Με αφορμή… Rialto Residency στις Πλάτρες στο πλαίσιο του Cyprus Rialto World Music Festival 2017

Από την περσινή διοργάνωση του Rialto residency στις Πλάτρες

Με αφορμή… το Rialto Residency που διοργανώνεται για έκτη συνεχή χρονιά από το Θέατρο Ριάλτο στο πλαίσιο του Cyprus Rialto World Music Festival 2017 και που θα γίνει στις Πλάτρες, μιλάμε με τον Μιχάλη Χολέβα, καλλιτεχνικό διευθυντή του Residency:

«Rialto Residency: Το Rialto Residency είναι μια 7ήμερη συνάντηση μουσικών με σκοπό την εστιασμένη δουλειά σε κάποιο μουσικό ζήτημα. Αποτελεί κομμάτι του World Music Festival που οργανώνεται από τον Oργανισμό Ριάλτο για έκτη συνεχόμενη χρονιά και αποσκοπεί στη διαρκή εκπαίδευση και εξέλιξη της κυπριακής μουσικής κοινότητας. @Πλάτρες: Η διοργάνωση του 2017 θα είναι η δεύτερη φορά που θα βρεθώ στο μαγικό χώρο των Πλατρών για να αναλάβω τη διεύθυνση της μουσική αυτής συνάντησης. Η περσινή εμπειρία με εξέπληξε, καθώς είχα την τύχη να γίνω μέλος μια πολύ τυχερής κοινότητας μουσικών. Μιας κοινότητας η οποία δέχθηκε την απαράμιλλη φιλοξενία των Πλατρών με ηγέτη τον Κ. Παναγιώτη Παπαδόπουλο και την αδιάλειπτη οργάνωση από το Ριάλτο που φρόντισε να είναι όλα στη θέση τους και να παρέχει υποστήριξη απλά και αβίαστα.

Έθνικ μουσική και Μουσικές του Κόσμου: Κατά την άποψή μου, οι όροι Έθνικ μουσική και Μουσικές του Κόσμου είναι προβληματικοί. Εξυπηρέτησαν ίσως τη μουσική βιομηχανία όταν αυτή ανακάλυψε πως υπάρχουν και άλλες μουσικές εκτός της Κλασικής μουσικής της Δυτικής Ευρώπης και της Jazz, αλλά τέτοιοι όροι αφενός συμπιέζουν έναν τεράστιο όγκο δημιουργίας και πληροφορίας σε μια λέξη που σημαίνει το υπόλοιπο (υπάρχει η κλασική, η Jazz και ο υπόλοιπος κόσμος – World) και αφετέρου δημιουργούν την αίσθηση πως υπάρχουν πραγματικά Εθνικές μουσικές, κάτι ασαφές αν όχι ψευδές (ενδεχομένως για λόγους δημιουργίας Εθνικής ταυτότητας). Για παράδειγμα, οι μουσικές της βόρειας Ελλάδας έχουν πολύ μεγαλύτερη συγγένεια με μουσικές της βαλκανικής χερσονήσου παρά με αυτές της Κρήτης και της Πελοποννήσου. Προφανώς λόγω εγγύτητας. Είναι δύσκολο να ομαδοποιήσεις μουσικά είδη κάτω από την ταμπέλα Ethnic.

To παράδειγμα της Ακαδημίας World Music στο Κονσερβατόριο του Ρότερνταμ: Ασχέτως του ζητήματος της ονοματολογίας, η πραγματικότητα είναι πως ο κόσμος αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον μουσικό πλούτο και να απολαμβάνει τον αισθητικό χαρακτήρα μουσικών διαφόρων χωρών. Είναι ίσως σημαντικό να αναφέρω πως στο Κονσερβατόριο του Ρότερνταμ στο οποίο εργάζομαι υπάρχουν πέντε τμήματα μουσικής στην ακαδημία World Music (North Indian Classical, Flamenco, Latin -Cuban & Brasilian-, Argentinian Tango και Ottoman and Anatolian – το οποίο βρίσκεται στο στάδιο μετεξέλιξης σε Silk Road Music Cultures, ώστε να συμπεριλάβει μουσικές της Aνατολικής Mεσογείου και των αραβικών χωρών). Τα τμήματα αυτά προσφέρουν μαθήματα επιλογής και σε μουσικούς των Κλασικών και Jazz τμημάτων, τα οποία γίνονται ανάρπαστα κυρίως για τους μουσικούς που ενδιαφέρονται για τον αυτοσχεδιασμό. Η δημοφιλία τους οφείλεται στο γεγονός πως μουσικές παραδόσεις όπως αυτή της Ινδικής Κλασικής και των μουσικών της Ανατολικής Μεσογείου εστιάζουν βαθιά σε ζητήματα μελωδικής εξέλιξης και της ρυθμικής ανάπτυξής της, στοιχείο το οποίο έχει υποβαθμιστεί σε άλλα σύγχρονα μουσικά είδη που ανέπτυξαν σε εξαιρετικό βαθμό τον αρμονικό χαρακτήρα της μουσικής. Η δε ακαδημία world music αποτελεί βασικό πυλώνα του κονσερβατορίου και είναι ισότιμη με αυτές της Jazz, Pop, Classical.

