Λόγος υποστηρικτικός για τους εκπαιδευτικούς

Tου Τάσου Χριστοφίδη*

TasoschristofidesΕίναι αρκετά που θα μπορούσε να καταλογίσει κάποιος στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών. Θυμάμαι ότι στα μέσα της δεκαετίας του ενενήντα, ως εκπρόσωπος (μαζί με άλλους δύο συναδέλφους) του Πανεπιστημίου Κύπρου στην ad-hoc επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας για τις Εισαγωγικές-Παγκύπριες Εξετάσεις είχα έλθει αρκετές φορές σε αντιπαράθεση με τους εκπροσώπους της ΟΕΛΜΕΚ, αφού θεωρώ ότι περισσότερο τους ενδιέφερε τότε να κατοχυρωθεί ο κεντρικός ρόλος του μαθήματος των Νέων Ελληνικών στις εξετάσεις παρά η αξιοκρατική επιλογ των φοιτητών. Όμως είναι εντελώς αβάσιμο να ισχυρίζονται κάποιοι ότι η απαλλαγή των συνδικαλιστών από διδακτικά καθήκοντα επηρεάζει αρνητικά το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Προσωπικά πιστεύω ότι είναι προς όφελος των μαθητών, οι συνδικαλιστές να μην διδάσκουν. Αλλά εκείνο που πραγματικά είναι αντίθετο με την κοινή λογική είναι η θέση ότι αν οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν δύο ώρες λιγότερο λόγω κάποιων ειδικών καθηκόντων, τότε αυτό είναι αρνητικό για την παρεχόμενη εκπαίδευση.Υπάρχει λογικός άνθρωπος που να πιστεύει ότι αν οι ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών αυξηθούν, η διδασκαλία τους θα είναι πιο ποιοτική;Ας σημειωθεί ότι ο χρόνος διδασκαλίας και ο εκπαιδευτικός χρόνος δεν είναι το ίδιο πράγμα.

Αν θέλουμε πραγματικά να βελτιώσουμε το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη χώρα μας, θα πρέπει να αλλάξουμε τον προσανατολισμό της. Η εκπαίδευση σήμερα είναι καθαρά προσανατολισμένη στην παροχή γνώσεωνσε πολλά και διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα. Ο προσανατολισμός αυτός είναι ξεπερασμένος. Η σύγχρονη πραγματικότητα απαιτεί ένα ευέλικτο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο, πέρα από την παροχή γνώσεων, να στοχεύει και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων απαιτεί, μεταξύ άλλων και ο εκπαιδευτικός να έχει τη δυνατότητ να προσαρμόζει τη διδασκαλία του. Θα αναφερθώ σε ένα γεγονός που δεν του δόθηκε και πολλή σημασία. Η EUROSTAT, δηλαδή η στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσηςδιοργάνωσε για πρώτη φορά φέτος τον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Στατιστικής.

Στο διαγωνισμό αυτό συμμετείχαν παιδιά του Γυμνασίου και Λυκείου από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην εθνική φάση του διαγωνισμού συμμετείχαν περίπου 200 παιδιά από την Κύπρο από 33 διαφορετικά σχολεία κάτω από την καθοδήγηση καθηγητών τους. Ο διαγωνισμός αυτός δεν απαιτούσε ιδιαίτερες γνώσεις στατιστικής. Α λά απαιτούσε δεξιότητες, αναλυτική και συνθετική σκέψη, σωστή καθοδήγηση.Στην Ευρωπαϊκή φάση, η Κύπρος, με ομάδα από το Λανίτειο Λύκειο πήρε τη δεύτερη θέση, με μικρή διαφορά από την πρώτη, ομάδα της Φινλανδίας. Ναι, της Φινλανδίας, που έχει πρότυπο σύστημα εκπαίδευσης.

Αν θέλουμε να πάρουμε την εκπαίδευση ένα βήμα πιο μπροστά, ας επικεντρωθούμε στα ουσιαστικά. H αύξηση των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών, μπορεί να βελτιώσει οριακά τα δημόσια οικονομικά, αλλά σίγουρα δεν θα βελτιώσει το επίπεδο της εκπαίδευσης.Ακριβώς το αντίθετο.

*Καθηγητής Στατιστικής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.