Ο «Αρχιμήδης» συναντά στη Λεμεσό τον νέο εφευρέτη

Ενας πρωτότυπος διαδραστικός χώρος γνώσης, εκπαίδευσης και διασκέδασης με αρχαίες μηχανές και εφευρέσεις

Του Χρήστου Χαραλάμπους

Εδώ μέσα είναι συγκεντρωμένη, με ένα διαφορετικό τρόπο, όλη η ιστορία των εφευρέσεων και κατασκευών που διαχρονικά έκαναν ευκολότερη την ανθρώπινη ζωή και δραστηριότητα.

Τριάντα χρόνια περίπου χρειάστηκαν αφότου γεννήθηκε η ιδέα και μέχρι το όνειρο του δημιουργού να γίνει πραγματικότητα και να πάρει σάρκα και οστά με το στήσιμο αυτού του πρωτότυπου και τόσο σημαντικού χώρου, ο οποίος δεν αποτελεί απλά ένα είδος μουσείου αλλά μια ευκαιρία για τον καθένα, μικρούς και μεγάλους, που θέλουν να μάθουν αλλά και να συμμετάσχουν σε μια διαδικασία που συνδυάζει την εκπαίδευση με τη διασκέδαση.

Και δεν θα μπορούσε βέβαια αυτός ο χώρος γνώσης και δράσης παρά να φέρει το όνομα του πιο διάσημου εφευρέτη της ελληνικής αρχαιότητας.

Ο «Αρχιμήδης», που στεγάζεται σε ένα ελκυστικό κτίριο κατάλληλα διαμορφωμένο στα φώτα της Βιομηχανικής Περιοχής του Υψωνα, είναι μια ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία δεν θα έλεγε κανείς ότι αποτελεί μουσείο ή παιδότοπο ή έκθεση. Αντίθετα, συγκεντρώνει όλα αυτά μαζί και επιπλέον είναι ένας διαδραστικός χώρος γνώσης και εκπαίδευσης με ένα διαφορετικό, εύθυμο και διασκεδαστικό και πολύ δημιουργικό τρόπο, κερδίζοντας τον επισκέπτη από την πρώτη στιγμή.

Δεν αποτελεί καθόλου υπερβολή αν ειπωθεί ότι ο «Αρχιμήδης» πρωτοπορεί σε επίπεδο μάθησης και παρά την σχετικά σύντομη διάρκεια της λειτουργίας έχει αποδειχθεί ότι πέτυχε το σκοπό της δημιουργίας του αφού ήδη έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον και τη συνεργασία πανεπιστημιακών σχολών και άλλων εκπαιδευτικών οργανισμών.

arximidis

«Εδώ απαγορεύεται να μην αγγίξεις τα όσα βλέπεις», όπως χαρακτηριστικά λέει ο δημιουργός Γιώργος Παπαδόπουλος, δίνοντας το στίγμα της εκπαιδευτικής σημασίας αυτού του διαδραστικού χώρου, εννοώντας βέβαια ότι ο επισκέπτης για να γνωρίσει το αντικείμενο που έχει μπροστά του και να αντιληφθεί τον τρόπο λειτουργίας του και τη χρησιμότητά του, θα πρέπει να το περιεργαστεί, να το ξεψαχνίσει, να το γνωρίσει και να «παίξει» μαζί του.

Αυτός άλλωστε είναι και στόχος της δημιουργίας του «Αρχιμήδη». Να δώσει συνέχεια στο έργο του αρχαίου Ελληνα εφευρέτη, τον οποίο όλοι, λίγο-πολύ, θυμόμαστε ακόμα από το δημοτικό σχολείο, όταν για πρώτη φορά ακούσαμε σαν παραμύθι κάποιους από τους θρύλους και τις ανακαλύψεις του Συρακούσιου φιλόσοφου και μαθηματικού.

Ποιος από μας, αλήθεια, δεν εντυπωσιάστηκε και δεν διασκέδασε ταυτόχρονα όταν για πρώτη φορά άκουσε την ιστορία με τον Αρχιμήδη που πετάχτηκε από την μπανιέρα του μόλις πέτυχε να αξιοποιήσει, πειραματιζόμενος, την άνωση που ασκεί το νερό και… τρέχοντας γυμνός στους δρόμους αναφώνησε εκείνο το περίφημο «Εύρηκα! εύρηκα…», ή το άλλο που λέει ότι έκαψε με συγκεντρωτικά κάτοπτρα πλοία των Ρωμαίων που πολιορκούσαν τις Συρακούσες, συγκεντρώνοντας πάνω τους την ηλιακή ακτινοβολία…

Ο «Αρχιμήδης» της Λεμεσού, λοιπόν, φέρνει κοντά τον κόσμο με την επιστήμη και τις εφευρέσεις, τον καλεί να αναγνωρίσει και να γνωρίσει τις αρχαίες μηχανές και να τις εφαρμόσει σε σημερινά δεδομένα. Προσκαλεί τον καθένα για να δει και να ανακαλύψει πώς δουλεύει ένα υποβρύχιο, να πετάξει ένα αερόστατο, να ανάψει φωτιά χωρίς σπίρτα και να δοκιμάσει τα υπόλοιπα εκπληκτικά τεχνάσματα που τα κρατά για έκπληξη στους επισκέπτες του.

arximidis

Μέσα από το παιχνίδι εμπεδώνεται η γνώση

Η επαφή με τις αρχαίες μηχανές προωθεί την επιστήμη και την τεχνολογία

Οσοι έχουν περάσει από τον «Αρχιμήδη» είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τις επιστήμες, την τέχνη και την τεχνολογία απλά και μόνο παίζοντας. Η εντελώς βιωματική προσέγγιση της επιστήμης και η διαδραστική μέθοδος που χρησιμοποιεί ο «Αρχιμήδης», κατάφεραν να αγγίξουν τον κόσμο και να κάνουν ελκυστική την επιστήμη ακόμα και σ’ εκείνους που και μόνο στη σκέψη των «δύσκολων» θετικών επιστημών, τους έρχεται ναυτία.

Το κτίριο όπου στεγάζεται ο «Αρχιμήδης» περιλαμβάνει περισσότερες από 20 μηχανές-παιχνίδια βασισμένα σε ευρωπαϊκά πρότυπα και στην πολύχρονη μελέτη πολλών παρόμοιων εγκαταστάσεων και μουσείων που λειτουργούν στο εξωτερικό. Απευθύνεται, δε, σε άτομα από 5 ετών και άνω.

Ο επισκέπτης, μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων που μπορεί να αναπτύξει και εμπειριών που σίγουρα θα αποκομίσει, έχει τη δυνατότητα να περάσει μέσα από ένα διάδρομο με ακτίνες λέιζερ, να χαθεί μέσα σε ένα λαβύρινθο από καθρέφτες, να ανεβάσει τον εαυτό του σε ένα ύψος ενός μέτρου τραβώντας ένα σχοινί, να κατασκευάσει μια γέφυρα και να περάσει από πάνω, να λύσει τον γρίφο του Οστεομαχίου, να δουλέψει μια αντλία νερού, να πετάξει ένα αερόστατο, να λύσει τρισδιάστατα παζλ, και άλλα πολλά.

Απώτερος στόχος του εμπνευστή του ο οποίος καλύπτεται κάθε μέρα και πιο πολύ, είναι να δημιουργηθεί ένας εξ ολοκλήρου βιωματικός εκπαιδευτικός χώρος που θα προωθεί και θα επενδύει την επιστήμη και τη γνώση με βασικό άξονα τη διαδραστικότητα και την αμεσότερη επαφή του ανθρώπου με τις εφευρέσεις, έτσι όπως αυτές εξελίχθηκαν και αναπτύχθηκαν στο πέρασμα του χρόνου.

Επιπρόσθετα ο χώρος προσφέρεται για επισκέψεις σχολείων και πάρτι γενεθλίων με διαγωνισμούς αλλά και εγγυημένη διασκέδαση. «Στο μυαλό των επισκεπτών δεν υπάρχει το “πάμε να μάθουμε”, αλλά το “πάμε να παίξουμε”… Δεν υπάρχουν οδηγίες, δεν υπάρχουν δάσκαλοι… Απλά έρχεσαι και παίζοντας μαθαίνεις…» αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος επισημαίνοντας ότι «το μεγάλο επίτευγμα για εμάς είναι ότι μέσω του παιχνιδιού, μικροί και μεγάλοι έρχονται σε επαφή με τις εφευρέσεις του Αρχιμήδη και τις αρχαίες μηχανές και έτσι προωθείται η επιστήμη και η τεχνολογία».

 

Google News icon Aκολουθήστε μας στο Google News

Οι τελευταίες ειδήσεις από την Κύπρο και τον κόσμο και όλη η επικαιρότητα στο dialogos.com.cy