Μελίτα Κούτα και Χάρης Καυκαρίδης: Πώς η τέχνη μπορεί να είναι το αντίβαρο σε αυτή τη σύγχρονη Ευρώπη

btf

Συνέντευξη στον Αντώνη Γεωργίου

Οι Δράσεις στις Αποθήκες του ΘΟΚ που άρχισαν πέρσι συνεχίζονται φέτος. Οι δύο επιμελητές του πρώτου τριμήνου, Μελίτα Κούτα και Χάρης Καυκαρίδης, θεωρούν το θεσμό αυτό ως μια «γενναία κίνηση εξωστρέφειας» από τον ΘΟΚ και πως μπορεί «να λειτουργήσει σαν η εναλλακτική σκηνή» του Οργανισμού «με στόχο τους προβληματισμούς που συνθέτουν τη σύγχρονη κυπριακή ταυτότητα».

Οι δύο επιμελητές αποφάσισαν να συστήσουν στο κυπριακό κοινό τον Εβραιοπολωνό συγγραφέα Μπρούνο Σουλτς (Bruno Schulz), που έζησε μεταξύ 1892-1942, στη δίνη των δύο μεγάλων πολέμων και της ανόδου του ναζισμού. Όπως μας αναφέρουν, «ο Σουλτς ήταν μάρτυρας αυτής της εποχής και σαν ποιητής αποτέλεσε μια φωτεινή ελπίδα σε όλο αυτό το σκοτάδι. Μέσα από τη δουλειά του και τη βιογραφία του θέτουμε συνεχώς το ερώτημα για το πώς επαναπροσδιορίζουμε τους εαυτούς μας και την εποχή μας, σε σχέση με διαχρονικές αξίες».

Οι εκδηλώσεις συνεχίζονται με μια πλειάδα συντελεστών και απευθύνονται όχι σε ένα «υποψιασμένο κοινό», αλλά «σε όλο το θεατρόφιλο κοινό που κάποτε υπήρξε παιδί». Οι Δράσεις του πρώτου τριμήνου κλείνουν με την παράσταση «Δρόμοι των Κροκοδείλων» που είναι «το ταξίδι της ζωής του συγγραφέα που το μόνο που θέλησε στη ζωή του ήταν το χρόνο για να δημιουργήσει, και ο χρόνος αυτός διακόπτεται ξαφνικά».

ΜΕΛΙΤΑ ΚΟΥΤΑ και ΧΑΡΗΣ ΚΑΥΚΑΡΙΔΗΣ

  • Πώς η τέχνη μπορεί να είναι το αντίβαρο σε αυτή τη σύγχρονη Ευρώπη
  • Το πνεύμα της συνεργασίας και της ομαδικότητας είναι βασική φιλοσοφία της ομάδας μας

Ποιος θεωρείτε εσείς πως είναι ο στόχος αυτών των Δράσεων στις Αποθήκες ΘΟΚ και ποιοι οι επιμέρους δικοί σας στόχοι;

Το θέατρο Αποθήκες μέσα από τις Δράσεις δύναται να λειτουργήσει σαν η εναλλακτική σκηνή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου με στόχο τους προβληματισμούς που συνθέτουν τη σύγχρονη κυπριακή ταυτότητα. Μέσα από εναλλακτικές μεθόδους είναι παράλληλα ένας χώρος όπου κλασικά ή νέα κείμενα δοκιμάζονται στη σκηνή. Τέλος, μπορεί να λειτουργήσει και σαν εργαστήρι θεατρικής έρευνας, αλλά και επιμόρφωσης των επαγγελματιών του κλάδου. Οι προσωπικοί μας στόχοι είναι η διαμόρφωση κλασικών λογοτεχνικών κείμενων και η εξέλιξή τους σε θεατρικά δρώμενα.

Γιατί διαλέξατε να παρουσιάσετε το έργο του Μπρούνο Σουλτς; Τι είναι αυτό που σας ενέπνευσε σε αυτόν το οποίο θέλετε να μοιραστείτε με το κυπριακό κοινό;

Με την ευκαιρία αυτή που μας δόθηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Θ.Ο.Κ. αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε μέσα στις Δράσεις του α’ τριμήνου έναν κλασικό συγγραφέα που είναι σχετικά άγνωστος στην Κύπρο και να τον συστήσουμε στο θεατρικό κοινό. Οι ιστορίες του Μπρούνο Σουλτς έφτασαν σε εμάς πριν πολλά χρόνια, μέσα από την επαφή με την πολωνική κουλτούρα. Μας κέρδισε η ικανότητά του να βλέπει την οικογένεια, την πόλη, τις απλές καθημερινές, συνηθισμένες και ανιαρές στιγμές και να τις μεταμορφώνει σε μια υπέροχη διαχρονική και οικουμενική κοσμογονία. Επίσης, η ίδια η ζωή του Μπρούνο είναι ένα ταξίδι στην πιο δύσκολη περίοδο της ευρωπαϊκής ιστορίας.

Οι αρχές του 20ού αιώνα, μέσα από την οικονομική κρίση και την έξαρση του εθνικισμού, οδήγησαν στις πιο σκοτεινές μέρες του ευρωπαϊκού πολιτισμού με τον κίνδυνο να χαθεί κάθε ελευθερία της έκφρασης, του ελεύθερου λόγου και ακόμα της ίδιας της ποίησης. Ο Σουλτς ήταν μάρτυρας αυτής της εποχής και σαν ποιητής αποτέλεσε μια φωτεινή ελπίδα σε όλο αυτό το σκοτάδι. Μέσα από τη δουλειά του και τη βιογραφία του θέτουμε συνεχώς το ερώτημα για το πώς επαναπροσδιορίζουμε τους εαυτούς μας και την εποχή μας, σε σχέση με διαχρονικές αξίες. Πώς μας αφορούν σήμερα και πώς αντιλαμβανόμαστε αυτές τις αξίες σε μια περίοδο έντονης οικονομικής κρίσης και με την άνοδο του εθνικισμού. Θέτουμε το ερώτημα στον θεατή για το πώς η τέχνη μπορεί να είναι το αντίβαρο σε αυτή τη σύγχρονη Ευρώπη.

Ποιο αναμένετε να είναι το κοινό αυτών των δράσεων, ένα ας το πούμε πιο «υποψιασμένο» κοινό; Οι δράσεις αυτές μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι περισσότερο work in process παραστάσεις;

Δεν στοχεύουμε σε μια εγκεφαλική, πειραματική παράσταση που απαιτεί “υποψιασμένο” κοινό, αλλά σε όλο το θεατρόφιλο κοινό που κάποτε υπήρξε παιδί. Θα λέγαμε η διαδικασία του στησίματος έχει πειραματικό χαρακτήρα και για αυτό οι δράσεις είναι στοχευμένες στο να προσκαλέσουν τον θεατή να δει την έρευνα και τη διαδικασία της δημιουργίας σε μια work in process διάθεση. Σε αυτό, όλοι οι συντελεστές της τελικής παράστασης συμμετέχουν και δείχνουν τη μέθοδο εργασίας τους μέσα από σεμινάρια ή και παρουσιάσεις.

Μπορείτε να μας πείτε κάποια χαρακτηριστικά του προγράμματος και ποιοι είναι οι συνεργάτες σας;

Το πνεύμα της συνεργασίας και της ομαδικότητας είναι βασική φιλοσοφία της ομάδας μας. Με την ευκαιρία που μας δόθηκε μέσα από το πρόγραμμα Δράσεις του Θ.Ο.Κ. καταφέραμε να εντάξουμε εκτός από τους συντελεστές μας και ένα ευρύτερο πλαίσιο συνεργασιών. Ξεκινώντας είχαμε την ομάδα ΜΙΤΟΣ που έκαναν μια εξαιρετική θεατρική παρουσίαση και που λειτούργησε ως πρόλογος στο έργο του Μπρούνο Σουλτς. Ακολούθησε η πολυβραβευμένη φιλοξενούμενη από το Ισραήλ Roni Chadash, που στη δουλειά της βρήκαμε εικονοκλαστικές ομοιότητες με την εβραϊκή παράδοση του συγγραφέα. Στη συνέχεια είχαμε και έχουμε συντελεστές της παράστασης, τον Ευριπίδη Δίκαιο στα κείμενα, τον Αντώνη Αντωνίου στη μουσική, τον Παναγιώτη Τοφή στην κίνηση, την Άννα Φωτιάδου στο βίντεο αρτ, καθώς και την ομάδα ηθοποιών Βασιλική Κυπραίου, Λούκας Βαλέφσκι, Άντονυ Παπαμιχαήλ, Βιολέττα Θεοδωρίδου, Αρίστη Σπύρου και Γιάννη Χόρτη. Αυτοί, μέσα από εργαστήρια και παρουσιάσεις, θα δείξουν δικά τους ευρήματα που πηγάζουν μέσα από τη δουλειά του Μπρούνο Σουλτς.

Ο Σουλτς φτιάχνει εικόνες κόσμων που συνυπάρχουν σε παράλληλο επίπεδο με την πραγματικότητα και την καθημερινότητα. Η πρόκληση να δείξουμε και να συστήσουμε στο κοινό αυτό τον κόσμο είναι ιδιαίτερα μεγάλη, αλλά ταυτόχρονα μας δίνεται η ευκαιρία να παντρέψουμε την εικόνα με τη θεατρικότητα και το λόγο. Γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν τη δουλειά μας μέσα από τη μέθοδο του devised theatre

Έχετε εμπλέξει στις δράσεις εικαστικούς και φοιτητές εικαστικών σχολών. Πέρα από τη δική σας ιδιότητα, ως σκηνογράφοι, οφείλεται αυτό και στο γεγονός πως το έργο του Σουλτς είναι ιδιαίτερα εικονοπλαστικό;

Στον κόσμο της Τέχνης γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη δουλειά του Μπρούνο Σουλτς και εμείς ως εικαστικοί ήταν αναπόφευκτο να μας γοητεύσει ο εικονοπλαστικός του λόγος. Διαβάζοντας τις ιστορίες του νιώθεις ότι αφήνεσαι στα επιδέξια χέρια ενός ζωγράφου που θα σου δείξει με άπειρη φαντασία αυτό που ήδη ξέρεις, κάνοντάς το πιο σπουδαίο από ό,τι υπήρξε ποτέ. Ο Σουλτς φτιάχνει εικόνες κόσμων που συνυπάρχουν σε παράλληλο επίπεδο με την πραγματικότητα και την καθημερινότητα. Η πρόκληση να δείξουμε και να συστήσουμε στο κοινό αυτό τον κόσμο είναι ιδιαίτερα μεγάλη, αλλά ταυτόχρονα μας δίνεται η ευκαιρία να παντρέψουμε την εικόνα με τη θεατρικότητα και το λόγο. Γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν τη δουλειά μας μέσα από τη μέθοδο του devised theatre.

Πείτε μας λίγα λόγια για τη δική σας παράσταση που κλείνει τις Δράσεις του Πρώτου Τριμήνου. Γιατί διαλέξατε αυτό τον τίτλο για το πρόγραμμα και την παράστασή σας;

Ο τίτλος “Δρόμοι των Κροκοδείλων” προέρχεται από την ομώνυμη ιστορία του Μπρούνο Σουλτς που ανήκει στη συλλογή με τον γενικό τίτλο “Τα μαγαζιά της κανέλας” και είχε εκδοθεί στα Πολωνικά το 1934. Το υλικό που φέρνουμε μέσα στην παράστασή μας, πέρα από τις ιστορίες του Σουλτς, αφορά επίσης τη βιογραφία του συγγραφέα, τις πληροφορίες που βρίσκονται στις επιστολές του που έχουν εκδοθεί, καθώς και τα ιστορικά γεγονότα της εποχής και του τόπου που έζησε. Οι “Δρόμοι Κροκοδείλων” είναι το ταξίδι της ζωής του συγγραφέα που το μόνο που θέλησε στη ζωή του ήταν το χρόνο για να δημιουργήσει, και ο χρόνος αυτός διακόπτεται ξαφνικά.

Πιστεύετε ότι πρέπει να συνεχιστούν αυτές οι Δράσεις στις Αποθήκες;

Οι Δράσεις στις Αποθήκες είναι μια καλή αρχή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, που είναι ο σημαντικότερος φορέας θεατρικής ανάπτυξης, να δημιουργήσει ένα πυρήνα δημιουργικής εξέλιξης. Μέσα από αυτή τη γενναία κίνηση εξωστρέφειας, ο Θ.Ο.Κ. δίνει την ευκαιρία να τροφοδοτήσει τη νέα κυπριακή θεατρική δημιουργία, χωρίς τον στείρο ανταγωνισμό που δημιουργεί η ανάγκη για οικονομική επιτυχία μιας παράστασης. Μέσα από συνεργασίες και συνύπαρξη των καλλιτεχνών δημιουργείται η γόνιμη βάση για το θέατρο να λειτουργήσει ως πλατφόρμα διαλόγου για τα καλλιτεχνικά, πολιτικά και ηθικά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία μας. Ελπίζουμε η δημιουργική πορεία που ξεκίνησε πέρσι να συνεχιστεί και να διαμορφώσει θετικά το θεατρικό τοπίο, έχοντας βέβαια πάντα γνώμονα τον θεατή.

Prova


  • Κατεβάστε το  Dialogos App
    Apple | Android | Huawei


Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.