Με την πανδηµία να µονοπωλεί τις όποιες ενέργειες, δεκάδες άλυτα προβλήµατα διαιωνίζονται στην Παιδεία

  • Στη ∆ηµοτική εκπαίδευση θα φοιτήσουν φέτος 49.819 παιδιά. Στην Προδηµοτική Εκπαίδευση, όπου φέτος εφαρµόζεται η απόφαση για επέκταση του ορίου φοίτησης στα έξι χρόνια, θα φοιτήσουν 12.000 παιδιά.
  • Τα θέµατα που αφορούν τα υγειονοµικά πρωτόκολλα στα σχολεία µονοπωλούν το ενδιαφέρον, ωστόσο υπάρχουν άλλα σοβαρά προβλήµατα που παραµένουν ανεπίλυτα.
  • Η κατάσταση στις σχολικές αίθουσες παραµένει ανυπόφορη: 25 µαθητές, χωρίς κλιµατιστικά και χωρίς συστήµατα εξαερισµού αλλά και πολλές χωρίς τα περιβόητα µονά θρανία.
  • Το ΥΠΠΑΝ επεκτείνει την αγορά υπηρεσιών και στο πρωινό σχολείο, µε το 12% περίπου του συνόλου των εκπαιδευτικών να εργοδοτείται µε το απαράδεκτο αυτό καθεστώς.
  • Οι τελειόφοιτοι φέτος, εν µέσω πανδηµίας, θα εξεταστούν τρεις φορές σε πολύ µικρό χρονικό διάστηµα.

Του Ειρηναίου Πίττα

Μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να θέλει να παρουσιάσει πως όλα είναι τέλεια στα σχολεία µε την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ωστόσο κάτι τέτοιο µοιάζει ουτοπία αν αναλογιστεί κανείς τις εκκρεµότητες και τα ανεπίλυτα προβλήµατα που διαιωνίζονται στο χώρο της Παιδείας.

Μπορεί τα θέµατα που αφορούν την πανδηµία να µονοπωλούν το ενδιαφέρον, αφού η σωστή διαχείρισή τους θα επιτρέψει τη διά ζώσης εκπαίδευση, ωστόσο υπάρχουν ζητήµατα εξίσου ή ενδεχοµένως και πιο σηµαντικά, τα οποία χρονολογούνται, µε το Υπουργείο να καλείται να δώσει απαντήσεις.

Ανυπόφορη η κατάσταση στις τάξεις

Εν έτει 2021 και όµως η κατάσταση στις σχολικές αίθουσες παραµένει ανυπόφορη. Ο υδράργυρος είναι στα ύψη και τα παιδιά αλλά και οι εκπαιδευτικοί σε συνθήκες καύσωνα καλούνται να ανταποκριθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το Υπουργείο Παιδείας από πέρσι έχει εξαγγείλει ότι θα προχωρήσει µε την εγκατάσταση κλιµατιστικών σε όλα τα σχολεία, ωστόσο από τότε το θέµα µοιάζει στάσιµο. Ο Υπουργός Παιδείας, Πρόδροµος Προδρόµου, δεσµεύτηκε ότι «σύντοµα» θα ανακοινώσει οδικό χάρτη για την εγκατάσταση κλιµατιστικών και όλοι πλέον αναµένουν τις πολυπόθητες ανακοινώσεις. Περαιτέρω, παρά το ότι είµαστε σε συνθήκες πανδηµίας και ο καλός αερισµός του χώρου έπρεπε να θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, κανένας λόγος δεν γίνεται για συστήµατα εξαερισµού.

Την ίδια στιγµή, η καταπληκτική πλειοψηφία των τάξεων αποτελείται από το µέγιστο που προβλέπει η νοµοθεσία, δηλαδή 25 µαθητές. Η πρακτική αυτή του Υπουργείου, πέραν από τα φυσιολογικά προβλήµατα που δηµιουργεί στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και τις επιπτώσεις που έχει στις θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών, δυσχεραίνει ακόµα περισσότερο την κατάσταση.

Ένα ακόµα θέµα που αφορά την κατάσταση στις αίθουσες είναι η τοποθέτηση των µονών θρανίων. Όσο γραφικό και αν ακούγεται, υπάρχουν ακόµα τάξεις στις οποίες δεν έχουν µπει τα µονά θρανία, µε το Υπουργείο να λέει ότι το θέµα πλέον εναπόκειται στις Σχολικές Εφορείες.

Επεκτείνεται η αγορά υπηρεσιών

Το Υπουργείο Παιδείας αντί να συµµορφωθεί µε την απόφαση του ∆ιοικητικού ∆ικαστηρίου για κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών από τα απογευµατινά και βραδινά προγράµµατα, έχει επεκτείνει αυτή την απαράδεκτη µορφή εργοδότησης µε αγορά υπηρεσιών και σε άλλα προγράµµατα και στο πρωινό σχολείο.

Συγκεκριµένα, µε την επέκταση της αγοράς υπηρεσιών και στα σχολεία ∆ΡΑΣΕ+ υπολογίζεται ότι τη φετινή χρονιά περίπου ένα ποσοστό της τάξης του 12% του συνόλου των εκπαιδευτικών στη ∆ηµοτική Εκπαίδευση θα εργοδοτείται µε αγορά υπηρεσιών.

Η εµµονή του Υπουργείου σε αυτή την απαράδεκτη µορφή εργοδότησης έχει πολλαπλό αντίκτυπο. Κατ’ αρχάς υπάρχει αδιαµφισβήτητα αντίκτυπος στην παιδαγωγική διαδικασία και την παρεχόµενη εκπαίδευση µε εκπαιδευτικούς – «αλεξιπτωτιστές» που θα βρίσκονται στα σχολεία για µόλις µερικές ώρες και δεν θα έχουν καµία άλλη επαφή ούτε µε τη σχολική µονάδα αλλά ούτε και µε τα παιδιά. Την ίδια στιγµή, η αγορά υπηρεσιών έχει αντίκτυπο και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι, υπό αυτό το καθεστώς, εργάζονται χωρίς στοιχειώδη εργασιακά δικαιώµατα.

Περαιτέρω, διαιωνίζεται και το τεταµένο κλίµα που υπάρχει µεταξύ εκπαιδευτικών και Υπουργείου. Υπενθυµίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί στα απογευµατινά και βραδινά προγράµµατα βρίσκονται σε επ’ αόριστον απεργία, καλώντας το Υπουργείο να συµµορφωθεί µε την απόφαση του ∆ικαστηρίου και να επαναφέρει το προηγούµενο καθεστώς εργοδότησης. Μάλιστα οι συντεχνίες των εκπαιδευτικών κατέθεσαν πρόταση, µε την οποία το ζήτηµα επιλύεται χωρίς επιβάρυνση του προϋπολογισµού του ΥΠΠΑΝ. Παρά το ότι το πρόβληµα είναι γνωστό εδώ και µήνες, το Υπουργείο δεν έκανε βήµατα για επίλυσή του.

Πέραν των πιο πάνω, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται και ο αντίκτυπος που έχει όλη αυτή η κατάσταση, µε ευθύνη του ΥΠΠΑΝ, στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιµόρφωσης (ΚΙΕ) και άλλα απογευµατινά και βραδινά προγράµµατα, τα οποία χρόνο µε χρόνο υποβαθµίζονται.

Τα σχολεία µετατρέπονται σε εξεταστικά κέντρα

Οι εξετάσεις τετραµήνων που θα εφαρµοστούν από τη φετινή σχολική χρονιά και στη Γ’ Λυκείου, σε συνδυασµό µε το διαχωρισµό των εξετάσεων πρόσβασης και απόλυσης, έχει ως αποτέλεσµα οι τελειόφοιτοι να κληθούν να παρακαθίσουν σε τρεις διαφορετικές εξετάσεις σε πολύ σύντοµο χορνικό διάστηµα.

Γονείς, µαθητές και εκπαιδευτικοί, αντιλαµβανόµενοι τις αντικειµενικές δυσκολίες που προκύπτουν, έχουν ήδη καταθέσει εισήγησή για αναστολή των εξετάσεων τετραµήνων, τουλάχιστον για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, ώστε να γίνει σωστή διαβούλευση και να βρεθούν λύσεις. Υπενθυµίζεται, ότι και το ίδιο το ΥΠΠΑΝ αντιλήφθηκε το πρόβληµα και στο τέλος της προηγούµενης χρονιάς έκανε κάποιες κινήσεις για να ρυθµιστεί µέσω των τετραµήνων η πρόσβαση στα Πανεπιστήµια, ωστόσο το θέµα δεν προχώρησε. Παρά το ότι όλοι οι εµπλεκόµενοι αντιλαµβάνονται το πρόβληµα, το ΥΠΠΑΝ αρκείται πλέον να λέει ότι θα εφαρµοστεί κανονικά η νοµοθεσία.

Το θέµα βέβαια αναµένεται πως θα απασχολήσει κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, µιας και στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής φαίνεται να υπάρχει τάση για αλλαγή της διαδικασίας ή ακόµα και κατάργηση των εξετάσεων τετραµήνων, αφού µε την εφαρµογή τους έχουν ήδη αποδειχτεί στην πράξη τα προβλήµατα. Πέραν του ΑΚΕΛ, που εξ αρχής διαφωνούσε µε τον θεσµό, πλέον και άλλοι βουλευτές από άλλα κόµµατα, που αρχικά ήταν υπέρµαχοι, αλλάξαν γνώµη µετά την εφαρµογή του θεσµού στην πράξη.

Προβλήµατα προκύπτουν και µε τα χρονοδιαγράµµατα. Η ΟΕΛΜΕΚ σηµειώνει πως στις εγκυκλίους του ΥΠΠΑΝ δεν περιλαµβάνονται οι παγκύπριες εξετάσεις πρόσβασης. Το πρόβληµα που προκύπτει είναι ότι για το Β’ τετράµηνο γίνεται αναφορά ότι οι εξετάσεις ολοκληρώνονται 24 Ιουνίου, ενώ η νοµοθεσία για τις Παγκύπριες Εξετάσεις, σύµφωνα µε την ΟΕΛΜΕΚ, λέει ότι αυτές ολοκληρώνονται τέλη Ιουνίου. Το ΥΠΠΑΝ ερµηνεύει αλλιώς τη νοµοθεσία και λέει ότι αυτές µπορούν να γίνουν και εντός Ιουλίου.

«Φτωχός συγγενής» η Ειδική Εκπαίδευση

Τα θέµατα της Ειδικής Εκπαίδευσης για άλλη µια χρονιά µπήκαν στο περιθώριο κατά την προετοιµασία των αρµοδίων για τη νέα σχολική χρονιά, µε αποτέλεσµα να ψάχνονται λύσεις λίγες µέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία. Από τις συζητήσεις που έγιναν τις τελευταίες εβδοµάδες στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, φάνηκε ξεκάθαρα ότι υπάρχει σωρεία προβληµάτων, µε κυριότερη την ανάγκη για εκσυγχρονισµό της υφιστάµενης απαρχαιωµένης νοµοθεσίας, η οποία µάλιστα σε πολλά σηµεία δεν εφαρµόζεται, µε αποτέλεσµα ο διαχωρισµός των παιδιών να παγιώνεται.

Το θέµα των σχολικών συνοδών είναι και πάλι στο προσκήνιο, µε το θεσµό να χρήζει αναθεώρησης σε όλους τους τοµείς, τα καθήκοντα, τη µισθοδοσία αλλά και τη διαδικασία επιλογής.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy