Συναντήσεις/ Ορίζοντας/ Φωτογραφία: Ανδρέα Πασιά

Λία Χαρακη: Το έργο από περιοριστικό και συγκεκριμένο, άνοιξε, για να συμπεριλάβει όλους

Ο Αντώνης Γεωργίου συναντάει τη Λία Χαράκη και μιλάνε για το έργο της Body Unmuted που παρουσιάζεται στο Beyond DisDance Festival που αποσκοπεί στην συμπερίληψη ατόμων διαφορετικών ικανοτήτων/χωρών προέλευσης τόσο επί σκηνής όσο και στην θέση του θεατή

@Παύλος Βρυωνίδης

Πως προέκυψε το έργο σας (ηχητική περφόρμανς) Body Unmuted και τι αφορά;

Το έργο προέκυψε από την ανάγκη και επιθυμία μου να μοιράζομαι με σκοπό να επικοινωνώ και άρα να συνυπάρχω. Βασικά η όλη εμπειρία είναι  βασισμένη στην ανατομία μίας ψυχοσωματικής κατάστασης ενός ατόμου που περνά τόσο σωματικές όσο και συναισθηματικές προκλήσεις, δοσμένη μέσα από 15 σταθμούς ολιγόλεπτων ηχογραφήσεων του σώματος, οι οποίες ηχογραφήθηκαν σε πραγματικό χρόνο χωρίς πρόβες. Δηλαδή μέσα από τις ηχογραφήσεις, ο ακροατής μπορεί να βιώσει τον κραδασμό της ενέργειας των διαφόρων καταστάσεων, τα αίτια, την αντιμετώπιση και να αισθανθεί τη ζωή όχι ως κάτι μονόπλευρο αλλά ως κάτι πολυδιάστατο που πλέει μεταξύ ισορροπίας και ανισορροπίας, δράματος και χιούμορ. Είναι ένα έργο που ο καθένας παίρνει αυτό με το οποίο μπορεί να ταυτιστεί σε μικρότερο η μεγαλύτερο βαθμό. Είναι μία υπερ-έκθεση του εαυτού μου με σκοπό να φτάσω στο κέντρο του ακροατή και κάπου εκεί να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι ο μόνος που βιώνει δυσκολίες και ίσως του δώσει και κάποιες ιδέες αντιμετώπισης τους, όπως το χιούμορ ή ο διαλογισμός.

Με έκανε να συνειδητοποιήσω την ευθύνη που έχουμε όταν προσκαλούμε κάποιον στο έργο μας γιατί αυτό θα πρέπει να συνεπάγεται με φροντίδα και ασφάλεια

Τι σημαίνεις για εσάς η συμμετοχή σας με αυτό το έργο στο Beyond DisDance Festival;

Ενώ έχω δουλέψει με περφορμερ διαφορετικών ικανοτήτων εντούτοις είναι η πρώτη φορά που έργο μου προσκαλείται σε ένα τέτοιο πλαίσιο. Θεωρώ ότι ήδη από την προετοιμασία της παράστασης έχω πάρει πάρα πολλά. Δηλαδή το γεγονός ότι σκέφτηκα με τους συνεργάτες μου (τον εικαστικό Pashias αλλά και με τη συμβολή της καλλιτέχνη και επιμελήτριας Ελευθερίας Σωκράτους) πως θα μπορούσε το έργο να προσαρμοστεί έτσι ώστε να συμπεριλάβει άτομα διαφορετικών ικανοτήτων, ήδη άλλαξε η όλη μου αντίληψη και νοοτροπία σε σχέση με τα είδη σωμάτων των ακροατών. Δηλαδή με έκανε να δω το κοινό περισσότερο ως άτομα με ιδιαιτερότητες και ικανότητες παρά σαν μία απρόσωπη ομάδα. Επίσης με έκανε να συνειδητοποιήσω την ευθύνη που έχουμε όταν προσκαλούμε κάποιον στο έργο μας γιατί αυτό θα πρέπει να συνεπάγεται με φροντίδα και ασφάλεια. ‘Όπως μία καλή οικοδεσπότης που καλεί κάποιαν/ον στο σπίτι της,  που σε αυτή την περίπτωση είναι το σύμπαν που έκτισε.

Μετά από αυτή την εμπειρία, πιστεύω πια ότι όλα τα θέατρα, τα έργα και τα φεστιβάλ θα πρέπει να έχουν μεριμνήσει για την πρόσβαση και το βίωμα διαφορετικών σωμάτων

Πως προσαρμόσατε το έργο σας για να συνάδει με τους στόχους ενός Φεστιβάλ «το οποίο αποσκοπεί στην συμπερίληψη ατόμων διαφορετικών ικανοτήτων/χωρών προέλευσης τόσο επί σκηνής όσο και στην θέση του θεατή»;

Στο έργο κανονικά είχαμε διαφορετικές οδηγίες σε κάθε σταθμό που καθοδηγούσαν τον ακροατή να ακούσει την κάθε ηχογράφηση με συγκεκριμένη σωματική θέση και στάση. Δηλαδή είχαμε οδηγίες του στυλ ‘παρακαλώ ξαπλώστε εδώ’ . Τώρα έπρεπε να σκεφτούμε καλά αυτές τις λέξεις μιας και υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να ξαπλώσουν αν πχ. είναι σε καροτσάκι. Πήραμε λοιπόν την απόφαση να μην προτείνουμε ακριβώς με ποιόν τρόπο θα μπορούσε ο ακροατής να ακούσει την ηχογράφηση και έτσι αφαιρέσαμε οδηγίες που θα ήταν απαγορευτικές για κάποια ήδη σωμάτων. Το έργο λοιπόν από περιοριστικό και συγκεκριμένο, άνοιξε, για να συμπεριλάβει όλους. Σε σχέση με κωφούς θα δίνεται γραπτό κείμενο, σε σχέση με τυφλούς θα υπάρχει καθοδήγηση για τους σταθμούς και την ακρόαση.

Θα έπρεπε να βλέπαμε αυτή τη συμπερίληψη όχι μόνο σε ειδικά φεστιβάλ αλλά πιο συχνά και πως μπορεί αυτό να επιτευχθεί;

Μετά από αυτή την εμπειρία, πιστεύω πια ότι όλα τα θέατρα, τα έργα και τα φεστιβάλ θα πρέπει να έχουν μεριμνήσει για την πρόσβαση και το βίωμα διαφορετικών σωμάτων. Αυτό θα πρέπει να γίνει νόμος και να εφαρμόζεται. Όπως είπα εμένα προσωπικά μου άλλαξε την όλη μου αντίληψη προς το κοινό και τι σημαίνει η συμπερίληψη ως πρακτική έννοια.

 7 και 8 Mαίου στον Πολυχώρο Συνεργείο στη Λεμεσό

Ένας – ένας θεατής θα έρχεται στο χώρο των ηχογραφήσεων ανά 8 λεπτά από τις 17.00-μέχρι τις 22.30.

 

@Παύλος Βρυωνίδης

Iδέα, δημιουργία, ηχογραφήσεις, performance: Λία Χαράκη
Σχεδιασμός ήχου: Γιάννης Χριστοφίδης, Εικαστικός σχεδιασμός και Προωθητική εικόνα: PASHIAS, Γραφικά: Αρτέμης Ψαθά
Είναι κατάλληλο για άτομα άνω των 18 ετών.
Παραγωγή.pelma.Lia Haraki, Συμπαραγωγή Nimac (Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Πιερίδη).
@Παύλος Βρυωνίδης
Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy