Θέα/ Ορίζοντας

Μπορούμε να αναγνωρίσουμε το οικείο που αποπνέει η δουλειά του Άντρου Ευσταθίου;

«Πόση τέχνη χωράει άραγε μέσα σε μία φωτογραφία;». Αυτό το ερώτημα ο φωτογράφος Άντρος Ευσταθίου το έχει συνεχώς στο μυαλό του, χωρίς όμως να τον βασανίζει ακαδημαϊκά, στεγνά. Γνωρίζει πολύ καλά ότι η φωτογραφική τέχνη είναι ψυχή και συναίσθημα, δοκιμασία για την αλήθεια που βλέπει και θέλει να μεταδώσει. Αυτή η αλήθεια τον απελευθερώνει· του επιτρέπει να αφήσει το μάτι του ελεύθερο και να αποτυπώσει τον μικρόκοσμο που εν τέλει συγκροτεί τη μεγαλύτερη εικόνα, τον κόσμο που όλοι κοιτάμε, καθώς περνάμε δίπλα του με το αυτοκίνητο ή πεζή, αλλά στ’ αλήθεια τον βλέπουμε, τον καταλαβαίνουμε;

Μπορούμε να αναγνωρίσουμε το οικείο που αποπνέει η δουλειά του Άντρου Ευσταθίου; Είναι ένα στοίχημα αυτή η προβολή του «οικείου» για τον Άντρο, αλλά και για εμάς τους θεατές, μπορούμε να ακούσουμε τα αηδόνια, μπορούμε να αναγνωρίσουμε την αποσάθρωση του κόσμου της Κύπρου; Το αρχαίο κλέος γίνεται γύψινο διακοσμητικό και αρκεί μία φωτογραφία για να μας προσγειώσει στη σημερινή πραγματικότητα και να μας φέρει στο μυαλό τον στίχο του Ανδρέα Παστελλά «σημαιοστολισμένα μπαλκόνια / αραβικές κελεμπίες ν’ ανεμίζουν θριαμβικά».

Ο Άντρος αποτυπώνει αυτοστιγμεί το χρώμα, «εγκλωβίζει» το άρωμα της εικόνας, εκείνη την αρμύρα που κουβαλάει ο κάθε Τεύκρος τη φέρνει στα χείλη μας και μας κάνει κοινωνούς όλους στη δική του μυσταγωγία. Φανερώνει τα αφανέρωτα, και ο έχων ώτα ακουέτω τα αηδόνια και σκέφτομαι τον Παντελή Μηχανικό όταν λέει «Τα πουλιά δεν ήρθανε. Δυνατοί άνεμοι τ’ αλλαξοδρόμησαν κι ένας σατανάς χλιμιντρίζοντας κατρακυλάει πολύχρωμος κρατώντας απάνω σε ξόβεργα όλα τα πουλιά που περίμενες».

 

Παλαιότερα ο Άντρος μού είχε εκμυστηρευτεί: «Οι απλές στιγμές του καθένα, του κόσμου γύρω μας, είναι ένα διαρκές φλερτ με την προσωπική μας αισθητική» και αυτή η προσωπική αισθητική γίνεται εξωτερίκευση της ζεστασιάς του «οικείου», της στηλίτευσης ακόμα και της εκμαυλιστικής αισθητικής, οπόθεν και αν αυτή προέρχεται, οποτεδήποτε και αν εκφράστηκε. Όλα αυτά συνυπάρχουν σε μια φωτογραφία τις περισσότερες φορές και αυτό είναι φλερτ, φλερτ με την τέχνη, με τη φωτογραφία, με την ίδια τη ζωή και τις κατά ποιόν ιδιότητές της.

Έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει ο θεατής ότι ο Άντρος καταφέρνει να αναδείξει εκτός από το φωτογραφικό υποκείμενο και τον καμβά, το υπόστρωμα, το οποίο πολλές φορές έρχεται να σταθεί αντιθετικά προς το κύριο αντικείμενο ή το «λάθρα» φωτογραφιζόμενο πρόσωπο. Ο καμβάς μοιάζει να είναι σαν ανασασμός των φύλλων, μέσα στα οποίο ζει το αηδόνι, κατά τον Σεφέρη. Μα ο καμβάς που δείχνει ο Ευσταθίου δεν είναι το υπόστρωμα του κόσμου της Κύπρου;

Αυτό που πιστεύω ότι αποπνέει η έκθεση του Άντρου είναι η απεικόνιση της αλήθειας, μιας αλήθειας, όμως, ανεπιτήδευτης, που δεν εμφορείται από μεγαλόπνοους ανασασμούς, που της λείπει η επισημότητα και γι’ αυτό την κάνει καθάρια και πάλι στον Γ. Σεφέρη έρχομαι: «Κάτω από τη γέρικη συκομουριά / στεγνός ο αγέρας γύρισε· / οσμίζουνταν παντού φλουριά / και μας επούλησε» και ο Άντρος, φωτογραφίζοντας εκείνο το τσαμπί σταφύλι, ίσως να απαγγέλει «Θα γίνει η ανάσταση μιαν αυγή, / πως λάμπουν την άνοιξη τα δέντρα θα ροδαμίσει του ορθρου η μαρμαρυγή, / θα ξαναγίνει το πέλαγο και πάλι το κύμα θα τινάξει την Αφροδίτη· / είμαστε ο σπόρος που πεθαίνει». Και μπήκα στ’ αδειανό μου το σπίτι».

Απόστολος Κουρουπάκης

Η Isnotgallery contemporary παρουσιάζει τη Θαλαssoφίλητη του Άντρου Ευστάθιου. Την έκθεση επιμελείται η αρχιτέκτονας Έλενα Παρούτη. Η έκθεση εγκαινιάστηκε και θα διαρκούσε μέχρι 5 Δεκεμβρίου 2020. Με τα μέτρα όμως που ανακοίνωσε το Υπουργείο Υγείας για περιορισμό της πανδημίας “απαγορεύεται η διεξαγωγή συνεδρίων, εμπορικών και εικαστικών εκθέσεων, συνελεύσεων και εκδηλώσεων” διότι ως γνωστό στην Κύπρο στις εικαστικες εκθέσεις, στα μουσεία και στις γκαλερί συρρέουν τα πλήθη και δεν μπορούν να ελεχθούν.
Ας ελπίσουμε τα μέτρα να διαρκέσουν για λίγο διάστημα και η έκθεση να συναντήσει σύντομα το κοινό της.

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy