Μια επιβεβλημένη απάντηση σε γονιό…

Της Μαρίας Σουτζιή*

Αγαπητέ γονιέ,

Επειδή βρέθηκες σε ένα κυκεώνα αντεγκλήσεων με νούμερα και γραφικά. Επειδή τα τελευταία χρόνια είσαι πολύ ταλαιπωρημένος με τη δουλειά σου (ωράριο, μισθοδοσία, απαιτήσεις). Επειδή η ανασφάλεια σε ζώνει από παντού. Φοβάσαι μην αρρωστήσεις εσύ ή δικοί σου, φοβάσαι μην απολυθείς, φοβάσαι τις τράπεζες που απέμειναν και όσες άλλες κομπίνες σου ετοιμάζουν, φοβάσαι την ανάπτυξη των τζογαδόρων, φοβάσαι τους πολιτικούς, φοβάσαι για το μέλλον των παιδιών σου.. .

ΝΑΙ, το δημόσιο σχολείο έχει προβλήματα. Αυτούς που μιλούν τώρα για διόρθωση όμως να τους προσέχεις. Αυτοί τα δημιούργησαν. Τη μόρφωση των εκπαιδευτικών, την επιμόρφωση, τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχέδια αξιολογήσεων, ΑΥΤΟΙ τα σχεδίασαν. Και τα έκαναν πιάνοντας μισθούς και πολλαπλές συντάξεις που εσύ ούτε στα μεγάλα όνειρά σου δε θα τα δεις, ικανοποιώντας, πρωτίστως, όχι το παιδί σου αλλά την οικονομική και θρησκευτική ελίτ του τόπου, πολιτικές ντιρεκτίβες ή προσωπικές ατζέντες. Νομίζεις το πλήρως αναπτυγμένο δίκτυο φροντιστηρίων στην Κύπρο προέκυψε τυχαία;

Έπρεπε όμως να ήσουν υποψιασμένος. Όταν σου φώναζα για να αγοράσουμε παραμύθια και παιχνίδια. Όταν σε παρακαλούσα να πληρώσεις τους διαδραστικούς πίνακες. Όταν πλήρωνες για τους προτζέκτορες. Τα κλιματιστικά. Τις μικροφωνικές… Έπρεπε να ρωτήσεις το Υπουργείο. Μα πού παν τα λεφτά μου σαν φορολογούμενος πολίτης;

Όταν το παιδί σου έκανε μάθημα στη λυόμενη, γυμναστική στη χωράφια, όταν τα ταβάνια και οι τοίχοι λουβούσαν… Έπρεπε να διερωτηθείς. Όταν το αλλόγλωσσο έμπαινε στην Στ΄ τάξη και του αναλογούσαν δύο περίοδοι τη βδομάδα ενίσχυση για να καλύψει την ύλη έξι χρόνων. Όταν το παιδί με ειδικές δυσκολίες είχε 20 ή 40 λεπτά την εβδομάδα για στήριξη. Όταν ο ένας εκπαιδευτικός ψυχολόγος κάλυπτε δύο επαρχίες! Έπρεπε να φωνάξεις, να θυμώσεις. Αυτοί που μιλούν τώρα δεν είναι ειλικρινείς. Τους είπαν κόψετε από την Παιδεία.  Μετράτε τους τα λεπτά, τα βήματα, τις αναπνοές. Μας ανέβασαν στα κολάνια της παραγωγής. Επιάσαν πήχες, αξαμώνουν μας. Το 1998 η Ουνέσκο μάς εισηγήθηκε 9χρονη ενιαία εκπαίδευση. Όχι αποσπασματική μάθηση. Όχι αγεφύρωτα χάσματα. Τώρα ενωνόμαστε. Στη βάση «δεικτών» παραγωγής και αποτίμησης. Δως του αβέρτα εξετάσεις, τεστ, βαθμοί. Ακόμα λίγο θα μας πουν να βάζουμε BARCODE στο παιδί σου.

Πού πήγαν οι ώρες της Τέχνης, της Γυμναστικής, της Μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Γιατί εσκοτώσαμε τη λογοτεχνία μετατρέποντάς την σε «τεχνική του Λόγου»; Γιατί ειρωνεύκουνται το θέατρο; Ποιοι φωστήρες αφαίρεσαν τη Μυθολογία από το Δημοτικό; Εν ιδέες του Αρχιεπίσκοπου; Πόσες ώρες κάμνουμε θρησκευτικά, εκκλησιασμούς, προσευχές, προσκυνήματα σε βάρος της επιστήμης; Ο Δαρβίνος γιατί ΤΩΡΑ εμπήκε στην ύλη; Γιατί το μωρό σου εν φορτωμένο με τόσο ΓΟΜΑΡΙ ύλης που εν το σώνει; Γιατί τα διαλείμματά του εν το κανούν ούτε να φάει; Τα άχρηστα λογισμικά των εκατομμυρίων που ετοίμασαν οι αποσπασμένοι στα ινστιτούτα και στα υπουργεία ποιου ιδέα ήταν; Δεν είναι διασπάθιση δημοσίου χρήματος, κύριε Ελεγκτή; Το ενιαίο ολοήμερο όπως εισήχθηκε και το προαιρετικό που ψυχομαχούν, ποιοι το σχεδιάσαν; Οι εκπαιδευτικοί;  Δεν είναι διασπάθιση δημοσίου χρήματος;

Επακετάραν τους εκπαιδευτικούς σε ομάδες: αντικαταστάτες, αορίστου χρόνου, διορίσιμοι, αποτυχημένοι, συμβασιούχοι… για να τους κρατούν χωρισμένους τζιαι stand by. Hunger games! Έξυπνο! Εμείς είμαστε απλοί στρατιώτες. Στο γραφείο μου εχω κλιματιστικό. Πολλές φορές εν το ανάβω. Γιατί; Γιατί αντρέπουμαι. Που τους άλλους δασκάλους… Που τα μωρά…

Αγαπητέ ταλαιπωρημένε γονιέ,

Πιάνουν μια ώρα από τη δασκάλα της Πρώτης με τις οποίες κάμνει θαύματα για τον αλφαβητισμό των μωρών σου, τζιαι αφήνουν ένα στρατό αποσπασμένους σε υπουργεία και αρχιεπισκοπές να τους δουλεύκουν. Έτσι γίνονται, ξέρεις, οι ορθολογισμοί! Οφείλεις να σταθείς στο ύψος σου και να υποστηρίξεις το δημόσιο σχολείο. Την ποιοτική κι όχι ποσοτική αναβάθμισή του. Είναι κοινωνικό αγαθό. Το δικαιούσαι. Το δικαιούνται πρώτα από όλα τα παιδιά σου. Δεν είσαι επαίτης. Αν δεν μπορούν να στο προσφέρουν, όπως συμβαίνει και με τη δημόσια υγεία, να κλείσουν το κατάστημα της κυβέρνησης. Ή να την ιδιωτικοποιήσουμε. Όταν μιλάνε για ιδιωτική εκπαίδευση δεν είναι εσένα που έχουν υπόψιν. Γι΄ αυτούς τα μωρά σου είναι απλά νούμερα!  6.308 ευρώ ο μαθητής Δημοτικού. 9.777 ο μαθητής Μέσης.

*Ph.D στα Παιδαγωγικά, διευθύντρια Δημοτικής Εκπαίδευσης, μέλος Δ.Σ. Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy