Μόλις 200 ηλεκτροκίνητα στους κυπριακούς δρόμους

Πέραν των τριών χιλιάδων οι αιτήσεις απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου

 

Της Αντωνίας Λαμπράκη

• 720 αιτήσεις για την αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος
• 2.700 οι αιτήσεις για απόσυρση παλαιών οχημάτων και η ροή συνεχίζεται, μολονότι ο στόχος του σχεδίου ήταν 1.250

Ξεπέρασε κάθε προσδοκία η ανταπόκριση του αγοραστικού κοινού προς αξιοποίηση του Σχεδίου Απόσυρσης και Αντικατάστασης Παλαιών Οχημάτων και Προώθησης Ηλεκτρικού Οχήματος. Το σχέδιο προωθεί την απόσυρση ρυπογόνων και ενεργοβόρων οχημάτων από την κυκλοφορία και την αγορά οχημάτων σύγχρονης τεχνολογίας με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και παράλληλα την ενθάρρυνση της χρήσης ηλεκτρικού οχήματος.

Μέχρι την Παρασκευή, όταν ετοιμαζόταν αυτό το ρεπορτάζ, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών – ΜΟΤ, είχε κατακλυστεί με 720 αιτήσεις για την αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος, αριθμός ιδιαίτερα εντυπωσιακός για τα κυπριακά δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψιν ότι στόχος του Σχεδίου ήταν η εξασφάλιση 100 αιτήσεων.

Το ηλεκτροκίνητο όχημα είναι καινούργιο για την κυπριακή αγορά και υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν περίπου 200 τέτοια αυτοκίνητα.

Το ζωηρό ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού για αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος ώθησε τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννη Καρούσο, να ανακοινώσει ότι θα διαβουλευθεί με τον Υπουργό Οικονομικών με στόχο την εξασφάλιση επιπλέον πιστώσεων, προκειμένου να ικανοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες αιτήσεις. Επιπρόσθετα, ο Υπουργός Μεταφορών έσπευσε να ανακοινώσει ότι σε συνεργασία με τον Υπουργό Ενέργειας, Γιώργος Λακκοτρύπη, εντός των επόμενων δύο εβδομάδων θα καταθέσουν πρόταση, αναφορικά με τον τρόπο επέκτασης του σχεδίου επιχορήγησης αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος, το οποίο θα περιλαμβάνει και άλλες παραμέτρους, όπως η δημιουργία της απαιτούμενης υποδομής, περιλαμβανομένων και σταθμών φόρτισης της μπαταρίας τους.

Επίσης, ζωηρό είναι το ενδιαφέρον που εκδήλωσε το αγοραστικό κοινό και για την απόσυρση παλαιού οχήματος και αγοράς νέου. Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών δέχθηκε 2.700 αιτήσεις και η ροή συνεχίζεται, μολονότι ο στόχος του Σχεδίου ήταν η απόσυρση 1.250 οχημάτων. Αν και ο αριθμός έχει υπερκαλύψει τον αριθμητικό στόχο, εντούτοις ας μην αποθαρρυνθεί το αγοραστικό κοινό και ας προχωρήσει σε υποβολή αίτησης. Βασικό κριτήριο στην αξιολόγηση των αιτήσεων είναι η σειρά προτεραιότητας υποβολής της και η ηλικία του οχήματος (παλαιότητα).

Ο αναπληρωτής διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, Γιάννης Νικολαΐδης, αφού εξέφρασε ικανοποίηση για τη ζωηρή ανταπόκριση του αγοραστικού κοινού στο Σχέδιο, διευκρίνισε στην εφημερίδα μας ότι «στόχος του είναι η παραχώρηση οικονομικού κινήτρου σε μια προσπάθεια επηρεασμού της συμπεριφοράς του καταναλωτικού κοινού να επιλέξει ένα λιγότερο ρυπογόνο και ενεργοβόρο όχημα, είτε αυτό είναι νέας τεχνολογίας είτε ηλεκτροκίνητο». Το σχέδιο, συμπλήρωσε, δεν αποτελεί κοινωνικό μέτρο, αλλά είναι ένα από τα πολλά που λαμβάνονται από Υπουργεία και Υπηρεσίες, προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και ρύπων. Επιπλέον, πρόσθεσε, η σημαντικότητα του Σχεδίου έγκειται και στο ότι αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Ερωτηθείς γιατί το Σχέδιο Απόσυρσης και Αντικατάστασης Παλαιών Οχημάτων και Προώθησης Ηλεκτρικού Οχήματος δεν περιλαμβάνει μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ο κ. Νικολαΐδης απάντησε ότι «το Υπουργείο Μεταφορών είναι σε διαβούλευση με διαφόρους εμπλεκόμενους φορείς, περιλαμβανομένων και των εισαγωγέων μεταχειρισμένων οχημάτων και γίνονται σκέψεις όπως μελλοντικό σχέδιο περιλαμβάνει και τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας». Όπως είπε, «θα μπορούσε ίσως να συνδυαστεί η απόσυρση μεταχειρισμένου με την αγορά οχήματος με προδιαγραφές χαμηλής εκπομπής ρύπων, υβριδικά ή και ηλεκτροκίνητα».

 

Οι όροι του Σχεδίου

Ειδικότερα, το Σχέδιο Απόσυρσης και Αντικατάστασης Παλαιών Οχημάτων και Προώθησης Ηλεκτρικού Οχήματος προβλέπει την παροχή επιχορήγησης ως εξής:

• Θα παραχωρείται χορηγία ύψους €2.000 για απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου ηλικίας 15 ετών και άνω και αγορά καινούργιου που θα πληροί τα εξής χαρακτηριστικά: θα έχει κυβισμό μικρότερο ή ίσο των 1.800 κυβικών εκατοστών, Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης με ένδειξη “Euro 6AD” ή μεταγενέστερη και μάζα εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα μικρότερη ή ίση των 150 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο, μετρούμενη με τη νέα μέθοδο μέτρησης, γνωστή ως «WLTP».

• Όσον αφορά την αγορά καινούργιου ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου ορίζεται να είναι αξίας €40.000 και κάτω. Θα παραχωρείται χορηγία ύψους €5.000. Όσον αφορά την αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου το ποσό της συνολικής επιχορήγησης θα ανεβαίνει στις €7.000 αν θα συνδυαστεί και με απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου άνω των 15 ετών.

Για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν αποτελεί προϋπόθεση η απόσυρση παλαιού οχήματος.

Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί για τη λειτουργία του Σχεδίου, περιλαμβανομένων και των δύο σκελών, ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ.

Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν αιτήσεις στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών – ΤΟΜ. Υπενθυμίζεται ότι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αίτησης είναι η 5η Μαρτίου 2020.

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το εν εξελίξει Σχέδιο είναι το πέμπτο στη σειρά που εφαρμόζει το Υπουργείο Μεταφορών. Το πρώτο σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων εφαρμόστηκε το 2008 και βασικός στόχος του ήταν η απόσυρση ακινητοποιημένων ή και εγκαταλελειμμένων οχημάτων.

 

 

Η ΑΗΚ σώζει την Κυπριακή Δημοκρατία
Μολονότι η κυβέρνηση παρουσιάζεται να προωθεί τη χρήση ηλεκτροκίνητου οχήματος, εντούτοις είναι παράδοξο το γεγονός ότι η χώρα μας δεν διαθέτει καν την στοιχειώδη υποδομή, δηλαδή τις εγκαταστάσεις σημείων φόρτισης μπαταρίας. Όπως πληροφορούμαστε, έχει προκηρυχθεί προσφοροδοτικός διαγωνισμός, πλην όμως στάλωσε σε νομικές και τεχνικές διαδικασίες. Οι όροι εντολής του διαγωνισμού προβλέπουν την εγκατάσταση 10 διπλών σημείων ταχείας φόρτισης μπαταρίας (σε 30 λεπτά φόρτιση ως και στο 80% της μπαταρίας), σε διάφορα σημεία των υπεραστικών δρόμων. Η δαπάνη για το έργο υπολογίζεται στο 1 εκατ. ευρώ.

Την κρατική απουσία σώζει η ΑΗΚ. Ο Οργανισμός τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει στη δημιουργία της υπηρεσίας φόρτισης e-charge με συνολικά 20 σταθμούς σε επιλεγμένα σημεία σε παγκύπρια βάση. Συγκεκριμένα, η γεωγραφική κατανομή των σταθμών φόρτισης έχει ως εξής: επτά στην επαρχία Λευκωσίας, πέντε στη Λεμεσό, ένας στις Πλάτρες, δύο στη Λάρνακα, δύο σε Παραλίμνι και Πρωταρά, δύο στην Πάφο και ένας στην Πόλη Χρυσοχούς.

Η διαδικασία εξασφάλισης της υπηρεσίας φόρτισης e-charge είναι απλή. Ο κάτοχος ηλεκτροκίνητου οχήματος καλείται να υπογράψει μια σύμβαση παροχής υπηρεσιών ώστε να παραλάβει την κάρτα RFID με την οποία θα έχει πρόσβαση σε όλους τους φορτιστές που διαθέτει η Αρχή. Στην ουσία η ΑΗΚ βγάζει ασπροπρόσωπη την Κυπριακή Δημοκρατία, καθώς με την επένδυσή της η χώρα μας καλύπτει τις απαιτήσεις της ΕΕ σε ό,τι αφορά τη λειτουργία καθορισμένων σημείων φόρτισης κατ’ αναλογία με τον αριθμό των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους.

 

Ποιοτική δημόσια συγκοινωνία

Καθώς η κυβέρνηση επιχειρεί να στείλει το μήνυμα ότι με το Σχέδιο Απόσυρσης και Αντικατάστασης Παλαιών Οχημάτων και Προώθησης Ηλεκτρικού Οχήματος θέλει να αντιμετωπίσει τις υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας έναντι της ΕΕ για μείωση των εκπομπών του διοξειδίου και επίτευξη του στόχου για την ποιότητα του αέρα, ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, δηλώνει πως «το Σχέδιο αποτελεί μικρό βήμα, ωστόσο η επιχορήγηση της αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος θα είχε μεγαλύτερη αξία αν η ενέργεια κίνησης προερχόταν από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντί να παράγεται από το μαζούτ».