για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των αναγκών των ανθρώπων και των επιχειρήσεων για κινητικότητα. Αυτά θα συνοδευτούν με σχέδιο προώθησης, παρακολούθησης και αξιολόγησής τους, καθώς και καθορισμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Η μελέτη προνοεί τη συλλογή δεδομένων η οποία περιλαμβάνει κυκλοφοριακές μετρήσεις σε τμήματα των δρόμων και σε σηματοδοτούμενους ή άλλους κόμβους, καθώς και μετρήσεις για τις δημόσιες μεταφορές και τους χώρους στάθμευσης. Θα διεξαχθούν επίσης συνεντεύξεις με πολίτες/οδηγούς (τηλεφωνικές και στο πλάι του δρόμου).

Σημειώνεται ότι τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αποτελούν την εξέλιξη των παραδοσιακών κυκλοφοριακών μελετών, με περισσότερη έμφαση στον άνθρωπο και το περιβάλλον στο οποίο ζει και στοχεύουν στη βελτιστοποίηση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής πτυχής των αστικών μεταφορών, ατόμων και εμπορευμάτων.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy