Του Γιάννη Κακαρή

«Αυτή τη στιγμή συντελείται ένας αργός θάνατος για τα καταστήματα της Καλλιπόλεως, γιατί με αυτό τον τρόπο μάς βάζουν τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι, αφού τα εισοδήματα είναι μηδαμινά και οι υποχρεώσεις (ρεύμα, νερό) τρέχουν».

Η καθημερινή αγωνία και απόγνωση καταγράφεται στα πρόσωπα των ανθρώπων που βλέπουν μέρα με τη μέρα τους κόπους τους να πηγαίνουν χαμένοι, ενώ αρκετοί έχουν ήδη χάσει πέραν του 50% του εισοδήματός τους.

Ένα ατέλειωτο εργοτάξιο έχει καταντήσει η πόλη της Λευκωσίας… Ένα ατέλειωτο εργοτάξιο που έχει μετατραπεί σε «μεγάλο νεκροταφείο» για καταστήματα και οικογενειακές επιχειρήσεις εκατοντάδων συμπολιτών μας, των οποίων είναι η ζήση και επιβίωση για δεκαετίες τώρα. Πρόκειται για κύριες οδούς της πρωτεύουσας, στις οποίες δεν δραστηριοποιούνται μόνο μεγάλες και πολυεθνικές εταιρείες, αλλά κυρίως μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις συνθήκες ανταγωνισμού. Πόσο μάλλον όταν η κατάσταση που επικρατεί σε αρκετές από τις κύριες αυτές οδούς της Λευκωσίας αναγκάζει σε αργό θάνατο τις επιχειρήσεις, αφού σε σύντομο χρονικό διάστημα είδαν τα εισοδήματα και τους κόπους μιας ζωής να χάνονται.

Η έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού στα θέματα συγκοινωνιών, ειδικά στην πρωτεύουσα, σε συνδυασμό με τον μεγάλο όγκο μετακινήσεων, συμπληρώνουν το σκηνικό της πόλης της Λευκωσίας, δημιουργώντας κυκλοφοριακό αλαλούμ και εκνευρισμό στους οδηγούς καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Η καθημερινή αγωνία και απόγνωση καταγράφεται στα πρόσωπα των ανθρώπων που βλέπουν μέρα με τη μέρα τους κόπους τους να πηγαίνουν χαμένοι, αφού, όπως ανέφεραν, έχουν ήδη χάσει πέραν του 50% του εισοδήματός τους.

Η «Κυριακάτικη Χαραυγή» βρέθηκε στα σημαντικότερα εργοτάξια της Λευκωσίας (Καλλιπόλεως, Στασικράτους, Μνασιάδου, Θ. Θεοδότου, Ζήνας Κάνθερ), είδε από κοντά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καταστηματάρχες, πελάτες και περαστικοί και κατέγραψε την ωμή πραγματικότητα. «Αυτή τη στιγμή συντελείται ένας αργός θάνατος για τα καταστήματά μας», «δεν ξέρω πόσο θα αντέξει η εταιρεία για να με πληρώνει και εμένα» και «βάζουμε και από την τσέπη για να μείνουμε ανοιχτοί», είναι μόνο μερικές αναφορές συμπολιτών μας, των οποίων η απόγνωση, η αγανάκτηση αλλά και ο φόβος που επικρατεί δεν μπορούν να περιγραφούν με λόγια.

Κανένα έργο δεν έχει αποπερατωθεί στην ώρα του

Κανένα έργο δεν έχει αποπερατωθεί στην ώρα του, ενώ ξεκινούν άλλα έργα που ήταν προγραμματισμένα σε γειτονικές οδούς. Κι αυτό είναι ένα από τα κυριότερα προβλήματα. Όπως ανέφεραν οι επηρεαζόμενοι καταστηματάρχες, ενώ αυτά είναι σημαντικά έργα, των οποίων η υλοποίηση είναι αναγκαία, δεν λαμβάνεται υπόψη ότι επηρεάζονται σημαντικά επιχειρήσεις και οικογένειες που ζουν από αυτές. «Ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες θα εργάζονταν με βάρδιες όλο το 24ωρο για την αποπεράτωση όσο το δυνατό γρηγορότερα των έργων και μείωση του κόστους για τις επιχειρήσεις, στην Κύπρο δεν γίνεται κάτι τέτοιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ένας εκ των επηρεαζόμενων καταστηματαρχών. Ένας άλλος επηρεαζόμενος καυτηρίασε το γεγονός ότι η μια υπηρεσία κρύβεται πίσω από την άλλη για την καθυστέρηση.

Επιπτώσεις στις επιχειρήσεις

Οι επιχειρήσεις σε αρκετές περιπτώσεις έχασαν πέραν του 50% των εσόδων τους, με αποτέλεσμα να είναι αμφίβολη η περαιτέρω βιωσιμότητά τους.

Σε ένα κατάστημα στην οδό Ζήνας Κάνθερ ο ιδιοκτήτης Γ.Γ. ανέφερε ότι «η κατάσταση είναι άθλια», αφού τα έργα ξεκίνησαν στις αρχές του Σεπτέμβρη με ορίζοντα υλοποίησης τους τρεις μήνες, ωστόσο, όπως φαίνεται, θα διαρκέσει για ακόμη αρκετό καιρό. Ως αποτέλεσμα των εργασιών, τα έσοδα μειώθηκαν σχεδόν κατά 80%.

Ο Χ.Κ. που διατηρεί επιχείρηση στην οδό Στασικράτους ανέφερε ότι παρά το λίγο χρονικό διάστημα που έχουν επηρεαστεί από τα έργα, η δουλειά τους μειώθηκε κατά 50-60%. Όπως είπε, πλέον δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα με το ενοίκιο και τα υπόλοιπα έξοδα του καταστήματος. Πόσο μάλλον να λάβει μισθό.

Η Μ.Γ. ανέφερε ότι λόγω των έργων στην Καλλιπόλεως έκλεισαν το χώρο στάθμευσης και το μεγαλύτερο μέρος από την πρόσοψη της επιχείρησης. Όπως είπε, από την ώρα που θα ανοίξει μέχρι την ώρα που θα κλείσει το μαγαζί δεν βγαίνουν τα μεροκάματα, αφού μειώθηκε περισσότερο από το μισό ο κύκλος εργασίας. Πλέον στηρίζεται μόνο στους πεζούς, αφού χώρος στάθμευσης υπάρχει μόνο ένας. Κι αυτός είναι ένας κόλπος που χωράει ένα αυτοκίνητο, ωστόσο όταν είναι παρκαρισμένο το αυτοκίνητο, παρεμποδίζεται η διέλευση των λεωφορείων. Ένα άλλο πρόβλημα που προκύπτει είναι ο εφοδιασμός με προϊόντα, αφού, σύμφωνα με την ίδια επηρεαζόμενη καταστηματάρχη, οι εταιρείες που πηγαίνουν για να τροφοδοτήσουν το κατάστημα με προϊόντα σταμάτησαν, αφού δεν υπάρχει χώρος για να σταθμεύσουν.

Χαρακτηριστική της πραγματικότητας ήταν η αναφορά της ότι «αυτή τη στιγμή συντελείται ένας αργός θάνατος για τα καταστήματα της Καλλιπόλεως, γιατί με αυτό τον τρόπο μάς βάζουν τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι, αφού τα εισοδήματα είναι μηδαμινά και οι υποχρεώσεις (ρεύμα, νερό) τρέχουν».

Η κ. Γ.Α. ανέφερε ότι το κατάστημά της είναι αποκλεισμένο, γι’ αυτό κανένας δεν ρισκάρει να πάει αφού πρέπει να περάσει από λάσπες, ενώ δεν υπάρχει χώρος στάθμευσης. «Είναι ταλαιπωρία γιατί ανοίχτηκαν την ίδια ώρα όλα τα έργα, καθώς και στον παράδρομο. Ως εκ τούτου, δεν έχει πρόσβαση στο κατάστημα», ανέφερε χαρακτηριστικά, εκφράζοντας φόβο για το γεγονός ότι μόνο τρεις βδομάδες διαρκεί αυτή η κατάσταση και η δουλειά έχει μειωθεί πολύ. «Φανταστείτε τι θα γίνει σε δύο μήνες», λέει με απόγνωση.
Φοβάται για τη δουλειά της, καθώς, όπως λέει, δεν ξέρει πώς θα αντέξει η εταιρεία τρεις μήνες να την εργοδοτεί, να στέλλει εμπορεύματα και η ίδια να κάθεται χωρίς να κάνει τίποτα.


Μια άλλη υπάλληλος με αγανάκτηση ανέφερε ότι δεν υπάρχει τρόπος πρόσβασης στο κατάστημα όπου εργάζεται, ούτε καν για την ίδια. Γι’ αυτό αναγκάζεται να πηδά πάνω από έναν τοίχο. «Έτσι κάνει και ο κόσμος για να έρθει στο κατάστημα», μας είπε. Σε επικοινωνία που είχαμε με τον ιδιοκτήτη του καταστήματος μάς ανέφερε ότι αρκετές φορές αποτάθηκε σε εργαζόμενους στα συνεργεία για να του ανοίξουν ένα «μονοπάτι» μέχρι το κατάστημα, ενώ αυτό το τόσο δύσκολο διάστημα αναγκάζεται να βάζει λεφτά από την τσέπη για να διατηρήσει το κατάστημα ανοιχτό.


Σε ερώτησή μας για την παροχή βοήθειας και αντισταθμιστικών μέτρων για την ταλαιπωρία και τη μείωση της δουλειάς τους από τα έργα του δήμου, οι απαντήσεις διέφεραν. Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως μας ανέφεραν, ο δήμος τους χάρισε 50 ευρώ από τους συνολικούς χρονιαίους φόρους, ύψους €370.
Μια άλλη κυρία διερωτάται πόσο μπορεί να βοηθήσει η όποια διαγραφή των φόρων που είναι μια φορά το χρόνο. Χαρακτηριστικά μάς είπε: «Τους άλλους έξι μήνες; Ποιος θα υποστεί τη ζημιά;»

Μικρή καθυστέρηση περίπου 15 ημερών

Η εφημερίδα μας ζήτησε την άποψη του Δήμου Λευκωσίας, στα πλαίσια του ρεπορτάζ μας. Σύμφωνα με την Ανώτερη Αρχιτέκτονα και Λειτουργό Πολεοδομίας, Αθηνά Παπαδοπούλου, υπήρξε κάποια δυσκολία και καθυστέρηση στις εργασίες, λόγω καιρικών συνθηκών. Αυτή τη στιγμή, πρόσθεσε, «βρισκόμαστε στη δεύτερη φάση του έργου “Εμπορικό Τρίγωνο” του Αστικού Κέντρου της Λευκωσίας» και σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που τέθηκαν οι εργασίες θα διαρκέσουν 16 μήνες. Επομένως το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Γενάρη του 2020 με μια μικρή καθυστέρηση περίπου 15 ημερών.

Ο δήμος αντιλαμβάνεται την ταλαιπωρία που δημιουργείται, ως εκ τούτου υπάρχει άμεση επικοινωνία με τους επηρεαζόμενους μέσω λειτουργών του, αλλά και του ίδιου του δημάρχου. Παράλληλα, η κα Παπαδοπούλου σημείωσε ότι έχουν δοθεί κάρτες στάθμευσης στους καταστηματάρχες και τους κατοίκους στην άμεση περιοχή αλλά και στην τάφρο Ντ’ Αβίλα.

Επιπρόσθετα, όπως είπε η κ. Παπαδοπούλου, ο εργολάβος έχει υποχρέωση να παρέχει πρόσβαση σε σπίτια και επιχειρήσεις, ενώ αναφορικά με την ταχύτητα των εργασιών ανέφερε ότι όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες, ο εργολάβος πραγματοποιεί εργασίες μέχρι και το απόγευμα.

Για τη λεωφόρο Καλλιπόλεως η κ. Παπαδοπούλου ξεκαθάρισε ότι η επίβλεψη γίνεται από το Τμήμα Δημοσίων Έργων. Γενικά το έργο αναμένεται να τελειώσει μέχρι το τέλος του 2019, όμως από τη Γρίβα Διγενή μέχρι την Πειραιώς τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν άμεσα. «Υπάρχει κάποια μικρή καθυστέρηση λόγω έκτακτων προβλημάτων που προέκυψαν κατά τις εργασίες, όμως δεν φαίνεται να ξεφεύγουμε αρκετά από τα χρονοδιαγράμματα», είπε χαρακτηριστικά.