Μορφωτικός Σύλλογος Αναγέννηση Παλουριώτισσας, Mόνο για σένα (1956). Από αριστερά: Ερμιόνη Βασιλείου, Καλλιόπη Σπύρου, Γιώργος Βατυλιώτης, Σωτήρης Μιχαήλ, Αντώνης Μαυρής, Βλαδίμηρος Καυκαρίδης, Mαρούλα Mαραθεύτη, Κωστάκης Παπαμαρκίδης

Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της Το ερασιτεχνικό θέατρο στην Κύπρο (1955-1974) και την παρουσίαση του στη Λεμεσό στις 11/2/2016 στο Πολιτιστικό Κέντρο «Πάνος Σολομωνίδης»,η Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη, εκπαιδευτικός, απόφοιτος του μεταπτυχιακού προγράμματος Θεατρικές Σπουδές του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Κύπρου μιλά στον Ορίζοντα:

«Η επιλογή του ερασιτεχνικού θεάτρου, ως αντικείμενο μελέτης, έγκειται στο γεγονός ότι δεν έχει μελετηθεί σχεδόν καθόλου στον ελληνικό χώρο (Ελλάδα- Κύπρος) και παγκόσμια ελάχιστα. Από την έρευνα προκύπτει ότι το ερασιτεχνικό θέατρο είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον κεφάλαιο στο χώρο του κυπριακού θεάτρου. Η αξία του έγκειται στο γεγονός ότι αποτελεί τον καθρέφτη μιας κοινωνίας, όπου εντοπίζουμε πώς οι πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές συνθήκες διαμορφώνουν το ερασιτεχνικό θέατρο. Η έρευνα εστιάζει στα χρόνια 1955-1974 λόγω της κρισιμότητας της περιόδου για το νησί, η οποία σηματοδότησε τεράστιες αλλαγές και ανακατατάξεις σε όλα τα επίπεδα.

H TROXAIA

Αξιοσημείωτη είναι η πολυπολιτισμική διάσταση που αποκτά το ερασιτεχνικό θέατρο με την προσφορά της τουρκοκυπριακής, αρμένικης και μαρωνίτικης κοινότητας του νησιού. Να σημειωθεί ότι η θεατρική δραστηριότητα των κοινοτήτων αυτών ήταν πολύ περιορισμένη σε σχέση με αυτή της ελληνοκυπριακής κοινότητας. Η εξεύρεση υλικού για τις εν λόγω κοινότητες ήταν αρκετά δύσκολη, κυρίως λόγω της τούρκικης εισβολής που κατέστρεψε μεγάλο μέρος του αρχειακού υλικού και επειδή στις εφημερίδες της εποχής δεν υπήρχαν αναφορές, ούτε σχετική βιβλιογραφία. Η έρευνα για το μαρωνίτικο και αρμένικο θέατρο στηρίζεται αποκλειστικά σε συνεντεύξεις και αρχειακό υλικό, ενώ για το τουρκοκυπριακό θέατρο στηρίζεται σε βιβλιογραφικές αναφορές.

Σχετικά με την εδραίωση του επαγγελματικού θεάτρου στην Κύπρο, την περίοδο που μελετάται, αυτή δεν φαίνεται να άσκησε αρνητική επιρροή στο ερασιτεχνικό θέατρο. Αντίθετα, η συνύπαρξη επαγγελματικού και ερασιτεχνικού θεάτρου ήταν αρμονικότατη. Αξίζει να αναφερθούμε στο γεγονός ότι αρκετοί ερασιτέχνες ηθοποιοί μεταπηδούν στο επαγγελματικό θέατρο και επαγγελματίες ηθοποιοί δουλεύουν με ερασιτέχνες, όταν υπάρχει ανάγκη στα διάφορα σωματεία.

Eνα μέρος της εργασίας παρουσιάστηκε στο πρόσφατο θεατρολογικό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στη Λεμεσό με θέμα «Το θέατρο στη νεότερη και σύγχρονη Κύπρο». Ευκαιρίας δοθείσης θα ήθελα να ευχαριστήσω την οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου που έδωσε τη δυνατότητα σε νέους ερευνητές να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο χώρο του θεάτρου. Η εμπειρία ήταν μοναδική και εύχομαι η προσπάθεια αυτή να καταστεί θεσμός».

Το βιβλίο είναι διαθέσιμο σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία Λευκωσία, Λεμεσό και Πάφο. Πληροφορίες 99526304

Μορφωτικός Σύλλογος Αναγέννηση Παλουριώτισσας, από την επιθεώρηση Η τροχαία (1958). Από αριστερά: Νίκος Βατυλιώτης, Ρίκκος Καραβιώτης, Πανίκος Βασιλείου

Μας έχεις Like στο Facebook ;