ΑΚΕΛ: «Κακή συμφωνία εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος»

 

Στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής οδηγείται εκ νέου η ιδιωτικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων στο λιμάνι της Λεμεσού, αφού ο απολογισμός για τον πρώτο χρόνο είναι τουλάχιστον αποκαρδιωτικός.

Σύμφωνα με στοιχεία τα οποία κατατέθηκαν στη Βουλή από το Υπουργείο Μεταφορών ως απάντηση σε σειρά ερωτημάτων που έθεσαν τα μέλη της Επιτροπής Οικονομικών κατά την εξέταση του προϋπολογισμού της Αρχής Λιμένων, κατά τον πρώτο χρόνο ιδιωτικοποίησης των εμπορικών δραστηριοτήτων στο λιμάνι μειώθηκαν τα έσοδα του κράτους, αποδυναμώθηκε η ανταγωνιστικότητα του λιμανιού και αυξήθηκαν τα εργατικά ατυχήματα. Σε δηλώσεις του χθες μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών ο εκπρόσωπος Τύπου του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, τόνισε ότι «είναι φανερό ότι η κυβέρνηση Αναστασιάδη ΔΗΣΥ έχει κάνει μια πολύ κακή συμφωνία για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού».

Όπως υπέδειξε, τα στοιχεία τα οποία κατατέθηκαν στη Βουλή αποδεικνύουν ότι η συμφωνία είναι κακή σε βάρος τόσο του δημοσίου συμφέροντος όσο και της οικονομίας. Προανήγγειλε επίσης ότι η κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο θα κληθούν εκ νέου στην Επιτροπή Ελέγχου, για συνέχιση της συζήτησης επί του θέματος που ενέγραψε εδώ και μήνες το ΑΚΕΛ σε σχέση με τις ιδιωτικοποιήσεις στο λιμάνι της Λεμεσού.

Σημειώνεται ότι ο Γενικός Ελεγκτής είχε αμφισβητήσει από την αρχή τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Μεταφορών ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θα έφερναν αυξημένα έσοδα για το κράτος και αυξημένη ανταγωνιστικότητα. Μάλιστα σε έκθεσή του κατήγγειλε ότι δεν διασφαλίστηκαν τα συμφέροντα του κράτους, ενώ και η Γενική Εισαγγελία επεσήμανε ότι τα συμβόλαια περιλαμβάνουν πρόνοιες οι οποίες είναι «ετεροβαρείς υπέρ των αναδόχων». Ωστόσο το Υπουργείο Μεταφορών δεν έλαβε υπόψιν τις επισημάνσεις των πιο πάνω θεσμών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία κατατέθηκαν στη Βουλή, ο απολογισμός ένα χρόνο μετά είναι τουλάχιστον αποκαρδιωτικός. Το 2017 τα έσοδα της Αρχής Λιμένων ανήλθαν στα 19,42 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων τα 9,15 εκατ. ευρώ προέρχονται από το μίσθωμα το οποίο καταβάλλει το κράτος στην ΑΛΚ για το χώρο όπου εκτελούνται οι εργασίες των ιδιωτικών εταιρειών), σε σύγκριση με 54,47 εκατ. ευρώ το 2016 (πριν τις ιδιωτικοποιήσεις). Σημειώνεται ότι η ΑΛΚ ήταν διαχρονικά κερδοφόρα. Μάλιστα με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου την περίοδο 2011-2015 η ΑΛΚ κατέβαλε στο κράτος μέρισμα ύψους 89 εκατ. ευρώ.

Παρά ταύτα ο προϋπολογισμός της ΑΛΚ για το 2018 παρουσιάζει έλλειμμα ύψους 5,33 εκατ. ευρώ, ενώ όπως αναφέρεται στο σημείωμα τίθεται πλέον θέμα βιωσιμότητας της Αρχής. Αναφορικά με τα θέματα ανταγωνιστικότητας, το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει ότι για την περίοδο από τις 29 Ιανουαρίου 2017 μέχρι το τέλος του 2017 έχουν διακινηθεί από το λιμάνι Λεμεσού από τους ιδιώτες διαχειριστές εμπορευματοκιβώτια γύρω στα 356.000 TEU’s που αφορούν φόρτωση και εκφόρτωση, σε σύγκριση με 363.000 TEU’s το 2016.

 

Οκτώ σοβαρά ατυχήματα

 

Εν τω μεταξύ το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει στην επιστολή του προς τη Βουλή ότι κατά τον πρώτο χρόνο ιδιωτικοποίησης των εργασιών στο λιμάνι υπήρξαν διάφορα «μικροατυχήματα», όπως τα χαρακτηρίζει. Τα πιο σοβαρά, προσθέτει, ήταν πέντε ατυχήματα στη Eurogate όπου το πιο σοβαρό αφορούσε την ανατροπή του Straddle Carrier (κινητή γερανογέφυρα που μεταφέρει κοντέινερ), 3 στην D.P. World Limassol όπου το πιο σοβαρό ήταν φωτιά πάνω σε εμπορικό πλοίο, ενώ στην P&O Maritime Cyprus «υπήρξε μία περίπτωση με παραλίγο πρόσκρουση». Κωνσταντίνος Ζαχαρίου