Επιτέλους να µπει τέλος σε πρακτικές που είναι στην ουσία βασανιστήρια κατά ανθρώπων
«Όταν µας πρότειναν να αυτοµαστιγωνόµαστε, το δεχόµασταν. Υπήρχε πάντα συναίνεση στην αυτοκαταστροφή»
Της Ελένης Κωνσταντίνου
Ξεκάθαρα θα πρέπει να τοποθετηθούν τα κοινοβουλευτικά κόµµατα εάν τάσσονται υπέρ της ποινικοποίησης των ψευδοθεραπειών µεταστροφής ή εάν θα αφήσουν παραθυράκια για να συνεχίζονται αδιανόητες πρακτικές που χαρακτηρίζονται ως βασανιστήρια από τα Ηνωµένα Έθνη.
Η ψήφιση σχετικής πρότασης νόµου, που κατέθεσε το ΑΚΕΛ, πήρε αναβολή από την Ολοµέλεια της Βουλής και το θέµα θα τεθεί εκ νέου στην Επιτροπή Νοµικών πριν πάει για ψήφιση το πιθανότερο στις 25 Μαΐου. Κι αυτό µετά από αλλαγές που προτείνει το ΕΛΑΜ, οι οποίες αναιρούν την ουσία της πρότασης, νοµιµοποιώντας από το παράθυρο αυτές τις «θεραπείες» µε τη συµµετοχή µάλιστα και ιερέων που ενδεχοµένως να έχουν το ρόλο του «θεραπευτή».
Βασανιστήρια οι «θεραπείες µεταστροφής»
Κληθείς από τη «Χαραυγή» να τοποθετηθεί µετά και από τις εξελίξεις αυτές, ο εκπρόσωπος Τύπου και βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Κουκουµάς τονίζει ότι για το ΑΚΕΛ είναι ξεκάθαρο ότι πρέπει να ποινικοποιηθούν οι «θεραπείες µεταστροφής», χωρίς παραθυράκια για κανέναν. «Τα άλλα κόµµατα θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα συνταχθούν µε την ακροδεξιά και τις µεσαιωνικές αντιλήψεις ή µε τα ανθρώπινα δικαιώµατα και την επιστήµη».
Όπως σηµειώνει ο Γιώργος Κουκουµάς, συζητούµε για πράγµατα που θα έπρεπε να ήταν αυτονόητα. «Η επιστήµη έχει ξεκαθαρίσει προ πολλού ότι ο σεξουαλικός προσανατολισµός και η ταυτότητα φύλου δεν αποτελούν ασθένειες, ψυχικές ή παθολογικές διαταραχές. Συνεπώς, τα ΛΟΑΤΙ άτοµα δεν είναι άρρωστοι που “πρέπει” ή “µπορεί” να “θεραπευθούν”. Ηθικά και αξιακά δε, είναι αδιανόητο και αποκρουστικό να υποβάλλονται άνθρωποι -ακόµα και παιδιά και έφηβοι- σε οποιουδήποτε είδους «θεραπείες»/πρακτικές κ.λπ. για να “ισιώσουν”. Επιπρόσθετα, πρόκειται για τσαρλατανισµούς».
Η Πρόταση Νόµου του ΑΚΕΛ ανταποκρίνεται στις εκκλήσεις του Συµβουλίου της Ευρώπης, του Ευρωκοινοβουλίου και του ίδιου του ΟΗΕ, ο οποίος χαρακτηρίζει τις «θεραπείες µεταστροφής» ως βασανιστήρια και καλεί όλα τα κράτη του κόσµου να τις απαγορεύσουν. Ήδη σειρά κρατών σε όλο τον κόσµο προχωρούν στην απαγόρευση αυτών των πρακτικών.
Όπως αναφέρει ο Γιώργος Κουκουµάς, η σχετική πρόταση συζητήθηκε σε 7 συνεδρίες της Επιτροπής Νοµικών επί 1,5 χρόνο. «Όλοι οι επιστηµονικοί φορείς, οι σύνδεσµοι επαγγελµατιών υγείας, τα εµπλεκόµενα υπουργεία και ανεξάρτητες Αρχές έχουν χαιρετίσει την πρωτοβουλία µας για ποινικοποίηση των “θεραπειών µεταστροφής”. Ακόµα και η Εκκλησία επέλεξε να τηρήσει πολύ ήπιους τόνους για το θέµα, ενώ και ιεράρχες έχουν τοποθετηθεί ενάντια στις ψευδοθεραπείες.
Προεκλογικά, τόσο ο Νίκος Χριστοδουλίδης όσο και ο Αβέρωφ Νεοφύτου είχαν τοποθετηθεί δηµόσια υπέρ της πρότασης νόµου, όπως έχει κατατεθεί από το ΑΚΕΛ. Εντούτοις, µερικές µέρες πριν φτάσει η πρόταση στην Ολοµέλεια για ψήφιση, τα άλλα κόµµατα στήριξαν το αίτηµα του ΕΛΑΜ να επιστρέψει το θέµα εκ νέου στην Επιτροπή για να θέσει τις τροπολογίες του, οι οποίες αν υιοθετηθούν, ακυρώνουν την όλη προσπάθεια. Αν εισαχθεί αναφορά περί “συναίνεσης” ή εξαιρεθούν οι ιερείς από την απαγόρευση, τότε ουσιαστικά θα νοµιµοποιηθούν οι “θεραπείες”. Αυτό θα καταστήσει την Κυπριακή ∆ηµοκρατία παγκόσµια θλιβερή εξαίρεση και θα οδηγήσει σε αύξηση αυτής της κακοποιητικής πρακτικής».
Υπήρχε πάντα συναίνεση στην αυτοκαταστροφή
Συγκλονιστική είναι η µαρτυρία του αντιπροέδρου της Accept-ΛΟΑΤΙ Κύπρου, Αντώνη Παπαγεωργίου, που τονίζει την ανάγκη ποινικοποίησης των «θεραπειών µεταστροφής».
«Οι πρακτικές που υπέστησα από τον τότε πνευµατικό µου πατέρα, µε στοιχειώνουν µέχρι σήµερα. Από τότε έβαλα στόχο να βάλω το λιθαράκι µου στην απαγόρευσή τους, ώστε κανείς άλλος να µην τις υποστεί! Κάπως έτσι ξεκίνησα και τον ακτιβισµό!
Οι τροποποιήσεις που θέλει να φέρει το ΕΛΑΜ µε τις οποίες: 1) θα εξαιρούνται οι ιερείς, 2) θα επιτρέπονται αυτές οι βάρβαρες πρακτικές όταν υπάρχει συναίνεση, ακυρώνουν την όλη προσπάθεια.
Είναι µετά λύπης, που τολµώ να αποκαλύψω λίγα πράγµατα για το τι πέρασα εγώ και κάποια άλλα άτοµα που προσήλθαν στην Accept – LGBTI Cyprus καταθέτοντας τις µαρτυρίες τους. Όλοι όσοι πήγαµε σε ιερείς, ψυχολόγους κ.λπ. για να γίνουµε straight, δεν πήγαµε µε το ζόρι! Συναινούσαµε. Ονειρευόµασταν ότι θα µπορέσουµε να παντρευτούµε και να κάνουµε οικογένεια. Πιστεύαµε ότι ο Χριστός θα έκανε το θαύµα του και θα άλλαζε τον σεξουαλικό µας προσανατολισµό. Γι’ αυτό, όταν µας έρχονταν απανωτά προξένια µε ανίδεες κοπέλες, τα δεχόµασταν. Όταν µας γίνονταν προτάσεις για να πάµε σε ενδοκρινολόγο της εµπιστοσύνης του ιερέα για να µας βάζει τεστοστερόνη για να γίνουµε πιο “άντρες”, το δεχόµασταν. Όταν µας έβαζαν να προσευχόµαστε µε τις ώρες σκεφτόµενοι ότι καρφώνουµε µε ήλους το Σώµα του Χριστού, το δεχόµασταν. Όταν µας πρότειναν να αυτοµαστιγωνόµαστε, το δεχόµασταν. Υπήρχε πάντα συναίνεση στην αυτοκαταστροφή».
Επίσης, ο Αντώνης Παπαγεωργίου αναφέρεται και στη σχετική έρευνα που έγινε στην Κύπρο όπου φαίνεται ότι αυτές τις πρακτικές τις ακολουθούν κατά κανόνα ιερείς. «Αυτό δεν σηµαίνει ότι όλοι οι ιερείς είναι τέτοιοι. Αντιθέτως. Προσωπικά, γνώρισα εξαίρετους ιερείς. Ήδη πολλοί αρχιερείς τοποθετήθηκαν δηµόσια ενάντια στις “θεραπείες µεταστροφής” και είναι υπέρ της απαγόρευσής τους. Τυχόν εξαίρεση των ιερέων ακυρώνει την πρόταση νόµου. Τυχόν αποδοχή της “συναίνεσης”, επίσης την ακυρώνει αφού κανένα δεν τον δένουν και τον παίρνουν µε το ζόρι για να τον “ισιώσουν”. Όλοι πάµε µε τη θέλησή µας, γιατί είµαστε ανίδεοι για το τι θα προκαλέσουν στον ψυχικό µας κόσµο αυτές οι βάρβαρες και απάνθρωπες πρακτικές σε συνάρτηση µε την κάλπικη ελπίδα µας».
Εξορκιστές, προξενητάδες, θεραπευτές
∆υστυχώς, οι ψευδοθεραπείες µεταστροφής συνεχίζουν να διενεργούνται και σήµερα, ακόµα και σε κράτη που θεωρούνται «προχωρηµένα» σε θέµατα ανθρωπίνων δικαιωµάτων.
Μέσα από τη συζήτηση που προκάλεσε η πρωτοβουλία του ΑΚΕΛ, ήρθαν στο φως συγκλονιστικές µαρτυρίες για τη διενέργεια και στην Κύπρο τέτοιων αποκρουστικών πρακτικών, µε δράστες µάλιστα ορισµένους ιερείς και επαγγελµατίες υγείας. Εξορκιστές, προξενητάδες, θεραπευτές υπόσχονται ότι βοηθούν ΛΟΑΤΚΙ άτοµα να αλλάξουν την ταυτότητά τους.
Σηµειώνεται ότι η ίδια η Εκκλησία δεν εγκρίνει κακοποιητικές πρακτικές σε βάρος ΛΟΑΤΚΙ. Συγκεκριµένα, η Εκκλησία κατά την τοποθέτησή της στην Επιτροπή Νοµικών επέλεξε να τηρήσει ήπιους τόνους για το συγκεκριµένο θέµα και δήλωσε ότι δεν εγκρίνει τέτοιες πρακτικές. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων αρχιεπισκοπικών εκλογών, µάλιστα, υπήρξαν υποψήφιοι οι οποίοι τοποθετήθηκαν κατά των «θεραπειών µεταστροφής».
«Κρύβονται» τα κόμματα;
Τη θέση τους θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν και τα υπόλοιπα κοινοβουλευτικά κόμματα σε ό,τι αφορά τόσο την πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ που ποινικοποιεί τις ψευδοθεραπείες, αλλά και τις τροπολογίες που έθεσε το ΕΛΑΜ.
Ωστόσο, όπως φαίνεται, δεν υπάρχει ακόμη ξεκάθαρη τοποθέτηση από αρκετά κόμματα αφού επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν όταν το θέμα οδηγηθεί ξανά στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση.
Πληροφορίες της «Χαραυγής» αναφέρουν πάντως ότι διαφορετικές απόψεις επικρατούν μέσα στον ΔΗΣΥ αν και αρχικά η θέση ήταν ξεκάθαρη, να στηριχθεί η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ. Πάντως αξίζει να σημειώσουμε ότι σε δημόσιες δηλώσεις της η βουλευτής του ΔΗΣΥ και αναπληρώτρια πρόεδρος Επ. Νομικών, Φωτεινή Τσιρίδου, είχε σημειώσει πως είναι αποδεκτό από τον ιατρικό κόσμο πλέον ότι δεν μπορούν να υπάρχουν θεραπείες μεταστροφής, γιατί ένας άνθρωπος γεννιέται με τη δική του ταυτότητα. Ανάφερε ακόμη ότι η έννοια της συναίνεσης δεν χωρεί στη συγκεκριμένη πρόταση νόμου.
Ερωτηθείσα σχετικά η βουλευτής του ΔΗΚΟ Χριστιάνα Ερωτοκρίτου ανέφερε στη «Χαραυγή» πως το κόμμα της επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί. Καμία σκιά δεν υπάρχει από την άλλη, επεσήμανε η βουλευτής των Οικολόγων Αλεξάνδρα Ατταλίδου, η οποία τόνισε ότι είναι αυτονόητος ο τερματισμός όλων των διακρίσεων που έχουν υποστεί και ακόμη υπόκεινται τα άτομα ΛΟΑΤΚΙ στην Κύπρο. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται και για ζητήματα όπως οι ψευδοθεραπείες που το Συμβούλιο της Ευρώπης, το Ευρωκοινοβούλιο και ο ΟΗΕ χαρακτηρίζουν ως βασανιστήρια.
