Μερίδιο 14% ΑΠΕ στις μεταφορές πρέπει να πετύχει η Κύπρος έως το 2030

Απαιτητικοί οι στόχοι και οι δεσμεύσεις για τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο

Με τα «θα» δεν πετυχαίνουν οι στόχοι για την πράσινη ενέργεια

Της Νίκης Κουλέρμου

Το άνοιγμα της αγοράς για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, η αναβάθμιση του ηλεκτρικού δικτύου και η ανάπτυξη της διασύνδεσής του, η διείσδυση των ΑΠΕ, τόσο στην ηλεκτρική ενέργεια όσο και στις μεταφορές, αλλά και στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου (ρύποι), είναι οι βασικές δράσεις στις οποίες η χώρα μας έπρεπε ήδη να προχωρήσει για να πετύχει τους στόχους της ΕΕ για «πράσινη ενέργεια».

Σ’ αυτό το ζήτημα το ΑΚΕΛ, εντός και εκτός Βουλής, ασκεί μαστιγωτική κριτική στην κυβέρνηση θεωρώντας ότι η κυβέρνηση από τη μια «κατέστρεψε την ευκαιρία να καταστεί η Κύπρος ενεργειακός κόμβος», ακυρώνοντας με τους λανθασμένους χειρισμούς της την ολοκληρωμένη στρατηγική που παρέλαβε από τη διακυβέρνηση Χριστόφια, και από την άλλη δείχνει να υπολείπεται οράματος για ολοκληρωμένη ενεργειακή πολιτική».

Αυτό υποστηρίζει με δηλώσεις του στην εφημερίδα μας ο πρώην Υπουργός Ενέργειας και πρώην ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ, Νεοκλής Συλικιώτης, σημειώνοντας ακόμα ότι:

«Η κυβέρνηση Αναστασιάδη είχε επτά και πλέον χρόνια να πετύχει τους στόχους μας για παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Μάλιστα, μερικές από τις άδειες που έχουν δοθεί το τελευταίο διάστημα δεν συνάδουν ούτε με την προστασία της φύσης ούτε με τη μείωση των ρύπων. Επίσης, τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας αποκαλύπτουν πως η Κύπρος βρίσκεται τρίτη από το τέλος όσον αφορά την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, και αυτό αποτελεί το Βατερλό της κυβερνητικής πολιτικής στον ενεργειακό τομέα».

Το ΑΚΕΛ, όπως τονίζει ο Νεοκλής Συλικιώτης, θεωρεί ότι η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορεί να προωθηθεί με δημόσιες επενδύσεις στις απαραίτητες υποδομές και στηρίζοντας τους μικρούς παραγωγούς. «Μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ στο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής θα προσφέρει ταυτόχρονα μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων και φθηνή ηλεκτρική ενέργεια για τους πολίτες», τονίζει.

Ο ίδιος σημειώνει ότι «πρέπει επιτέλους η κυβέρνηση να πάψει να είναι ουραγός όσον αφορά την υλοποίηση των ενεργειακών στόχων και να κατατεθεί ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός προωθώντας συγκεκριμένα μέτρα, ώστε να συμβάλουμε ως κράτος τουλάχιστον στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί με τη Συμφωνία του Παρισιού, καθώς και των επιμέρους στόχων που θέτει η ΕΕ, π.χ. για αύξηση της ενεργειακής απόδοσης κατά 32,5% και κατανάλωση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κατά 32%. Οι στόχοι αυτοί είναι το λιγότερο που πρέπει να κάνουμε, καθώς δυστυχώς ακόμα και αυτοί αποδεικνύονται κατώτεροι των αναγκών που υπάρχουν».

Ο δρ Χαράλαμπος Έλληνας, ειδικός εμπειρογνώμονας στα ζητήματα υδρογονανθράκων και στα ενεργειακά, εκτιμά ότι μέρος τού ενός και πλέον δισεκατομμυρίου ευρώ που πρόκειται να λάβει η Κύπρος από το πακέτο αποκατάστασης της ΕΕ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων με πιο συντονισμένο και προγραμματισμένο τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη τις συστάσεις της ΡΑΕΚ.

Ας δούμε όμως τι έχουμε και τι χρειαζόμαστε ως Κύπρος για να πετύχει στους στόχους της και τις δεσμεύσεις της:

•Καθυστερήσεις έργων ΑΠΕ

Διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο σε ποσοστό 16% είχε τεθεί ως δεσμευτικός στόχος από την ΕΕ για την Κύπρο, ώστε να μειωθεί η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με συμβατικά καύσιμα. Το Υπουργείο Ενέργειας σπεύδει την υστάτη και με τεράστια καθυστέρηση να εξαγγείλει νέα σχέδια για να προωθηθούν οι ΑΠΕ. Εκτιμάται ότι είναι αδύνατον, γνωρίζοντας τα προβλήματα αλλά και τη γραφειοκρατία, τα νέα έργα να εξεταστούν, να αδειοδοτηθούν και να υλοποιηθούν άμεσα για να καλυφθεί το ποσοστό υλοποίησης.

•Το χαμηλότερο ποσοστό διείσδυσης των ΑΠΕ στον τομέα των Μεταφορών

Στις Μεταφορές η Κύπρος καλείται να πληρώσει πρόστιμο 40 εκατομμυρίων ευρώ, επειδή δεν πέτυχε το στόχο του 2020 για συνεισφορά ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση. Αυτό καθορίστηκε στο 10% έως το 2020, αλλά μέχρι το 2019 η Κύπρος πέτυχε μόνο 3,3%, το χαμηλότερο στην Ευρώπη.

Το πρόστιμο βέβαια δεν θα το πληρώσει κανένας άλλος πλην των καταναλωτών και φαίνεται ότι η κυβέρνηση θα το πετύχει με αύξηση του φόρου στα καύσιμα…

Στο Εθνικό Σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα καταγράφεται ότι «Οι οδικές μεταφορές κατέχουν το κλειδί για τη μείωση των εκπομπών, τόσο για το 2030 όσο και μακροπρόθεσμα». Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% των εκπομπών της Κύπρου που δεν καλύπτονται από το «Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών» (ETS) της ΕΕ. Παρ’ όλ’ αυτά, δεν γίνονται αρκετά για τη βελτίωση της κατάστασης.

Όπως δηλώνει ο δρ Χαράλαμπος Έλληνας, ειδικός εμπειρογνώμονας στα ζητήματα υδρογονανθράκων και στα ενεργειακά, «η κατάσταση δεν θα βελτιωθεί όσο προχωράμε στην περίοδο 2021-2030, με ακόμη υψηλότερο στόχο να επιτύχουμε μερίδιο 14% ΑΠΕ έως το 2030. Η Κύπρος θεωρεί ότι αυτός είναι ένας απαιτητικός στόχος για επίτευξη, με την ανάμειξη βιοκαυσίμων να αναμένεται να παραμείνει στα ίδια με τα σημερινά επίπεδα, παρόλο που αυτό είναι δυστυχώς ανεπαρκές». Προειδοποιεί πως εάν δεν αναληφθεί δράση, η Κύπρος θα καταβάλλει κυρώσεις εκπομπών στην ΕΕ για το υπόλοιπο αυτής της δεκαετίας, και πολύ υψηλότερη από τώρα.

 

Eιδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο, όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.
Ακολουθήστε μας και στο Google News.