Συναντήσεις/ Ορίζοντας / Θεατρική Ομάδα Παρέμβασις

Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη: Παρέμβασις για να λειτουργήσει ως παρέμβαση στα κοινωνικά ζητήματα

Ο Αντώνης Γεωργίου συναντάει τη Μαρίνα Αθανασίου- Τάκη και μιλάνε για τη Θεατρική Σκηνή Παρέμβασις που ιδρύθηκε το 2021 με έδρα την επαρχία της Πάφου και την πρώτη παραγωγή της Το Ρόδο της Δαμασκού σε κείμενο και σκηνοθεσία της ιδίας

Η δημιουργία θεάτρου αποτελεί πλέον πράξη κοινωνικής αντίστασης

Πείτε μας για τη Θεατρική Σκηνή Παρέμβασις, πότε ιδρύθηκε, από ποιους;

 Η Θεατρική Σκηνή Παρέμβασις ιδρύθηκε το 2021 με έδρα την επαρχία της Πάφου και βασική αρχή την προαγωγή της Θεατρικής Τέχνης. Ιδρύθηκε από εμένα Φιλόλογο με Διδακτορικό στις Θεατρικές Σπουδές και ειδίκευση στη σκηνοθεσία, Ελένη Πολυβίου Φιλόλογο, Εμψυχώτρια Εφαρμοσμένου Δράματος και Θεάτρου και Υποψήφια Διδάκτωρ στο Τμήμα Επιστημών Αγωγής με ειδίκευση στο θέατρο, Παναγιώτα Μιχαήλ με σπουδές στην οπτική επικοινωνία και το μάρκετινγκ, Μαρίνα Κλεάνθους χορογράφο και την Ευανθία Πολυβίου ηθοποιό.

Νιώσαμε ότι ο κόσμος της πόλης μας έχει ανάγκη από μια ομάδα με έδρα την Πάφο, αξιοποιώντας παράλληλα το ντόπιο, και όχι μόνο, καλλιτεχνικό δυναμικό

Ποιος ο σκοπός της ίδρυσης της;

Σκοπός της ομάδας είναι να λειτουργήσει ως παρέμβαση στο θεατρικό γίγνεσθαι της Πάφου και της Κύπρου εν γένει με μια σύγχρονη και ανανεωτική ματιά, καθώς και ως παρέμβαση στα κοινωνικά ζητήματα που μαστίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες με σειρά δράσεων, πρωτίστως, μέσα από το θέατρο αλλά και από άλλες μορφές τέχνης. Η ομάδα επιδιώκει να συγκεντρώνει καλλιτέχνες από διάφορους χώρους των τεχνών και να μετέρχεται κυρίως εναλλακτικές προσεγγίσεις με παρεμβατικό χαρακτήρα ως προς τη μεθοδολογία της.

Η Πάφος έχει ανάγκη από τέτοιες ομάδες;

Η Πάφος λειτουργούσε πάντα λίγο ως ο φτωχός συγγενής σε σχέση με το θέατρο εν συγκρίσει πάντοτε με τις υπόλοιπες πόλεις του νησιού. Νιώσαμε ότι ο κόσμος της πόλης μας έχει ανάγκη από μια ομάδα με έδρα την Πάφο, αξιοποιώντας παράλληλα το ντόπιο, και όχι μόνο, καλλιτεχνικό δυναμικό.

Πως είναι η πολιτιστική ζωή στην Πάφο; Υπάρχει στήριξη από Φορείς και Πολιτεία γενικότερα;

Άρχισαν να γίνονται δειλά-δειλά κινήσεις προς την πολιτιστική αναβάθμιση της πόλης από ιδιωτικές, κυρίως, πρωτοβουλίες, αλλά είμαστε ακόμη στην αρχή. Είμαστε σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές της πόλης μας (Δήμος Γεροσκήπου, Δήμος Πάφου) και ευχόμαστε να συνεχίσουμε να έχουμε τη στήριξή τους. Επίσης, φορείς της πόλης, όπως η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Πάφου, είναι δίπλα μας από την πρώτη στιγμή και την ευχαριστούμε θερμά γι΄αυτό. Μια τέτοια προσπάθεια όμως απαιτεί την αρωγή και άλλων φορέων.

Για να λειτουργήσει ως παρέμβαση στο θεατρικό γίγνεσθαι της Πάφου και της Κύπρου εν γένει με μια σύγχρονη και ανανεωτική ματιά

Πες μας κάτι περισσότερα για την πρώτη παραγωγή της ομάδας;

Επιλέγοντας η ομάδα να δουλέψει πάνω στη θεματική «μετανάστευση-προσφυγιά» έχει προγραμματίσει ως πρώτη παραγωγή το βραβευμένο έργο μου, με Α΄ βραβείο από την Ένωση Θεατρικών Συγγραφέων Κύπρου Το Ρόδο της Δαμασκού. Πρόκειται για το μονόλογο μιας μετανάστριας σε ένα προσφυγικό καταυλισμό. Η Wardah είναι δασκάλα πρόσφυγας από τη Συρία, θύμα του πολέμου. Μετά από μια άσχημη περιπέτεια στη θάλασσα, κατέληξε σε ένα προσφυγικό καταυλισμό ως αιτήτρια πολιτικού ασύλου. Η ιστορία της κινείται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, λογικής και φαντασίας. Μέσα από τον μονόλογό της πληροφορούμαστε για την όμορφη ζωή της στη Συρία πριν από τον εμφύλιο πόλεμο, αλλά και για τα βιώματά της κατά τη διάρκεια αυτού. Η ζωή της στην καινούργια πατρίδα είναι δύσκολη, αφού τυγχάνει ρατσιστικής συμπεριφοράς από τους ντόπιους. «Άνθρωπος από άνθρωπο διαφέρει» λέει η ηρωίδα. Τι είναι τελικά η ξενοφοβία; Τι σημαίνει να ζεις σε ξένο τόπο ως άλλη Μήδεια; «Δεν είχα άλλη επιλογή. Γέμισε η χώρα φονιάδες, αίμα παντού!» Πρόκειται για παράσταση site specific, η οποία θα λάβει χώρα σε διάφορους χώρους της πόλης της Πάφου που έχουν ως κοινό άξονα τον πόλεμο-μετανάστευση-προσφυγιά. Το έργο καταγγέλλει τη στάση μας απέναντι στους μετανάστες, τη στάση ορισμένων χωρών απέναντι στις γυναίκες, αναφέρεται έντονα στο δικαίωμα της επιλογής του ανθρώπου και σε πολλά άλλα ζητήματα. Πρόκειται για ένα επίκαιρο έργο, δεδομένων των συνθηκών που βιώνει ο άνθρωπος παγκόσμια. Μέσα από το έργο καλούμαστε να αναστοχαστούμε τη θέση μας, ως άνθρωποι, σε μια εποχή όπου η παγκόσμια κοινότητα διέρχεται μια βαθιά και πολλαπλή κρίση.

Το έργο καταγγέλλει τη στάση μας απέναντι στους μετανάστες, τη στάση ορισμένων χωρών απέναντι στις γυναίκες

Πόσο αποδοχή έχουν οι πρόσφυγες στην Κύπρο;  Ποιος ο ρόλος της τέχνης σε τέτοια κοινωνικά θέματα;

Το έργο, που αποτελεί κραυγή κατά του ρατσισμού, επιλέχθηκε να παρουσιαστεί από την ομάδα, γιατί θεωρούμε ότι ως κοινωνία έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε σχετικά με το θέμα αυτό. Επισημαίνει πόσο ρατσιστές είμαστε όλοι μας, λίγο ή πολύ και παράλληλα επιδιώκει να τονίσει ότι ο κάθε πρόσφυγας έχει μια ολόκληρη ζωή πριν την προσφυγοποίηση. Δεν αλλάζει χώρα γιατί το θέλει, αλλά γιατί δεν έχει άλλη επιλογή. Εδώ έγκειται και ο ρόλος της τέχνης. Η δημιουργία θεάτρου στη δημόσια σφαίρα αποτελεί πλέον στις σύγχρονες κοινωνίες πράξη κοινωνικής αντίστασης απέναντι στα τοπικά και παγκόσμια τεκταινόμενα και το πρώτο βήμα που, ενδεχομένως, θα οδηγήσει σε πολιτική και κοινωνική αλλαγή. Άρα, το θέατρο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για κοινωνικό προβληματισμό σε τέτοια καίρια ζητήματα, όπως αυτό της μετανάστευσης-προσφυγιάς.

Κείμενο και σκηνοθεσία: Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη, Δραματουργία Εφαρμοσμένου Θεάτρου (Applied Theatre): Έλενα Πολυβίου, Σκηνογραφία: Παναγιώτα Μιχαήλ, Κινησιολογία: Μαρίνα Κλεάνθους

Ερμηνεία: Ευανθία Πολυβίου

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Πάφου,

19, 20 Οκτωβρίου και 7 Νοεμβρίου 2021

Παλαιό ΚΕΝ Γεροσκήπου

24 και 25 Οκτωβρίου 2021

Θεατράκι,  Σπηλιές στον Μούτταλο,

2 Νοεμβρίου 2021

Όλες οι παραστάσεις ξεκινούν στις 8μ.μ.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy