Με αφορμή… το 14o Καλοκαιρινό Φεστιβάλ Χορού στη Λεμεσό

“Crane” directed by Maria Kyriakou | Omada En drasi | 2012 | Photo by Suzana Phialas

Με αφορμή… το Καλοκαιρινό Φεστιβάλ Χορού που διοργανώνει η Νέα Κίνηση Ομάδων Χορού, Χορευτών και Χορογράφων Κύπρου για 14 τώρα χρονιά στη Λεμεσό από τις 20-30 Ιουλίου, η Ελεάνα Αλεξάνδρου, μέλος του Δ.Σ. της Νέας Κίνησης, μιλά στον Ορίζοντα:

«Ο χορός στην πόλη: Το Καλοκαιρινό Φεστιβάλ Χορού ξεκίνησε το 2004 και μέσα από τα χρόνια έγινε μια από τις σημαντικότερες διοργανώσεις σύγχρονου χορού στην Κύπρο. Κοινός παράγοντας τα έργα site-specific όπου το δεδομένο και ουδέτερο έδαφος της σκηνής ενός θεάτρου δεν υπάρχει. Αντί αυτού, ο χορογράφος επιλέγει ένα χώρο στην πόλη, ο οποίος γίνεται πηγή έμπνευσης και λειτουργίας του κάθε έργου. Αυτή η συνθήκη προσφέρει διαφορετικούς τρόπους εργασίας, δημιουργίας, οι καλλιτέχνες έρχονται σε επαφή με την ίδια την πόλη, τους πολίτες και επισκέπτες της, δουλεύοντας έξω από την “ασφάλεια” ενός στούντιο, εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσης. Για κάποιες μέρες ή εβδομάδες γίνεται μια προσωρινή “κατοχή” ενός χώρου ως το πεδίο καλλιτεχνικής εργασίας και οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν συντονίζονται με διάφορα κομμάτια του εαυτού τους αλλά και της ίδιας της πόλης.

Το κοινό και η ανταπόκρισή του: Το φεστιβάλ διοργανώνεται για 14η χρονιά και σίγουρα έχει αποκτήσει πιστούς ακόλουθους. Άτομα που εργάζονται ή ζουν στο κέντρο της πόλης συναντούν τις ομάδες με χαρά, αφού έχουν συνηθίσει στην παρουσία μας κάθε χρόνο. Το κοινό, όμως, δεν μετριέται εύκολα… Από την περίοδο προβών , ανάλογα και με το χώρο που δουλεύεις, ήδη αποκτάς κοινό. Φέτος βρέθηκα σε μια πρόβα μιας ομάδας στο Μόλο και παρακολούθησα μαζί με αρκετά άλλα άτομα την πρόβα τους. Από αυτούς, κάποιοι θα ρωτήσουν πληροφορίες για να μάθουν, κάποιοι απλά θα το παρακολουθήσουν και θα τελειώσει. Αυτό που μένει είναι το αποτύπωμα, η σύντομη επαφή με μια μορφή τέχνης και με κάποιο τρόπο η ανάδειξη του πολιτισμού που έχει να προσφέρει η πόλη.

Το μαγικό που συμβαίνει είναι το πόσο μια κίνηση, που πάνω σε μια σκηνή μπορεί να θεωρείται απλή, μικρή, ξαφνικά μπορεί να αποκτήσει διάφορα νοήματα επειδή συμβαίνει ακριβώς δίπλα από μια πόρτα που πάνω της γράφει με σπρέι “Εβαρέθηκά σας”.

Ανανέωση: Δεκατέσσερα χρόνια είναι μια μεγάλη περίοδος και αποφασίσαμε ότι χρειάζεται μια ανανέωση, ένα επαναπροσδιορισμό στη φόρμα του και περισσότερους τρόπους εμπλοκής για το κοινό αλλά και τους ίδιους τους συμμετέχοντες. Αυτό μας έφερε στη δημιουργία τεσσάρων κατηγοριών έργων που δίνουν διαφορετικά πλαίσια δημιουργίας και την ίδια ώρα προσφέρουν διαφορετικές συνθήκες θέασης.

Οι τέσσερις κατηγορίες είναι: Νέο Έργο: Νέα site-specific έργα με μέγιστη διάρκεια 45 λεπτά, Έργο Διαρκείας: Έργα με διάρκεια από 3 μέχρι 48 συνεχόμενες ώρες, Living on Site: Έργα όπου ο καλλιτέχνης επιλέγει ένα χώρο μέσα στον οποίο “ζει” για μια χρονική περίοδο και *Recycle: Έργα που παρουσιάστηκαν κατά το παρελθόν με διαφορετική προσέγγιση σε καινούργιο χώρο.

Για την επιλογή έργων συστάθηκε μια επιτροπή αξιολόγησης με δύο μέλη της Νέας Κίνησης, την Ελεάνα Αλεξάνδρου και την Εύη Καρσερά και τρεις καλεσμένους εμπειρογνώμονες, τη Σεβίνα Φλωρίδου, αρχιτέκτονα, τον Διομήδη Κουφτερό, ηθοποιό, δραματουργό και τον Αλέξη Βασιλείου, διευθυντή της Στέγης Σύγχρονου Χορού Λεμεσού.

Συμμετοχές: Στην κατηγορία “Νέο Έργο”: Εύη Παναγιώτου, ARttitude με το έργο ‘Wall(ing) και Έλενα Χριστοδουλίδου, Αμφίδρομο Χοροθέατρο με το “Nest”. Στην κατηγορία “Recycle”: Julia Brendle με το “Sunday of Life III”, η Εύη Δημητρίου με το “Unusual Suspects”, Ρούλα Κλεοβούλου, Χοροθέατρο Ομάδα Πέντε με το “Standstill” και Milena Ugren Koulas με το “For George”. Στο “Έργο Διαρκείας” η Λία Χαράκη (pelma.Lia Haraki) με το “The Speaker” και στο “Living on Site” η Έλενα Αντωνίου με το “In Situ”

Recycle, καλλιτεχνική και οικονομική ανάγκη: Η κατηγορία Recycle προέκυψε από δύο ανάγκες. Από τη μια, δίδεται ευκαιρία σε έργα να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και να φτάσουν σε κόσμο που πολύ συχνά δεν επιλέγει να δει παραστάσεις χορού στα θέατρα. Οι καλλιτέχνες μπορούν να επισκεφτούν προηγούμενά τους έργα με σκοπό να τα εντάξουν σε ένα διαφορετικό πλαίσιο και να διερευνήσουν διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας τους.

Η δεύτερη πλευρά αυτού του νομίσματος έχει να κάνει με την αντιμετώπιση της μείωσης του κονδυλίου του φεστιβάλ την οποία υπέστη σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια – όπως συμβαίνει με πολλούς καλλιτεχνικούς θεσμούς. Είναι πιο οικονομικό να εντάξεις έτοιμες παραγωγές παρά να χρηματοδοτήσεις εντελώς καινούργια έργα. Δώσαμε την ευκαιρία με αυτό τον τρόπο να καλύψουμε τις προσωπικές καλλιτεχνικές επιθυμίες των χορογράφων όσον αφορά προηγούμενά τους έργα και συνάμα να διατηρήσουμε ένα καλό αριθμό συμμετοχών για το φεστιβάλ.

Το πρόγραμμα «Internship». Μια καινούργια προσθήκη του φεστιβάλ που έχει να κάνει με την ενασχόληση νεαρών χορευτών ή φοιτητριών χορού είναι το πρόγραμμα «Internship». Ήταν μια πολύ πρόσφατη απόφαση και διατηρεί μια πιλοτική μορφή φέτος, όμως μερικοί από τους χορογράφους πήραν την πρωτοβουλία και ενέταξαν νέους απόφοιτους από πτυχία χορού, τους οποίους θα δείτε σε κάποιες δουλειές και είναι κάτι που μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Του χρόνου ελπίζουμε ότι θα πάρει μια πιο σοβαρή εμβέλεια όχι μόνο από την πλευρά της εργασίας με τις ομάδες που συμμετέχουν αλλά και από την πλευρά της παραγωγής και οργάνωσης ενός φεστιβάλ, δίνοντας την ευκαιρία σε περισσότερα άτομα να έχουν εμπειρίες από διαφορετικές σκοπιές μιας τέτοιας οργάνωσης.

Από τις 20-30 Ιουλίου στην πόλη της Λεμεσού.

Το πρόγραμμα: στο http://www.neakinisi.com

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.