Οι οργανωμένοι γονείς έχουν ρόλο και δεν τον εκχωρούν σε κανέναν

Της Ελένης Κωνσταντίνου

Οι οργανωμένοι γονείς έχουν ρόλο και αυτός δεν θα εκχωρηθεί σε κανέναν, διαμηνύει ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικών Σχολείων Λευκωσίας, Μορφάκης Σολομωνίδης. Με το τέλος ακόμη μιας σχολικής χρονιάς, αλλά και την πρόσφατη έντονη αντιπαράθεση μεταξύ εκπαιδευτικών και γονιών, ο κ. Σολομωνίδης επισημαίνει ότι ποτέ οι οργανωμένοι γονείς δεν επιδίωξαν να μπουν στα χωράφια των εκπαιδευτικών. Μαζί, όπως σημειώνει, μπορούν να πετύχουν πολλά προσθέτοντας ότι οι οργανωμένοι γονείς επιστρέφουν πίσω στις σχολικές μονάδες πέραν του 1,5 εκατομμυρίου ευρώ το χρόνο για να καλυφθούν εκπαιδευτικές και κτιριακές ανάγκες. Ωστόσο, ξεκαθαρίζει ότι θα συνεχίσουν να ασκούν εποικοδομητική κριτική εκεί και όπου επιβάλλεται και ας ενοχλεί κάποιους.

Μια σχολική χρονιά έχει φθάσει στο τέλος. Πώς αξιολογείτε τη μέχρι σήμερα πορεία; Έγιναν εκείνα τα βήματα που θέλατε ή όχι;

Με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση φθάσαμε στο τέλος ακόμη μιας σχολικής χρονιάς. Ένας από τους φετινούς στόχους του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά και εμένα προσωπικά ήταν η προβολή του έργου των οργανωμένων γονιών, αλλά και η συνεχής ενημέρωση των δράσεών μας σε παγκύπριο αλλά και επαρχιακό επίπεδο. Η Παγκύπρια Συνομοσπονδία τα τελευταία χρόνια έχει να επιδείξει ένα πολύπλευρο, αλλά και ουσιαστικό έργο. Παρεμβαίνει, χωρίς τυμπανοκρουσίες για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προβλημάτων, αλλά και τη δημιουργία ενός δημοκρατικού σχολείου ίσων ευκαιριών για όλους τους μαθητές χωρίς διακρίσεις.
Αξιολογώντας λοιπόν τη χρονιά που διανύουμε θα έλεγα ότι έγιναν πολύ σημαντικά βήματα. Το σημαντικότερο απ’ όλα είναι η δημιουργία του πρώτου κατασκηνωτικού χώρου στη χώρα μας, ο οποίος είναι προσβάσιμος σε παιδιά με αναπηρίες. Όλοι οι χώροι της κατασκήνωσης πλέον είναι προσβάσιμοι, αλλά και όλα τα προγράμματα είναι προσαρμοσμένα για όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις. Ίσως είναι ο μεγαλύτερος και ο σημαντικότερος στόχος που έχουμε επιτύχει τα τελευταία χρόνια.

Παράλληλα, ολοκληρώνεται με επιτυχία η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος ασφαλούς μεταφοράς των παιδιών με κινητικές αναπηρίες, με προσβάσιμα λεωφορεία σε δραστηριότητες τις οποίες οργανώνει η σχολική κοινότητα, στην επαρχία Λευκωσίας. Ο επόμενός μας στόχος είναι να επεκταθεί η εφαρμογή του προγράμματος σε όλες τις επαρχίες και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, γυμνάσια και λύκεια).

Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το οποίο έχετε θέσει επί τάπητος. Ποιες είναι οι δικές σας εισηγήσεις; Θεωρείτε ότι θα προχωρήσει το ζήτημα αυτό;

Το υπάρχον σύστημα είναι αναχρονιστικό και πολύπλοκο και χρήζει άμεσης αλλαγής. Θεωρούμε ότι μέσα από ένα αναθεωρημένο σύστημα αξιολόγησης θα έρθουν και οι αναμενόμενες αλλαγές και βελτιώσεις στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και θα εντοπίζονται οι πραγματικές δυνατότητες ενός εκπαιδευτικού. Θα πρέπει να υπάρχουν μηχανισμοί όπου θα επιβραβεύονται και θα εξελίσσονται αυτοί που πραγματικά αξίζουν και δίνουν όλο τους το είναι καθημερινά στα σχολεία για τα παιδιά μας και να απομακρύνονται οι πολύ λίγοι εκπαιδευτικοί, που υπάρχουν όπως σε όλους τους τομείς, οι οποίοι κρίνονται ανεπαρκείς. Αυτή είναι μία διαπίστωση που έχουν παραδεχθεί όλοι, ακόμη και η ΠΟΕΔ με δημόσιες δηλώσεις.

Στη νέα πρόταση ευελπιστούμε ότι εμπλοκή στο διάλογο για την αξιολόγηση πρέπει να έχουν τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς. Αναμένουμε ότι στη νέα πρόταση αξιολόγησης θα υπάρχουν ξεκάθαρες, σύγχρονες και ουσιαστικές διαδικασίες αξιολόγησης όλων των εμπλεκομένων. Οι μαθητές πρέπει να αξιοποιούνται από τον επιθεωρητή ως εργαλείο για να αξιολογήσει τον εκπαιδευτικό και όχι ως εργαλείο από τον εκπαιδευτικό για να εντυπωσιάσει τον επιθεωρητή.
Επίσης, είναι αδιανόητο να αξιολογούνται και να προάγονται εκπαιδευτικοί οι οποίοι απέχουν από τη διδασκαλία εδώ και πολλά χρόνια εις βάρος των μάχιμων εκπαιδευτικών. Θα πρέπει μέσω του νέου συστήματος αξιολόγησης να υπάρχουν πρόνοιες οι οποίες θα καθορίζουν το πώς θα αξιολογούνται και προάγονται οι εκπαιδευτικοί ανάλογα με το πού υπηρετούν.
Έχει ήδη συσταθεί από το ΥΠΠ, επιτροπή για τα θέματα αξιολόγησης εκπαιδευτικών και οι οργανωμένοι γονείς θα συμμετέχουν σε αυτήν καταθέτοντας τις απόψεις και τις θέσεις τους, όπως κάνουν πάντα. Η πρόταση όπως ανακοινώθηκε θα είναι έτοιμη μέχρι τον Οκτώβριο και χωρίς καθυστέρηση πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε ψήφιση και εφαρμογή. Ο εκσυγχρονισμός του τρόπου αξιολόγησης είναι και απαίτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινής γνώμης.

Η κοινωνία είναι μάρτυρας μιας δημόσιας αντιπαράθεσης μεταξύ εσάς ως οργανωμένοι γονείς, και εσάς προσωπικά από τη μία και με τους εκπαιδευτικούς από την άλλη. Υπάρχουν κοινά σημεία ώστε να ξεπεραστεί η κρίση αυτή;

Θέλω να τονίσω ότι, οι σχέσεις των οργανωμένων γονιών και των εκπαιδευτικών είναι στις πλείστες των περιπτώσεων άριστες και φιλικές και με κανέναν τρόπο δεν μηδενίζεται το έργο τους όπως ακούγεται τις τελευταίες μέρες. Τους ευχαριστώ τόσο προσωπικά όσο και ως οργανωμένοι γονείς για το έργο που επιτελούν (σε ορισμένες περιπτώσεις κάτω από αντίξοες συνθήκες) για την εκπαίδευση των παιδιών μας, τη διαπαιδαγώγησή τους, την αγάπη, τη φροντίδα και την προστασία που καθημερινά δίνουν στα παιδιά μας.
Επίσης, θέλω να τους διαβεβαιώσω ότι θα είμαστε δίπλα τους συνεργάτες, συνοδοιπόροι για να τους στηρίξουμε όσο μπορούμε αλλά και να τους δώσουμε όλα εκείνα τα εφόδια που θα διευκολύνουν το έργο τους. Οι διαχρονικές άριστες σχέσεις των γονιών (οργανωμένων και μη) με όλους τους εκπαιδευτικούς θα διατηρηθούν και θα προστατευτούν ως κόρη οφθαλμού. Οι οργανωμένοι γονείς θα σταθούν μπροστά ως ασπίδα προστασίας στους μάχιμους εκπαιδευτικούς με κοινό σκοπό το όφελος των παιδιών.

Μπαίνουν οι γονείς μέσα στα «χωράφια» των εκπαιδευτικών;

Οι οργανωμένοι γονείς έχουν θεσμικό ρόλο, ρόλο τον οποίο έδωσε η πολιτεία και αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους. Θα ασκούμε εποικοδομητική κριτική εκεί και όπου επιβάλλεται και ας ενοχλεί κάποιους.
Ποτέ δεν νιώσαμε και πότε δεν επιδιώξαμε να μπούμε στα «χωράφια» των εκπαιδευτικών. Μαζί μπορούμε να πετύχουμε πολλά! Άλλωστε, όλοι οι τοπικοί σύνδεσμοι, κάθε χρόνο διαθέτουν ένα μεγάλο κονδύλι για εκπαιδευτικό υλικό ή και εκπαιδευτικά εργαλεία με στόχο οι δάσκαλοι να μπορούν να χρησιμοποιούν σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, προς όφελος των παιδιών μας. Οι οργανωμένοι γονείς επιστρέφουν πίσω στις σχολικές μονάδες πέραν του 1,5 εκατομμυρίου ευρώ το χρόνο για να καλυφθούν εκπαιδευτικές και κτιριακές ανάγκες.

Υπάρχουν Σύνδεσμοι Γονέων που παρεμβαίνουν στο Υπουργείο Παιδείας για μετακίνηση εκπαιδευτικών που δεν είναι της αρεσκείας τους;

Δεν έχω ενημέρωση για κάτι τέτοιο. Εκείνο που γνωρίζουμε ως Συνομοσπονδία, είναι ότι καταφθάνουν συχνά καταγγελίες στα χέρια μας που αφορούν ανεπάρκεια εκπαιδευτικών ή και ανάρμοστες συμπεριφορές. Ο κάθε γονιός έχει δικαίωμα και μπορεί να αποστέλλει επιστολή ενυπόγραφη ή μη στο ΥΠΠ που να καταγγέλλει τον/την εκπαιδευτικό για τη συμπεριφορά του/της και να ζητά τον επόμενο χρόνο να φύγει από τη σχολική μονάδα. Δεν σημαίνει όμως ότι το συγκεκριμένο άτομο θα μετακινηθεί την επόμενη σχολική χρονιά ή ότι οι καταγγελίες αυτές ισχύουν. Πρέπει όμως αυτές οι καταγγελίες να εξετάζονται με σοβαρότητα και εκεί και όπου χρειάζεται να παίρνονται τα ανάλογα μέτρα, είναι για αυτό που το υπάρχον σύστημα είναι αναχρονιστικό και πολύπλοκο και χρήζει άμεσης αλλαγής.

Η χρονική στιγμή που επιλέξατε να παραθέσετε τη δημοσιογραφική διάσκεψη ήταν η ορθή;

Για να προβούμε σε αυτή την κίνηση προφανώς και ήταν ορθή. Η δημοσιογραφική διάσκεψη πραγματοποιήθηκε, επειδή από τη μέρα του ατυχές περιστατικού, ο κάθε ένας κατέθετε τις δικές του απόψεις, κατηγορώντας άλλες Οργανώσεις, αλλά και άτομα σε προσωπικό επίπεδο. Με αυτή την αντιπαράθεση, επικρατούσε ανησυχία στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς και στα παιδιά. Θελήσαμε να γίνει η δημοσιογραφική διάσκεψη για να ξεκαθαριστούν οι θέσεις μας και να μπορούμε να εμπλακούμε σε εποικοδομητικό διάλογο με τις δύο πλευρές. Θέλαμε να αναδείξουμε προβλήματα σε σχέση με τα θέματα ασφάλειας και υγείας, αλλά και να αναδείξουμε την αναγκαιότητα αλλαγής του τρόπου αξιολόγησης.

Είστε οι οργανωμένοι γονείς σύμμαχοι του εκάστοτε Υπουργού Παιδείας;

Οι οργανωμένοι γονείς πρέπει να είναι σύμμαχοι με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, αλλά και με όλες τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Ο σκοπός όλων μας είναι κοινός, τα παιδιά μας. Πρέπει να γίνει κατανοητό όμως ότι ως Συνομοσπονδία έχουμε ρόλο και αυτός δεν θα εκχωρηθεί σε κανέναν. Έχουμε απόψεις και εισηγήσεις και θα τις καταθέτουμε δημοκρατικά σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Μήπως δεν έχει πρωτίστως ευθύνες το Υπουργείο Παιδείας τόσο για την απομάκρυνση ανεπαρκών εκπαιδευτικών ή για ζητήματα ασφάλειας μέσα στα σχολεία;

Το ΥΠΠ έχει ευθύνες τόσο για την απομάκρυνση των ανεπαρκών εκπαιδευτικών, όσο και για τα ζητήματα ασφάλειας και υγείας μέσα στα σχολεία. Για αυτό και εμείς πρώτοι από όλους ζητήσαμε από το ΥΠΠ να συγκαλέσει άμεσα σύσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Για αυτό ζητήσαμε άμεσα από το ΥΠΠ να αρχίσει ο διάλογος για το θέμα της αξιολόγησης κτλ. Όλοι πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν. Από την άλλη όμως πρέπει να αφήσουμε το ΥΠΠ να καθορίσει την πολιτική που θέλει να ακολουθήσει και στο τέλος να κριθεί. Τελειώνοντας, θα στηρίξουμε όλες τις προσπάθειες του ΥΠΠ για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση σε όλα τα επίπεδα. Στάλθηκε επιστολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας αλλά και σε όλους τους αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων για να τους ενημερώσουμε για τις θέσεις μας, τις προτεραιότητές μας, αλλά και για θέματα που απασχολούν την Παιδεία το τελευταίο διάστημα. Απευθύνω έκκληση σε όλους να χαμηλώσουν τους τόνους και να μπουν όλοι στο διάλογο για όλα τα ανοικτά θέματα. Θα κλείσω με την επίσημη τοποθέτηση λειτουργού από το Υπουργείο Εργασίας ότι τα σχολεία μας είναι τα ασφαλέστερα δημόσια κτίρια της χώρας μας, δήλωση η οποία έγινε στη συνάντηση για τα θέματα ασφάλειας και υγείας, ενώπιον όλων των φορέων.