Μακροχρόνιες επιπτώσεις στο επίπεδο των νέων επιστημών


Καθυστερήσαμε σε πάρα πολλά επίπεδα να ανταποκριθούμε στις ανάγκες της Παιδείας μας

Του Δρος Αμβρόσιος Προδρόμου

Ένας από τους πολλούς τομείς που έχουν επηρεαστεί σε τεράστιο βαθμό από τη συνεχιζόμενη εξέλιξη της πανδημίας κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες, είναι σίγουρα αυτός της Εκπαίδευσης. Ένας τομέας ο οποίος, όπως σίγουρα και οι υπόλοιποι, έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, τα οποία έχουν επιδράσει πάνω στο επίπεδο παροχής των υπηρεσιών. Το τελευταίο είναι ευδιάκριτο σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει διαγνωσθεί από αρκετούς οργανισμούς, οι οποίοι ασχολούνται τόσο με την ίδια την Εκπαίδευση όσο και με θέματα της Ένωσης και οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για μελλοντικές επιπτώσεις στο επίπεδο των νέων επιστημών, αφού οι σημερινές ελλείψεις θα έχουν μακροχρόνιες και όχι ορατές επιπτώσεις.
Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία τα οποία έχουν εντοπισθεί εντός της ίδιας της Ένωσης, είναι το γεγονός ότι οι χώρες ανταποκρίθηκαν με εντελώς διαφορετικό τρόπο, ρυθμό, ένταση, αλλά κυρίως ποιότητα, στις προκλήσεις που έφερε μαζί της η πανδημία. Χώρες όπως είναι η Αυστρία, Τσεχία, Ισπανία, Εσθονία, και Σουηδία κατάφεραν με μεγάλη ταχύτητα, λόγω των υφιστάμενων τεχνολογικών τους υποδομών, να παρέχουν άμεση και ποιοτική τηλε-εκπαίδευση. Ειδικά για την Εσθονία, τα δεδομένα είναι πραγματικά εντυπωσιακά, αφού η χώρα κατάφερε μέσα σε λίγα μόνο χρόνια να «μεταλλαχτεί» τεχνολογικά, με τις πρώτες υποδομές για το 5G να αρχίζουν από το 2015, δηλαδή πέντε ολόκληρα χρόνια πριν από την Κύπρο. Η συγκεκριμένη χώρα, η οποία αποτελεί υπόδειγμα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-Governance), κατάφερε πολύ πιο εύκολα να υποβοηθήσει τη διαδικτυακή εκπαίδευση, με τα όποια προβλήματα να είναι κυρίως διαδικαστικού και όχι ουσιαστικού περιεχομένου.
Η Ολλανδία, μια χώρα η οποία αποτελεί παράδειγμα οικονομικής ανάπτυξης και κρατικής πειθαρχίας, κατάφερε να ανταποκριθεί άμεσα, τόσο τεχνολογικά όσο κυρίως διοικητικά. Το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας έδωσε άμεσες λύσεις, με την αποκέντρωση των εξουσιών και την παροχή τους στις σχολικές μονάδες να αποτελεί βασικό παράγοντα, ο οποίος απέτρεψε σημαντικά προβλήματα. Ο άλλος μεγάλος παράγοντας επιτυχίας για την Ολλανδία είναι αυτός της επικοινωνίας και της συνεργασίας του Υπουργείου Παιδείας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Κάτι που δυστυχώς δεν είναι στην κουλτούρα του δικού μας κράτους, δεν αφορά μόνο τον σημερινό Υπουργό Παιδείας, αλλά, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, αποτελεί διαχρονικό και γενικότερο θέμα, οπότε θα πρέπει να βλέπουμε και να αξιολογούμε την ευρύτερη εικόνα.
Οι επιπτώσεις, πέραν της γεωγραφικής τους κατανομής, είναι ευδιάκριτες και στα διάφορα επίπεδα της Εκπαίδευσης, με τα παιδιά της Δημοτικής να αντιμετωπίζουν τα σοβαρότερα προβλήματα, αφού είναι προφανές ότι τα παιδιά αυτά δεν έχουν την απαραίτητη γνώση, αλλά ούτε και τη συγκέντρωση για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της νέας αυτής πραγματικότητας. Τα πράγματα ήταν αρκετά καλύτερα στη Μέση Εκπαίδευση, όπου τόσο οι ανάγκες όσο και οι μαθητές ήταν σε διαφορετικό επίπεδο, οπότε και τα δεδομένα έχουν διαφοροποιηθεί. Όσον αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όταν το εκ των κορυφαίων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, ανακοίνωνε στις 18 του Μάη ότι η ακαδημαϊκή χρονιά ’20-’21 θα ήταν εξ ολοκλήρου διαδικτυακή, πολλοί θεώρησαν την απόφασή του ως βεβιασμένη. Παρ’ όλα αυτά, οι προβλέψεις ήταν επακριβείς και δεν είναι τυχαίο ότι χώρες όπως η Βρετανία είχαν εξαιρετικά αποτελέσματα στην Εκπαίδευση.
Η πανδημία έφερε στην επιφάνεια τα πολλά προβλήματα σε θέματα υποδομής, τεχνολογικής και ανθρώπινης. Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να κρατήσουμε τα θετικά και να δούμε πώς σαν κράτος θα δημιουργήσουμε τις κατάλληλες τεχνολογικές υποδομές, σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις. Η εμπειρία άλλων χωρών εντός της Ένωσης, οι οποίες είναι σε θέματα εκπαίδευσης και τεχνολογίας, είναι μπροστά από εμάς και θα πρέπει να αξιολογηθεί και να αξιοποιηθεί. Η πραγματικότητα είναι ότι καθυστερήσαμε σε πάρα πολλά επίπεδα να ανταποκριθούμε στις ανάγκες της Παιδείας μας. Δυστυχώς δεν έγινε η κατάλληλη αξιολόγηση και συνεννόηση με το ανθρώπινο δυναμικό, δηλαδή τους εκπαιδευτικούς. Τουλάχιστον ας πάρουμε τα θετικά, ας μείνουμε μακριά από τη μιζέρια και να δούμε πώς μέσα από την Ένωση μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά μας αυτό που τους αξίζει και αναμένουν από εμάς.

Ακαδημαϊκός – Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Επιχειρήσεων
[email protected]

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.