Τα οχυρωματικά έργα αποτελούν εστία μόλυνσης στο Λύκειο Παλλουριώτισσας
Του Σπύρου Σωτηρίου
«Πολλοί είναι αυτοί που δεν ξέρουν πού βρίσκεται το Λύκειο Παλλουριώτισσας και ούτε πως σε όλους τους διαδρόμους του έχει οχυρωματικά έργα και πολυβολεία στην πρόσοψη. Λίγοι ξέρουν πως οι κόκκινες σημαίες και οι σκοπιές μάς πλακώνουν την ψυχή καθημερινά. Αυτό που οφείλουν όλοι να ξέρουν είναι πως σε αυτό το σχολείο φοιτούμε ΕΜΕΙΣ και απαιτούμε ίσες ευκαιρίες μάθησης με όλους τους άλλους συνομήλικούς μας. Εμείς δεν φύγαμε για άλλες καλύτερες περιοχές, μακριά από τη γραμμή “αντιπαράθεσης”. Μείναμε εδώ και όλοι μαζί, συμμαθητές και φίλοι, μετανάστες, αλλόγλωσσοι και πολίτες άλλων χωρών, δίνουμε ζωή στο Λύκειο Παλλουριώτισσας».
Διαβάζοντας το πιο πάνω συγκλονιστικό απόσπασμα από την ανοιχτή επιστολή του Κεντρικού Μαθητικού Συμβουλίου του Λυκείου Παλλουριώτισσας θελήσαμε να επισκεφθούμε το ακριτικό σχολείο. Ισως το μόνο σχολείο που τμήμα του βρίσκεται στη νεκρή ζώνη, που οι μαθητές διδάσκονται λίγα μέτρα μακριά από τα υπερυψωμένα φυλάκια των τουρκικών κατοχικών δυνάμεων. Το μόνο σχολείο που έχει πολυβολεία έξω από τις τάξεις, που οι τοίχοι έχουν τρύπες από σφαίρες του πολέμου.
Στο σχολείο συναντήσαμε τον κ. Τάσο Τάσου, ένα από αυτούς τους διευθυντές σχολείων που δεν εφησυχάζουν και έχουν όραμα για την εκπαίδευση, βρίσκονται δίπλα στα παιδιά και παλεύουν για ένα ανθρώπινο σχολείο κόντρα στο ρεύμα της εποχής της λιτότητας.
Εστία μόλυνσης τα οχυρωματικά έργα
Ανεβήκαμε μαζί στον πρώτο και δεύτερο όροφο του σχολείου όπου οι διάδρομοι είναι στενοί λόγω των οχυρωματικών έργων που βρίσκονται εκεί από το 1974 και εντεύθεν. Κάποια δε από αυτά είχαν τοποθετηθεί από τη δεκαετία του ’60 στις δικοινοτικές ταραχές. Σάπια σανίδια με άμμο -που δεν ανανεώθηκε ποτέ- στο εσωτερικό, σκουπίδια, περιττώματα πουλιών που «στολίζουν» την άμμο και τα αντιαισθητικά οχυρωματικά που κρατούν σκοτεινούς και χωρίς αέρα τους διαδρόμους, αφού βρίσκονται μπροστά από τα παράθυρα και αποτελούν εστία μόλυνσης για το σχολείο. Κάποια δε από τα παράθυρα δεν κλείνουν… είναι ανοικτά εδώ και μερικές δεκαετίες. Εδώ και πολλά χρόνια, καθηγητές και μαθητές ζητούν να καθαριστεί το σχολείο από αυτά τα οχυρωματικά αλλά… φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Το Υπουργείο Παιδείας μετακυλίει την ευθύνη στο Υπουργείο Αμυνας το οποίο με τη σειρά του διαμηνύει ότι πρέπει να παραμείνουν τα οχυρωματικά ή να αντικατασταθούν με κάτι άλλο. Ωστόσο το «κάτι άλλο» χρειάζεται κόστος το οποίο κανένας δεν αναλαμβάνει.
Μεγάλο το ποσοστό μαθητών με κοινωνικοοικονομικά προβλήματα
Το Λύκειο Παλλουριώτισσας έχει μια φθίνουσα πορεία όσον αφορά τον αριθμό των μαθητών. Σήμερα φοιτούν στο σχολείο 315 μαθητές. Πρόκειται για ένα πολυπολιτισμικό σχολείο με πολλούς μαθητές με καταγωγή από άλλες χώρες. Μεταξύ αυτών και οκτώ αλλόγλωσσοι, οι οποίοι δεν γνωρίζουν ελληνικά. Ωστόσο, οι επιπρόσθετες ώρες εκμάθησης Ελληνικών μέχρι τα Χριστούγεννα δεν είναι αρκετές για να μπορούν αυτοί οι μαθητές να προσαρμοστούν και να μπορούν να παρακολουθήσουν τη διδασκαλία. Ετσι, ο διευθυντής μαζί με τους καθηγητές ανέλαβαν πρωτοβουλία να στηρίξουν επιπλέον αυτά τα παιδιά με απογευματινά μαθήματα όλη τη χρονιά.
Επιπρόσθετα, μεγάλη μερίδα των μαθητών χρειάζεται στήριξη λόγω κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι περισσότεροι από 50 μαθητές προέρχονται από μονογονεϊκές οικογένειες.
Δυστυχώς, τα κοινωνικοοικονομικά προβλήματα των μαθητών αντικατοπτρίζονται και στις μαθησιακές επιδόσεις με τα ψηλά ποσοστά σχολικής αποτυχίας. Αυτό αποτελεί και το μεγαλύτερο πρόβλημα του σχολείου, το οποίο αιτήθηκε να ενταχθεί στο πρόγραμμα του ΥΠΠ «ΔΡΑ.Σ.Ε.» που αποτελεί τη συνέχεια του προγράμματος κατά της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, της σχολικής αποτυχίας και της παραβατικότητας σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.
150 άποροι στο Γυμνάσιο
Το Λύκειο Παλλουριώτισσας και το Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Συνορεύουν ενώ οι μαθητές του Λυκείου προέρχονται από το Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας. Βλέποντας τα στατιστικά δεδομένα μπορεί κάποιος να αντιληφθεί το πρόβλημα που υπάρχει στα δύο σχολεία. 150 από τους 425 μαθητές του Γυμνασίου είναι άποροι. Το 53% των μαθητών έχει και τους δύο ή τον ένα γονιό αλλοδαπό. Οπως μας εξήγησε ο διευθυντής του Γυμνασίου, κ. Δαυίδ Δαυίδ, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους καθρεφτίζονται στο σχολείο. Από πλευράς εκπαιδευτικών καταβάλλεται τεράστια προσπάθεια για στήριξη των μαθητών, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις τα προβλήματα είναι ανυπέρβλητα και χρειάζεται η στήριξη του Υπουργείου Παιδείας, εξ ου και το αίτημα ένταξης του σχολείου στο πρόγραμμα «ΔΡΑ.Σ.Ε.».
Επίσης, στο σχολείο φοιτούν 18 αλλόγλωσσοι μαθητές, οι οποίοι είναι ακροατές στην τάξη και δεν έχουν έξτρα ώρες Ελληνικών με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στη διδασκαλία.
Αξιοζήλευτες δράσεις και διακρίσεις
Παρά τα προβλήματα, τα δύο ακριτικά σχολεία έχουν αξιοζήλευτες δράσεις και διακρίσεις, οι οποίες οφείλονται στο όραμα και την όρεξη των διευθυντών και των καθηγητών, αλλά και των ίδιων των μαθητών. Μετροφυλλώντας την εφημερίδα του Γυμνασίου διαβάσαμε ένα ρεπορτάζ μαθητών με τίτλο ,Οι δικοί μας ξένοι». Σε αυτό φιλοξενούνται δηλώσεις μαθητών με καταγωγή από άλλες χώρες. Μεταξύ αυτών και ο λαβαροφόρος του σχολείου, ο οποίος κατάγεται από το Λίβανο. Ο συγκεκριμένος μαθητής κατέκτησε πρόσφατα το 1ο παγκύπριο βραβείο σε διαγωνισμό για τη δημιουργία ιστορικού ντοκιμαντέρ για την ΕΟΚΑ.
Επίσης, δύο μαθητές του Γυμνασίου Παλλουριώτισσας κέρδισαν πρώτο και δεύτερο βραβείο σε διαγωνισμό γαλλικών με έπαθλο ένα ταξίδι στη Γαλλία… Εντούτοις τα παιδιά δεν είχαν χρήματα για να πραγματοποιήσουν το ταξίδι και σε αυτό συνέβαλε ο Σύνδεσμος Γονέων!
Ολα μηχανογραφημένα στο Λύκειο!
Στο Λύκειο της Παλλουριώτισσας έχουν να περηφανεύονται για σπουδαία πράγματα τα τελευταία δυο χρόνια.
Το σχολείο είναι από τα λίγα ανά το παγκύπριο που έχουν μηχανογραφικό σύστημα, στο οποίο έχουν πρόσβαση καθηγητές, μαθητές και γονείς. Σε όλες τις τάξεις υπάρχουν εγκατεστημένα κομπιούτερ και βιντεοπροβολείς. Απουσίες, διαγωνίσματα, μαθήματα για το σπίτι, καταγγελίες, εκδηλώσεις, μπαίνουν απευθείας στο μηχανογραφικό σύστημα και βρίσκονται όλα στην ιστοσελίδα. Σε αυτήν έχουν πρόσβαση με το δικό τους προσωπικό κωδικό όλοι οι γονείς και οι μαθητές. Ενας γονιός μπορεί να μπει στην ιστοσελίδα από το σπίτι του και να δει τη βαθμολόγηση του παιδιού του, τα διαγωνίσματα, τις απουσίες του κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς ενημερώνονται με μήνυμα στο κινητό τους για τηλέφωνο για οτιδήποτε αφορά το παιδί τους.
Το επίτευγμα αυτό δεν επετεύχθη όμως με χρήματα από το Υπουργείο Παιδείας. Η διεύθυνση του σχολείου σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Γονέων έψαξαν και βρήκαν το απαραίτητο κονδύλι (15 χιλιάδες ευρώ περίπου) και προχώρησαν σε αυτή την καινοτομία.
Το σχολείο έχει το δικό του ελαιόλαδο
Μια άλλη δράση και πάλι με πρωτοβουλία του διευθυντή του σχολείου, είναι η καλλιέργεια και συντήρηση των ελαιοδέντρων του σχολείου και η παραγωγή λαδιού με το λογότυπο του σχολείου. Καθηγητές και μαθητές συνεργάζονται και στον ελεύθερό τους χρόνο (συνήθως τα σαββατοκύριακα) φροντίζουν τα δέντρα, σκαλίζουν, ποτίζουν και μαζεύουν τις ελιές, οι οποίες πάνε στο ελαιοτριβείο και μετατρέπονται σε λάδι. Αυτό πωλείται και τα έσοδα πάνε στο σχολείο.
Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy