Μικροµεσαίοι και καταναλωτές στο ίδιο καζάνι απελπισίας

Με µια παγωµάρα στην αγορά θα έλεγε κανείς ότι ξεκίνησε η νέα χρονιά καθώς εξακολουθούν να ισχύουν και µάλιστα να ενισχύονται κάποια αρνητικά δεδοµένα, τα οποία απορροφούν όλη σχεδόν την οικονοµική δυνατότητα της συντριπτικής πλειοψηφίας του πληθυσµού. ∆εδοµένα, όπως οι αυξήσεις των τιµών ακόµα και σε βασικά αγαθά, τα απρόσιτα ενοίκια και τα υψηλά τέλη για υπηρεσίες κοινής ωφελείας, σε αντίθεση µε τους καθηλωµένους σε πολύ χαµηλά επίπεδα µισθούς που αποτελούν και τη βασική πηγή εσόδων για τα περισσότερα νοικοκυριά.

 

«Επιβάλλεται να εφαρµοστούν συγκεκριµένες πολιτικές στήριξης των µικρών οικογενειακών επιχειρήσεων και όχι των µεγάλων επιχειρήσεων και των ολιγοπωλίων, όπως γινόταν µέχρι σήµερα»


 

Του Χρήστου Χαραλάµπους

Το γεγονός ότι ο περισσότερος κόσµος διαθέτει το µεγαλύτερο µέρος του µισθού σε ενοίκια και εξόφληση πάγιων λογαριασµών (ΑΗΚ κ.λπ.) δεν επηρεάζει µόνο την ευχέρεια του κόσμου για αγορές, αλλά και τις µικροµεσαίες ιδιαίτερα επιχειρήσεις που βλέπουν συνεχώς τον κύκλο εργασιών τους να περιορίζεται, δηµιουργώντας αρνητικές συνθήκες για την επιβίωσή τους.

Μπορεί η περίοδος των γιορτών των Χριστουγέννων να λειτούργησε σαν οικονοµική ένεση για τις µικροµεσαίες επιχειρήσεις και ειδικότερα για τα καταστήµατα λιανικού εµπορίου, ωστόσο αυτό δεν είναι αρκετό, όπως ανέφεραν στη «Χαραυγή» οι ίδιοι οι καταστηµατάρχες. Στηρίζονται σε µια µικρή χαραµάδα ελπίδας ότι αυτήν την περίοδο που βρίσκονται σε εξέλιξη οι εκπτώσεις, θα υπάρξει κάποια βελτίωση της αγοραστικής κίνησης ώστε να µπορέσουν, όπως επισηµαίνουν, να εξοικονοµήσουν κάποια κεφάλαια που θα τους επιτρέψουν να ανανεώσουν τα εµπορεύµατά τους και να δώσουν µια προοπτική στην επαγγελµατική τους δραστηριότητα.

Εκφράζεται ικανοποίηση για το ότι οι Τοπικές Αρχές, σε αντίθεση µε το κεντρικό κράτος, βοηθούν µε διαφόρους τρόπους την αγορά και την ενίσχυση των καταστηµάτων που βρίσκονται ιδιαίτερα στα κέντρα των πόλεων. Αυτό έγινε σε µεγάλο βαθµό την περίοδο των Χριστουγέννων, µε διάφορες εκδηλώσεις που οι δήµοι διοργάνωσαν από κοινού µε τους καταστηµατάρχες, αλλά και µε κάποια κίνητρα και διευκολύνσεις που δόθηκαν στους πολίτες ώστε να κατεβούν στην αγορά της πόλης, όπως η δωρεάν στάθµευση.


Ενοίκια και επιτόκια αγχώνουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Εκείνο που αγχώνει τους µικροµεσαίους, όπως µας ανέφερε και ο Γενικός Γραµµατέας της ΠΟΒΕΚ, Στέφανος Κουρσάρης, είναι η έντονα ανησυχητική αβεβαιότητα που υπάρχει για το µέλλον των καταστηµάτων και των επιχειρήσεών τους, αλλά και για τη γενικότερη σταθερότητα του οικονοµικού περιβάλλοντος. Υπέδειξε ότι τα προβλήµατα που αφορούν την ενέργεια, οι συνέπειες του πολέµου που συνεχίζεται στην Ουκρανία όπως και η κατάσταση που καταγράφεται µε την έξαρση του κορονοϊού, είναι ζητήµατα τα οποία ανησυχούν έντονα τον κόσµο των µικροµεσαίων επιχειρήσεων.

Επιπλέον, ο κ. Κουρσάρης σηµειώνει και την αύξηση των επιτοκίων η οποία, όπως τονίζει, «δηµιουργεί τροµερά δύσκολες συνθήκες για τις επιχειρήσεις και ιδιαίτερα σε εκείνους που θα ήθελαν να προχωρήσουν σε κάποια δανειοδότηση, αλλά και σε όσους έχουν υφιστάµενα δάνεια και βλέπουν τις δόσεις τους να αυξάνονται σε σηµείο που να µην µπορούν να τα εξυπηρετήσουν».

Από την άλλη, δεν µπορεί κάποιος να αποδίδει λιγότερη σηµασία και στο καυτό θέµα των ενοικίων που συνεχώς ανεβαίνουν, ιδιαίτερα σε κάποιους εµπορικούς δρόµους όπου έχουν φτάσει σε εξωφρενικά επίπεδα. Είναι παράδοξο βέβαια το γεγονός, επισηµαίνει ο Γ.Γ. της ΠΟΒΕΚ, «να υπάρχουν εµπορικοί δρόµοι µε άδεια καταστήµατα, αλλά οι ιδιοκτήτες να επιµένουν να ζητούν υπέρογκα ποσά για ενοίκια και αντί να προχωρούν σε κάποια μείωση των ενοικίων, να προτιµούν να περιµένουν µέχρι να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις τους, συµβάλλοντας µε τον τρόπο τους και στη συρρίκνωση της αγοράς, κάτι που ξεκίνησε να εκδηλώνεται από το 2013 και, δυστυχώς, συνεχίζεται».


Απειλούνται µε εξουδετέρωση οι µικροµεσαίες επιχειρήσεις

Υποδεικνύοντας ότι κάποιες πολιτικές της κυβέρνησης έδωσαν πολλαπλά κτυπήµατα στις µικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, ο κ. Κουρσάρης αναφέρει ενδεικτικά την παροχή απεριόριστου χρόνου στη λειτουργία των καταστηµάτων και των Mall (αρκετά από τα οποία λειτουργούν µάλιστα και µε παρεκκλίσεις) και τονίζει ότι µε αυτές τις πολιτικές σε πάρα πολλούς τοµείς «δηµιουργούνται ολιγοπωλιακά φαινόµενα που καθορίζουν τις τιµές και αποκοµίζουν υπερκέρδη, ενώ η τεράστια πλειοψηφία των επιχειρήσεων δεν µπορεί να αντεπεξέλθει στα τεράστια έξοδα, µε αποτέλεσµα αυτοί οι άνθρωποι να µάχονται µε νύχια και µε δόντια να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους».

Κατηγορηµατικά εκφράζει την εκτίµηση ότι απειλείται στην κυριολεξία να  εξουδετερωθεί ο τοµέας των µικρών οικογενειακών επιχειρήσεων και κυρίως σε ό,τι αφορά την ένδυση και υπόδηση, κάτι που, όπως τονίζει, οφείλεται αποκλειστικά στις οικονοµικές και κοινωνικές πολιτικές που εφαρµόστηκαν όλα αυτά τα χρόνια. Γι’ αυτό, όπως υποδεικνύει, η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επερχόµενες εκλογές θα πρέπει να θέσει στις προτεραιότητές της την ανάκαµψη των µικροµεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονοµίας.

Το πρώτο που επιβάλλεται να γίνει, όπως σηµειώνει, είναι να εφαρµοστούν «συγκεκριµένες πολιτικές στήριξης των µικρών οικογενειακών επιχειρήσεων και όχι των µεγάλων επιχειρήσεων και των ολιγοπωλίων όπως γινόταν µέχρι σήµερα», εξηγώντας ότι αυτές οι πολιτικές έχουν να κάνουν µε την επαναφορά του ωραρίου λειτουργίας των καταστηµάτων, γιατί «δεν νοείται να µην υπάρχουν νοµικά ρυθµισµένα ωράρια και να είναι το λιανικό εµπόριο ξέφραγο αµπέλι».


Θα πρέπει επίσης να γίνει «παρέµβαση του κράτους σε ό,τι αφορά τα δάνεια και τις τράπεζες» και πιο συγκεκριµένα «είτε να επεκταθεί ο χρόνος αποπληρωμής των δανείων είτε να υπάρχει επιδότησή τους, ώστε να αποτραπεί η δηµιουργία περαιτέρω “κόκκινων” δανείων». Κι αυτό είναι κάτι που γίνεται σε άλλες χώρες όπως στην Ισπανία. Επισηµαίνει επίσης την ανάγκη εµπλουτισµού των προγραµµάτων του Υπουργείου Εµπορίου και Βιοµηχανίας, παρατηρώντας ότι υπήρξε τεράστιο ενδιαφέρον για το πρόγραµµα που αφορούσε την ψηφιακή αναβάθµιση των επιχειρήσεων.

Ο πολύς κόσµος καταφεύγει στις προσφορές υπεραγορών

Αν οι αγορές ειδών ένδυσης και υπόδησης, όπως και κάποιων άλλων ειδών, έχουν περιοριστεί από τον πολύ κόσµο, άλλο τόσο οι καταναλωτές εµφανίζονται συγκρατηµένοι και πολύ προσεκτικοί σε ό,τι αφορά τις επιλογές για είδη πρώτης ανάγκης, ψάχνοντας σχολαστικά τις διαφηµίσεις των υπεραγορών, περιµένοντας προσφορές στις οποίες θα µπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα το βαλάντιό τους.

Και φαίνεται ότι σε κάποιο σηµαντικό βαθµό κάποιες υπεραγορές λειτουργούν λυτρωτικά για το σύνολο του καταναλωτικού κοινού αφού, όπως µας ανέφερε και ο Εκτελεστικός Γραµµατέας του Παγκύπριου Συνδέσµου Υπεραγορών, Ανδρέας Χατζηαδάµου, «ο ρόλος των υπεραγορών ήταν και θα είναι υποστηρικτικός σε κάθε περίοδο κρίσης για τους καταναλωτές γιατί θεωρούµε ότι εκείνοι κρατούν σε λειτουργία τις υπεραγορές, µε την εµπιστοσύνη τους».


Επισηµαίνοντας ότι τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο εκτός από τις µεγάλες αλυσίδες υπεραγορών, παρατηρείται σύµπτυξη µεσαίων και µικρών καταστηµάτων σε εµπορικούς οµίλους που προβαίνουν σε πολύ καλές εκπτώσεις και προσφορές, ανταγωνιζόµενοι τους µεγάλους µε σηµαντικό µερίδιο στην αγορά, ο κ. Χατζηαδάµου υποδεικνύει ότι µέσα από αυτή την πρακτική και ιδιαίτερα σε οικονοµικά δύσκολες περιόδους, αυτοί οι µικροί συνεργαζόµενοι όµιλοι λειτουργούν υπέρ των συµφερόντων του συνόλου της κυπριακής κοινωνίας.

Σηµειώνοντας ότι «µε την έκρηξη των τιμών, δικαιολογηµένα και µη, αµέσως µετά την πρώτη ντουφεκιά που έπεσε στην Ουκρανία, εµείς είχαµε πει από την αρχή ότι κάποιες αυξήσεις ήταν αδικαιολόγητες και καλέσαµε τους συνεργάτες µας προµηθευτές να µην προβαίνουν σε αβίαστες αυξήσεις για να µπορέσουµε να στηρίξουµε την εγχώρια αγορά», ο εκπρόσωπος των υπεραγορών εµφανίζεται κατηγορηµατικός, λέγοντας ότι «αν διαπιστώσουµε ότι δεν δικαιολογείται η αύξηση της τιµής κάποιων προϊόντων, τότε προσπαθούµε συνεχώς να βρούµε άλλες εναλλακτικές αγορές, γι’ αυτό και οι Κύπριοι καταναλωτές είναι βέβαιοι ότι θα βρουν πολύ καλύτερες τιµές στις υπεραγορές παρά σε οποιοδήποτε άλλο παρεµφερές κατάστηµα».

Εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι ενόσω υπάρχει οξύς ανταγωνισµός υπάρχει και η προοπτική περαιτέρω µείωσης τιµών σε βασικά αγαθά, σηµειώνει ότι ένα από τα επιχειρήµατα που είχαν τεθεί στο παρελθόν για επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των υπεραγορών ήταν και αυτό -να δώσει στον καταναλωτή εναλλακτικές επιλογές. Ο κ. Χατζηαδάµου υποδεικνύει, τέλος, ότι «εκείνο που θα πρέπει να δούµε από κοινού οι επιχειρηµατίες και οι θεσµικοί φορείς είναι η ενίσχυση του ανταγωνισµού ώστε να µη δηµιουργούνται µονοπώλια όπως, δυστυχώς, συµβαίνει σε άλλους τοµείς».

Ακολουθήστε το dialogos.com.cy, στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy.