Μαθητές δημοτικού μικροί κοινωνικοί επιχειρηματίες (εικόνες)

Παιδιά από σχολεία των Πολεμιδιών αποκόμισαν μοναδικές εμπειρίες και ανέπτυξαν κρυφές δεξιότητές τους με συμμετοχή τους σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα

 

 

Μοναδικές εμπειρίες είχαν την ευκαιρία να βιώσουν παιδιά που φοιτούν στη δημοτική εκπαίδευση, μέσα από τη συμμετοχή των σχολείων τους στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Μικροί Κοινωνικοί Επιχειρηματίες», αναπτύσσοντας τις επιχειρηματικές τους ικανότητες μαζί με την κοινωνική τους ευθύνη, τις κοινωνικές και ηθικές αξίες τους. Παράλληλα, τους δόθηκε η δυνατότητα να βελτιώσουν δεξιότητες όπως η κριτική και ηθική σκέψη και δράση, η λήψη αποφάσεων, η ομαδική ανάπτυξη, η δημιουργικότητα, η επικοινωνία, η παρουσίαση και η επίλυση προβλημάτων, αλλά και ο αυτοσεβασμός και ο αυτοέλεγχος.

Η ευκαιρία για αυτή την εμπλοκή στη διαδικασία της κοινωνικής επιχειρηματικότητας δόθηκε στους μαθητές του Α’ Δημοτικού Σχολείου Κάτω Πολεμιδιών και του Περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου Καρμιώτισσας Πάνω Πολεμιδιών, οι οποίοι στη διάρκεια των δύο τελευταίων χρόνων (όσο διήρκεσε το Πρόγραμμα) συνεργάστηκαν και αντάλλαξαν πρακτικές με παιδιά άλλων χωρών για την υλοποίηση κοινωνικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, τη χρήση ολοκληρωμένης μάθησης ξένων γλωσσών, την εμπειρία και την άσκηση διαφορετικών τεχνών και την ικανοποίηση της ευρωπαϊκής και τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Μιλώντας στη «Χαραυγή» η εκπαιδευτικός και υπεύθυνη του Προγράμματος, Αναστασία Καπαρή, αναφέρει ότι η συμμετοχή των δύο σχολείων στους «Μικρούς Κοινωνικούς Επιχειρηματίες» επιδιώχθηκε μετά τη διαπίστωση (μέσα από εκπαιδευτικές επισκέψεις σε μουσεία και άλλα αξιοθέατα) ότι υπήρχε μια απαξίωση ως προς τα πολιτιστικά δρώμενα. «Υπήρχε ένα μεγάλο κενό ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα καταστήματα διάθεσης αναμνηστικών αντικειμένων σε αυτούς τους χώρους. Ειδικότερα, διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχαν εκπαιδευτικά προϊόντα που να απευθύνονται στα παιδιά κι αυτό μας κινητοποίησε στο να γνωρίσουν περισσότερο και να έρθουν σε άμεση επαφή τα παιδιά με τον πολιτισμό μας».

4

Αυτό ήταν ένα από τα βασικά κίνητρα στην αναζήτηση ενός Ευρωπαϊκού Προγράμματος μέσα από το οποίο τα παιδιά μπορούσαν όχι μόνο να έρθουν σε στενότερη επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά στην Κύπρο όπως και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και να δημιουργήσουν προϊόντα για την προώθησή της. Στο πλαίσιο αυτής της συμμετοχής δόθηκε η δυνατότητα στα παιδιά από την Κύπρο να επισκεφτούν σημαντικούς πολιτιστικούς χώρους στην Ισπανία. Όμως, λόγω της πανδημίας, οι συναντήσεις των παιδιών από τις χώρες που μετείχαν στο Πρόγραμμα συνεχίστηκαν διαδικτυακά, παρουσιάζοντας τα προϊόντα που δημιουργούσαν με αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

«Έγιναν βιβλία, εκπαιδευτικά παιχνίδια, αναμνηστικά αντικείμενα και άλλες δημιουργίες, όλα καμωμένα από παιδιά για παιδιά τα οποία διατέθηκαν σε παζαράκια που οργανώθηκαν εντός σχολείου αφού λόγω των  περιοριστικών μέτρων δεν ήταν δυνατόν να προσκληθεί κόσμος», αναφέρει η κα Καπαρή, επισημαίνοντας ότι κάποιες από αυτές τις δημιουργίες που έμειναν αδιάθετες όπως και τα έσοδα από τα παζαράκια, θα δοθούν στο «Πλουμιστό Ψωμί» και άλλα μουσεία και πολιτιστικά ιδρύματα «που δεινοπαθούν αφού το Υπουργείο δεν τα στηρίζει όπως θα έπρεπε» και τα οποία υιοθετήθηκαν από τους μαθητές των δύο δημοτικών σχολείων.

3 Scaled

Να σημειωθεί ότι η φιλοσοφία του Προγράμματος «Μικροί Κοινωνικοί Επιχειρηματίες» στηρίζεται στο ότι τα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως προσπαθούν να βρουν λύσεις προς μια επιτυχημένη δομή και σχεδιασμό, προκειμένου να βελτιώσουν την ανάπτυξή τους, έτσι ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να ζήσουν σε ειρηνικό και δημιουργικό κόσμο.

Στο πλαίσιο αυτό, οι πανεπιστημιακές σχολές υποδηλώνουν ότι οι επιχειρηματικές δεξιότητες μαζί με τις ξένες γλώσσες (δύο από τις βασικές προτεραιότητες του Erasmus +) μπορούν να ενσωματωθούν σε έναν αμοιβαία επωφελή τρόπο διδασκαλίας, ικανό να προσφέρει κίνητρα και προστιθέμενη αξία στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.

2 Scaled

Για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και την κοινότητα

 

Αναλύοντας τους στόχους του Προγράμματος «Μικροί Κοινωνικοί Επιχειρηματίες», η Αναστασία Καπαρή επισημαίνει ότι αυτοί αφορούν τόσο τα ίδια τα παιδιά όσο και τους εκπαιδευτικούς.

Ειδικότερα για τους μαθητές, επιδίωξη είναι να ενδυναμωθούν ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες της κοινωνίας και τις προκλήσεις μέσω μιας επιχειρηματικής προσέγγισης, προτείνοντας ιδέες για την επίλυση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων. Να είναι σε θέση να προτείνουν τεχνολογικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές αλλαγές, να ενεργούν με επιχειρηματικό τρόπο σε όλες τις πτυχές της ζωής και να καταβάλλουν προσπάθειες να μειωθούν οι ανισότητες στην εκπαίδευση ενισχύοντας την εφαρμογή της βιωματικής μάθησης.

Μέσα από τη συμμετοχή τους στο Πρόγραμμα, βιώνουν διαφορετικούς τύπους και πτυχές της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μαθαίνουν από άτομα με διαφορετικές καλλιτεχνικές ικανότητες ή  και επαγγέλματα που, ακόμη και χωρίς πανεπιστημιακό πτυχίο, μπορούν να πετύχουν και το είδος των δεξιοτήτων που διευκολύνουν αυτή την επιτυχία. Να ανταποκριθούν στην πολιτιστική κληρονομιά της χώρας τους και να μάθουν περισσότερα για την ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά.

Όπως χαρακτηριστικά υποδεικνύει, «τα παιδιά εμβαθύνοντας στον πολιτισμό και την επιχειρηματικότητα έχουν πιο πολλές επιλογές και σε ό,τι αφορά την επαγγελματική τους αποκατάσταση αφού δοκίμασαν τη δουλειά του γραφίστα, του διαφημιστή, του λογιστή κ.λπ., γεγονός που τους έδωσε την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με επαγγέλματα και πιο κοντά στην αγορά εργασίας».1

Σε ό,τι αφορά τους στόχους με αποδέκτες τους εκπαιδευτικούς, αυτοί έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη σημαντικών δεξιοτήτων σχετικά με την κοινωνική και πράσινη επιχειρηματικότητα, την εφαρμογή της κοινωνικής και πράσινης επιχειρηματικότητας στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων, τη βελτίωση των εκπαιδευτικών ηγετικών ικανοτήτων τους έτσι ώστε να μπορούν να εμπνεύσουν τους μαθητές να ενεργούν ως κοινωνικοί επιχειρηματίες.

Επιπλέον, αναπτύσσουν και εφαρμόζουν εκπαιδευτικό υλικό για την κοινωνική και πράσινη επιχειρηματικότητα, το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί στο θέμα της Εκπαίδευσης Ζωής, προετοιμάζοντας τους μαθητές να λύσουν μερικά από τα σοβαρότερα προβλήματα του κόσμου (φτώχεια, κλιματική αλλαγή, πόλεμοι, πείνα, βία και κοινωνικός αποκλεισμός).

Παράλληλα, όμως, το Πρόγραμμα στοχεύει και στο να ανταποκριθεί και να αντιμετωπίσει την επιχειρηματικότητα και την κοινωνική ευθύνη στην επίλυση προβλημάτων της κοινότητας, να ενημερώνει τους γονείς και την κοινότητα για τις πτυχές της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και να συμβάλλει στην ελαχιστοποίηση της ανεργίας.

 

Χρήστος Χαραλάμπους

Ακολουθήστε μας στο Google News.
Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.