Μελέτη για ευρυζωνικές συνδέσεις νέας γενιάς

Η Κύπρος έχει πρόσφατα καταφέρει να λάβει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (European Bank for Reconstruction and Development – EBRD) μελέτης για την ανάπτυξη δικτύου ευρυζωνικών υπηρεσιών Επόμενης Γενεάς (NGA- Νext Generation Access). Τα αποτελέσματα της μελέτης, που θα στοιχίσει γύρω στις 300,000 ευρώ, αναμένονται περί το τέλος του χρόνου (Νοέμβριο-Δεκέμβριο).

Η μελέτη αυτή, όπως εξήγησε σε συνέντευξη στο ΚΥΠΕ ο Επίτροπος Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων Γιώργος Μιχαηλίδης, ενδέχεται να αποτελέσει το έναυσμα για τη δημιουργία δικτύου NGA, συνολικής επένδυσης ύψους €150-200 εκατομμυρίων περίπου, γεγονός το οποίο πιθανόν να προσελκύσει τεράστιες επενδύσεις, να επιτρέψει την απορρόφηση σημαντικών κονδυλίων από Ευρωπαϊκά Ταμεία και να αναπτύξει έναν ολόκληρο τομέα νέων υπηρεσιών τεχνολογίας.

“Αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο των προσφορών και ακολουθούνται οι διαδικασίες της Τράπεζας, εμείς απλώς είμαστε το άλλο μέρος που θα δώσουμε τη γνώμη μας για το ποια εταιρεία θα αναλάβει τελικώς την μελέτη”, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Επίτροπος.

Επιτυχία αυτής της προσπάθειας θα οδηγήσει σε δημιουργία υποδομής που θα εξυπηρετεί την κυπριακή κοινωνία για δεκαετίες με πολύ θετικά αποτελέσματα για την οικονομία, ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης.

“Αυτή τη στιγμή στην Κύπρο δεν έχουμε το λεγόμενο `fiber to the home`, τις οπτικές ίνες δηλαδή που τερματίζουν στο σπίτι του καθενός μας. Με αυτή την υποδομή των οπτικών ινών βασικά καλύπτεις όλη την επικράτεια, επιχειρήσεις και νοικοκυριά”, εξηγεί ο κ. Μιχαηλίδης.

`Όπως δήλωσε στη συνέντευξή του, αυτή η υπηρεσία θα μπορούσε να προωθηθεί με το λεγόμενο κυπριακό τρόπο, δηλαδή “σκάβουμε, περνούμε και μετά βλέπουμε τι γίνεται”, τονίζοντας ωστόσο ότι αυτός ο τρόπος δεν είναι ο πλέον ορθός.

“Όταν θα κάνεις μια επένδυση των 150 ή 200 εκατομμυρίων σε μια υποδομή που θα γίνει για τις επόμενες δεκαετίες και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της Κύπρου, πρέπει να την κάνεις με το σωστό τρόπο, να δεις τι ακριβώς πρέπει να γίνει, αν καταρχήν συμφέρει να γίνει αυτός το τερματισμός της οπτικής ίνας έξω από τα σπίτια μας, με την αγορά που υπάρχει στον τόπο μας”, αναφέρει.

Ο κ. Μιχαηλίδης εξηγεί ότι ενδεχομένως οικονομικά το εγχείρημα αυτό να μην είναι βιώσιμο, ωστόσο εκφράζει την άποψη ότι μπορεί να γίνει με διαφορετικό τρόπο και διαφορετικό μοντέλο (hybrid), δηλαδή οπτικές ίνες με χαλκό.

Η μελέτη θα καταδείξει και τη μορφολογία που θα ακολουθηθεί, τον τρόπο με τον οποίο θα `τρέξει` το μοντέλο και το καθεστώς, δηλαδή αν θα πρέπει να είναι ένας ο ιδιοκτήτης ή περισσότεροι.

Ο κ. Μιχαηλίδης εξηγεί ότι από οικονομικής πλευράς όταν θα έχουμε πλέον υποδομή με μεγάλες ταχύτητες, θα δίνεται η ευκαιρία σε άλλες βιομηχανίες πληροφορικής να αναπτύξουν applications και τεχνολογίες που σχετίζονται με το αντικείμενο.

“Αντιλαμβάνεστε ότι δεν ανοίγουμε απλώς το δρόμο για να εγκατασταθούν οπτικές ίνες, υπάρχουν και άλλα πράγματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη και άλλες πτυχές, και αν αυτό το εγχείρημα είναι επιτυχημένο, το περιβάλλον στις επικοινωνίες αλλάζει, πάμε ένα βήμα πιο μπροστά, θα κινούμαστε πλέον με πιο ψηλές ταχύτητες”, δηλώνει ο Επίτροπος.

Ο Επίτροπος εξήγησε ότι θα γίνουν οι προσφορές, θα κατοχυρωθούν σε εταιρείες με πείρα στο αντικείμενο και όταν θα γίνει ο τελικός καταμερισμός (allocation), o Σύμβουλος που θα επιλεγεί θα έρθει στην Κύπρο για να έχει διαβουλεύσεις με τους μετόχους (stakeholders) για να διαγραφεί το εύρος της εργασίας. Ακολούθως θα χαραχθεί πορεία σε διάφορα επίπεδα (νομοθετικό,τεχνικό, κοινωνικό).

“Το ποσό των 150-200 εκατομμυρίων που αναφέρθηκε πριν αφορά τη δημιουργία του δικτύου το οποίο θα γίνει είτε από τη Cyta, είτε από κάποιον άλλο”, δηλώνει ο κ. Μιχαηλίδης.

Αναφορικά με τις πρόσφατες επικρίσεις για το αργό και ακριβό διαδίκτυο στην Κύπρο, ο κ. Μιχαηλίδης εξήγησε ότι το Γραφείο του έχει μόνο τη γενική αρμοδιότητα της ρύθμισης του τομέα.

“Το ύψος της χονδρικής τιμής πρόσβασης των €8,50 που ισχύει στην Κύπρο εμπίπτει εντός του πλαισίου τιμών €8-10 που ορίζει η σχετική Σύσταση της ΕΕ, και δεν διαφέρει παρά ελάχιστα από αυτή της Δανίας, η οποία αναδεικνύεται ως η κορυφαία χώρα σύμφωνα με την έκθεση DESI στην οποία αναφέρονται τα σχετικά στοιχεία”, δηλώνει ο κ. Μιχαηλίδης.

Εξηγεί ακόμη ότι η τελευταία μελέτη DESI βασίζει ένα βασικό συμπεράσματα της σε απλό προϊόν διαδικτύου ταχύτητας 12-30 Μbps άλλων χωρών, το οποίο συγκρίνει με κυπριακό προϊόν το οποίο συμπεριλαμβάνει τηλεόραση και ότι προφανώς η σύγκριση “δεν είναι βάσιμη“, γεγονός το οποίο μετά από παρέμβαση του ΓΕΡΗΕΤ έχει αναγνωρίσει και διαφοροποιήσει το DESI, δυστυχώς εκ των υστέρων τόσο πέρυσι όσο και φέτος.

“Περαιτέρω, πρέπει να λάβουμε πολλές άλλες διαστάσεις υπόψη προτού αποδεχτούμε αβασάνιστα τα αποτελέσματα της μελέτης. Για παράδειγμα, η συλλογή στοιχείων βασίζεται στις διαφημιζόμενες και όχι τις πραγματικές ταχύτητες”, αναφέρει.

Σύμφωνα με τον Επίτροπο, σε μελέτη της ΕΕ κατά την οποία μετρήθηκε το ποσοστό της πραγματικής ταχύτητας έναντι της διαφημιζόμενης, η Κύπρος κατετάγη 6η.

“Σε διαφημιζόμενη ταχύτητα 30 Μbps ο Κύπριος καταναλωτής λαμβάνει 27,8 mbps έναντι μόνο 14,6, 12,2 ή 13,4 που λαμβάνουν οι καταναλωτές στην Ελλάδα, Γαλλία και ΗΒ, αντίστοιχα. Οπότε για να είναι σωστή η σύγκριση, πρέπει να χρησιμοποιηθεί η τιμή στην Κύπρο της διαφημιζόμενης ταχύτητας 16 Μbps έναντι της τιμής της διαφημιζόμενης ταχύτητας 30 Μbps στις χώρες αυτές”, εξήγησε.

Ο Επίτροπος τονίζει ότι η προαγωγή των συμφερόντων των καταναλωτών διασφαλίζεται περισσότερο όσο ο κάθε ένας από μας καθίσταται πληρέστερα ‘Ενημερωμένος Καταναλωτής’ και ότι προς αυτή την κατεύθυνση το ΓΕΡΗΕΤ συνεργάζεται με το Υπουργείο Παιδείας, τους οργανωμένους συνδέσμους καταναλωτών και το Βιομηχανικό Επιμελητήριο, με επιδίωξη την όσο το δυνατό πιο ολοκληρωμένη ενημέρωση του κοινού.

Επίσης το Γραφείο του Επιτρόπου έχει αναπτύξει τρία εργαλεία για δωρεάν χρήση από τους καταναλωτές. Ένα από αυτά (Tel2Me) καθοδηγεί τον κάθε ένα από μας να καθορίσει τις προσωπικές του καταναλωτικές συνήθειες και ενημερώνει για τις δημόσια διαθέσιμες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες (προϊόν, τιμή, παροχέας) που ανταποκρίνονται στις καταναλωτικές μας συνήθειες.

Ένα δεύτερο εργαλείο (Net2Map) λειτουργεί συμπληρωματικά στο πρώτο παρέχοντας πληροφόρηση αναφορικά με τη διαθεσιμότητα υπηρεσιών (ενσύρματων και ασύρματων) σε επίπεδο ταχυδρομικής διεύθυνσης για όλη τη γεωγραφική επικράτεια της ελεύθερης Κύπρου.

Το τρίτο εργαλείο (2B2T) επιτρέπει την πραγματοποίηση μετρήσεων που αφορούν (α) στη σύγκριση της πραγματικής έναντι της ονομαστικής ταχύτητας ευρυζωνικής πρόσβασης από σταθερό σημείο (σε επίπεδο ταχυδρομικής διεύθυνσης) και (β) στην αξιολόγηση της πιθανής ύπαρξης περιορισμών (εκ μέρους του παροχέα κάθε συνδρομητή) στην πρόσβαση σε συγκεκριμένο περιεχόμενο του διαδικτύου.

Ρωτήσαμε τον κ. Μιχαηλίδη σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να παρέμβει το Γραφείο του όταν προκύψουν προβλήματα μεταξύ καταναλωτών και των παροχέων τους. Μας εξηγεί ότι αν εξαντληθούν όλες οι δυνατές προσπάθειες μεταξύ καταναλωτή και παροχέα και δεν καταστεί δυνατή η διευθέτηση του προβλήματος, τότε ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να αποταθεί στο Γραφείο του στο οποίο λειτουργεί ομάδα διαχείρισης παραπόνων καταναλωτών για περαιτέρω χειρισμό.

Ο κ. Μιχαηλίδης εξήγησε ότι το ΓΕΡΗΕΤ έχει διασφαλίσει τις κατάλληλες συνθήκες για να πραγματοποιηθούν επενδύσεις σε δίκτυα σταθερής και κινητής από αριθμό παροχέων και το γεγονός αυτό επέφερε την επακόλουθη ανάπτυξη ανταγωνισμού ο οποίος με τη σειρά του έχει οδηγήσει σε καθοδικές πιέσεις στις τιμές και σε εμπλουτισμό των επιλογών των υπηρεσιών που προσφέρονται σε οικιακούς και επιχειρηματικούς πελάτες.

Για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι ολοκληρώνεται εντός του 2ου τριμήνου 2015 το ρυθμιστικό πλαίσιο (νομοθετικές πρόνοιες, αναϊσορρόπηση τιμών Κυπριακού Ταχυδρομείου, ανάπτυξη εργαλείων εποπτείας της αγοράς) ούτως ώστε να καταστεί πιο αποδοτική η εξυπηρέτηση του οικιακού και επιχειρηματικού πελάτη και να υποστηριχθεί η αναπτυσσόμενη δραστηριότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Στο στρατηγικό κομμάτι, πέραν της χρηματοδότησης της μελέτης για το δίκτυο νέας γενιάς όπως εξηγήθηκε παραπάνω, το ΓΕΡΗΕΤ όπως δήλωσε ο κ. Μιχαηλίδης, συμβάλλει ενεργά στην ανάπτυξη συνθηκών Κοινωνίας της Πληροφορίας στην Κύπρο με την εμπλοκή του Επιτρόπου ως συμβούλου του Υπουργού Μεταφορών και Έργων σε θέματα διαμόρφωσης πολιτικής στους τομείς των Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, ταχυδρομείων.

“Ταυτόχρονα, φροντίζουμε για τη διαμόρφωση συνθηκών κυβερνοασφάλειας στην Κυπριακή Δημοκρατία, έργο το οποίο το ΓΕΡΗΕΤ συντονίζει και το οποίο άπτεται της δημιουργίας ευνοϊκών συνθηκών λειτουργίας και προσέλκυσης επενδύσεων σε ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον”, δηλώνει στο ΚΥΠΕ ο κ. Μιχαηλίδης.

Ρωτάμε τον κ. Μιχαηλίδη ποιο προβλέπεται να είναι το μέλλον των ταχυδρομικών υπηρεσιών και αν πρέπει να στραφεί η δράση σε άλλη κατεύθυνση.

Είναι γενικά παραδεκτό, τόνισε, ότι οι όγκοι της αλληλογραφίας έχουν φθίνουσα πορεία, όπως και είναι επίσης παραδεκτό ότι οι όγκοι διασυνοριακών πακέτων, λόγω του όλο και περισσότερο αναπτυσσόμενου ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce), έχουν ανοδική πορεία. “Γι`αυτό και μελλοντικά αναμένεται μια αλλαγή στη μορφή των ταχυδρομικών υπηρεσιών. Από το 2002 όλοι οι ταχυμεταφορείς παρέχουν τις υπηρεσίες τους υπό καθεστώς Γενικών Εξουσιοδοτήσεων που παραχωρεί το ΓΕΡΗΕΤ”, δήλωσε.

Τα Ταχυδρομεία, ανέφερε, παρείχαν κατ’ αποκλειστικότητα τις υπηρεσίες που εμπίπτουν στο πεδίο της Καθολικής Υπηρεσίας, μέχρι το Δεκέμβριο του 2013, οπότε έχει φιλελευθεροποιηθεί ο τομέας και ένας ενδιαφερόμενος παροχέας έχει ήδη λάβει Ειδική Άδεια ώστε να δικαιούται να παρέχει στο κοινό τις σχετικές υπηρεσίες.

Σε ερώτηση αν υπάρχει ευχέρεια ειδικών τιμολογήσεων, με αφορμή και κάποιες πρόσφατες επικρίσεις για τις τιμές, ανέφερε ότι ειδικά τιμολόγια είναι δυνατόν να ισχύουν σε περιπτώσεις που υπάρχει σχετική πολιτική κατεύθυνση, για λόγους εξυπηρέτησης π.χ. του πολιτισμού και της ελευθερίας του τύπου/λόγου.

Όσον αφορά το θέμα ανάπτυξης άλλων δραστηριοτήτων από τα Κυπριακά Ταχυδρομεία (π.χ. υπηρεσίες εξυπηρέτησης του πολίτη), εξήγησε ότι αυτό δεν αφορά το ΓΕΡΗΕΤ εφόσον αυτό δεν ρυθμίζεται και δεν αδειοδοτείται από το ΓΕΡΗΕΤ.

Το ΓΕΡΗΕΤ ως γνωστό έχει αρμοδιότητα και για τα θέματα της πλατφόρμας ψηφιακής μετάδοσης των ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών.

Οι εκπομπές σήματος Επίγειας Ψηφιακής Τηλεόρασης (ΕΨΤ) στην Κύπρο ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2010, με την εκπομπή ψηφιακού τηλεοπτικού σήματος από το ΡΙΚ για τα τέσσερα κανάλια ΡΙΚ1, ΡΙΚ2, ERTWorld και Euronews.

Τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια εκπέμπονται ψηφιακά από το δεύτερο δίκτυο ΕΨΤ, αυτό της εταιρείας Velister, το οποίο αδειοδοτήθηκε με διαγωνιστικές διαδικασίες το Νοέμβριο του 2010 και άρχισε να εκπέμπει πιλοτικά στις αρχές Φεβρουαρίου του 2011.
Η κατάργηση όλων των αναλογικών εκπομπών επίγειας τηλεόρασης έγινε ως γνωστό την 1η Ιουλίου 2011 [Analogue Switch-off].

“Η Velιster δημοσίευσε το πρώτο υπόδειγμα προσφοράς υπηρεσιών προς τα ιδιωτικά κανάλια το Μάιο του 2011, κατόπιν ελέγχου από το ΓΕΡΗΕΤ. Ο πρώτος κοστολογικός έλεγχος της Velister ολοκληρώθηκε το Φεβρουάριο του 2013 με ανάλογες προσαρμογές στο τέλος πρόσβασης, και ο δεύτερος τον Μάρτιο του 2015”, δήλωσε ο κ. Μιχαηλίδης.

Το ΓΕΡΗΕΤ, όπως μας ανέφερε ο Επίτροπος, από την ίδρυσή του διεξάγει, σε πολύ τακτά χρονικά διαστήματα, δημόσιες διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και αυτό γιατί στα πλαίσια της διαφάνειας, οι διαβουλεύσεις αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση πριν την έκδοση οποιασδήποτε Απόφασης ή Διατάγματος του Επιτρόπου.

Επίσης όπως εξήγησε ο Επίτροπος, το Παρατηρητήριο Αγοράς που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΓΕΡΗΕΤ λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για τους ‘εταίρους’ της αγοράς, δηλ. τους υφιστάμενους και τους εν δυνάμει παροχείς και τους εν δυνάμει επενδυτές, με στόχο την ανάπτυξη της αγοράς και τη δημιουργία συνθηκών Κοινωνίας της Πληροφορίας.

Το Παρατηρητήριο, αναφέρει, διαμορφώθηκε αρχικά με στόχο την καταγραφή μεριδίων αγοράς στις διακριτές σχετικές αγορές ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην Κύπρο και την πρόβλεψη της ανάπτυξης της αγοράς σταθερής ευρυζωνικής πρόσβασης.

Γίνονται σκέψεις ώστε οι δραστηριότητες του Παρατηρητηρίου να επεκταθούν και στη διενέργεια μελετών με στόχο την προσφορά στοιχείων που αφορούν για παράδειγμα στην ελαστικότητα της ζήτησης, στο συσχετισμό διαθέσιμου εισοδήματος για υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών και της ανάπτυξης της αγοράς. Αυτά αποτελούν αντικείμενο σύμβασης του ΓΕΡΗΕΤ με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, η οποία θα ολοκληρωθεί εντός του τρίτου τριμήνου 2015.

Περαιτέρω, το ΓΕΡΗΕΤ εργάζεται ήδη για την ενοποίηση των Παρατηρητηρίων Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων, ούτως ώστε να είναι δυνατή η αξιολόγηση της επίδρασης της τεχνολογίας στην παραδοσιακή ταχυδρομική δραστηριότητα (e-substitution) αλλά και ο ρόλος των ταχυμεταφορών στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy