Μη γίνεις το θύμα! Aπάτη με το εταιρικό email

Απάτη του CEO ή απάτη με το εταιρικό e-mail, ονομάζεται η απάτη όπου ο απατεώνας υποδυόμενος υψηλόβαθμο στέλεχος κάποιας επιχείρησης, εξαπατά υπάλληλο άλλης εταιρίας, που είναι εξουσιοδοτημένος να πραγματοποιεί πληρωμές, προκειμένου να πληρώσει ένα πλαστό τιμολόγιο ή να διενεργήσει μια μη εγκεκριμένη μεταφορά πίστωσης από τον  εταιρικό λογαριασμό της επιχείρησης.

Πώς λειτουργεί; 
Ο απατεώνας καλεί ή στέλνει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου υποδυόμενος υψηλόβαθμο στέλεχος της επιχείρησης (π.χ. Γενικός Διευθυντής ή Οικονομικός Διευθυντής).

Συνήθως μέσω της επικοινωνίας αυτής, ο απατεώνας χρησιμοποιεί τις πιο κάτω τεχνικές:

– Δείχνει να γνωρίζει επαρκώς την εσωτερική διάρθρωση και οργάνωση της επιχείρησης.
– Ζητά τη διενέργεια μιας επείγουσας πληρωμής.
– Χρησιμοποιεί συνήθως όρους και εκφράσεις, όπως: “εχεμύθεια/  εμπιστευτικότητα”, “η επιχείρηση σε εμπιστεύεται”, “δεν είμαι αυτή τη στιγμή διαθέσιμος”.
– Αναφέρεται σε μια «ευαίσθητη» για την επιχείρηση του κατάσταση (π.χ. φορολογικός έλεγχος, συγχώνευση, εξαγορά).
– Συχνά το αίτημα αφορά τη διενέργεια διασυνοριακών πληρωμών σε τράπεζες εγκατεστημένες εκτός Ευρώπης.
– Ο υπάλληλος μεταφέρει τα χρήματα σε λογαριασμό που τηρεί ο απατεώνας.
– Οδηγίες για την διαδικασία μπορεί να δοθούν αργότερα, μέσω τρίτου προσώπου ή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
– Ζητούν από το θύμα/ υπάλληλο της επιχείρησης να μην ακολουθήσει τις συνήθεις διαδικασίες λήψης έγκρισης για την πληρωμή.

Ποιες είναι οι ενδείξεις; 

Αν και πάντοτε θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στις συναλλαγές μας, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις, που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη, για να μας κινήσουν την υποψία ότι η συγκεκριμένη επικοινωνία είναι ύποπτη και πιθανόν να πρόκειται για απάτη.

Οι ενδείξεις αυτές είναι:
– Αιφνιδιαστική / Απροειδοποίητη τηλεφωνική κλήση ή e-mail
– Απευθείας επικοινωνία με ανώτερο στέλεχος της επιχείρησης με το οποίο συνήθως δεν επικοινωνείς
– Αίτημα για απόλυτη εχεμύθεια
– Άσκηση πίεσης για το κατεπείγον του αιτήματος
– Ασύνηθες αίτημα αντίθετο με τις εσωτερικές διαδικασίες έγκρισης
– Απειλές ή ασυνήθιστη κολακεία / υποσχέσεις ανταμοιβής

Τι μπορείτε να κάνετε;  

Για να προφυλαχθείτε από τέτοιες μορφές απάτης θα πρέπει:

Ως επιχείρηση: 
– Να γνωρίζετε τους κινδύνους και να διασφαλίζετε ότι και οι υπάλληλοί σας είναι πλήρως ενημερωμένοι.

– Να ενθαρρύνετε το προσωπικό σας, να προσεγγίζει τα αιτήματα για τη διενέργεια πληρωμών με προσοχή.

– Εφαρμόστε εσωτερικές διαδικασίες σχετικά με τη διενέργεια πληρωμών.

– Εφαρμόστε διαδικασία για την επαλήθευση της νομιμότητας αιτημάτων διενέργειας πληρωμών, που λαμβάνονται μέσω e-mail.

– Καθιερώστε διαδικασίες υποβολής αναφορών για τη διαχείριση περιστατικών απάτης.
– Ελέγξτε τις πληροφορίες που αναρτώνται στην ιστοσελίδα της επιχείρησής σας, περιορίστε τις πληροφορίες και επιδείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε σχέση με τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.

– Να αναβαθμίζετε και να ενημερώνετε το λογισμικό τεχνικής ασφαλείας.

– Να επικοινωνείτε πάντα με την Αστυνομία σε περιπτώσεις απόπειρας απάτης, ακόμα και αν δεν είστε θύμα αυτής.

Ως εργαζόμενος: 

– Να εφαρμόζετε αυστηρά τις υφιστάμενες διαδικασίες ασφαλείας σε σχέση με τη διενέργεια πληρωμών και καταβολής προμηθειών. Μην παραλείπετε κανένα βήμα και μην υποκύπτετε σε πιέσεις.

– Να ελέγχετε πάντα με προσοχή τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όταν διαχειρίζεστε ευαίσθητες πληροφορίες ή όταν πραγματοποιείτε μεταφορές χρημάτων.

– Σε περίπτωση αμφιβολίας για εντολή πληρωμής, συμβουλευθείτε έναν αρμόδιο συνάδελφό σας.

– Μην ανοίγετε ποτέ ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) ή ύποπτα επισυναπτόμενα αρχεία, που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων  ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Να είστε εξαιρετικά προσεκτικοί όταν
ελέγχετε το προσωπικό σας e-mail στους υπολογιστές της επιχείρησης στην οποία εργάζεστε.

– Περιορίστε τις πληροφορίες και επιδείξτε προσοχή σε σχέση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

– Αποφεύγετε την κοινοποίηση πληροφοριών σχετικά με την ιεραρχία, την ασφάλεια και τις ακολουθούμενες διαδικασίες της επιχείρησης στην οποία εργάζεστε.

– Αν λάβετε ένα ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μια ύποπτη τηλεφωνική κλήση, να ενημερώνετε πάντοτε τη διεύθυνση μηχανογραφικής υποστήριξης της εταιρίας.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy