Συναντήσεις/ Ορίζοντας

Νατάσα Γεωργίου: Για να συνεχίσουν οι μαθητές/τριες, να χορεύουν, να μαθαίνουν και να εξελίσσονται

 Ο Αντώνης Γεωργίου συναντάει τη Νατάσα Γεωργίου για το Moving at home, το διαδικτυακό πρόγραμμα δημιουργικής κίνησης και χορού για παιδιά

Το ουσιαστικότερο θέμα, είναι τα παιδιά και η διασφάλιση της ψυχικής τους υγείας

Τι είναι το πρόγραμμα MOVING AT HOME; Πότε δημιουργήθηκε;

Το MOVING AT HOME, είναι ένα μοναδικό και πρωτοποριακό διαδικτυακό πρόγραμμα δημιουργικής κίνησης και χορού, για παιδιά 4 έως 12 ετών, που έκανε πρεμιέρα την 1η Φεβρουαρίου 2020 και έχει ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας χορευτικής κοινότητας. Είναι ειδικά σχεδιασμένο για ενδυνάμωση και αντοχή, ευελιξία και ισορροπία, για την ανάπτυξη δημιουργικών ιδεών και προκλήσεων, με ευφάνταστες ασκήσεις και πολλά διασκεδαστικά χορευτικά παιγνίδια.

Βασίστηκε στην πολύχρονη εμπειρία και έρευνα μου πάνω στη δημιουργική κίνηση και με την πολύτιμη στήριξη της συνεργατιδας μου Χλοης Θεραποντος στην οργάνωση, εκτέλεση και παραγωγή έγινε πραγματικότητα. Ευχαριστώ από καρδιάς όλη την ομάδα που δούλεψε, τον Κωνσταντίνο Χριστοδούλου για το branding, σχεδιασμό της σελίδας και διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης,,τον Άγγελο Γρηγορίου για την κινηματογραφηση και editing και τη Βικτωρια Ιωαννίδου που ήταν πίσω και μπροστά από τις κάμερες για την ολοκλήρωση της παραγωγής.

Ποιος ο λόγος δημιουργίας του;

Όλοι γνωρίζουμε πόσο δύσκολη έχει γίνει η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία έντεχνου χορού. Να εξαντλούνται οι ιδέες, τα παιδιά να βαριούνται και να κουράζονται, εμείς να ανησυχούμε για τη φυσική ασφάλεια των μαθητών μας στην άλλη πλευρά της οθόνης… Σκεφτήκαμε λοιπόν να στήσουμε ένα ολοκαίνουργιο, ειδικά διαμορφωμένο διαδικτυακό πρόγραμμα δημιουργικής κίνησης και χορού, για να δώσουμε τη δυνατότητα στους μαθητές/τριες μας, να συνεχίσουν τη δραστηριότητα που τους δίνει τόση χαρά και παράλληλα, τους διατηρεί ισορροπημένους σωματικά, διανοητικά, συναισθηματικά και ψυχικά.

Η τοποθεσία μιας τάξης χορού έχει μετακινηθεί από το στούντιο, στο διαδίκτυο και στα σπίτια των ανθρώπων. Αυτό έχει εγείρει ζητήματα ασφάλειας, σχετικά με την πρακτική εξάσκηση των μαθητών στο σπίτι και για αυτό έχουμε ετοιμάσει οδηγίες προς τους γονείς, για να δημιουργήσουν ασφαλές περιβάλλον για τα παιδιά τους.

Για τον ίδιο λόγο, έχουμε δημιουργήσει και ένα ειδικό χαλί ασφαλείας από σφουγγάρι και πλαστικό (1.60 Χ 1.60) για να κινούνται οι μαθητές, το οποίο μπορεί να τοποθετήσουν σε οποιοδήποτε σημείο του σπιτιού. Το χαλί προσφέρει χωρική αντίληψη στα παιδιά κατά τη διάρκεια του διαδικτυακού μαθήματος χορού,  βοηθώντας τα να παραμείνουν μέσα στο πλαίσιο της κάμερας και να είναι συνεχώς ορατά στον δάσκαλο ή τη δασκάλα.

Παρακολουθώντας τα εκπληκτικά αποτελέσματα και τον ενθουσιασμό των δικών μας μαθητών/τριών, θελήσαμε να μοιραστούμε το πρόγραμμα μας και με άλλους επαγγελματίες χορού, με την ελπίδα να τους εμπνεύσουμε για να κρατήσουν τον εαυτό τους σε εγρήγορση και να βοηθήσουν με τη σειρά τους, τους δικούς τους μαθητές/τριες, να συνεχίσουν να χορεύουν, να μαθαίνουν και να εξελίσσονται. Έτσι δημιουργήθηκε το MOVING AT HOME.

Θελήσαμε να μοιραστούμε το πρόγραμμα μας και με άλλους επαγγελματίες χορού, με την ελπίδα να τους εμπνεύσουμε για να κρατήσουν τον εαυτό τους σε εγρήγορση και να βοηθήσουν με τη σειρά τους, τους δικούς τους μαθητές/τριες.

Μέσα στις συνθήκες της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων ποια η σημασία αυτού του προγράμματος;

Υπό τις δύσκολες συνθήκες που ζούμε και τα επαναλαμβανόμενα lockdowns, έχουμε αναγκαστεί να προσαρμόσουμε τα μαθήματα  μας αρκετές φορές, σύμφωνα με τα μέτρα προστασίας της υγείας, για να δίνουμε τη δυνατότητα στους μαθητές μας, να συνεχίζουν να χορεύουν και να εξελίσσονται.

Η διαδικτυακή διδασκαλία χορού έθεσε ηθικά ερωτήματα, όπως το εάν ο χορός μπορεί να διδαχθεί στο Διαδίκτυο, κυρίως για τους προαναφερθέντες λόγους ασφάλειας, αλλά και επειδή τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την προσωπική επαφή στο στούντιο γιατί εκτός από το κατάλληλο δάπεδο, τα μαθήματα χορού χρειάζονται ανθρώπινη προσωπική επαφή μεταξύ δασκάλου και μαθητή, καθώς και την ενδυναμωτική ατμόσφαιρα της φυσικής επαφής με ολόκληρη την ομάδα.

Λόγω των περιοριστικών μέτρων όμως, μας είχαν απομείνει δύο επιλογές. Ή να διακόψουμε όλες τις δραστηριότητες ή να τις προσαρμόσουμε διαδικτυακά.  Για εμάς, η διδασκαλία χορού δεν είναι απλά η εργασία μας, είναι η αποστολή μας. Νιώθουμε βαθιά υποχρέωση να συνεχίσουμε να εμπνέουμε τους μαθητές μας και να τους παρακολουθούμε να μεγαλώνουν, να ευδοκιμούν και να λάμπουν από χαρά.

Είναι αλήθεια ότι όλοι χρειαζόμαστε φαγητό στο τραπέζι μας για να επιβιώσουμε, χρειαζόμαστε όμως λόγο και έμπνευση για να ζούμε. Οι μαθητές μας, τα παιδιά μας, η νέα γενιά,  χρειάζονται την υποστήριξή μας τώρα, περισσότερο από ποτέ.

Γι’ αυτό λοιπόν, η προσαρμογή δεν είναι απλά η λύση μας, αλλά η μόνη επιλογή μας.

Ποια η σημασία του όταν τελειώσει αυτή η “έκτακτη κατάσταση;”

Όλες οι πληροφορίες που εμπεριέχονται στα βίντεό μας, ενδέχεται να αναπροσαρμοστούν και να εφαρμοστούν στο στούντιο, όταν τελειώσει κάποια στιγμή, αυτή η περιπέτεια.

Πείτε μας λίγα λόγια για την (ολιστική) προσέγγιση σας στη δημιουργική  κίνηση (χορό) και πως αυτή υλοποιείται μέσω του MOVING AT HOME;

Δημιουργική κίνηση είναι η έκφραση μιας προσωπικής ιδέας ή έννοιας, των συναισθημάτων και των αισθήσεων μας, μέσω της κίνησης του σώματος.

Η αυθόρμητη δημιουργική κίνηση παρέχει στα παιδιά τη δυνατότητα να ασκήσουν την εφευρετικότητα, την δημιουργικότητα και την αυτοπεποίθηση τους. Συμβάλλει στην αξιοποίηση των κινητικών ικανοτήτων και των εκφραστικών δεξιοτήτων των παιδιών, διευρύνει τους ορίζοντες τους και αξύνει την παρατηρητικότητα τους.

Η ολιστική μας προσέγγιση στη δημιουργική κίνηση για ενδυνάμωση των μαθητών, σωματικά, διανοητικά και συναισθηματικά, μέσω στοχευμένων ασκήσεων και χορευτικών παιχνιδιών, καθιστά αυτό το πρόγραμμα ιδανικό, όχι μόνο για εκπαιδευτικούς χορού αλλά και για όλους τους εκπαιδευτικούς σε όλο τον κόσμο, που προσπαθούν να κρατήσουν τους μαθητές τους σε εγρήγορση, να τους κινήσουν το ενδιαφέρον και να τους μεταδώσουν έμπνευση. Είτε διδάσκει κάποιος γλώσσα, επιστήμη ή μαθηματικά, το πρόγραμμά μας επιτρέπει να κάνει τα μαθήματά του πιο ελκυστικά, και τα παιδιά πιο εμπνευσμένα και χαρούμενα!

Τι είναι για σας χορός και κίνηση;

 “Τα πάντα ρεί και ουδέν μένει” έχει πει ο Ηράκλειτος πριν απο 2000 περίπου χρόνια και έχει τεκμηριωθεί μέσα απο την σύγχρονη επιστημονική μελέτη της μάζας. Η ζωή είναι μια αέναη κίνηση των πάντων. Τα πάντα κινούνται, τίποτα δεν παραμένει το ίδιο. Για μένα η τέχνη του χορού είναι η εκδήλωση αυτής της αέναης κίνησης των πάντων μέσα απο το σώμα.  Είναι ο τρόπος που εκφράζεται η ψυχή. Είναι η χαρά της εξερεύνησης, η ελευθερία της έκφρασης, η επικοινωνία με τον ανώτερο εαυτό και ότι άλλο μπορεί να σημαίνει για τον καθένα ξεχωριστά.

Πως βίωσαν οι καλλιτέχνες του χορού όλη αυτή την περίοδο της πανδημίας;

Όπως όλος ο κόσμος, άλλοι έμειναν χωρίς δουλειά, άλλοι δούλευαν περιστασιακά, άλλοι δημιουργούσαν από το πουθενά, άλλοι άλλαξαν επάγγελμα, πολλοί έπεσαν σε κατάθλιψη. Δεν θεωρώ ότι οι καλλιτέχνες του χορού είναι σε πιο δυσμενή κατάσταση από άλλους πολίτες. Η κατάσταση έχει ξεφύγει και τα περιοριστικά μέτρα έχουν εξαντλήσει όλους ανεξαιρέτως. Πριν λίγες μέρες κατέβηκα στο κέντρο της πόλης για να διευθετήσω κάποιες υποχρεώσεις στον Δήμο Λεμεσού και αυτό που αντίκρυσα με συγκλόνισε. Η πόλη έμοιαζε με κρανίου τόπο. Πολύ χειρότερα και από την κρίση του 2013.  Έχουν κλείσει οριστικά αμέτρητες επιχειρήσεις. Είναι πολύ θλιβερό!

Ποια τα σοβαρότερα προβλήματα της κοινότητας του χορού και των σχολών χορού;

Σύμφωνα με τα νέα μέτρα, οι σχολές χορού μπορούν να δουλέψουν με μόνο ένα ή δύο άτομα κάθε φορά στο χώρο, ανάλογα με τα τετραγωνικά της κάθε σχολής.

Θεωρούμε την απόφαση εντελώς παράλογη, από τη στιγμή μάλιστα που έχουν ανοίξει τα σχολεία και τα παιδιά συνευρίσκονται σε πολύ μικρότερη απόσταση από αυτή που καθορίζουμε εμείς στις σχολές χορού. Είναι πλέον πασιφανές, ότι αυτοί που αποφασίζουν έχουν παντελή άγνοια, γύρω από τον επαγγελματικό έντεχνο χορό και την διδασκαλία του. Τα μέτρα έχουν γονατίσει τον κλάδο και αυτή τη στιγμή έχουμε σχολές που έχουν κλείσει εντελώς, άλλες δουλεύουν με ένα άτομο κάθε φορά και άλλες διαδικτυακά με τα υπόλοιπα παιδιά.

Αυτή η περίοδος έχει ταρακουνήσει συθέμελα το είναι μας! Μας έχει φέρει αντιμέτωπους με τόσες πτυχές του κοινωνικού μας βίου που χρήζουν επανεξέταση, αξιολόγηση, επαναπροσδιορισμό και επανεκτίμηση.

Πόσο αυτή η κατάσταση επηρεάζει τα παιδιά

Το θέμα όμως δεν είναι μόνο οι σχολές αν θα δουλέψουν ή όχι. Το μεγαλύτερο και ουσιαστικότερο θέμα, είναι τα παιδιά και η διασφάλιση της ψυχικής τους υγείας. Τι έχει κάνει η πολιτεία για αυτό; Αυτό που μου περιγράφουν τα παιδιά είναι, την συστηματική κακομεταχείριση τους από το Υπ. Παιδείας.

Αυτό το άνοιξε – κλείσε, μεγάλος αριθμός διαγωνισμάτων χωρίς την σωστή προετοιμασία, διαδικτυακά μαθήματα που δε μπορούν όλοι να παρακολουθήσουν για χίλιους λόγους, οι απανωτές καραντίνες, να μη μπορούν να ασκήσουν τις δραστηριότητες που τους δίνουν χαρά, να αισθάνονται τεράστια αβεβαιότητα για το μέλλον τους, το τελευταίο και πιο εξωφρενικό μέτρο που τα παιδιά θα πρέπει να υποστούν είναι το rapid test για να μπορούν να πηγαίνουν στο σχολείο, να είναι 8- 10  ώρες μπροστά από ένα κομπιούτερ και να βλέπεις απλανή βλέμματα και μαύρους κύκλους σε μικρά παιδιά και έφηβους.  Όλα αυτά και πολλά άλλα, έχουν δημιουργήσει  φοβερή ανασφάλεια, άγχος, κατάθλιψη. Τα παιδιά υποφέρουν περισσότερο από όλους μας γιατί αυτά δέχονται τα απανωτά κτυπήματα από την κακοδιαχείριση, από την προχειρότητα των μέτρων και την παντελή έλλειψη κατανόησης για το τι περνούν. Οι σχολές κάποτε θα ανακάμψουν, τα παιδιά δεν ξέρω πως. Ίσως μέσα από επιχορηγούμενα προγράμματα ψυχολογικής στήριξης, μέσα από τις τέχνες, τον αθλητισμό και ότι άλλο θα μπορούσε να ενδυναμώσει τον ψυχισμό και την ελπίδα τους για το μέλλον.

 Τι πρέπει να γίνει από την Πολιτεία για τη στήριξη των σχολών χορού αλλά και τους χορευτές και χορογράφους;

Ότι πρέπει να γίνει ΈΠΡΕΠΕ να είχε γίνει. Μια πιο σοβαρή αντιμετώπιση από την αρχή. Σωστά και δίκαια μέτρα. Σωστοί έλεγχοι και όχι εκδικητικά προστίματα. Αυτόματη μείωση των Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Γιατί φέτος δεν είχαν δεχτεί όλων τις ενστάσεις μας;), επιπρόσθετη υποστήριξη με μείωση φόρων. Τώρα όσον αφορά στους χορογράφους και χορευτές θεωρώ εξευτελιστικό το ποσό των 900 ευρώ που τους είχαν δώσει πριν κάποιους μήνες για περίοδο τριών μηνών και πρόσφατα τους δόθηκε το ποσό των 1.500 ευρώ. Έχουμε κλείσει ένα χρόνο και έχουν πάρει σύνολο, 2,400 ευρώ. Με κλειστά τα θέατρα και ακύρωση τόσων παραστάσεων ποιος μπορεί να ζήσει με 2,400 ευρώ για ένα χρόνο; Το τι πρέπει να γίνει, έχει ήδη τροχοδρομηθεί με τη συσπείρωση των εκπροσώπων των διαφόρων σωματείων των καλλιτεχνών για να διεκδικήσουν τα αυτονόητα για το καθεστώς του καλλιτέχνη και την αναγνώριση επιτέλους των επαγγελματιών του καλλιτεχνικού χώρου. Παρόλα αυτά δεν είμαι σίγουρη πόσο σωστά θα ανταποκριθεί το κράτος. Υπάρχει νόμος που διέπει τις σχολές χορού από το 1997 και δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ, μέχρι και σήμερα.

Πώς μας αφήνει αυτή η περίοδος πόσο μας έχει αλλάξει τόσο ως κοινωνία όσο και τον καθένα ξεχωριστά; Πρέπει να αλλάξουμε;

Αυτή η περίοδος έχει ταρακουνήσει συθέμελα το είναι μας! Μας έχει φέρει αντιμέτωπους με τόσες πτυχές του κοινωνικού μας βίου που χρήζουν επανεξέταση, αξιολόγηση, επαναπροσδιορισμό και επανεκτίμηση. Αναγκαστήκαμε να αναλογιστούμε εκ νέου τις προτεραιότητες μας, να διερωτηθούμε σε ποιο συρτάρι έχουμε κλείσει τις πανανθρώπινες αξίες και πως μπορούμε να υπερασπιστούμε δημοκρατικά τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματά μας. Δεν έχουμε επιλογή. Αν θέλουμε αλλαγή, πρέπει εμείς να αλλάξουμε τον τρόπο που καθορίζουμε τη ζωή και την σκέψη μας. Εφόσον θέλουμε να αλλάξουμε μια κατάσταση, δεν συνεχίζουμε να την συντηρούμε.

Αν θέλουμε κάθαρση από τη διαφθορά, δε ζητάμε χάρες! Κάποια στιγμή η πανδημία θα έχει φύγει. Αυτό που θα μείνει, είναι η ανάμνηση της δικής μας στάσης απέναντι στη συνθήκη, στον συνάνθρωπο μας, στις αξίες που έχουμε υπερασπιστεί και το ήθος με το οποίο αντιμετωπίσαμε τα πάντα.

Η κάθε αλλαγή ξεκινά από μέσα προς τα έξω και έχει τον ανάλογο αντίκτυπο σε όλα τα επίπεδα. Το ερώτημα είναι τι ακριβώς θέλουμε και αν αυτό το θέλω είναι συλλογικό.

 

Για περισσότερες πληροφορίες:

99383379 Νατάσα Γεωργίου

email: [email protected]

FB: https://www.facebook.com/movingathome

Website: www.movingathome.eu

 

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy