Με απόφαση Υπουργικού θα πληρώσουν ακριβά οι φορολογούµενοι για το αποχετευτικό στην Αραδίππου

Με απόφαση του Υπουργικού Συµβουλίου το κράτος θα καλύψει πέραν του 50% της συνολικής κεφαλαιουχικής δαπάνης 

Τα πολιτικά παιχνίδια στον ∆ήµο Αραδίππου έχουν μεγάλο κόστος

Του Τάσου Περδίου

Όπως έχουµε αποκαλύψει στη «Χ», το κεφάλαιο «Αραδίππου» αποτελούσε τον µεγαλύτερο πονοκέφαλο για το ΣΑΛ, καθώς η κωλυσιεργία ένταξης του υπολοίπου της Αραδίππου στο ΣΑΛ για περισσότερα από δέκα χρόνια εκτόξευσε το κόστος σε επίπεδα πολύ πάνω από τα όρια βιωσιµότητας.

Τα νούµερα είναι χαρακτηριστικά. Με βάση τις εκτιµήσεις του 2018, το κόστος της φάσης Γ2 ήταν περίπου 130 εκατοµµύρια ευρώ, αλλά αυτό το νούµερο αποτελεί παρελθόν, αφού το σηµερινό κόστος υπολογίζεται πια ανάµεσα στα 150 και 200 εκατοµµύρια ευρώ!

Κάλυψε το Υπουργικό Συµβούλιο τον δήµαρχο Αραδίππου!

Το πρόβληµα ξεκινά από τη στιγµή που το ΣΑΛ εκτιµά ότι µε βάση το σταθερό τέλος που θα επιβάλει, δεν µπορεί ν’ ανακτήσει µάξιµουµ πάνω από το 50% της συνολικής κεφαλαιουχικής δαπάνης. Με αυτό ως δεδοµένο, το υπόλοιπο θα το καλύψει το κράτος και όλοι οι φορολογούµενοι.

Αυτό επισηµοποιήθηκε µε απόφαση Υπουργικού Συµβουλίου ηµεροµηνίας 5 Ιανουαρίου 2022, µε βάση την οποία το κράτος θα καλύψει το έλλειµµα χρηµατοδότησης που προκύπτει από τη διαφορά µεταξύ της κεφαλαιουχικής δαπάνης και τις υπολογιζόµενες εισπράξεις από τέλη. Το ποσό, όπως έχουµε γράψει στη «Χ», κυµαίνεται περίπου στα 75 εκατοµµύρια ευρώ, κάτι που αναµένεται να επιβεβαιωθεί µε την επικαιροποίηση της µελέτης του 2018 που γίνεται αυτό το διάστηµα.

Υλοποίηση πέντε κατασκευαστικών συµβολαίων µέχρι το 2026

Σε αυτό το στάδιο τρέχουν οι σχεδιασµοί για την επέκταση του αποχετευτικού συστήµατος στην περιοχή ∆ροµολαξιάς – Μενεού, Κιτίου, Περβολιών και Τερσεφάνου.

Σύµφωνα µε την παρουσίαση που έκανε ο γενικός διευθυντής του ΣΑΛ, Άγγελος Χατζηχαραλάµπους, η Γ1 Φάση αφορά στην κατασκευή αποχετευτικού συστήµατος στο ∆ήµο ∆ροµολαξιάς – Μενεού και στις κοινότητες Κιτίου, Περβολιών και Τερσεφάνου, που θα διεκπεραιωθεί µε πέντε κατασκευαστικά συµβόλαια (4 για τα δίκτυα και 1 για τα αντλιοστάσια) µε δαπάνη που υπολογίζεται στα 70 περίπου εκατοµµύρια ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Το έργο συνοπτικά περιλαµβάνει την κατασκευή 190 χλµ αγωγών και 12 αντλιοστασίων λυµάτων.

Σύµφωνα µε τον προγραµµατισµό του ΣΑΛ, η δηµοπράτηση των  συµβολαίων θα γίνει διαδοχικά από το τέλος Μαΐου 2022 έως και τις αρχές Ιουλίου 2022 για τα έργα του ∆ήµου ∆ροµολαξιάς – Μενεού και των κοινοτήτων Κιτίου και Περβολιών. Στις αρχές του 2023 θα γίνει η δηµοπράτηση για το έργο της κοινότητας Τερσεφάνου, ενώ το σύνολο του έργου της Γ1 Φάσης αναµένεται να ολοκληρωθεί κατασκευαστικά το πρώτο εξάµηνο του 2026.

Προχωρούν και τα νέα αντιπληµµυρικά έργα στην πόλη

Ο δήµαρχος Λάρνακας, υπό την ιδιότητά του και ως πρόεδρος του ΣΑΛ, αναφέρθηκε και στα καινούργια αντιπληµµυρικά έργα που βρίσκονται στα σκαριά και τα οποία µπορούν να προχωρήσουν άµεσα µετά την εξασφάλιση κονδυλίου 13,5 εκατοµµυρίων ευρώ από ευρωπαϊκό ταµείο.

Όπως είπε ο Α. Βύρας, τα δύο µεγαλύτερα από αυτά είναι ήδη ώριµα και σύντοµα θα προκηρυχθούν οι προσφορές για την κατασκευή τους. Επίσης, σύντοµα θα προκηρυχθεί διαγωνισµός και για το συµβόλαιο C12, στο κέντρο της Λάρνακας, όπου θα γίνουν αντιπληµµυρικά έργα, ενώ παράλληλα γίνονται µελέτες για περιοχές που δεν είχαν σύστηµα οµβρίων υδάτων, δηλαδή τα Καλυφάτζια, ο Άγιος Λάζαρος, το εµπορικό κέντρο της Λάρνακας και η λεωφόρος Γρηγόρη Αυξεντίου.

Ερωτηθείς σχετικά, ο γενικός διευθυντής του ΣΑΛ απάντησε ότι τα δύο ώριµα αντιπληµµυρικά έργα είναι στη λεωφόρο Αλέξανδρου Παναγούλη και στους Άγιους Ανάργυρους, υποδοµές οι οποίες θα συνδεθούν µε το µεγάλο κανάλι της λεωφόρου Σπύρου Κυπριανού. Το τρίτο έργο είναι στην προβληµατική οδό Παπανικολή, όµως οι διαδικασίες είναι πιο πίσω.

Με βάση τους σχεδιασµούς του ΣΑΛ, τα 13,5 εκατοµµύρια ευρώ θα χρησιµοποιηθούν κυρίως για επιλεγµένες αντιπληµµυρικές υποδοµές σε περιοχές που εξακολουθούν να πλήττονται από πληµµυρικά φαινόµενα, παρά το γεγονός ότι υπάρχει εγκαταστηµένο αποχετευτικό σύστηµα. Οι περιοχές αυτές είναι η ενορία Καλυφατζιών, η λεωφόρος Αγίων Αναργύρων, τµήµα της λεωφόρου Αλέξανδρου Παναγούλη και η οδός Παπανικολή.

Με την εγκατάσταση αυτών των υποδοµών εκτιµάται ότι θα κλείσουν τα τελευταία ανοικτά ευπαθή µέτωπα και η πόλη θα θεωρείται θωρακισµένη απέναντι σε πληµµυρικά φαινόµενα.

Ο Άγγελος Χατζηχαραλάµπους τόνισε ότι η αξία τέτοιων έργων έχει αποδειχθεί τον χειµώνα που πέρασε στη Λάρνακα, όπου, παρά τις µεγάλες ποσότητες βροχής που έπεσαν, τα δύο καινούργια αντλιοστάσια στην περιοχή της λεωφόρου Σπύρου Κυπριανού αποδείχθηκαν σωτήρια απορροφώντας τεράστιους όγκους νερού που µέχρι πρότινος λίµναζε στους δρόµους και πολλές φορές κατέληγε και στα σπίτια.

75 εκατοµµύρια ευρώ το κόστος της καθυστέρησης
Η απόφαση του Υπουργικού Συµβουλίου ηµεροµηνίας 5 Ιανουαρίου 2022 επιβεβαίωσε το χαράτσι που θα φορτωθούν όλοι οι φορολογούµενοι για δηµιουργία αποχετευτικού συστήµατος στην Αραδίππου. Ένα επιπρόσθετο βάρος περίπου 75 εκατοµµυρίων ευρώ είναι το τραγικό αποτέλεσµα της καθυστέρησης χρόνων στη λήψη απόφασης από το ∆ηµοτικό Συµβούλιο Αραδίππου για συµπλεγµατοποίηση µε το Συµβούλιο Αποχετεύσεων Λάρνακας.
Η οριστικοποίηση των σχεδιασµών επέκτασης του αποχετευτικού συστήµατος Λάρνακας στην Αραδίππου, αλλά και στα Λειβάδια, την Ορόκλινη και την Πύλα, ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της διάσκεψης Τύπου του Συµβουλίου Αποχετεύσεων Λάρνακας την περασµένη Τρίτη 3 Μαΐου, όπου ανακοινώθηκε επίσηµα η έναρξη της φάσης Γ1 του συστήµατος. Η φάση αυτή θα καλύψει τον ∆ήµο ∆ροµολαξιάς – Μενεού και τις κοινότητες Περβολιών, Κιτίου και Τερσεφάνου και ακολούθως το ΣΑΛ θα περάσει στη φάση Γ2, που αφορά στην επέκταση του δικτύου στην Αραδίππου, τα Λειβάδια, την Ορόκλινη και την Πύλα.

 

Θα καλύψει ανάγκες 29.000 κατοίκων µε παράλληλη πρόβλεψη για 40ετία

Η λειτουργία του έργου θα καλύψει τις ανάγκες των 29.000 κατοίκων της περιοχής, ενώ γίνεται και πρόβλεψη 40ετίας για 40.000 κατοίκους µέχρι το 2060. Με βάση το σχεδιασµό, η µέση ηµερήσια παροχή αστικών λυµάτων θα είναι 6.813m3/ηµέρα, µε µέγιστη ηµερήσια παροχή 8.120m3/ηµέρα.

Το έργο θα υλοποιηθεί εντός των διοικητικών ορίων του Δήµου ∆ροµολαξιάς- Μενεού και των κοινοτήτων Κιτίου, Περβολιών και Τερσεφάνου. Η περιοχή µελέτης καλύπτει τις περιοχές τοποθέτησης του αποχετευτικού δικτύου και αποτελείται από οικιστικές, τουριστικές, εµπορικές και βιοτεχνικές ζώνες, ζώνη υπαίθρου, δηµόσιους χώρους (σχολεία, γήπεδα, πάρκα) και την ειδική ζώνη διευκολύνσεως του αερολιµένα Λάρνακας.

Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηχαραλάµπους, το έργο θα κατασκευαστεί µε συγχρηµατοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κρατική επιχορήγηση και ιδίους πόρους του ΣΑΛ. «Το έργο θα συµβάλει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, στη διασφάλιση της δηµόσιας υγείας, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην κοινωνικοοικονοµική ανάπτυξη των οικισµών», σηµείωσε ο διευθυντής του ΣΑΛ.

Στο δικό του χαιρετισµό ο πρόεδρος του Συµβουλίου Αποχετεύσεων Λάρνακας, δήµαρχος Ανδρέας Βύρας, είπε ότι ένα από τα µεγαλύτερα επιτεύγµατα του ΣΑΛ είναι ότι πλέον είναι ένας Οργανισµός ο οποίος µπορεί να διεκπεραιώσει µε επιτυχία µεγάλα έργα, έγκαιρα και τηρώντας όλες τις διαδικασίες.

Ήδη, σύµφωνα µε στοιχεία που έδωσε, το 98% της δεύτερης φάσης που αφορά στην πόλη της Λάρνακας και κάποιες περιοχές γύρω από την πόλη, όπως Αραδίππου και Ορόκλινη, είναι συνδεδεµένες µε το σύστηµα και απέµεινε ένα µικρό ποσοστό που αφορά περιοχές όπου εντοπίστηκαν αρχαιότητες στο κέντρο της πόλης και στην ενορία Σωτήρος.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy