Τι προτείνει συνταξιούχος αρχιτέκτονας και λειτουργός της Πολεοδομίας

 Του Τάσου Περδίου

Είναι ίσως ένα από τα πιο κλασικά παραδείγματα τού εντελώς εξωφρενικού τρόπου με τον οποίο λειτουργεί το ευρύτερο σύστημα διαβούλευσης σχετικά με την υλοποίηση δημόσιων έργων υποδομής στην Κύπρο. Στην υπόθεση της αναβάθμισης του δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας, η κυπριακή Πολιτεία έχει αναμφισβήτητα ξεπεράσει και το χειρότερο εαυτό της και αυτό από μόνο του αποτελεί κατόρθωμα.

Μολονότι πρόκειται για το δρόμο ο οποίος διέρχεται την κατ’ εξοχή τουριστική περιοχή της επαρχίας Λάρνακας, παρέχοντας πρόσβαση στη συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχείων – θερέτρων της επαρχίας και σε εκατοντάδες κέντρα αναψυχής, δεν έχει γίνει κατορθωτό να μετεξελιχθεί σε μια σύγχρονη τουριστική λεωφόρο εδώ και περισσότερα από 30 χρόνια. Από το 1987 συγκεκριμένα, χρονιά κατά την οποία παρουσιάστηκε η μοναδική ολοκληρωμένη μελέτη ανάπλασης του δρόμου, το σχέδιο του Βρετανού αρχιτέκτονα Peter Storie, το οποίο, φυσικά, κατέληξε στον κάλαθο των αχρήστων.

Από τότε μέχρι σήμερα, με το συγκεκριμένο έργο, το κράτος απέδειξε ότι μπορεί συνεχώς να γίνεται χειρότερο. Εκτός και αν υπάρχει άλλος δημόσιος δρόμος ο οποίος ξεκίνησε μετά από δύο δεκαετίες συζητήσεων, αλλά τελικά έμεινε μισοτελειωμένος. Αυτό ακριβώς συνέβη με το δρόμο Λάρνακας – Δεκέλειας, ο οποίος αποφασίστηκε να χωριστεί σε τέσσερις φάσεις. Το 2006 έγινε η δεύτερη φάση και το 2010 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση. Εδώ και εννέα χρόνια όμως ουδείς γνωρίζει τι θα απογίνει με τις υπόλοιπες δύο.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ένας άνθρωπος που ασχολήθηκε επισταμένως με το έργο θέλησε να καταθέσει δημόσια μέσω της εφημερίδας μας μια εναλλακτική πρόταση. Ο κ. Ανδρέας Ιωάννου, συνταξιούχος αρχιτέκτονας και πολεοδόμος, πρώην λειτουργός της Πολεοδομίας και μέλος του Κοινού Συμβουλίου, το οποίο είχε ασχοληθεί με την αποσυμφόρηση του δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας, θεωρεί ότι το έργο μπορεί να πάρει μια διαφορετική μορφή.

Η μελέτη Peter Storie

O κ. Ιωάννου αναφέρθηκε αρχικώς στη 43 σελίδων μελέτη του Βρετανού αρχιτέκτονα Peter Storie, η οποία, όπως σημείωσε, εξετάστηκε τη δεκαετία του ’80 στο Κοινό Συμβούλιο. Ο μελετητής, επεσήμανε ο κ. Ιωάννου, πρότεινε τον Μάρτιο του 1987 δρόμο δύο λωρίδων με σχήμα ZIG-ZAK, χώρους στάθμευσης, χώρους πρασίνου, κήπους με δεντροφύτευση μπροστά στις κύριες ξενοδοχειακές μονάδες που υπάρχουν, από το σημείο που βρίσκεται το BEAU RIVAGE μέχρι το σημείο της τουριστικής πλαζ στην παραλιακή περιοχή της Πύλας.

Λόγω του ότι οι απόψεις των μελών στο Κοινό Συμβούλιο δεν κατέληξαν σε ομοφωνία για υιοθέτηση της μελέτης του Peter Storie, το σχέδιο εγκαταλείφθηκε και η ολοκληρωμένη ανάπλαση του δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας εκκρεμεί εδώ και 32 χρόνια, λέει ο συνταξιούχος αρχιτέκτονας.

Εναλλακτική πρόταση

«Έχοντας υπόψη τον υπεραστικό χαρακτήρα του δρόμου που χρησιμοποιούν οι κοινότητες που βρίσκονται πέρα από τη Βάση Δεκέλειας, το ιστορικό του δρόμου, την υφιστάμενη κατάσταση, τις επίσημες δημόσιες και ιδιωτικές τοποθετήσεις, τις προσπάθειες επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, τις απόψεις που έχουν εκφραστεί και καταγραφεί σήμερα και στο παρελθόν από διαφόρους παράγοντες, καταλήγω με όλα τα δεδομένα που έχω στη διάθεσή μου να προτείνω μια εναλλακτική κυκλοφοριακή λύση για τον παραλιακό δρόμο Λάρνακας – Δεκέλειας», ανέφερε ο κ. Ιωάννου. Η βασική ιδέα της πρότασης είναι:

  • Να μονοδρομηθεί ο δρόμος αυτός με δύο λωρίδες κυκλοφορίας μονής κατεύθυνσης, από το σημείο Α όπου βρίσκεται το ξενοδοχείο BEAU RIVAGE μέχρι το σημείο Β, όπου βρίσκεται η δημόσια τουριστική πλαζ του ΚΟΤ στα φώτα τροχαίας προς Πύλα και Δεκέλεια.
  • Να έχει εκατέρωθεν χώρους στάθμευσης κατά μήκος του δρόμου, να επιτρέπεται η αριστερή στροφή, ώστε ένας οδηγός να μπορεί να επανέρχεται εύκολα για επαναστροφή στις δυο λωρίδες κυκλοφορίας. Η αριστερή στροφή να γίνεται σ’ όλο το μήκος του δρόμου, πολλές φορές, από το σημείο Α έως το σημείο Β.
  • Να κατασκευαστεί ποδηλατοδρόμος και πεζόδρομος, τουλάχιστον από μια πλευρά και προτιμότερο κατά μήκος της πλευράς της παραλίας, μπροστά στα ξενοδοχεία που υπάρχουν.
  • Όλοι οι παρακείμενοι δρόμοι, όλο το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της περιοχής που επηρεάζεται από το δρόμο Λάρνακας – Δεκέλειας, παραμένει όπως έχει και επεκτείνεται αναλόγως με τις προβλέψεις που αναφέρονται στο Τοπικό Σχέδιο Λάρνακας.
  • Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να μπορούν οι οδηγοί εύκολα να επανέρχονται στο συγκεκριμένο δρόμο για να εξυπηρετούνται.
  • Συμπληρωματικά, ο δρόμος να έχει πολλές διαβάσεις πεζών που θα ελέγχονται από φώτα τροχαίας και ο δρόμος να πλακοστρωθεί σ’ όλο το μήκος του, ώστε ν’ αναβαθμιστεί.
  • Όλες οι υπηρεσίες να υπογειοποιηθούν και ο δρόμος να δενδροφυτευτεί επίσης σε όλο το μήκος του, με παραδοσιακή πρασινάδα και θάμνους.
  • Να τοποθετηθούν σε όλο το μήκος του κυρτώματα, μελετημένα ώστε κανένα αυτοκίνητο να υπερβαίνει τα 50 χλμ ανά ώρα.
  • Να μην επιτραπεί να εφαρμοστεί ο δρόμος με τετραπλή κατεύθυνση που θέλει η Ορόκλινη, διότι θα αλλοιώσει το χαρακτήρα της περιοχής. • Να είναι ένας δρόμος με εμπόδια που να ωθούν τους οδηγούς να κυκλοφορούν με χαμηλές ταχύτητες και όχι ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας ή ένας δρόμος πρωταρχικής σημασίας.

Τα σημερινά δεδομένα

Όπως προαναφέραμε, ο δρόμος Λάρνακας – Δεκέλειας είναι αναβαθμισμένος, αλλά μόνο κατά το ήμισυ από το 2010 όταν δόθηκε στην κυκλοφορία με τη νέα της μορφή η πρώτη φάση, δηλαδή το τμήμα από τον κυκλικό κόμβο του λιμανιού της Λάρνακας μέχρι τον κυκλικό κόμβο προς Λειβάδια. Η δεύτερη φάση, από τον κυκλικό κόμβο Λειβαδιών μέχρι τις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου Λάρνακας, είχε κατασκευαστεί πριν την πρώτη φάση. Από το 2010 εκκρεμεί η ολοκλήρωση του έργου με τις δύο εναπομείνασες φάσεις, από τον Ναυτικό Όμιλο μέχρι την τουριστική πλαζ στην παραλιακή περιοχή Πύλας.

Σύμφωνα με πολύ πρόσφατη απάντηση του γενικού διευθυντή του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Σταύρου Μιχαήλ, σε σχετική ερώτηση της βουλευτίνας του ΑΚΕΛ Ευανθίας Σάββα, για τη Φάση Γ’ που αφορά στο τμήμα από το Ναυτικό Όμιλο Λάρνακας μέχρι τον κόμβο προς Πύλα, μήκους 3,8 χλμ., βρίσκεται σε εξέλιξη η ετοιμασία των κατασκευαστικών σχεδίων, τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν τέλη του 2019, αρχές του 2020. Το τμήμα αυτό διαλαμβάνει 4 κυκλικούς κόμβους και 6 χλμ. δευτερεύοντος οδικού δικτύου.

Σύμφωνα με τον Γ.Δ. του υπουργείου, η μελέτη προχωρεί κανονικά, αλλά υπάρχουν ιδιαίτερες δυσκολίες λόγω της εμπλοκής πολλών υπηρεσιών, οι οποίες θα πρέπει να ετοιμάσουν τις δικές τους μελέτες και ως εκ τούτου ενδέχεται να υπάρξει καθυστέρηση εκ μέρους τους.

Το έργο, όπως αναφέρει ο κ. Μιχαήλ, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα αναμένεται να προωθηθεί εντός του 2020, εφόσον στο μεταξύ ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες (μελέτες υπηρεσιών, απαλλοτριώσεις) έναντι συνολικού κόστους €20 εκ. περίπου.

Για τη Φάση Δ’, που αρχίζει από τον κόμβο προς Πύλα μέχρι τις εγκαταστάσεις του ΚΟΤ, ο σχεδιασμός είναι ακόμα πολύ πίσω. Όπως αναφέρει ο Γ.Δ. του Υπουργείου Μεταφορών και Έργων, ετοιμάστηκε παλαιότερα ρυθμιστικό σχέδιο, αλλά είχαν εκδηλωθεί κάποιες αντιδράσεις από φορείς της Λάρνακας για την υιοθέτηση δρόμου 4 λωρίδων στο σχεδιασμό και η περαιτέρω προώθηση των μελετών αναστάλθηκε σε αναμονή των τελικών αποφάσεων του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου.

Πρόσφατα λήφθηκε απόφαση για κατασκευή δρόμου 2 λωρίδων και προχωρεί η ετοιμασία του ρυθμιστικού σχεδίου από το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως. Στη συνέχεια θα ετοιμαστούν τα κατασκευαστικά σχέδια.

LARNAKA_DHEKELIA_ROAD_LOW RESOLUTION