Μήλο της Έριδος η δημιουργία του κόμβου στο Λανίτειο

Σε αντιμαχόμενα στρατόπεδα επιμένουν να βρίσκονται οι άμεσα εμπλεκόμενοι φορείς

Μετέωρη για πολύ χρόνο ακόμα θα παραμείνει, όπως διαφαίνεται, η κατασκευή ή όχι του πολυσυζητημένου κυκλικού κόμβου στη διασταύρωση των κεντρικών λεωφόρων Αγίας Φυλάξεως και Μακαρίου (φώτα Καφέ Παρί) στη Λεμεσό. Κι αυτό επειδή οι εμπλεκόμενοι και άμεσα ενδιαφερόμενοι φορείς έχουν χωριστεί σε δύο αντιμαχόμενα στρατόπεδα.

Αυτό διαφάνηκε και στη διάρκεια ειδικής σύσκεψης που πραγματοποίησε ο Δήμος Λεμεσού για παρουσίαση των τελευταίων δεδομένων γύρω από το συγκεκριμένο πολεοδομικό έργο, στην οποία αρνήθηκε να παρευρεθεί ο πρόεδρος της Σχολικής Εφορείας, Ντίνος Έλληνας, ο οποίος περιλαμβάνεται στους βασικούς φορείς που διαφωνούν με την κατασκευή του έργου.

Η διαφωνία επικεντρώνεται κυρίως στο ότι θα επηρεαστούν σε μεγάλο βαθμό έκταση γης και υπαίθριες εγκαταστάσεις του παρακείμενου «Λανιτείου», που αποτελεί δωρεά του μεγάλου ευεργέτη της Λεμεσού, Νικόλαου Λανίτη.

Στη σύσκεψη που έγινε, Δημόσια Έργα και Πολεοδομία τάχθηκαν ανεπιφύλακτα υπέρ της κατασκευής του κόμβου ως της πιο ιδανικής λύσης για τη διαχείριση του κυκλοφοριακού προβλήματος που παρουσιάζει η περιοχή, αφού, σύμφωνα με στοιχεία που κατατέθηκαν, στη λεωφόρο Μακαρίου διακινούνται καθημερινά 34.000 αυτοκίνητα και άλλα 25.000 στην Αγίας Φυλάξεως, ενώ σε ώρες αιχμής στην επίμαχη διασταύρωση διακινούνται 3.500 οχήματα.

Αναφερόμενος στο έργο, η δαπάνη του οποίου θα καλυφθεί κατά 80% από κράτος και το υπόλοιπο από τον δήμο, ο δήμαρχος είπε ότι ζητήθηκε το 2018 επικαιροποίηση της απόφασης στην οποία τοποθετήθηκαν θετικά τα Δημόσια Έργα και η Πολεοδομία, ενώ σε σχέση με τους λόγους αντίδρασης της Σχολικής Εφορείας, επικαλέστηκε νομική γνωμάτευση που υποστηρίζει το αντίθετο. Νομική γνωμάτευση πήραν και η Πολεοδομία και τα Δημόσια Έργα και σύμφωνα με αυτήν δεν συνιστά εμπόδιο το γεγονός ότι ο χώρος του «Λανιτείου» αποτελεί καταπίστευμα και δεν μπορεί να γίνει απαλλοτρίωση για λόγους δημοσίου συμφέροντος.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Σχολικής Εφορείας, επιμένοντας στη θέση του ότι δεν είναι δυνατή η παραχώρηση μέρους του καταπιστεύματος Λανίτη, αναφερόμενος στη σύσκεψη που έγινε εξέφρασε την εκτίμηση ότι ο δήμος προσπαθεί να στήσει ένα λαϊκό δικαστήριο, θέτοντας τη Σχολική Εφορεία στο εδώλιο του κατηγορουμένου επειδή διαφωνεί με την προτεινόμενη λύση.

Διερωτήθηκε ο κ. Έλληνας «γιατί ο δήμαρχος και οι κρατικές υπηρεσίες επιμένουν στη λύση του κυκλικού κόμβου, επισημαίνοντας ότι είναι κάτι που προκρίθηκε πριν από 20 περίπου χρόνια, αλλά με τα σημερινά δεδομένα, εκτός των άλλων, βρίσκεται και σε πλήρη αντίθεση με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας». Αγνοούν οι φορείς που θέλουν να προχωρήσουν στην κατασκευή του κυκλικού κόμβου και αρνούνται, όπως υποδεικνύει, να εφαρμόσουν τη μελέτη που έγινε πριν από 2 χρόνια, για την οποία μάλιστα ο Δήμος Λεμεσού πλήρωσε 700.000 ευρώ.

Έργο αντίθετο στις πρόνοιες του ΣΒΑΚ

Υπέρ της μη κατασκευής του κόμβου έχει ταχθεί και το Κίνημα Οικολόγων, το οποίο σε σχετική ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι επαναλαμβάνεται ο ίδιος σχεδιασμός ενός μεγάλου κυκλικού κόμβου στην περιοχή που θα θυσιάσει πέραν των 50 δέντρων για να κατασκευαστεί, ενώ θα εισέλθει και στο χώρο του Λανιτείου Λυκείου. Για τον εν λόγω σχεδιασμό, όπως αναφέρεται, εκτός από το Κίνημα Οικολόγων, τόσο η Σχολική Εφορεία όσο και το ΕΤΕΚ έχουν εκφράσει κατ’ επανάληψη τη διαφωνία τους.

Δυστυχώς, όπως υποδεικνύουν οι Οικολόγοι, δεν έχουν μελετηθεί επαρκώς άλλες πιο ήπιες λύσεις, όπως η χρήση έξυπνης φωτοσήμανσης και η κατασκευή λωρίδων διαφυγής, οι οποίες ενδεχομένως θα στοιχίσουν λιγότερο και θα προκαλέσουν λιγότερη ταλαιπωρία στο κοινό, ενώ θα αποτρέψουν και την καταστροφή δεκάδων πολύτιμων δένδρων.

Επισημαίνεται επίσης το γεγονός ότι λαμβάνονται υπόψη οι πρόνοιες του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Λεμεσού, το οποίο ολοκληρώθηκε μόλις πέρσι και στο οποίο δεν προνοείται η κατασκευή κυκλικού κόμβου στο συγκεκριμένο σημείο, αλλά αντίθετα τονίζεται η ανάγκη για μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου και η ταυτόχρονη αύξηση των Εναλλακτικών Μέσων Μεταφοράς, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο και οι δημόσιες συγκοινωνίες.

Χρήστος Χαραλάμπους

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy