Λιμάνι Λ/σού: Έδωσαν σε ιδιώτες υποστατικά του κράτους και τα ενοικιάζουν πίσω με έσοδα χιλιάδων ευρώ

Αυξήσεις-φωτιά και στα ενοίκια στο λιμάνι Λεμεσού

Στα πλαίσια των ιδιωτικοποιήσεων στο λιμάνι Λεμεσού η κυβέρνηση έδωσε στους ιδιώτες και υποστατικά στα οποία στεγάζονται κρατικές υπηρεσίες όπως το Τελωνείο, και τώρα οι ιδιώτες τα ενοικιάζουν πίσω στο κράτος αποκομίζοντας έσοδα ύψους χιλιάδων ευρώ το χρόνο.

Μάλιστα, στα συμβόλαια τα οποία υπογράφτηκαν φαίνεται ότι μπήκαν παράξενοι και ανορθόδοξοι όροι, οι οποίοι οδηγούν σε μεγάλες αυξήσεις των ενοικίων.

Ενδεικτικά, για συγκεκριμένους χώρους τους οποίους χρησιμοποιεί το Τελωνείο για στέγαση γραφείων και αποθηκών, καθώς και για την εκτέλεση των αναγκαίων εργασιών στο κτίριο επιβατών, για το 2022 θα επιβληθούν αυξήσεις της τάξης του 16,62%.

Τα πιο πάνω προκύπτουν από σημείωμα του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο κατατέθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, με το οποίο ζητείται μεταξύ άλλων η αποδέσμευση κονδυλίων συνολικού ύψους 490 χιλ. ευρώ για τα Τελωνεία.

Σημειώνεται ότι για ορισμένα υποστατικά δεν έχει υπογραφεί σύμβαση με τους ιδιώτες επενδυτές, αφού εκκρεμεί εδώ και χρόνια ο νομοτεχνικός έλεγχος των συμβολαίων από τον Γενικό Εισαγγελέα. Παρά ταύτα, με τα συμβόλαια τα οποία υπογράφτηκαν και τον τρόπο με τον οποίο έγινε ο διαχωρισμός των χώρων του λιμανιού από την κυβέρνηση Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ, δεν υπάρχουν ρεαλιστικές δυνατότητες για μεταφορά των κρατικών υπηρεσιών σε άλλα υποστατικά.

Ως εκ τούτου, οι κρατικές υπηρεσίες είναι εγκλωβισμένες και κατά συνέπεια οι φορολογούμενοι κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχίσουν να πληρώνουν ενοίκια στους ιδιώτες για πολλά χρόνια ακόμη (τα δύο συμβόλαια είναι διάρκειας 25 ετών και το τρίτο 15 ετών).

Σύμφωνα με το σημείωμα, το οποίο κατατέθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, οι αυξήσεις στα ενοίκια της τάξης του 16,62% προκύπτουν από την «τιμαριθμική αναπροσαρμογή του Εγχώριου Βιομηχανικού Δείκτη».

Σημειώνεται ωστόσο ότι αυτή είναι τουλάχιστον παράξενη και ανορθόδοξη πρακτική, αφού συνήθως στα συμβόλαια ενοικίασης -τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα- η πρόνοια για αυξήσεις συνδέεται με Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ο οποίος το 2021 έκλεισε στο 4,8%) και όχι με τον Εγχώριο Βιομηχανικό Δείκτη (ο οποίος έκλεισε στο 16,6%).

Ανοικτό το θέμα με τις αυξήσεις στις ταρίφες μέχρι 96%

Ανοικτό παραμένει το θέμα με τις αυξήσεις στις ταρίφες μέχρι 96%, τις οποίες ανακοίνωσαν οι ιδιώτες επενδυτές, αφού οι μέχρι στιγμής διαβουλεύσεις δεν έχουν οδηγήσει στην επίτευξη συμφωνίας.

Σημειώνεται μάλιστα ότι στο τέλος του μήνα εκπνέει η προθεσμία την οποία έδωσαν οι ιδιώτες, με τους εμπορευόμενους να βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα και να προειδοποιούν ότι ενδεχόμενες νέες αυξήσεις θα οδηγήσουν σε νέο τσουνάμι ακρίβειας.
Επισημαίνεται ότι οι αυξήσεις στις ταρίφες (όπως και στα ενοίκια) συνδέονται με τον παράξενο όρο, ο οποίος μπήκε στα συμβόλαια ιδιωτικοποίησης για «τιμαριθμική αναπροσαρμογή» με βάση τον Εγχώριο Βιομηχανικό Δείκτη και μάλιστα χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι συνθήκες στην ευρύτερη οικονομία και τα συμφέροντα του κράτους.

Τέσσερα χρόνια στο περίμενε ο έλεγχος των συμβολαίων και των ενδεχόμενων ευθυνών

Τα συμβόλαια ενοικίασης από τους ιδιώτες των χώρων που χρησιμοποιούνται για τις κρατικές υπηρεσίες στο λιμάνι Λεμεσού (βλέπε δίπλα), δεν έχουν υπογραφεί ακόμη επειδή «εκκρεμεί ο νομοτεχνικός έλεγχος από τον Γενικό Εισαγγελέα», όπως αναφέρεται στο σημείωμα το οποίο κατατέθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.

Σημειώνεται ότι σε εκκρεμότητα παραμένει και η εξέταση από τον Γενικό Εισαγγελέα των ευρημάτων της Επιτροπής Ελέγχου της Βουλής, καθώς και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, σε σχέση με τις σκανδαλώδεις συμφωνίες, οι οποίες υπογράφτηκαν μεταξύ της κυβέρνησης και των ιδιωτών στο λιμάνι Λεμεσού.

Επισημαίνεται μάλιστα ότι ο ΓΓ του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, έστειλε πρόσφατα επιστολή στον Γενικό Εισαγγελέα, Γιώργο Σαββίδη, για να διερευνηθούν οι ενδεχόμενες ποινικές και άλλες ευθύνες που προκύπτουν από τις πιο πάνω συμφωνίες.

Υπενθυμίζεται ότι κατά την ιδιωτικοποίηση των εργασιών στο λιμάνι επιβλήθηκαν αυξήσεις στο 40% των ταριφών, ενώ μπήκε πλαφόν στο λιμάνι Λάρνακας ώστε να διασφαλιστεί ο κύκλος εργασιών των ιδιωτών στο λιμάνι Λεμεσού.

Κωνσταντίνος Ζαχαρίου

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy