Με ρυθμούς χελώνας η δημιουργία ποδηλατόδρομου

Το έργο ξεκίνησε το 2016 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2021

Της Κάλιας Ανδρέου

Με καθυστέρηση σχεδόν ενός χρόνου συνεχίζεται η κατασκευή ποδηλατόδρομου που θα ενώνει τα τέσσερα πανεπιστήμια στη Λευκωσία. Ενώ η δεύτερη φάση του έργου προβλεπόταν να προκηρυχθεί τέλος του 2017, μεταφέρεται η προκήρυξή της στο τέλος σχεδόν του 2018.

Μέχρι στιγμής η πρώτη φάση έχει ολοκληρωθεί με την “ένωση” του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο. Στο εξής τα έργα θα συνεχιστούν για την ένωση του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, καταλήγοντας στο Πανεπιστήμιο Frederick.

Σημειώνεται ότι σε επικοινωνία της “Χ” με τον κ. Μιχάλη Λαμπρινό, προϊστάμενο του Κλάδου Βιώσιμης Κινητικότητας του Τμήματος Δημοσίων Έργων και υπεύθυνο του Συμβουλίου Προώθησης Χρήσης Ποδηλάτου, μάς αναφέρθηκε ότι δεν χρειάζεται να αναμένεται η ολοκλήρωση ενός τμήματος του ποδηλατόδρομου για να ξεκινήσει ένα άλλο τμήμα.

Ο κ. Λαμπρινός πρόσθεσε επίσης ότι το συνολικό κόστος του έργου υπολογίζεται να ανέλθει στα 5,3 εκατ. ευρώ.

Ερωτηθείς κατά πόσον ο σχεδιασμός προνοεί και την προστασία των ποδηλάτων από τις υψηλές θερμοκρασίες της Κύπρου, ο κ. Λαμπρινός ανάφερε ότι επιδιώκεται ο ποδηλατόδρομος να περνά κάτω από δέντρα, όπου είναι εφικτό, εκτός σε περιπτώσεις που θα διασταυρώνεται μέσω δρόμων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο προνοεί ποδηλατόδρομο πλάτους 3 μέτρων, φώτα τροχαίας προηγμένης τεχνολογίας για ποδηλάτες αλλά και πεζούς.

Όπως ανέφερε ο κ. Λαμπρινός, το ποδηλατικό δίκτυο της δεύτερης φάσης, θα συνδέεται με τον παλιό ποδηλατόδρομο του Γυμνασίου Έγκωμης, θα περνά από τη Βασίλη Μιχαηλίδη και θα συνδέεται με το Γραμμικό Πάρκο, με κατάληξη στην οδό Γλάδστωνος.

Από την οδό Γλάδστωνος θα καταλήγει στη διασταύρωση όπου είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο.

Θα συνεχίζει από την οδό Αιγύπτου -έξω από τα τείχη- φτάνοντας στη Μακαρίου, μέσα στην οποία θα υπάρχει μια λωρίδα ειδικά για τα ποδήλατα.

Ο ποδηλατόδρομος θα καταλήγει στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ενώ μέσω της Ακαδημίας θα καταλήγει στην Πανεπιστημιούπολη. Από κει θα περνά στη λεωφόρο Σαλαμίνας (έξω από τα τείχη) καταλήγοντας στο Πανεπιστήμιο Frederick. Σημειώνεται ότι το σημείο αυτό θα συνδεθεί με τον πεζόδρομο του Κοτσίρκα.

Αύξηση τροχαίων ατυχημάτων με ποδηλάτες

Οι πόλεις και οι κοινότητες της Κύπρου δομήθηκαν με τέτοιον τρόπο, που ευνοείται η χρήση αυτοκινήτου, αποθαρρύνοντας τη χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, όπως το ποδήλατο. “Γι’ αυτόν το λόγο, η χρήση του ποδηλάτου μειώθηκε σημαντικά τα τελευταία πενήντα χρόνια με έναν από τους κυριότερους λόγους να είναι η δημιουργία συνθηκών ανασφάλειας στους ποδηλάτες”, αναφέρει το Συμβούλιο Προώθησης Χρήσης Ποδηλάτου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της έλλειψης Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, περισσότερη χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μεταφοράς, κάνουν μετανάστες ή άτομα τα οποία αδυνατούν να προβούν σε αγορά μηχανοκίνητου οχήματος για οικονομικούς λόγους, καθώς το ποδήλατο θεωρείται ως φθηνή επιλογή.

Σε επικοινωνία της «Κυριακάτικης Χαραυγής» με τον κ. Μιχάλη Χατζηνικολάου, τεχνικό σύμβουλο της Κυπριακής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας, ανέφερε ότι στην Κύπρο δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι ποδηλατόδρομοι.

“Στη Λευκωσία δεν σχηματίζεται δίκτυο, ενώ στην Ελ. Αμμόχωστο και στη Λεμεσό, αν και υπάρχει δίκτυο, εντούτοις δεν καθίσταται δυνατόν να χρησιμοποιηθεί το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς, παρά μόνο για λόγους ψυχαγωγίας”, πρόσθεσε. Ενώ σημείωσε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα τροχαία ατυχήματα με ποδηλάτες, καθώς υπάρχει και η αύξηση της χρήσης ποδηλάτου. Ερωτηθείς αν ο Κύπριος οδηγός είναι ευσυνείδητος και έχει την κατάλληλη παιδεία να αντιμετωπίζει τους ποδηλάτες, ο ίδιος απάντησε ότι ενώ είναι ευσυνείδητοι οδηγοί, ωστόσο είναι απρόσεκτοι.

“Το ποδήλατο χρησιμοποιείται για ψυχαγωγικούς σκοπούς στις πόλεις, καθώς οι ποδηλατόδρομοι δεν το καθιστούν ως μέσο μεταφοράς. Για να είναι δυνατή η χρήση του και ως μέσο μεταφοράς, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε χωματόδρομους”, ανέφερε.

Αναφορικά με την κατασκευή ποδηλατόδρομου που θα ενώνει τα τέσσερα πανεπιστήμια της Λευκωσίας, και αν αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα, ο κ. Χατζηνικολάου ανέφερε ότι το ποδήλατο δεν θα έπρεπε να προωθείται μόνο στους φοιτητές, αλλά σε όλο τον κόσμο. Ενώ οι εκτιμήσεις του για την προώθηση του ποδηλάτου σε φοιτητές καταλήγουν σε πιθανή αποτυχία.

Σε ισχύ ο περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμος του 2018

Από την 31η Οκτωβρίου του 2018 τίθεται σε πρακτική εφαρμογή ο περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμος, με το υπουργείο να αναφέρεται σε αναγκαίες τροποποιήσεις σε άλλους νόμους.

Όπως αναφέρει η Υπουργός Μεταφορών, Βασιλική Αναστασιάδου, “είναι γεγονός ότι στα πλαίσια της διαδικασίας εξέτασης του Νομοσχεδίου του περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμου, είχε διαφανεί ότι διάφοροι υφιστάμενοι νόμοι διαθέτουν παρόμοιας φύσης πρόνοιες με διαφορετικό περιεχόμενο και διαφορετικές ποινές”. Για να ξεπεραστεί το πρόβλημα αυτό, αναφέρει η υπουργός, το Υπουργείο Μεταφορών είχε δεσμευτεί να προωθήσει τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις στους άλλους νόμους.

Όπως αναφέρει, προς αυτή την κατεύθυνση έχει ετοιμαστεί νομοσχέδιο που τροποποιεί τον περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμο του 2018 για την εξώδικη ρύθμιση αδικημάτων που προβλέπονται στο νέο νόμο και παράλληλα καταργούνται αδικήματα που δεν συνάδουν με τον νέο νόμο. Ενώ προσθέτει πως μετά από τη δημόσια διαβούλευση με εμπλεκόμενους, το νομοσχέδιο έχει σταλεί στη Νομική Υπηρεσία στις 5 Ιουλίου 2018 για τον απαραίτητο νομοτεχνικό έλεγχο.


 

Τι προνοεί ο Νόμος του 2018 για τους ποδηλάτες

Ο Περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμος του 2018 απευθύνεται τόσο σε ποδηλάτες, όσο και σε οδηγούς μηχανοκίνητων οχημάτων, αλλά και σε αυτούς οι οποίοι κατασκευάζουν ή/και πωλούν ποδήλατα.

Σύμφωνα με αυτόν, απαγορεύεται η χρήση ποδηλάτου σε οποιονδήποτε αυτοκινητόδρομο ή δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, εκτός κι αν η χρήση γίνεται σε οργανωμένη εκδήλωση ή αγώνα ποδηλασίας, μετά και από εξασφάλιση άδειας από τον Αρχηγό της Αστυνομίας.

Ο ποδηλάτης απαγορεύεται να σταθμεύει, τοποθετεί ή εγκαταλείπει το ποδήλατό του σε ποδηλατολωρίδα, ποδηλατόδρομο ή ποδηλατοδιάδρομο, με τρόπο που εμποδίζει την ελεύθερη διακίνηση άλλων ποδηλατών. Απαγορεύεται επίσης να ρυμουλκείται από άλλο όχημα, να ρυμουλκεί οποιοδήποτε αντικείμενο το οποίο δεν προορίζεται να ρυμουλκείται από ποδήλατο.

Απαγορεύεται να κινείται έχοντας στα αριστερά του άλλον ποδηλάτη ή άλλους ποδηλάτες σε παράλληλες πορείες.

Νοείται ότι σε περίπτωση κατά την οποία τέσσερα ή περισσότερα πρόσωπα κάνουν χρήση ποδηλάτου σε ομάδα, μπορούν να κινούνται το πολύ ανά δύο σε παράλληλες πορείες. Η περίπτωση αγώνα ποδηλασίας εξαιρείται από αυτήν την πρόνοια.

Σημειώνεται ότι η χρήση ποδηλάτου από πρόσωπο το οποίο βρίσκεται κάτω από την επήρεια αλκοόλης ή ναρκωτικών, επίσης απαγορεύεται.

Μεταξύ άλλων απαγορεύεται η στάθμευση μηχανοκίνητου οχήματος σε ποδηλατόδρομο εκτός κι αν αυτή γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα, το οποίο είναι αντικειμενικά αναγκαίο.

Ο ποδηλάτης ωστόσο που διακινείται σε οποιονδήποτε δρόμο ή ποδηλατόδρομο, ελέγχει μεταξύ άλλων την τροχαία κίνηση πίσω του, συμμορφώνεται με τις ενδείξεις της σήμανσης, υπακούει στα σήματα και στις υποδείξεις αστυνομικού.

 

Εξοπλισμός

Το ποδήλατο κατά τη χρήση του σε οποιονδήποτε δρόμο ή ποδηλατόδρομο θα πρέπει μεταξύ άλλων να διαθέτει δύο ανεξάρτητα συστήματα φρένων, φανό λευκού ή κίτρινου φωτός προσαρμοσμένο μόνιμα ή προσωρινά στο μπροστινό του μέρος, φανό ερυθρού φωτός στο οπίσθιο μέρος, ειδικό καμπανάκι (κουδούνι), ελαστικά σε καλή κατάσταση.

Ποινές

Ο ποδηλάτης ο οποίος οδηγεί σε δρόμο ή ποδηλατόδρομο χωρίς να καταβάλλει προσοχή στα άλλα πρόσωπα που χρησιμοποιούν το δρόμο, διαπράττει αδίκημα και σε περίπτωση καταδίκης του υπόκειται σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ, ή σε ποινή φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες. Όσον αφορά τους οδηγούς μηχανοκίνητων οχημάτων, αν μεταξύ άλλων παρεμποδίζει την ελεύθερη διακίνηση του ποδηλάτη ή τον θέτει σε κίνδυνο, διαπράττει αδίκημα και σε περίπτωση καταδίκης του υπόκειται σε χρηματική ποινή μέχρι 1.000 ευρώ ή σε ποινή φυλάκισης μέχρι 6 μήνες.

 

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy