Λεωφορειούχοι: «Καταντήσαμε ρομποτάκια της NPT»

 

Οι εργαζόμενοι στις δημόσιες συγκοινωνίες της Λευκωσίας μιλούν για τις εργασιακές συνθήκες και τα προβλήματα που διαιωνίζονται

Του Γιάννη Κακαρή

Στο απροχώρητο έφτασαν τα προβλήματα των εργαζομένων στις δημόσιες συγκοινωνίες της επαρχίας Λευκωσίας, αφού η εταιρεία εδώ και 5 μήνες αρνείται να τα επιλύσει. Πέραν τούτου, μέρα με τη μέρα η κατάσταση γίνεται ακόμη χειρότερη. Τα προβλήματα διαιωνίζονται και αυξάνονται. Και όλα αυτά φαίνεται να γίνονται με την ανοχή της κυβέρνησης.

Η «Χαραυγή» βρέθηκε σε τρεις από τους σημαντικότερους σταθμούς που διατηρεί η NPT στην επαρχία Λευκωσίας (Πλατεία Σολωμού, Πάρκινγκ Κολοκάση και Σταθμός Μακάρειου Σταδίου) και συνομίλησε με τους εργαζόμενους.

Τα σημαντικότερα προβλήματα αφορούν τη συνεχιζόμενη παραβίαση της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) και πρακτικής σε σχέση με τις ώρες εργασίας (βάρδιες), τα διαλείμματα των οδηγών σε χώρους με ανύπαρκτες υποδομές, το ύψος των εισφορών στο Ταμείο Αδειών, τον τρόπο υπολογισμού των ωρών που πρέπει να πληρώνει η εταιρεία, καθώς επίσης και τις παραβιάσεις της νομοθεσίας για τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης των οδηγών, ζητήματα ασφάλειας και άλλα.

Οι παραβιάσεις της ΣΣΕ παραμένουν στο Τμήμα Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας, το οποίο στις 12 Νοεμβρίου επιβεβαίωσε ότι παραβιάζονται από τη Νicosia Ρublic Τransport.

Επίσης το ΤΕΣ μαζί με το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας επιβεβαίωσαν δύο φορές τις παραβιάσεις των νομοθεσιών των περί Ελέγχου των Ωρών Οδήγησης και Ανάπαυσης των Οδηγών Ορισμένων Οχημάτων Νόμων του 2007 έως 2017 και των περί της Οργάνωσης του Χρόνου Εργασίας των Εκτελούντων Κινητές Δραστηριότητες Οδικών Μεταφορών Νόμων του 2005 και 2007.
Με επιστολές του το ΤΕΕ ζήτησε από την εταιρεία συμμόρφωση με τη νομοθεσία.
Ωστόσο κατά την τελευταία συνάντηση που είχε η εταιρεία με τις συντεχνίες στο Τμήμα Εργασιακών Σχέσεων, η NPT κλήθηκε να ενημερώσει για την υλοποίηση των θεμάτων που βρίσκονται ενώπιόν του. Από τη συνάντηση της 20ής Νοεμβρίου έγινε πλέον ξεκάθαρο ότι στόχος της εταιρείας είναι να συνεχίσει την κωλυσιεργία.

Αυτό έγινε ανεκτό από το ΤΕΣ, όχι όμως από τη ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ – ΠΕΟ, η οποία δήλωσε πως διαφωνεί με οποιεσδήποτε προθέσεις που δεν οδηγούν στον άμεσο τερματισμό των παραβιάσεων και στην επίλυση των προβλημάτων. Επίσης υπέδειξε ότι «η μη επίλυσή τους εγκυμονεί κινδύνους, ακόμα και ατυχημάτων με σοβαρές συνέπειες».

Σε συνέλευση που πραγματοποίησαν οι εργαζόμενοι – μέλη της συντεχνίας, έδωσαν προειδοποίηση 10 ημερών στην εταιρεία για να λύσει τα προβλήματα, αλλιώς θα λάμβανε δραστικά μέτρα. Η προειδοποίηση έληξε στις 24 Νοεμβρίου.

Ισχύς εν τη ενώσει

Η αντιμετώπιση της οποίας τυγχάνουν οι εργαζόμενοι από την εταιρεία έχει αντίκτυπο σε όλους. Είτε προκύπτει για οδηγούς και ελεγκτές, είτε για γραφειακό προσωπικό. Δεν αφορά μόνο τα μέλη της ΠΕΟ, η οποία δείχνει έτοιμη να προχωρήσει σε δυναμικές κινητοποιήσεις.

Τις τελευταίες ημέρες, ακόμα και μέλη της ΣΕΚ δήλωναν έτοιμοι να αντιδράσουν δυναμικά. Μάλιστα εξέφρασαν έντονα τη δυσφορία τους για τη στάση που κρατά η συντεχνία τους και δήλωναν έτοιμοι να αλλάξουν συντεχνία.

Σε κάθε περίπτωση όμως οι εργαζόμενοι ζητούσαν όπως υπάρξει σύμπλευση των δύο συντεχνιών για να μην υπάρξει διάσπαση του αγώνα.

Μετά το ρεπορτάζ μας στους χώρους εργασίας των υπαλλήλων της NPT, με πρωτοβουλία της ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ πραγματοποιήθηκε συνάντηση με την ΟΜΕΠΕΓΕ ΣΕΚ και συμφωνήθηκε να δοθεί νέα παράταση χρόνου για ακόμη δύο εβδομάδες στην εταιρεία. Οι συντεχνίες αναμένουν από την εταιρεία να κάνει δεύτερες σκέψεις και να ενεργήσει με τρόπο που να λυθούν τα προβλήματα, διαφορετικά θα πραγματοποιηθεί από κοινού απεργία στις 14 Δεκεμβρίου.

Δηλώσεις Εργαζομένων

 

Β.Π: Όταν κάνουμε διάλειμμα, μπορούμε να σταθμεύσουμε στην πλατεία Σολωμού για 20-25 λεπτά. Κατά συντριπτική πλειοψηφία τα διαλείμματά μας είναι πέραν της μισής ώρας και έτσι δεν δικαιούμαστε να σταθμεύουμε. Επειδή δεν υπάρχουν πάρκινγκ, αναγκαζόμαστε να γυρίζουμε με το λεωφορείο μέχρι να βρούμε και έτσι χάνουμε όλο το διάλειμμα. Ακόμα και αν βρούμε, τότε είναι πολύ δύσκολο να πάμε τουαλέτα, αφού θα πρέπει να απομακρυνθούμε από το λεωφορείο και να πάμε με τα πόδια αρκετά μέτρα. Επίσης, κάθε φορά που απομακρυνόμαστε από το λεωφορείο πρέπει να παίρνουμε μαζί μας το ταμείο και τα πράγματά μας επειδή δεν κλειδώνει.

Π.Γ: Υπάρχουν αφετηρίες λεωφορείων που δεν έχουν τις κατάλληλες υποδομές. Ούτε καν τουαλέτες. Ντρεπόμαστε γιατί καταντήσαμε να ψάχνουμε χωράφια για να κάνουμε την προσωπική μας ανάγκη. Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις που οι αφετηρίες είναι δίπλα από κατοικίες. Κάποιες από αυτές τις αφετηρίες είναι στη Λακατάμεια (115) και το Γέρι (160).

Α.Γ: Οι πλείστοι οδηγοί απασχολούνται 12ωρο και η εταιρεία λέει «ποιο είναι το πρόβλημά σου, αφού σε πληρώνω 1,5 ώρα overtime». Άμα εν θωρώ την οικογένειά μου, τα παιδιά και τα εγγόνια μου, τι να το κάνω το overtime;

Γ.Δ: Ξυπνώ από τις 4:00 και πάω στις 16:30 σπίτι. Βάλε με να δουλέψω 9 ώρες. Δεν με χαλά. Έτσι όπως είναι τα πράγματα χάσαμε την προσωπική μας ζωή. Δεν πάμε πουθενά. Καταντήσαμε ρομποτάκια της CPT.

Α.Α: Και μας ταλαιπωρούν και μας εξαντλούν και δεν καταφέρνουν να φέρουν εις πέρας τα δρομολόγια. Τα προγράμματά τους είναι εξαντλητικά και χειροτερεύουν όσο περνά ο καιρός. Με την προηγούμενη εταιρεία δεν χανόταν ούτε ένα δρομολόγιο και τώρα είναι όλα αλαλούμ, αφού έφεραν εργαζόμενους από την Ισπανία για να βγάζουν τα δρομολόγια.

Γ.Π: Από ό,τι φάνηκε μέχρι στιγμής δεν τηρούν το λόγο τους. Με ποια εμπιστοσύνη εγώ θα δεχτώ να δώσουμε ακόμη λίγη πίστωση χρόνου, για να υλοποιήσει η εταιρεία αυτά που πρέπει;

Π.Ε: Είναι πρωτόγνωρα για την Κύπρο αυτά που γίνονται στα εργασιακά ζητήματα. Πόσω μάλλον να γίνονται στις δημόσιες συγκοινωνίες. Είναι ξεκάθαρος ο στόχος τους να αναγκάσουν σε παραίτηση όλο το προσωπικό που προήλθε από την ΟΣΕΛ. Θα μας φαν λάχανο.

Ε.Γ: Το υπουργείο αναγνωρίζει τις παραβιάσεις από την εταιρεία, αλλά ζητά από τους εργαζόμενους, μετά από 5 μήνες, να της δώσουν πίστωση χρόνου. Δεν μπορεί να γίνει αυτό. Η ψυχολογική πίεση που ασκείται σε όλο το προσωπικό είναι αφάνταστη. Οι άνθρωποι ασελγούν πάνω μας. Είναι απρόσωποι, είναι αυταρχικοί, δεν μας υπολογίζουν. Δεν μπορείς να πάρεις ούτε ένα τηλέφωνο στην εταιρεία για να ρωτήσεις για οποιοδήποτε θέμα.

Μ.Γ: Από την ψυχολογική πίεση παραιτήθηκαν πολλά άτομα.
Εμάς τους ελεγκτές προσπαθούν να δημιουργήσουν πίεση για να κάνουμε το λάθος, να αντιδράσουμε νευρικά και να μας διώξουν.

Α.Ν: Αν τους δώσουμε και άλλη παράταση, θα μας εξαφανίσουν. Ήδη έφυγαν 30 οδηγοί. Πώς γίνεται μια εταιρεία να έχει 30 οδηγούς παραπάνω και να μη βγαίνουν οι γραμμές;
Μπορεί να χάνονται και 20-30 την ημέρα. Εμένα που είμαι ελεγκτής και μπαίνω να ελέγξω μου φωνάζει ο κόσμος ότι χάνει τις δουλειές του αφού δεν πάμε στην ώρα μας. Δεν τους νοιάζει όμως. Ταυτόχρονα γίνονται αλλόκοτα πράγματα. Έρχονται γραμμές με κόσμο, για να φύγουν νεκρές πίσω.

Ν.Π: Αυτή τη στιγμή μπορεί να υπάρχουν 30 εργαζόμενοι περισσότεροι στην εταιρεία. Προσλαμβάνουν ασταμάτητα οδηγούς. Ασκείται μεγάλη ψυχολογική πίεση λόγω οραρίων, μη σωστής καταβολής των μισθών των οδηγών, εξαντλητικά ωράρια και σπαστά ωράρια.

12-14 ώρες μακριά από την οικογένεια. Πολλοί επαγγελματίες οδηγοί με πολλά χρόνια εμπειρίας δεν αντέχουν και φεύγουν. Υπάρχει ανοχή από το υπουργείο. Ξέρουν ότι δεν θα αντέξουν οι οδηγοί και αμέσως έχουν ετοιμοπόλεμους να ξεκινήσουν δουλειά.

Κ.Γ: Για να αντιληφθείτε τη στάση της εταιρείας και την ψυχολογική πίεση που ασκείται πάνω μας θα σας πω ένα παράδειγμα. Με πήραν τηλέφωνο και με ρώτησαν ποια μέρα από τις δύο θέλω να δουλεύω. Σάββα το ή Κυριακή. Εγώ τους απάντησα ότι αν έχω να διαλέξω, προτιμώ το Σάββατο. Από τότε δουλεύω ανελλιπώς τις Κυριακές.

Ν.Ν: Σε 5 μέρες ξεκινά ο χειμώνας και ακόμη δεν έχουμε χειμωνιάτικα ρούχα. Ακόμα και αυτά που μας έδωσαν για τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι σε άθλια κατάσταση. Μας έδωσαν 2 παντελόνια και 3 πουκάμισα. Ειδικά η ποιότητα των παντελονιών είναι άθλια. Ντρεπόμαστε να κυκλοφορήσουμε αφού μετά από 2 πλυσίματα καταστρέφονται. Μας είπαν ότι αν θέλουμε και άλλα τότε θα πρέπει να τα αγοράσουμε.

Μ.Β: Δεν γίνεται στις εκκλησίες να επιτρέπονται μόνο 75 άτομα και στο λεωφορείο η πληρότητα να είναι στο 100% και τα 70 άτομα. Είναι θέμα υγείας. Επίσης δεν υπάρχει κάποιος να επιβλέπει αν τηρούνται τα μέτρα και αν ο κόσμος φοράει μάσκα. Δεν μπορεί να το κάνει ο οδηγός αυτό, αφού εκτός του ότι πρέπει να είναι προσηλωμένος στο οδήγημα, δεν έχει ούτε τέτοια εξουσιοδότηση.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy