Όριζοντας/ Συναντήσεις

Μετατοπίζεται το βάρος στη χορογραφία και στην ανάπτυξη νέων χορογράφων

 Ο Αντώνης Γεωργίου με την Γεωργία Ντέτσερ Γενική Διευθύντρια του Θεάτρου Ριάλτο που μαζί με τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού διοργανώνουν την φετινή ανανεωμένη  Πλατφόρμα Χορογραφίας Κύπρου  

 

Τι θεωρείτε πως πέτυχαν οι 18 διοργανώσεις της Πλατφόρμας Σύγχρονου Χορού Κύπρου που φέτος ανανεώνεται και δίδει τη θέση της στη Πλατφόρμα Χορογραφίας Κύπρου;

Επειδή είχα την τύχη να συμμετάσχω σε αυτή τη διοργάνωση από την πρώτη της έκδοση στη Λευκωσία, στη σχολή Φάλκον, όταν σε σχεδόν ημι-επαγγελματικές συνθήκες παρουσιάσθηκε η  δουλειά πέντε μόλις ομάδων χορού, πιστεύω ότι η διοργάνωση της Πλατφόρμας Σύγχρονου Χορού Κύπρου συνέβαλε εξαιρετικά στην πολύπλευρη ανάπτυξη και εδραίωση του σύγχρονου χορού στον τόπο μας, στη στήριξη των επαγγελματιών, την ποσοτική και ποιοτική ενίσχυση τους, αλλά και την παρουσίαση και προβολή επαγγελματικών παραστάσεων στην Κύπρο και το εξωτερικό.

Ποιος ο λόγος των αλλαγών και της δημιουργίας των δυο νέων θεσμών (Πλατφόρμας Χορογραφίας Κύπρου και Showcase);

Ο κυριότερος λόγος είναι οι καινούριες συνθήκες και η μεγαλύτερη παραγωγή σύγχρονου χορού στον τόπο μας τα τελευταία χρόνια. Ακολουθώντας διεθνείς και αντίστοιχες ευρωπαϊκές διοργανώσεις, αλλά και αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες των ίδιων των χορογράφων, οι διοργανωτές, που είναι το ΥΠΠΑΝ και το Θέατρο Ριάλτο αποφάσισαν ότι στην μέχρι τώρα διοργάνωση της Πλατφόρμας όφειλε να μετατοπισθεί το βάρος, στη χορογραφία και στην ανάπτυξη Νέων χορογράφων, εντάσσοντας τη διαδικασία της παρακολούθησης (mentoring) και του Βραβείου Νέου Χορογράφου, χωρίς να στερείται  και από παλιότερους χορογράφους η ευκαιρία συμμετοχής και παρουσίασης δουλειά τους.

Επιπλέον και λόγω της παραγωγής μεγαλύτερου αριθμού έργων χορού καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, τα οποία, πολλές φορές είναι και πιο ολοκληρωμένα έργα από αυτά της Πλατφόρμας, κρίναμε ορθότερο όπως δημιουργήσουμε ένα ξεχωριστό από την Πλατφόρμα, Showcase στο οποίο θα επιλέγονται να παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικές χορογραφικές δουλειές από την Κύπρο στο κοινό αλλά και σε ξένους διοργανωτές, διευθυντές φεστιβάλ και παραγωγούς χορού του εξωτερικού,  στοχεύοντας κυρίως στην ενδυνάμωση της παρουσίας του σύγχρονου χορού της Κύπρου στο εξωτερικό.

Ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο έχει κάνει άλματα. Υπάρχουν παραγωγές και καλλιτέχνες που μπορούν να σταθούν επάξια σε αντίστοιχες ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Υπάρχουν όμως και μεγάλα ελλείματα και προκλήσεις κυρίως στην επαγγελματικότητα και στο επίπεδο πολλών έργων που παρουσιάζονται,  απλά και μόνο για να εξασφαλίσουν κάποια κρατική χορηγία.

Ουσιαστικά δίνεται έμφαση στη χορογραφία όπως φαίνεται και στην νέα ονομασία της Πλατφόρμας

Σαφέστατα η αλλαγή του ονόματος υποδεικνύει τη διαφοροποίηση στην αντίληψη για την σημασία της χορογραφίας. Η στήριξη της αλλά και η ενδυνάμωση των Νέων χορογράφων όπως ανάφερα και πιο πάνω, αποτελούν πολύ μεγάλες αλλαγές, τις οποίες και βεβαίως θα παρακολουθούμε και αξιολογούμε.

Ποιοι συμμετέχουν στην φετινή Πλατφόρμα;

Στη φετινή 19η διοργάνωση συμμετέχουν με δουλειές τους οι χορογράφοι: Σουζάνα Φιαλά, Μαρία Κασάπη, Annesha Michael, Χάρης Κούσιος, Χλόη Μελίδου, Νάταλη Τσίγκη, Ανδρομάχη Δ. Lindahl, Πάνος Μαλακτός, Έλενα Χριστοδουλίδου, Παναγιώτης Ττοφή, Μελίνα Σοφοκλέους, Κωνσταντίνα Σκαλιώντα και Λία Χαράκη.

Από ποιους αποτελείται  η Επιτροπή επιλογής και Αξιολόγησης Προτάσεων;

Από φέτος είναι δύο οι επιτροπές. Η επιτροπή επιλογής για την Πλατφόρμα Χορογραφίας 2019 αποτελείται από την  Νατάσα Γεωργίου- χορογράφο, την Μαρίνα Σταυρινίδου -πρώην λειτουργό των Πολιτιστικών Υπηρεσιών και για χρόνια υπεύθυνη της Πλατφόρμας Σύγχρονου Χορού και την Γεωργία Ντέτσερ- γενική διευθύντρια του Θεάτρου Ριάλτο,  που έχει και την ευθύνη της διοργάνωσης.

Για την καινούρια διοργάνωση του Showcase ανατέθηκε η ευθύνη της επιλογής έργων σε άτομα με γνώση και εμπειρίες από ανάλογες διοργανώσεις. Εδώ να προσθέσουμε ότι η επιτροπή αυτή παρακολουθεί και επιλέγει από έργα μιας διετίας, για τα οποία οι δημιουργοί τους έχουν δηλώσει το ενδιαφέρον τους να συμπεριληφθούν στη διοργάνωση

Μήπως είναι καιρός οι διοργανώσεις αυτές που αφορούν τον σύγχρονο χορό να αποκτήσουν καλλιτεχνικό διευθυντή όπως τα φεστιβάλ κινηματογράφου που διοργανώνουν οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες με το Ριάλτο ή τα Κύπρια;

Πιστεύω πως ναι. Έχοντας εξάλλου την εμπειρία των κινηματογραφικών φεστιβάλ που οργανώνονται επίσης από το ΥΠΠΑΝ και το Θέατρο Ριάλτο και λειτουργούν εδώ και χρόνια με  καλλιτεχνικούς διευθυντές, πιστεύω πως μια τέτοια εξέλιξη θα βοηθούσε ώστε και αυτά τα φεστιβάλ να αποκτήσουν μια μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ένα καλλιτεχνικό στίγμα και μια ταυτότητα.

Ποιες είναι οι παράλληλες εκδηλώσεις που διοργανώνει η Στέγη Χορού Λεμεσού;

Έχουμε δίπλα από τον κεντρικό κορμό μια παράσταση της Εύης Δημητρίου στη Στέγη Σύγχρονου Χορού καθώς και ένα video της Άντριας Μιχαηλίδου στις οθόνες του Ριάλτο. Και βέβαια το κλασικό μας πάρτυ λήξης που φέτος μεταφέρεται στο Sousou@Rialto.

 Πιστεύετε πως έχουμε κοινό σύγχρονου χορού και πως αυτό ανανεώνεται;

Αναντίλεκτα υπάρχει κοινό, δεν ξέρω αν είναι αριθμητικά ικανό να υποστηρίξει τόσες παραγωγές χορού. Ίσως να υπάρχει μια κόπωση του κοινού λόγω της πληθώρας προτάσεων, αλλά πιστεύω ότι όταν οι παραστάσεις έχουν κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον,  τότε εξασφαλίζουν και το απαραίτητο κοινό.

Πως κρίνετε γενικότερα το πεδίο του σύγχρονου χορού στην Κύπρο;

Θα έλεγα ότι στα 20 χρόνια που τον παρακολουθώ στενά, ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο έχει κάνει άλματα. Υπάρχουν παραγωγές και καλλιτέχνες που μπορούν να σταθούν επάξια σε αντίστοιχες ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Υπάρχουν όμως και μεγάλα ελλείματα και προκλήσεις κυρίως στην επαγγελματικότητα και στο επίπεδο πολλών έργων που παρουσιάζονται,  απλά και μόνο για να εξασφαλίσουν κάποια κρατική χορηγία.

Είναι αρκετές οι αλλαγές στο βασικό αυτό θεσμό ή χρειάζονται να γίνουν και άλλες ενέργειες για την ανάπτυξη του σύγχρονου χορού Κύπρου;

Για την ώρα θα πρέπει να δούμε τα αποτέλεσματα αυτών των αλλαγών, να τα μελετήσουμε, να τα αξιολογήσουμε και ανάλογα οφείλουμε να προχωρήσουμε.  Σίγουρα υπάρχουν, και όχι μόνο από πλευράς των διοργανωτών, πολλά που ακόμα μπορούν να γίνουν, ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

1.11 ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ  20:30
Σουζάνα Φιαλά   cold shiny screens 25’
Νάταλυ Τσίγκη    Who Am I 15’
Vision Q Aneesha Μιχαήλ      into the roots… 15’
Χάρης Κούσιος Something might happen potentially more beautiful – The certainty of chances 25’
2.11 ΣΑΒΒΑΤΟ  20:30
Χοροθέατρο Ομάδα Πέντε, Χλόη Μελίδου  Επί Των Υδάτων 30’
Μαρία Κασάπη  i-human 15’
Μελίνα Σοφοκλέους      Voicemail 10’
Πάνος Μαλακτός  Hire me, please 15’
Αμφίδρομο Χοροθέατρο, Έλενα Χριστοδουλίδου We_men 25’
3.11 ΚΥΡΙΑΚΗ  20:30
Παναγιώτης Τοφή    through me, THEM–       20’
Ασώματες Δυνάμεις, Ανδρομάχη Δημητριαδου Lindahl   Duet / One  15’
Κωνσταντίνα Σκαλιώντα   #NoFilterNeeded  15’
.pelma.Lia Haraki, Λία Χαράκη   Humping  30’ (Κατάλληλο για 18+)
Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy