Δεν είναι μόνο… η κάλυψη της σχολικής ύλης

  • Aναγκαία η ψυχολογική στήριξη των παιδιών, αλλά και των εκπαιδευτικών και γονιών 
  • Επιπρόσθετο άγχος για τις εξετάσεις και τα διαγωνίσματα

 

Του Ειρηναίου Πίττα

 

Επιστρέφουν σιγά-σιγά οι μαθητές στις σχολικές μονάδες, όμως τα προβλήματα στην εκπαίδευση, όπως προέκυψαν από την πανδημία, παραμένουν. Παρά το γεγονός ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι υποστήριζαν και επεσήμαναν την ανάγκη για άμεση επιστροφή όλων των μαθητών στις σχολικές μονάδες και τη διά ζώσης εκπαίδευση, από αύριο επιστρέφουν οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου και Τεχνικών Σχολών, με τους μαθητές Γυμνασίου να περιμένουν ακόμα μία εβδομάδα.

Η επιστροφή των μαθητών γίνεται κάτω από άγχος και αβεβαιότητα, μιας και εκκρεμούν ιδιαίτερα σημαντικά θέματα. Την ίδια στιγμή, η προσοχή επικεντρώνεται στην κάλυψη της ύλης και τη διδασκαλία, παραγνωρίζοντας άλλες σημαντικές πτυχές και ρόλους, του σχολικού περιβάλλοντος και της μαθητικής ηλικίας.

 

Ανησυχία για ύλη και διαγωνίσματα

Οι μαθητές επιβαρύνονται με επιπρόσθετο άγχος από την άγνοια και την αναμονή των ανακοινώσεων του Υπουργείου Παιδείας για το θέμα της αξιολόγησης και της ύλης.

Συγκεκριμένα, η εξεταστέα ύλη όπως είναι αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατό να καλυφθεί στον εναπομείναντα χρόνο. Ως εκ τούτου, οι μαθητές αλλά και οι γονείς τονίζουν την επιτακτική ανάγκη αναδιάρθρωσής της για όλες τις βαθμίδες, με κυριότερη τη Γ’ Λυκείου και Τεχνικών Σχολών. Τονίζουν δε, ότι πρέπει να υπάρξει έγκαιρη ενημέρωση για την εξεταστέα ύλη, καθώς αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα.

Μεταξύ των μαθητών που επιστρέφουν αύριο, αλλά και αυτών του Γυμνασίου που επιστρέφουν την ερχόμενη εβδομάδα, επικρατεί μεγάλη αναστάτωση και ανησυχία καθώς, σύμφωνα με μηνύματα που λαμβάνουν, υπάρχει ενδεχόμενο με την επιστροφή τους να βρουν μπροστά τους μαζικά διαγωνίσματα.

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ σημείωσε ότι δεν πρέπει τα παιδιά που επιστρέφουν στις σχολικές μονάδες να έχουν μαζικά διαγωνίσματα καθώς χρειάζονται στήριξη και ως εκ τούτου πρέπει να υπάρξει μια μεταβατική περίοδος για επαναλήψεις και για ψυχολογική στήριξη.

Ο πρόεδρος των Οργανωμένων Γονιών Μέσης, Χαράλαμπος Διονυσίου, επεσήμανε ότι οι καθηγητές πρέπει να δουν το θέμα πιο ανθρώπινα και η αξιολόγηση των μαθητών να γίνει σε μεταγενέστερο στάδιο και όχι άμεσα.

Ο πρόεδρος της ΠΣΕΜ, Δημήτρης Παλάτος, δήλωσε ότι η ψυχολογική κατάσταση των μαθητών είναι ήδη άσχημη, συνεπώς πρέπει να αποφεύγονται ενέργειες που την επιβαρύνουν. Όπως είπε, πρέπει η προσαρμογή των μαθητών να γίνει χωρίς επιπρόσθετο άγχος. Δεν απέρριψε ότι πρέπει να γίνουν τα διαγωνίσματα, αλλά όπως είπε πρέπει να υπάρχει ο κατάλληλος διαμοιρασμός τους. Σε σχέση με την ύλη και ιδιαίτερα τις Παγκύπριες Εξετάσεις, ο πρόεδρος της ΠΣΕΜ σημείωσε πως το Υπουργείο έχει την εικόνα, συνεπώς η έγκαιρη ενημέρωση μπορεί να γίνει. Όπως είπε, πρέπει να υπάρξει ενημέρωση και για τον τρόπο που θα διεξαχθούν οι εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου.

Σημειώνεται ότι την προηγούμενη Τετάρτη υπήρξε τηλεδιάσκεψη μεταξύ μαθητών και Υπουργείου, όπου το τελευταίο ενημέρωσε σε γενικές γραμμές για τον τρόπο αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, για τις Παγκύπριες θα είναι όλη η ύλη του Α’ τετράμηνου και θα περιμένουν να δουν μέχρι πού θα φτάσουν να καλύψουν την ύλη του Β’ τετράμηνου. Για τις εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου θα υπάρχει περισσότερη ύλη του Β’ τετράμηνου, αλλά θα υπάρχει και ένα ποσοστό από την ύλη του Α’ τετράμηνου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών  αφουγκράζονται και κατανοούν τις ανησυχίες των μαθητών και προτίθενται να προσαρμόσουν ανάλογα τις αξιολογήσεις.

 

Μείζονος σημασίας η ψυχολογική στήριξη των παιδιών

Ο Γιώργος Πογιατζής, επαγγελματίας σχολικός ψυχολόγος, μιλώντας στη «Χαραυγή», τόνισε ότι η υποστήριξη των παιδιών στον ψυχολογικό τομέα θα έπρεπε να είναι μείζονος σημασίας, ενώ σημείωσε πως αυτό μπορεί να γίνει άμεσα και αποτελεσματικά μέσα από τη σχολική μονάδα. «Η επένδυση στις διαδικασίες ψυχολογικής στήριξης αποτελεί την καλύτερη πρόβλεψη τόσο βραχυπρόθεσμα με επιστροφή στην ‘‘κανονικότητα’’, όσο και μακροπρόθεσμα με καλύτερη διαχείριση της πραγματικότητας από τους μελλοντικούς ενήλικες», υπογράμμισε. Πρόσθεσε δε, πως τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι γονείς βιώνουν τις συνέπειες της πανδημίας, του αυτοπεριορισμού και των δυσκολιών που προκύπτουν από αυτές. Συνεπώς, όπως είπε, «θα πρέπει να υποστηριχθούν και οι γονείς, αλλά και οι εκπαιδευτικοί πρώτα, έτσι ώστε να μπορέσουν μετέπειτα να είναι κοντά στα παιδιά τους».

Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε πως οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα στα παιδιά να εκφράσουν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους για την κατάσταση που επικρατεί και να ενθαρρύνουν υγιείς τρόπους αντιμετώπισης του άγχους που μπορεί να βιώνουν, «προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αρνητική πτυχή της πανδημίας, όπως η συνεχής ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», συμπλήρωσε.

Υπενθυμίζεται ότι σε συνεργασία με την Ειδική Επιτροπή που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Υγείας για τη στήριξη της κοινότητας και τη διαφύλαξη της ψυχικής υγείας λόγω των προβλημάτων που προκάλεσε η πανδημία COVID-19, της οποίας προεδρεύει ο δρ Κωνσταντίνος Φελλάς, το ΥΠΠΑΝ διοργανώνει διαδικτυακό σεμινάριο για τους εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις ψυχολογικές επιπτώσεις της πανδημίας στους μαθητές και μαθήτριες. Σε αυτό θα συμβάλουν αποφασιστικά και η Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και η Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής του ΥΠΠΑΝ.

 

Ο ρόλος του σχολείου δεν περιορίζεται στη μεταφορά γνώσεων

Ο κ. Πογιατζής τόνισε πως τα παιδιά δεν έχουν χάσει μόνο χρόνο από τη διδακτέα ύλη, αλλά και όλες τις δυνατότητες κοινωνικοποίησής τους. Αναφερόμενος στους εφήβους επεσήμανε πως έχουν στερηθεί σε έντονο βαθμό σημαντικό μέρος από τη διαδικασία ενηλικίωσής τους, της πορείας τους προς την ανεξαρτησία. «Παράλληλα, η έκθεσή τους στις οθόνες των υπολογιστών για αρκετές ώρες ημερησίως τους αυτοεγκλωβίζει ακόμη περισσότερο στην ατέρμονα διαδικασία εξάρτησης από το διαδίκτυο», πρόσθεσε.

Σε σχέση με την επικέντρωση, από όλους τους εμπλεκόμενους, στην ύλη και τα μαθησιακά αποτελέσματα, σημείωσε πως είναι εντελώς εσφαλμένη και αντιπαιδαγωγική. «Η κάλυψη της ύλης θα έπρεπε να ήταν το τελευταίο θέμα στην ατζέντα του οποιουδήποτε», ανέφερε. Δεν νοείται, συμπλήρωσε, εν καιρώ πανδημίας, «που έχει αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό η καθημερινότητά μας να συζητούμε ακόμα για κάλυψη ύλης, παρά για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών μας». Ανέφερε δε, πως δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι ο ρόλος του σχολείου δεν περιορίζεται στο να μεταφέρει γνώσεις, αλλά «να φτιάξει ανθρώπους και να δώσει τα εφόδια στους απόφοιτους να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στη ζωή τους μετά το σχολείο». Καταλήγοντας, ανέφερε πως «είναι ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τα σημαντικά και τις αξίες που θέλουμε η μελλοντική γενιά να έχει».

 

Ανησυχία και για τα κρούσματα

Μπορεί ακόμα να μην έχουν επιστρέψει όλοι οι μαθητές, όμως ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα εμφανίστηκαν κρούσματα κορονοϊού στα σχολεία. Η εμφάνιση 9 αλυσίδων μετάδοσης χαρακτηρίζεται μεν φυσιολογική από τη στιγμή που ο ιός υπάρχει στην κοινότητα, όμως σήμανε «καμπανάκι» για την ανάγκη τήρησης των μέτρων, αλλά και της υγειονομικής επιτήρησης των εργαζομένων και των μαθητών.

Με βάση τα στοιχεία που προκύπτουν, φαίνεται ότι οι μαθητές κόλλησαν τον ιό είτε από εκπαιδευτικούς είτε από εξωσχολικές απογευματινές δραστηριότητες.

Σημειώνεται ότι κρούσματα εντοπίστηκαν και σε μαθητές Γυμνασίου, οι οποίοι δεν βρίσκονται στα σχολεία, κάτι που είναι ενδεικτικό πως τα μέτρα ατομικής υγιεινής και κοινωνικής αποστασιοποίησης πρέπει να τηρούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Για αποφυγή της εκτεταμένης διασποράς στα Λύκεια θα συνεχίσουν να διενεργούνται rapid tests από κινητές μονάδες. Έντονη ανησυχία υπάρχει για τα σχολικά λεωφορεία που μεταφέρουν τους μαθητές, αφού εκεί φαίνεται πως υπάρχει χαλάρωση, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να μετατραπούν σε εστία μετάδοσης.

Σε περίπτωση που σε ένα σχολείο τα κρούσματα και ο αριθμός των επαφών δεν επιτρέπουν τη λειτουργία κάποιου σχολείου, τότε σε συνεννόηση με το ΥΠΠΑΝ, το σχολείο θα στρέφεται προσωρινά σε τηλεκπαίδευση.

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy