Συναντήσεις/Ορίζοντας
Nehir Demirel: Η γυναίκα στον Πατέρα παλεύει για την ύπαρξη της
Ο Αντώνης Γεωργίου συναντά την Nehir Demirel που σκηνοθετεί στην ΕΘΑΛ τον Πατέρα του Αύγουστου Στρίντμπεργκ σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ
Το πιο σημαντικό είναι να δημιουργούμε μαζί, με ειρήνη
Πως και επέλεξες αυτό το έργο για να σκηνοθετήσεις;
Το έργο ήταν στο ρεπερτόριο του θεάτρου της ΕΘΑΛ.
Ποια είναι η δική σου σκηνοθετική προσέγγιση σε ένα έργο που σύμφωνα με κάποιους μελετητές παρακολουθούμε μια λυσσαλέα αντιπαράθεση θηλυκού και αρσενικού, ιδωμένη κυρίως από αντρική σκοπιά;
Με βάση αυτά που έχουν καταγραφεί, μπορούμε να πούμε πως ο Στρίντμπεργκ είχε προβληματικές σχέσεις με τις γυναίκες στην προσωπική του ζωή. Αναμφίβολα παρουσιάζει τις γυναίκες ανεπαρκείς και αμαθείς, ενώ προσπαθεί μέσα από το κοινωνικό πλαίσιο να τις εξευτελίσει. Παρόλα αυτά οι γυναίκες μάχονται εναντίων της καταπίεσης εδώ και αιώνες και ακόμα και αν η γυναίκα στο έργο επιλέγει το λάθος μονοπάτι, το γεγονός ότι παλεύει για την ύπαρξη της, παλεύει να εισακουστεί, διεκδικεί τα δικαιώματα της, προσπαθεί να δικαιωθεί, γίνεται ο κεντρικός πυλώνας του έργου μας.
Ακόμα και αν η γυναίκα στο έργο επιλέγει το λάθος μονοπάτι, το γεγονός ότι παλεύει για την ύπαρξη της, γίνεται ο κεντρικός πυλώνας του έργου μας
Το έργο αποτυπώνει με έντονο τρόπο βαθιά ριζωμένες πατριαρχικές αντιλήψεις που κάποιες αναπαράγονται ακόμα μέχρι σήμερα. Πως είναι η κατάσταση στην Κύπρο σε αυτόν τομέα και πως τις αντιμετωπίζουμε;
Ακόμα παρατηρούμε ανισότητες ανάμεσα στον άνδρα και την γυναίκα στην κοινωνία που ζούμε. Παρόλα αυτά, στη χώρα μας, βλέπω πως οι γυναίκες κρατάνε το πηδάλιο στις σχέσεις.
Συνεργάζεσαι πρώτη φορά με την ΕΘΑΛ έχεις όμως συνεργαστεί ξανά με Ελληνοκύπριους καλλιτέχνες, πρόσφατα σκηνοθέτησες στο ΣΚΑΛΑ, παλιά συμμετείχες ως ηθοποιός σε συνεργασίες με το Σατιρικό θέατρο. Πώς ήταν αυτές οι εμπειρίες ;
Αρχικά, σκέφτηκα πως ίσως θα είχαμε κάποια προβλήματα σχετικά με την γλώσσα, αλλά στην πορεία, συνειδητοποίησα πως η επικοινωνία είναι μια έννοια πέρα από την γλώσσα, ειδικά όσων αφορά το θέατρο. Δουλεύοντας με διάφορες ομάδες μου δίνεται η ευκαιρία να ανανεωθώ και να βελτιώσω τον εαυτό μου. Είναι μια απίθανη εμπειρία.
Πώς είναι η συνεργασία σου με τους συντελεστές της παραγωγής της ΕΘΑΛ ποια είναι τα προβλήματα μιας τέτοιας συνέργειας (αν υπάρχουν) και πως αντιμετωπίζονται;
Όλοι είναι πολύ ενθουσιασμένοι, δίνουν το καλύτερο που έχουν. Ειλικρινά, είναι σαν να είμαστε οικογένεια.
Συνειδητοποίησα πως η επικοινωνία είναι μια έννοια πέρα από την γλώσσα, ειδικά όσων αφορά το θέατρο.
Γεννήθηκες μετά το 1974 και ζεις σε μια μοιρασμένη πατρίδα. Πιστεύεις πως μπορεί ακόμα να αλλάξει αυτό ή έχει οριστικά χαθεί η πιθανότητα για ένα κοινό μέλλον όλων των Κυπρίων στη Κύπρο;
Πολιτικά, δεν μπορώ να προβλέψω που θα τελειώσει όλο αυτό. Το πιο σημαντικό είναι να δημιουργούμε μαζί, με ουσία, με ειρήνη.
Το θέατρο , η τέχνη έχει κάποιο ρόλο να παίξει στην εποχή μας (και στον τόπο μας);
Στις μέρες μας, οι άνθρωποι δεν είναι σε επαφή με τα συναισθήματα τους. Η τέχνη προκαλεί συναισθήματα. Όταν αρχίσεις να νιώθεις πως είσαι άνθρωπος… τότε ξεκινά η διαδικασία της επούλωσης.
Στο δελτίο τύπου παρατίθεται ένα απόσπασμα από επιστολή του Νίτσε προς τον Στρίντμπεργκ όπου αναφέρει ότι ο Πατέρας έργο εκφράζει και τη αντίληψη του Νίτσε για τον έρωτα πως είναι δηλαδή ένα «πολεμικό όπλο που εκπορεύεται από το θανάσιμο μίσος ανάμεσα στα φύλα». Αυτό αντικατοπτρίζεται και στη παράσταση σας; Ποια η δικη σου αντίληψη για τον έρωτα;
Η αγάπη είναι μια μάχη. Μια μάχη της ύπαρξης. Εμπεριέχει μεγάλο πάθος και έχθρα. Το έδαφος είναι τόσο ολισθηρό, που το παραμικρό αίσθημα ανησυχίας ή αμφιβολίας μπορεί να οδηγήσει στην καταστροφή.
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές, Σκηνοθεσία: Nehir Demirel
Σκηνικά/Κοστούμια: Γιώργος Γιάννου, Μουσική σύνθεση/επιμέλεια: Δημήτρης Ζαχαρίου, Σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Πετεινάρης, Βοηθός σκηνοθέτη: Çaḡkan Cevdet Gökcev
Επί σκηνής: Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, Πέννυ Φοινίρη, Χρήστος Γρηγοριάδης, Στέλιος Καλλιστράτης, Μαρία Μεσαρίτη, Μιχάλης Χρίστου και η Ιωάννα Σιαφκάλη.
Θέατρο ΕΘΑΛ
20 και 27 Νοεμβρίου 2022, 18:30
25 Νοεμβρίου 2022, 20:30
Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας,
22 Νοεμβρίου 2022, 20:30
(στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας)
Θέατρο Δέντρο
01, 02, 03 Δεκεμβρίου 2022, 20:30
04 Δεκεμβρίου 2022, 18:30