Music festivals: Σημαντικό βαθμό στην αντίληψη και αποδοχή των διαφόρων μουσικών παραδόσεων από το ευρύ κοινό παίζουν τα music festivals. Ενώ το residency αποσκοπεί στη μετεξέλιξη εξειδικευμένων μουσικών, τα music festivals είναι οι δίαυλοι μέσω των οποίων θα φτάσει ο ήχος σε ανθρώπους που δεν έχουν έρθει σε επαφή με μακρινά-εξωτικά είδη μουσικής. Είναι μια μακρά και αργή διαδικασία και είναι ευτυχές το γεγονός πως ο οργανισμός Ριάλτο βρίσκεται πίσω και από τις δύο αυτές προσπάθειες γιατί βοηθά να χτιστεί τόσο μικροσκοπικά όσο και μακροσκοπικά, σε ομόκεντρους κύκλους, η κυπριακή μουσική κοινότητα.

Μουσικοί της Κύπρου: Η Κύπρος παρουσιάζει αυτό το παράδοξο, να συγκεντρώνει έναν μεγάλο αριθμό καλών μουσικών σε σχέση με τον όγκο της. Ενδεχομένως λόγω της γεωγραφικής θέσης της νήσου και του πλουραλισμού των πολιτισμών τους οποίους έχει αφομοιώσει, φαίνεται πως η μουσική αποτελεί βασικό κομμάτι της κοινωνίας και της κοινωνικής εκπαίδευσης. Όπως και πέρσι, φέτος συμμετέχουν εξαιρετικοί Κύπριοι μουσικοί, οι Αντρέας Λαρδής, Βασίλης Φιλίππου, Παναγιώτης Τσαππής, Μαριάννα Μουμτζή, Στέλιος Παντέχης. Η επιλογή τους έγινε με βάση τα μουσικά τους υπόβαθρα, τις μουσικές τους ικανότητες και με ζητούμενο τον πλουραλισμό.

Οι συναυλίες στις Πλάτρες: Το πρόγραμμα των συναυλιών θα είναι έκπληξη! Η αλήθεια είναι πως δεν προαποφασίζω το πρόγραμμα πριν γνωριστούμε μουσικά με όλους τους συμμετέχοντες και πριν φτιαχτούν οι μουσικές ισορροπίες. Ενώ μου αρέσει να προετοιμάζω σε αρκετά μεγάλο βαθμό το υλικό που θα δουλευτεί, οι εμπειρίες μου σε παρόμοιες καταστάσεις με έμαθαν πως ο μουσικός φέρνει μαζί του κάθε λογής κρυμμένες μουσικές εκπλήξεις, συνθέσεις, ιδέες, προτιμήσεις και πως αν δοθεί χώρος στη συνδημιουργία, μαγικά πράγματα θα συμβούν. Υπάρχει ωστόσο η διάθεση να παρουσιαστούν δύο προγράμματα: ένα με πρωτότυπες συνθέσεις/αυτοσχεδιασμούς των συμμετεχόντων και ένα με κλασικές και παραδοσιακές συνθέσεις των παραδόσεων της Aνατολικής Mεσογείου».

ΟΙ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ:

29/7 Σάββατο, 20:30: Ρυθμός και μελωδίες της Ανατολικής Μεσογείου @ Πλάτρες, Πλατεία Γλαύκου Κληρίδη

30/7 Κυριακή 11:00, Αυτοσχεδιασμοί @ Πλάτρες, Γεφύρι της Μηλιάς

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.